blog SEO social media

Audyt mediów społecznościowych – czy warto się zdecydować?

audyt mediow spolecznosciowych

Social media to klucz do zwiększenia zasięgów marki i dotarcia do osób, które naprawdę potrzebują Twoich produktów i usług. Jednak czy to oznacza, że każdy, kto zacznie regularnie publikować w mediach społecznościowych, osiągnie sukces? Jasne, że nie! Potrzebne są analiza, strategia i monitorowanie efektów. Jeśli nie działasz w ten sposób, tracisz klientów i potencjalne zyski. Zanim przygotujesz nową strategię, przekonaj się, czym jest audyt mediów społecznościowych, aby uzyskać odpowiedź, co robić i przede wszystkim, czego nie robić, aby wykorzystać potencjał social mediów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest audyt mediów społecznościowych?

Audyt social media polega na szczegółowej analizie dotychczasowych działań marki w mediach społecznościowych. W trakcie oceny można określić, czy dotychczasowa strategia była skuteczna i pozwoliła osiągnąć wyznaczone cele biznesowe. 

Najważniejszym etapem audytu social mediów jest raport z wnioskami, które wskażą jasno, jak zaplanować dalsze działania w mediach społecznościowych, czego lepiej już nie robić, a jakie inne działania warto wdrożyć.

Audyt social mediów warto powierzyć profesjonalnej i doświadczonej agencji marketingowej. Wtedy zyskamy pewność, że podczas wykonywania tej usługi specjaliści wykorzystują nie tylko swoją wiedzę, ale też specjalistyczne narzędzia.

Audyt mediów społecznościowych – dlaczego warto?

Audyt social mediów najlepiej wykonać jeszcze przed stworzeniem nowej strategii działania w mediach społecznościowych. Pozwala na analizę danych, wyciągnięcie wniosków, ale też pomaga stworzyć plany na przyszłość, które mogą zapewnić jeszcze lepsze rezultaty niż dotychczas. 

Zwróćmy uwagę na 5 najważniejszych korzyści, które udowadniają, dlaczego opłaca się audyt mediów społecznościowych, oto one:

  • zrozumienie odbiorców – im więcej dowiesz się na temat grupy docelowej, tym skuteczniej do niej dotrzesz, np. z jednej strony dotyczy to lepszego dopasowania rodzaju postów do potrzeb użytkowników, ale też analizy, jakie treści są dla nich najbardziej wartościowe,
  • poprawa relacji z klientami – to bardzo ważny aspekt, który buduje lojalność klientów,
  • zwiększenie efektywności działań – wyciągnięcie wniosków i opracowanie skutecznej strategii sprawia, że podejmowane działania zapewniają lepsze efekty,
  • poznanie strategii działania konkurencji – podczas audytu warto też poświęcić czas na analizę konkurencji, aby zbudować przewagę rynkową,
  • poprawa wyników marketingowych – przy pomocy audytu odkryjesz mocne i słabe strony promocji marki w social mediach, a to wszystko sprawi, że dopasujesz swoje działania tak, żeby prowadziły do zwiększenia zysków czy współczynnika konwersji.

Kiedy warto wykonać audyt social mediów?

Zwróćmy uwagę na 3 najczęściej występujące sytuacje, kiedy warto wykonać audyt mediów społecznościowych, oto one:

  • Poprawa wyników marketingowych. Jeśli dotychczasowe zaangażowanie użytkowników jest małe, a współczynnik konwersji niezadowalający, to wykonanie audytu może pomóc w zbadaniu, jak należy poprawić dotychczasową strategię, aby osiągać lepsze efekty.
  • W sytuacjach problemowych. Jeśli Twoje konto firmowe np. na Instagramie cieszyło się dużym zainteresowaniem, a strategia zapewniała oczekiwane efekty przez długi czas, aż nagle w ostatnich tygodniach zaangażowanie spadło, a do tego zaczęły pojawiać się mniej pozytywne opinie, to znak, że nie masz czasu do stracenia. Najlepiej, jak najszybciej wykonaj audyt social mediów, aby poznać powód spadku zainteresowań i zacząć wdrażać strategię naprawczą.
  • Okresowy audyt. Można też porównać audyt do badań profilaktycznych, lepiej badać, zamiast leczyć. Tak samo jest w przypadku audytu i działań w mediach społecznościowych. Ustal sobie okres np. raz na 3, 6 lub 12 miesięcy, kiedy zostanie przeprowadzony szczegółowy audyt, który sprawdzi, czy stosowana strategia przynosi oczekiwane korzyści, jak można zwiększyć wyniki marketingowe i zbudować przewagę rynkową.

Co obejmuje audyt mediów społecznościowych?

Audyt social mediów może być bardzo szczegółowy i obejmować wiele, różnych elementów. Jest to uzależnione od branży czy też specyfiki danego medium. Ważne jest to, aby analiza umożliwiała identyfikację mocnych i słabych stron konta oraz dotychczasowych działań marketingowych. Przekonaj się, jak wygląda audyt mediów społecznościowych.

Analiza profilu biznesowego

Zazwyczaj pierwszym etapem podczas audytu jest analiza profilu biznesowego. Dotyczy to zarówno poprawności danych, jak i jakości treści czy też spójności graficznej z identyfikacją wizualną.

Na tym etapie sprawdzany jest również stopień zaangażowania odbiorców – liczba polubień, komentarzy i reakcji na opublikowane treści.

Analiza konkurencji

Ważnym elementem audytu jest analiza konkurencji w mediach społecznościowych. Sprawdzane zostają zarówno treści publikowane przez inne marki, jak i ich strategie komunikacyjne.

Analiza kampanii reklamowych

Częścią audytu jest także analiza efektywności kampanii reklamowych. Szczególnie mowa tu o ocenie skuteczności różnych formatów reklamowych oraz sprawdzeniu zwrotu z inwestycji. Porównywane są również osiągnięte wyniki kampanii z wcześniejszymi założeniami i celami marketingowymi.

Sprawdzenie wiarygodności kont

Sporym problemem w mediach społecznościowych jest nadmiar fałszywych kont lub profili, co może wynikać z kupowania obserwujących czy też z negatywnych działań konkurencji. Dlatego istotnym elementem podczas audytu jest weryfikacja obecności fałszywych kont. Takie profile powinny być usunięte, aby nie wpływały negatywnie na wiarygodność marki.

Audyt social mediów a platformy społecznościowe

Sposób przeprowadzenia audytu w dużym stopniu zależy od cech danej platformy społecznościowej. Tym bardziej że użytkownicy Instagrama mają zupełnie inne oczekiwania od osób odwiedzających Facebooka czy też LinkedIn. Sprawdź, jakie elementy mają kluczowe znaczenie podczas audytu najpopularniejszych mediów społecznościowych.

Facebook

Źródło: https://www.facebook.com/

Facebook to nadal jeden z najpopularniejszych mediów społecznościowych w Polsce, z którego chętnie korzystają marki z różnych branż. Jednak wiele kont jest prowadzonych niepoprawnie lub też brakuje w nich informacji, które są kluczowe dla odbiorców. Dlatego pierwszym krokiem podczas audytu Facebooka jest analiza kompletności profilu. Analiza obejmuje sprawdzenie m.in.:

  • nazwy profilu,
  • danych kontaktowych, godzin otwarcia, adresu strony WWW i siedziby firmy,
  • opisu firmy – pod względem szczegółowości i poprawności językowej,
  • grafik znajdujących się na profilu – dotyczy to zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle.

Kolejnym etapem jest sprawdzenie jakości publikowanych postów – ich poprawności, częstotliwości publikacji, różnorodności, zgodności z branżą. Oczywiście ważna staje się też ocena zaangażowania odbiorców. Na Facebooku można to ocenić poprzez skontrolowanie liczby polubień, komentarzy, reakcji i udostępnień. Przeprowadzony powinien zostać też audyt kampanii Facebook Ads. W tym przypadku brany jest pod uwagę zwrot z inwestycji oraz skuteczność reklam.

LinkedIn

Źródło: https://www.linkedin.com/home

Pierwszym krokiem podczas audytu konta na LinkedIn jest ocena profilu firmowego. Jakie informacje powinny się tam znaleźć? Przede wszystkim przeanalizuj:

  • czy wykorzystano słowa kluczowe – powinny być powiązane z branżą,
  • poprawność danych kontaktowych,
  • poprawność informacji na temat marki – kontrolowany jest rok założenia marki, branża, opis firmy czy poprawność adresu URL strony firmowej,
  • profile pracowników – dotyczy to osób, które zajmują najważniejsze stanowiska w firmie. Zadbaj o to, żeby profile pracowników były spójne z wizerunkiem firmy i wyznawanymi przez nią wartościami.

Po przeanalizowaniu profilu firmowego, pora sprawdzić stopień zaangażowania odbiorców – jak często reagują na wpisy, zostawiają komentarze lub wysyłają zapytania ofertowe. Podczas audytu profilu na LinkedIn należy też ocenić dotychczasową strategię wpisów – skontrolować ich jakość, spójność grafik z identyfikacją wizualną i rodzaje publikowanych treści. Na samym końcu analizowana jest skuteczność kampanii LinkedIn Ads.

Instagram

Źródło: https://www.instagram.com/

Instagram jest najchętniej wybierany przez marki, które chcą od strony wizualnej przedstawić swój asortyment lub też trafić do kobiet. Aż 59,1% użytkowników Instagrama w Polsce to właśnie kobiety [źródło: NapoleonCat].  Ze względu na charakterystykę tego medium społecznościowego podczas analizy warto rozpocząć od aspektów wizualnych – kluczowe znaczenie ma spójność grafik, a także wysoka jakość zdjęć i wideo. Dopiero później można przejść do oceny jakości bio.

Podczas audytu konta na Instagramie sprawdzana jest też jakość opublikowanych postów, poziom zaangażowania odbiorców oraz wykorzystane hashtagi – ich liczba, dopasowanie i skuteczność. Ważnym elementem podczas kontroli jest również analiza konkurencji i prowadzonych kampanii reklamowych.

Ile kosztuje audyt mediów społecznościowych?

Przygotuj się na to, że koszty audytu konta w mediach społecznościowych mogą wzrosnąć, jeśli potrzebny będzie bardziej szczegółowy audyt profili w mediach społecznościowych. Najmniej zapłacą właściciele małych kont, w których nie ma zbyt wielu opublikowanych treści. 

Ile dokładnie zapłacisz za audyt social mediów? Zależy to od wielu czynników m.in. od:

  • czasu potrzebnego do przeprowadzenia audytu,
  • zakresu audytu,
  • dodatkowych usług np. indywidualnych konsultacji już po zakończeniu analizy,
  • liczby kont w mediach społecznościowych, które należy przeanalizować,
  • doświadczenia i renomy zespołu, który zajmuje się audytem,
  • branży,
  • konieczności sporządzenia specjalistycznych raportów.

🚀 Audyt mediów społecznościowych. Podsumowanie

Z pomocą audytu profili w mediach społecznościowych nareszcie odkryjesz, co należy zmienić, aby poprawić efektywność kampanii oraz zwiększyć konwersję i zaangażowanie obserwujących. Możesz samodzielnie wykonać taki audyt lub zaufać specjalistom, którzy przeanalizują profile w SM, grupę docelową, konkurencję i ocenią dotychczasowe działania. Tak kompleksowy audyt pozwoli Ci stworzyć strategię, która zapewni lepsze wyniki na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *