blog social media

Jak budować markę osobistą na LinkedIn?

jak-zbudowac-marke-osobista-na-linkedin

LinkedIn określany jest często mianem miejsca “przez profesjonalistów dla profesjonalistów, chcących komunikować się z innymi profesjonalistami” – i sporo jest w tym semantycznie zagmatwanym opisie prawdy. Czy jednak założony prawie 20 lat temu serwis faktycznie sprawdzi się u każdego? Jak budować markę osobistą na LinkedIn i czerpać z tego prawdziwą przyjemność? I, co najważniejsze, jak robić to skutecznie?

Świat pokochał portale społecznościowe. Obecnie są już nie tylko formą rozrywki i rozwijania grona swoich znajomych, ale również źródłem zarabiania pieniędzy i ogromną szansą na rozwój. Podczas gdy Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok powszechnie kojarzą się z rozrywką i “lekkimi” treściami – i chociaż nie brak tam specjalistów w swoich dziedzinach – LinkedIn kreuje się na medium typowo profesjonalne, nastawione na łączenie użytkowników na płaszczyźnie zawodowej. Tym samym więc jest portalem zdecydowanie bardziej “wymagającym” – w zamian jednak oferującym możliwości, których próżno szukać gdzie indziej.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak działa LinkedIn i jakie korzyści daje budowanie profilu na tym portalu.
  • W jakim celu możesz założyć profil na LinkedIn.
  • Jak prowadzić profil na LinkedIn, aby przynosił Ci korzyści.

LinkedIn – z czym to się je?

Zdjęcia z weekendowej imprezy albo selfie z wakacji? To raczej nie tutaj. LinkedIn to portal biznesowy, na którym możesz budować markę osobistą i pokazywać się z jak najlepszej, zawodowo i profesjonalnie, strony. Nie warto szukać tu źródeł lajków i oczekiwać ogromnych ilości komentarzy. Można się natomiast spodziewać, że sukcesywne, ale przede wszystkim poprawne budowanie własnej marki na LinkedIn, przyniesie korzyści w postaci nowych zawodowych wyzwań i szans na rozwinięcie skrzydeł. To zaś przekładać się może na ciekawe, branżowe dyskusje oraz, co najważniejsze, stopniowo budowaną rozpoznawalność. LinkedIn można określić mianem “portalu wirtualnych CV”, chociaż jest to duże uproszczenie. To tutaj możesz chwalić się swoimi sukcesami w biznesie, dzielić się swoją wiedzą i budować swój autorytet wśród tych, którzy mają wpływ na Twoją branżę. Tutaj tworzysz sieć kontaktów, dzięki której, być może, zdobędziesz wymarzoną pracę lub zetkniesz się z możliwościami, jakie wcześniej były poza Twoim zasięgiem. Do budowania marki na LinkedIn warto jednak podejść z głową. Jak to zrobić?

Zastanów się, dlaczego tu jesteś

Zanim podejmiesz konkretne działania w ramach budowania na tym portalu osobistej marki, zastanów się dlaczego właściwie to robisz. Określenie celów pomoże Ci sprecyzować, jakie treści warto zamieszczać na swoim profilu. Twoje cele mogą być odmienne od tych, które najczęściej przyświecają użytkownikom LinkedIn. Przeważnie chodzi o:

  • możliwość budowania rozpoznawalności – zarówno Twojej, jak i Twoich działań, np. bloga, którego piszesz. W dodatku w ramach dobrze sprecyzowanej grupy docelowej,
  • tworzenie wirtualnego CV lub portfolio, które pozwoli na zwiększenie zasięgów i pozyskanie nowych ofert współpracy,
  • znalezienie nowego pracodawcy lub nowego pracownika o właściwych kompetencjach,
  • obserwowanie innych użytkowników i inspiracja ich działaniami biznesowymi.

Wiesz już, że LinkedIn swoją budową i przeznaczeniem odbiega od innych portali społecznościowych. To nie miejsce na rodzinne zdjęcia ze świąt, pamiątki z wakacji czy fotografie dzieci, które z pewnością zdobyłyby uznanie w innych social mediach. Co zatem publikować i jak tworzyć markę osobistą na LinkedIn, by przynosiło to oczekiwany skutek?

uzupelniony-profil Uzupełniony profil

Zacznij od tego, by umieścić w swoim profilu wszystkie niezbędne informacje na swój temat. Nie pomijaj przy tym również zdjęcia – ale pamiętaj, by było ładne i profesjonalne. Zrezygnuj ze zdjęć z imprezy, basenu czy plaży. Postaw na bardziej formalny klimat.


regularna-aktywnosc Regularna aktywność

To ważne we wszystkich mediach społecznościowych, na LinkedInie również. Jeśli zależy Ci na budowaniu zasięgów to, po prostu, musisz publikować. Treści powinny być jednak przemyślane, związane z tematyką biznesową i z branżą, w której pracujesz. Mają pokazywać Twoje zainteresowanie i oddanie sprawie. Oczywiście możesz sobie pozwolić na poczucie humoru, pamiętaj jednak, że powinien przez nie przebijać Twój profesjonalizm. Dystans jest ważny, ale nie może przesłaniać kompetencji i budzić wrażenia, że masz zbyt swobodne podejście do pracy.


swiadome-budowanie-grupy-odbiorcow Świadome budowanie grupy odbiorców

Nie musisz przyjmować wszystkich zaproszeń, jakie do Ciebie wpłyną. Nie musisz również wysyłać ich w ogromnych ilościach do wszystkich, których tam spotkasz. Ważne jest to, by gromadzić wokół siebie osoby wartościowe pod względem zawodowym. Być może okaże się, że Twoje publikacje przeczyta ktoś, kto potem złoży Ci fantastyczną propozycję współpracy!


merytoryka-tak-reklama-nie Merytoryka – tak, reklama – nie

Oczywiście celem Twoich aktywności na LinkedIn jest autoreklama. Warto jednak robić to w sposób przemyślany i nienachalny, bo granica pomiędzy reklamą a SPAM-em jest bardzo cienka. Postaw więc na ciekawe, wartościowe, merytoryczne treści. Czytaj innych i staraj się komentować ich aktywność w sposób, który zachęci do czytania Twoich treści. To dla Ciebie najlepsza reklama!


🚀 Podsumowanie

LinkedIn to miejsce, w którym warto być – niezależnie od tego, czy masz w planach rozbudowaną kampanię, opartą na przemyślanej strategii i dostosowaną do tej konkretnej platformy, stałą publikację postów i rozbudowane dyskusje. Nawet, jeżeli LinkedIna “nie czujesz”, to i tak zadbać musisz o to, aby Twój profil wyglądał profesjonalnie, zawierał aktualne informacje i biznesowe zdjęcie. Jest on bowiem jednym z elementów Twojego wizerunku, którego zaniedbanie byłoby dużym błędem.

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *