Chcesz rozpocząć promocję marki w mediach społecznościowych, ale przerażają Cię koszty? Dobra strategia i przemyślane działania sprawią, że nawet marki z niewielkim budżetem mogą rozpocząć skuteczną reklamę w social mediach. Nie daj się zaskoczyć wydatkom i nie pozwól na przepalanie budżetu. Sprawdź, jak zaplanować budżet na social media.
Co obejmuje budżet na media społecznościowe?
Jak zaplanować budżet na social media? Zacznij od ustalenia obszarów, z których powinien składać się budżet. Sprawdź, co obejmuje budżet na media społecznościowe.
- Tworzenie contentu – to najważniejszy element budżetu. Rodzaj treści należy dostosować do platformy społecznościowej. Możesz wybrać zdjęcia, filmy, posty tekstowe itp. W budżecie konieczne może być uwzględnienie m.in. wykonanie profesjonalnej sesji fotograficznej, wynajęcie aktorów, montaż filmów, napisanie tekstów, obróbka zdjęć czy przygotowanie grafik.
- Oprogramowania i narzędzia – mogą to być narzędzia do analizy konkurencji czy też słów kluczowych, monitorowania social mediów, obróbki graficznej, montażu czy zarządzania kontami w social mediach.
- Kampanie reklamowe – nie warto ograniczać się jedynie do działań organicznych, niezbędne są też kampanie oparte na płatnych reklamach w social mediach. To ważna cześć budżetu. Na początku możesz przeznaczyć niewielkie kwoty pieniędzy na reklamę np. 10-20 zł dziennie.
- Outsourcing – jeśli chcesz zlecić zewnętrznej firmie lub freelancerowi napisanie treści, obróbkę zdjęć lub montaż filmów, to koniecznie uwzględnij te koszty w budżecie.
Jak zaplanować budżet na media społecznościowe?
Określ cele
Co chcesz osiągnąć dzięki działaniom w social mediach? Cele bywają bardzo różne.
- Chcesz zwiększyć ruch na stronie?
- Spowodować wzrost konwersji?
- Zyskać nowych obserwujących?
Wyznacz cel, aby stworzyć efektywną strategię i dopasować wydatki na social media do wielkości budżetu na marketing.
Podczas ustalania celów kampanii reklamowej wykorzystaj metodę SMART. Zgodnie z nią cele powinny być:
- konkretne (specific) – zapisz konkretne wyniki, jakie chcesz osiągnąć,
- mierzalne (measurable) – określ, w jaki sposób będziesz mierzyć wyniki kampanii i wyznacz kluczowe wskaźniki,
- osiągalne (achievable) – cele powinny stanowić wyzwanie, ale zarazem muszą być w zasięgu Twoich możliwości,
- realistyczne (realistic) – zastanów się i zapisz, w jaki sposób realizacja wyznaczonego celu rozwinie Twój biznes,
- określone w czasie (timely) – stwórz harmonogram i datę zakończenia kampanii, kiedy chcesz osiągnąć założony cel.
Weź pod uwagę cykl życia produktu
Budżet na działania w mediach społecznościowych może się różnić w zależności od etapu życia produktu, który chcesz wypromować. Więcej środków powinieneś przeznaczyć na promocję nowego produktu, który dopiero wprowadzasz na rynek w porównaniu do dobrze znanego produktu, cieszącego się dużą popularnością.
Jak wygląda cykl życia produktu? Oto kluczowe etapy:
- moment wprowadzenia na rynek,
- wzrost,
- dojrzałość,
- spadek.
Przeanalizuj działania konkurencji
Jeszcze zanim stworzysz budżet na social media, dokonaj analizy rynku, a także działań konkurencji. Co warto wziąć pod uwagę? Odpowiedz sobie na poniższe pytania.
- Na jakim rynku działasz? – Czy trafiasz do klientów z Polski, zza granicy, a może chcesz przeprowadzić lokalną kampanię tylko np. w Grudziądzu, Lesznie czy na Winogradach w Poznaniu. Im większy zakres kampanii, tym droższa reklama, a co się z tym wiąże, konieczny będzie wyższy budżet.
- Kiedy chcesz przeprowadzić kampanię reklamową w social mediach? – Najwięcej za reklamy zapłacisz w okolicy Black Friday, przed świętami Bożego Narodzenia itp.
- Z jakich platform społecznościowych korzysta Twoja konkurencja? – Znajdź swoją konkurencję i sprawdź, z jakich social mediów korzysta.
- Jak często konkurencyjne firmy publikują treści w social mediach? – Łatwiejsze będzie określenie, jak często powinieneś dodawać posty.
- Jakie treści publikuje Twoja konkurencja? – Przeanalizuj zarówno rodzaje treści dodawanych w mediach społecznościowych, jak i rodzaje postów, które wzbudziły największe zainteresowanie wśród odbiorców.
- Jakie kampanie reklamowe prowadzi Twoja konkurencja? – Nie będziesz mieć żadnego problemu ze sprawdzeniem reklam swojej konkurencji np. na Facebooku. Skorzystaj wtedy z Biblioteki reklam.
Wybierz odpowiedni kanał w mediach społecznościowych
Pora przejść do ustalenia, który kanał w mediach społecznościowych będzie dla Ciebie najlepszy – zarówno pod względem dopasowania do budżetu, jak i grupy docelowej oraz efektów, jakie chcesz osiągnąć. Na podstawie przeprowadzonej analizy dowiesz się, z jakich platform korzysta Twoja konkurencja. Jednak nie oznacza to, że Ty również powinieneś iść tą drogą.
Najpierw sprawdź, kim są Twoi odbiorcy – ile mają lat, jaką mają płeć, gdzie mieszkają itp. Weź też pod uwagę to, z jakich platform społecznościowych najczęściej korzysta grupa docelowa. W tym celu pomocny będzie m.in. raport Digital 2024 Poland.
Fragment raportu informuje o najpopularniejszych platformach mediów społecznościowych w Polsce. Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland
Co jeszcze powinieneś wziąć pod uwagę w trakcie wyboru kanału social mediów? To która platforma pozwoli Ci na skuteczniejszą realizację założonych celów i będzie pasowała do charakteru marki.
Zajmij się alokacją budżetu na media społecznościowe
Pora przejść do konkretów, czyli do rozdysponowania środków, jakie masz do dyspozycji. To ważna część planowania budżetu na social media, dzięki temu nie zaskoczą Cię nieprzewidziane wydatki, a do tego dokonasz efektywnej alokacji środków.
Postępuj według poniższych zasad:
- Określ całkowitą kwotę budżetu – ustal, jakie środki jesteś w stanie przeznaczyć na kampanię w mediach społecznościowych. Może to być procentowy odsetek całkowitego budżetu marketingowego lub po prostu konkretna kwota.
- Przydziel środki na każdą platformę – jeśli będziesz prowadzić działania reklamowe na jednej platformie, to pomiń ten krok.
W przypadku, gdy wybrałeś kilka social mediów, ustal jedną, główną platformę i przeznacz na nią 60-70% budżetu. Pozostałą kwotę wykorzystaj na dodatkowe platformy.
- Przydziel środki do kluczowych obszarów – zastanów się, jakie będą główne koszty np. tworzenie treści, płatna reklama lub wynagrodzenie pracowników. Wyznacz, ile pieniędzy z budżetu chcesz przeznaczyć na każdy z tych obszarów.
Zazwyczaj firmy wydają 45-55% środków z budżetu na social media na tworzenie treści i reklamę, 25-35% na narzędzia i 20-30% na outsourcing [źródło: https://www.marinsoftware.com/blog/how-to-create-a-social-media-budget-for-your-business].
- Określ kwotę na nieprzewidziane wydatki – najlepiej, jeśli przeznaczysz na ten cel przynajmniej 10% budżetu na media społecznościowe. Środki te przydadzą się w razie nieoczekiwanego wzrostu cen za narzędzia, wzrostu popularności niektórych hashtagów itp.
- Weź pod uwagę sezonowość – podczas ustalania budżetu na social media pamiętaj o sezonowości, czyli okresie, kiedy odbiorcy częściej kupują produkty z Twojej branży. W tym czasie warto przeznaczyć więcej pieniędzy na reklamę.
Wykorzystaj narzędzia do optymalizacji budżetu
Gdy zastanawiasz się, jak zaplanować budżet na social media, pamiętaj o tym, jak ważna jest elastyczność. Dlatego tak istotne jest regularne monitorowanie efektywności kampanii i w razie potrzeby dostosowywanie budżetu do zmieniającej się sytuacji. Jeśli prowadzisz działania promocyjne na dwóch platformach społecznościowych, gdzie jedna z nich generuje znacznie lepsze wyniki, to na nią przekieruj środki z drugiej platformy.
Koniecznie wykorzystaj narzędzia, które ułatwią Ci optymalizację budżetu. Świetnie sprawdzą się m.in.:
- Google Analytics,
- Hootsuite,
- Sprout Social,
- Socialbakers.
Podczas analizy weź pod uwagę następujące wskaźniki:
- zaangażowanie – dotyczy to np. liczby polubień, komentarzy, udostępnień i innych reakcji,
- zasięg – to liczba unikalnych użytkowników,
- konwersja – dotyczy działań, które zostały podjęte przez użytkowników np. zakup produktu lub usługi, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego itp.,
- CTR – to wskaźnik klikalności, który pokazuje stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.
Z pomocą tych informacji możesz określić słuszność działań reklamowych, a w razie konieczności zwiększyć budżet lub odwrotnie – ograniczyć go.
🚀 Jak zaplanować budżet na social media? Podsumowanie
Tworzenie budżetu na media społecznościowe wymaga przemyślanych działań, które obejmują zarówno analizę konkurencji czy rynku, jak i grupy docelowej. Niezbędne jest też określenie celów zgodnych z metodą SMART. Następnie rozdysponuj środki na każdy z najważniejszych obszarów. Monitoruj też efekty kampanii reklamowej, a w razie konieczności wprowadzaj zmiany w budżecie. Przy takim podejściu nie musisz obawiać się o przepalenie budżetu. Jeśli potrzebujesz kompleksowego wsparcia w zadbaniu o media społecznościowe Twojej marki, zgłoś się do nas – porozmawiajmy! Zachęcamy do umówienia bezpłatnej konsultacji już teraz.