blog SEO Tworzenie stron internetowych

Co najbardziej irytuje klientów odwiedzających strony internetowe? Tego unikaj!

Masz problem z porzuconymi koszykami, niewielką konwersją w stosunku do liczby odwiedzających, a może użytkownicy pozostają na Twojej stronie zaledwie kilka sekund? Może to oznaczać, że Twoja witryna jest źle zaprojektowana, nieintuicyjna lub przytłaczająca. Czas to zmienić, abyś dostrzegł wzrost konwersji i poprawił doświadczenia użytkowników. Dowiedz się, co najbardziej irytuje użytkowników odwiedzających strony internetowe i wyeliminuj te błędy.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jak sprawdzić, co irytuje klientów na Twojej stronie www?

Dostrzegasz spadek konwersji, ale nie wiesz, jaka jest przyczyna? Odkrycie źródła problemu ma kluczowe znaczenie, bo właśnie dzięki temu dowiesz się, co powoduje największą irytację u Twoich klientów. W tym celu wykorzystaj poniższe narzędzia i metody.

Wykorzystaj Google Analytics

Google Analytics to jedno z najpotężniejszych narzędzi do analizy zachowań użytkowników na stronie internetowej. Dzięki niemu dowiesz się, które sekcje na podstronie wywołują największe problemy. Dla przykładu wysoki współczynnik odrzuceń może oznaczać, że podstrona długo się ładuje, brakuje na niej przydatnych informacji lub ma kiepski design. Przeanalizuj także informacje dotyczące:

  • czasu spędzonego na stronie – krótki czas może oznaczać, że użytkownicy nie znajdują na stronie wartościowych treści, witryna ma słabą nawigację lub zasypuje odbiorcę nadmiarem pop-upów,
  • ścieżki użytkownika – pozwala ona odkryć miejsce, gdzie użytkownicy najczęściej wyłączają stronę, jeśli dzieje się tak na etapie zakupu, to może oznaczać, że powinieneś lepiej przekazywać informacje dotyczące kosztów dostawy lub dodać kolejne formy płatności.

Przeanalizuj heatmapę

Do wyboru masz całkiem sporo narzędzi do generowania mapy ciepła np. Hotjar, Crazy Egg lub Microsoft Clarity. Z ich pomocą wygenerujesz heatmapę strony i dowiesz się, co robią użytkownicy podczas przeglądania witryny i jakie sekcje całkowicie ignorują

Generując mapę ciepła kliknięć sprawdzisz, które elementy użytkownicy najczęściej klikają i czy robią to w kluczowych miejscach. Jeśli tak się nie dzieje, to może oznaczać, że powinieneś popracować nad lepszym CTA, czyli wezwaniem do działania, które pozwala zwiększyć widoczność buttonów lub udoskonalić ścieżkę klienta.

Przydatna będzie również mapa ciepła przewijania, ponieważ pokaże, jak daleko użytkownicy scrollują stronę. Gdy zauważysz, że wielu odbiorców opuszcza stronę przed dotarciem do kluczowych treści, to powinieneś zoptymalizować układ strony.

Wykonaj testy A/B

Testy A/B to niezawodny sposób na odkrycie przyczyny problemów na stronie, które powodują irytację u Twoich klientów. Wystarczy, że przygotujesz dwie wersje wybranych sekcji, układów treści, wielkości pop-upów czy kolorów buttonów, a następnie zbierzesz dane i zestawisz ze sobą wyniki

Przeanalizuj czas wyświetlania danych elementów, a także współczynnik konwersji. Jeśli widzisz np. że zmiana położenia formularza kontaktowe spowodowała wzrost zapytań ofertowych, oznacza, że zmiana przyniosła oczekiwany rezultat.

Uzyskaj feedback od działu obsługi klienta

Niezadowoleni klienci niekiedy pozostawiają negatywne opinie w Internecie lub też kontaktują się z działem obsługi klientów z prośbą o pomoc. Reaguj na zgłoszenia od użytkowników, którzy informują o problemach, z jakimi borykają się podczas przeglądania strony lub robienia zakupów. Jeśli klienci regularnie zgłaszają problemy ze znalezieniem kluczowych informacji, z koszykiem zakupowym lub rejestracją, to koniecznie wprowadź poprawki na stronie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co najczęściej irytuje użytkowników? 8 błędów

Przygotowaliśmy listę najczęściej popełnianych błędów, a także problemów, które irytują użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową. Wyeliminuj te błędy i zadbaj o to, aby odbiorcy mogli z przyjemnością przeglądać Twoją witrynę.

Długi czas ładowania się strony

Niewiele rzeczy tak bardzo irytuje użytkowników, jak długi czas ładowania się strony. To jeden z najczęstszych powodów, przez który odbiorcy wyłączają witrynę. 

Pamiętaj, że współcześni Internauci chcą natychmiast uzyskać dostęp do strony – jeśli witryna ładuje się dłużej niż 5-10 sekund, to po prostu ją wyłączą i wybiorą konkurencyjną witrynę. Nie chcesz do tego dopuścić, prawda? Na początku wejdź na stronę PageSpeed Insights od Google i sprawdź, jak to darmowe narzędzie ocenia prędkość ładowania się Twojej strony. Dzięki temu zyskasz dostęp do przydatnych informacji, dowiesz się też, jakie obszary wymagają naprawy. 

Najlepszymi sposobami na przyspieszenie strony są – skompresowanie obrazów, wyrzucenie zbędnego kodu, wykorzystanie nowoczesnych formatów plików np. WebP i włączenie lazy loading images.

Nadmierna liczba okienek pop-up i reklam

Co jeszcze irytuje użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową? Z pewnością na szczycie listy znajdzie się także nadmierna liczba okienek pop-up, które zasłaniają istotne treści lub pojawiają się zaraz po otwarciu witryny. Nadmiar reklam sprawia, że przeglądanie strony jest trudniejsze i mniej przyjazne. Unikaj agresywnych reklam, które kojarzą się z niskiej jakości stronami.

Brak dopasowania do urządzeń mobilnych

Zgodnie z danymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 2023 roku aż 79% ankietowanych korzysta z Internetu w telefonach komórkowych. Oznacza to, że po prostu musisz mieć responsywną stronę internetową. Jeśli bloki tekstowe, zdjęcia czy też buttony rozjeżdżają się, elementy nachodzą na siebie lub mają nieodpowiednią wielkość, to użytkownik wyłączy Twoją witrynę. 

Konkurencja jest tak duża, że Internauta bez problemów znajdzie inną stroną, która jest łatwiejsza w obsłudze i responsywna. Nie pozwól sobie na ten błąd, zadbaj o responsywny szablon, który automatycznie dopasuje się do rozmiaru ekranu.

Przeprowadzaj regularne testy na różnych urządzeniach i przeglądarkach, aby upewnić się, że strona jest funkcjonalna także na smartfonach oraz tabletach.

Chaotyczny układ strony i nieintuicyjna nawigacja

Co najbardziej irytuje klientów odwiedzających strony internetowe? Na naszej liście nie mogło zabraknąć chaotycznego i nieprzemyślanego układu strony, przez który użytkownicy mają problem z odnalezieniem kluczowych informacji czy też poruszaniem się w obrębie witryny

Dużo lepiej sprawdzi się prosta i intuicyjna nawigacja, a także zrozumiałe nazewnictwo przy kategoriach. Pomocne będzie też przemyślane linkowanie wewnętrzne, które pokieruje użytkownika do właściwej podstrony np. z formularzem kontaktowym, szczegółami oferty lub podobnymi treściami.

Brak kluczowych podstron

Klienci oczekują, że na stronie szybko znajdą podstawowe podstrony i informacje np. ofertę, ceny, dane kontaktowe, zasady dostawy czy zwrotów. Ich brak powoduje frustrację i wątpliwości co do wiarygodności strony internetowej – odbiorcy mogą uznać, że chcesz ukryć przed nimi pewne informacje.

Zadbaj o widoczność najważniejszych sekcji – jeśli nie chcesz ich dodawać w głównym menu, to dodaj drugie menu w stopce. To właśnie tam bardzo często użytkownicy szukają regulaminu, polityki prywatności, zasad dostaw, sposobów płatności czy też zakładki „o nas”.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Zbyt długi proces rejestracji

Proces zakupu powinien być jak najkrótszy, aby potencjalny klient nie porzucił koszyka. Dlatego warto wdrożyć możliwość zakupów bez rejestracji i zakup produktów przez dosłownie 3 kliknięcia – wybór i uzupełnienie adresu dostawy, wybór metody płatności i potwierdzenie zamówienia. Taki proces jest prosty i szybki, a dzięki temu nie zniechęci odbiorców do zakupu. 

Jeśli wymagasz od użytkowników wypełnienia długiego formularza, uzupełnienia wszystkich danych, a także zarejestrowania się na stronie, to popełniasz spory błąd, który może skutkować sporą ilością porzuconych koszyków.

Oprócz możliwości robienia zakupów bez rejestracji dodaj też czytelny formularz z minimalną ilością pól do wypełnienia. Dobrze sprawdzą się również integracje z systemami płatności, które umożliwiają finalizację zakupu jednym kliknięciem.

Przestarzałe treści, które wprowadzają w błąd

Nie wprowadzaj klientów w błąd, bo spowodujesz u nich irytację, a do tego obniżysz swoją wiarygodność. Zadbaj o to, żeby na stronie znajdowały się jedynie aktualne informacje – dotyczy to m.in. cennika, polityki zwrotów oraz godzin otwarcia firmy. Jeśli potencjalny klient uzyska informacje na temat innej ceny w porównaniu do tej, która jest na stronie, to sporo ryzykujesz. Wiele osób w takiej sytuacji rezygnuje z zakupu i przechodzi do konkurencji.

Regularnie aktualizuj kluczowe sekcje, a w razie zmiany danych kontaktowych, cennika czy oferty poinformuj odbiorców o tym np. na blogu lub w zakładce „aktualności”.

Nieatrakcyjna grafika

Wygląd witryny ma ogromny wpływ na odczucia odbiorców. Co powoduje irytację u klientów odwiedzających Twoją stronę? Nadmiar kolorów, treści i animacji, frustrujące mogą też być nieczytelne fonty oraz przestarzały design. Takie błędy sprawiają, że użytkownicy tracą ochotę na dalsze przeglądanie strony.

Dużo lepiej sprawdzi się minimalistyczny i nowoczesny design. Skup się na wysokiej jakości zdjęciach, a do tego wybierz czytelny rodzaj fontu np. lato lub roboto. Zadbaj także o odpowiedni kontrast, aby treść była lepiej przyswajalna. Unikaj za to nadmiaru elementów, które mogłyby rozpraszać użytkownika i odwracać uwagę od najważniejszych treści np. CTA, zalet oferty, rodzajów produktów itp.

🚀 Pozbądź się elementów, które najbardziej irytują klientów odwiedzających strony internetowe i zachęć ich do zakupów

Nie zastanawiaj się już dłużej na tym, co najbardziej irytuje klientów odwiedzających strony internetowe. Wykorzystaj narzędzia np. Google Analytics czy też mapy ciepła, aby odkryć przyczynę porzuconych koszyków i spadku konwersji. Wyeliminuj również błędy związane z nieatrakcyjnym designem, nadmierną liczbą pop-upów, brakiem responsywności i długim procesem realizacji zamówienia. Właśnie te kwestie najczęściej powodują frustrację u odbiorców, co kończy się wyłączeniem strony. Jednak naprawa tych błędów sprawi, że przykujesz ich uwagę, zachęcisz do zapoznania się z ofertą i wzbudzisz zaufanie.

Przeczytaj także:

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *