blog social media

Najczęściej spotykane mity na temat algorytmów Instagrama

Jak działa algorytm Instagrama? To temat wałkowany od lat, ale nadal pełen niespodzianek i pytań. Dlatego właśnie wokół działania Instagrama narodziło się tak wiele mitów, które często nie mają nawet ziarenka prawdy. Chcesz skutecznie rozwijać swoją markę na Instagramie? Odkryj popularne mity na temat algorytmów Instagrama i przestań tracić czas na działania, które nic nie dają.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Mit 1. – Wideo to zawsze klucz do sukcesu na Instagramie

Wideo to obecnie najpopularniejszy format w mediach społecznościowych. Angażuje, przyciąga uwagę, edukuje, a nawet sprzedaje. Jednak jak się okazuje, istnieje wyjątek, kiedy publikowanie krótkich filmów na Instagramie może bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Nawet doprowadzić do zmniejszenia zasięgów! Dotyczy to sytuacji, gdy będziesz publikować filmy wideo, które zawierają znak wodny TikToka lub zaczniesz udostępniać na Instagramie swoje filmy właśnie z TikToka. Pamiętaj, że TikTok to konkurencja dla Instagrama, dlatego nie popełniaj tego błędu.

Jak widzisz, nie zawsze wideo jest kluczem do sukcesu, bo kopiując treści z TikToka, możesz więcej stracić, niż zyskać.

Mit 2. – Dobry content sam się obroni

Często mówi się, że jeśli content jest naprawdę dobry, to i tak zyska popularność. Nie w mediach społecznościowych i nie przy tak ogromnej konkurencji, z jaką mamy dziś do czynienia! To mit, bo algorytm tak nie działa. Jakość ma znaczenie, ale badana jest poprzez stopień zaangażowania użytkowników – w tym liczbę polubień, komentarzy, udostępnień itp. 

Algorytm Instagrama chętniej promuje posty, które wywołują zaangażowanie, a jak wiadomo nie zawsze potrzeba do tego pieczołowicie przygotowanych, merytorycznych postów. Wiele zależy oczywiście od grupy docelowej i branży, dlatego wykonaj analizę konkurencji, a przekonasz się, jakie posty warto tworzyć, aby Instagram zwiększał ich zasięg. 

To nie koniec, bo oprócz przygotowania tekstów, grafik czy wideo musisz zadbać także o inne elementy. Oto co zrobić, aby zwiększyć zasięg postów na Instagramie:

  • znajdź i zapisz 5-6 hasztagów do każdego postu,
  • pozostań w kontakcie z innymi użytkownikami Instagrama – np. odpowiadaj na komentarze,
  • dodawaj stories,
  • regularnie publikuj posty na Instagramie,
  • wykorzystaj geolokalizację,
  • stwórz płatną kampanię Meta Ads,
  • dodaj opis postu, użyj nie tylko słów kluczowych, ale też hasztagów, emotikon i przyciągającego uwagę CTA, czyli wezwania do działania,
  • rozpocznij współpracę z innymi influencerami z Instagrama.

Mit 3. – Im więcej polubień, tym większa szansa na sukces na Instagramie

Często mity na temat Instagrama związane są ze skrajnościami, czyli np. stwierdzenie, że same polubienia sprawią, że na pewno poprawisz zasięg swojego profilu i postów. To nie do końca prawda. Owszem polubienia są wyznacznikiem zaangażowania użytkowników Instagrama, ale algorytm zwraca uwagę na wiele innych aspektów, takich jak np. komentarze, zapisy postów, udostępnienia, klikanie w linki w bio czy odpowiadanie na stories.

Jeszcze parę lat temu faktycznie taka strategia zbierania jak największej liczby polubień mogłoby zakończyć się sukcesem, ale algorytm Instagrama ewoluuje i jest ciągle udoskonalany. To ważne, bo w przeciwnym razie profile, które kupowałyby polubienia, miałyby największy zasięg, a to pogorszyłoby jakość contentu na Instagramie.

Mit 4. – Nie postuj codziennie, bo Instagram uzna to za SPAM

To mit, ale częściowy. Codzienne publikowanie jest uznawane za jedną z zasad owocnego prowadzenia profilu na Instagramie. Algorytm docenia regularność – także tą dotyczącą publikacji postów o tych samych godzinach. Jednak, jeśli jednego dnia będziesz dodawać po 10 postów, to już faktycznie będziesz ryzykować, że w końcu algorytm uzna Twoje posty za SPAM.

Mit 5. – Algorytm Instagrama nie wie, które posty są dla nas interesujące

Mity na temat algorytmu Instagrama często upraszczają jego zasady funkcjonowania. Przyczyną jest fałszywe założenie, że Instagram nie jest w stanie określić, czy posty są interesujące dla użytkowników, czy też nie. Jaka jest prawda? Instagram jest coraz lepszy w dopasowywaniu tego, jakie posty warto nam wyświetlać właśnie na podstawie naszych zainteresowań. 

Szczególnie algorytm stories ocenia m.in. czas spędzony podczas przeglądania postu czy nawet to, jakie posty udostępniasz znajomym. Oznacza to, że Twoje posty mogą docierać nawet do użytkowników, którzy nigdy nie polubili Twojego postu ani nie skomentowali, ale za to chętnie je czytają i oglądają oraz udostępniają w różnych miejscach.

Zamiast dodawania każdego dnia bardzo dużej liczby postów lepiej, jeśli zwiększysz aktywność w komentarzach, będziesz reagować na komentarze użytkowników lub uruchomisz kampanię w Meta Ads.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Mit 6. – Niektóre posty są ukrywane przez Instagrama

To chyba najpopularniejszy mit na temat algorytmu Instagrama i dotyczy rzekomego ukrywania przez serwis niektórych postów i skracania zasięgów. Tak naprawdę algorytm nie ukrywa żadnych treści. Działa zupełnie odwrotnie, promuje te posty, które są bardziej interesujące dla odbiorców. Jeśli posty nie generują zaangażowania, będą rzadziej wyświetlane w feedzie użytkowników. Nie oznacza to, że posty są w jakikolwiek sposób celowo ukrywane. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy publikujesz posty wulgarne, łamiące regulamin Meta czy takie, które zostaną uznane za SPAM.

Mit 7. – Instagram ucina zasięgi

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jest coś, co ucina zasięgi na Instagramie – to bezpośrednie udostępnianie filmów z TikToka na Instagramie. Tego faktycznie nie lubi algorytm Instagrama.

To wyjątek, bo we wszystkich innych sytuacjach to mit na temat algorytmu Instagrama. Powstał zapewne stąd, że algorytm Instagrama ciągle ewoluuje, a jego zmiany przez wielu odbierane są jako ucinanie zasięgów. Cel jest zupełnie inny – precyzyjniej docierać do użytkowników, którzy mogą być naprawdę zainteresowani Twoimi postami. Poza tym w naturalny sposób Twoje zasięgi mogą zacząć spadać, gdy nie dostosujesz profilu i postów do zmian w algorytmie, a tworzone posty z różnych powodów przestaną angażować użytkowników do interakcji.

Dlatego jedynym rozwiązaniem jest śledzenie trendów i obserwowanie zmian w algorytmie Instagrama.

Mit 8. – Konto biznesowe tnie zasięgi

To kolejny znany i przytaczany od lat mit na temat Instagrama. Nie martw się, jeśli właśnie przełączyłeś lub planujesz wkrótce przełączyć swoje konto na biznesowe. Instagram w taki sam podchodzi do kont biznesowych, co do prywatnych.

Jeśli prowadzony profil na Instagramie ma na celu wypromować Twoją ofertę czy markę, to koniecznie zdecyduj się na przełączenie na konto biznesowe. Dlaczego? Zyskasz dostęp do wielu przydatnych narzędzi i statystyk, dzięki którym sprawdzisz, jakie treści warto tworzyć, aby osiągać jak największe korzyści i angażować zgromadzoną społeczność.

Mit 9. – Usuwanie postów nie wpływa na zasięgi

I tutaj mamy następny znany mit na temat algorytmu Instagrama. Od samego początku serwis nie lubił, gdy użytkownicy usuwali posty, które wcześniej opublikowali. Usuwanie postów może zakłócać pracę algorytmu i przez to obniżać zasięg. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem będzie archiwizowanie lub edytowanie postów, zamiast ich usuwania.

Mit 10. – Insta Stories tak szybko znikają, że są nieopłacalne

To mit na temat Instagrama, który tworzy zupełnie nieprawdziwy tok myślenia na temat funkcjonowania tego serwisu. Dziś, czyli w 2024 roku użytkownicy Instagrama znacznie częściej przeglądają relacje na Stories, niż czytają posty znajdujące się w feedzie. Co to oznacza? To, że nawet krótki czas życia relacji na Insta Stories, do 24 godzin może zapewnić więcej korzyści i pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby osób niż na siłę publikowanie postów w feedzie.

Przedstawiamy najważniejsze korzyści, jakie zapewnia publikowanie Insta Stories:

  • wzrost zaangażowania odbiorców,
  • szybka i łatwa forma, którą możesz szybko nagrać, a użytkownicy mogą odtworzyć w dowolnym momencie w ciągu dnia,
  • dotarcie do nowych odbiorców,
  • większe szanse na konwersję,
  • budują relacje między odbiorcami i twórcami.

Nie zapomnij o tym, że istnieje też rozwiązanie, które wydłuża okres życia Stories. Wystarczy, że dodasz je do wyróżnionych relacji, a będą one dostępne na Twoim profilu na Instagramie.

🚀 Algorytm Instagrama ciągle się zmienia 

Algorytm Instagrama to złożony mechanizm, który stale się zmienia. Użytkownicy próbują zrozumieć wszystkie jego sekrety, aby poprawić zasięgi i skuteczniej docierać do użytkowników ze swoimi postami. Dlatego powstaje tak wiele mitów, teorii i fałszywych trików, które mają pomóc w tym, aby zrozumieć, jak działa algorytm Instagrama. Naszym celem było zwrócenie uwagi na te 10 popularnych mitów na temat algorytmu Instagrama, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, a mimo to od lat są powielane. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci w tym, aby skutecznie rozwinąć swój profil i markę na Instagramie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *