
Wykorzystałeś już niezliczone sposoby na to, aby przyciągnąć użytkowników na swoją stronę internetową, ale one nie przynoszą efektów? Być może problemem jest szybkość ładowania strony. Gdy czas jest zbyt długi, większość potencjalnych klientów opuści stronę, zanim ta się w ogóle załaduje. Niestety jest to kwestia, która bywa zaniedbywana przez właścicieli stron WWW. Jak przyspieszyć stronę i docierać do nowych klientów? Sprawdź poradnik przygotowany przez Efectownię i zacznij wdrażać zmiany.

Czym jest szybkość ładowania strony?
Szybkość ładowania strony (inaczej: page speed, page load time, prędkość strony internetowej) to termin, który jest powszechnie używany w marketingu internetowym. W ten sposób określa się czas, jaki jest potrzebny, aby załadowała się zawartość strony internetowej. Taka wartość przedstawiana jest w sekundach bądź milisekundach. Parametr ten mierzy się od chwili wpisania adresu URL danej witryny w wyszukiwarkę bądź jego kliknięcia do pełnego wczytania zawartości z uwzględnieniem tekstów, obrazów czy filmów.
Właściciele stron internetowych często nie wiedzą, że ten czynnik znacząco wpływa na użytkowników odwiedzających stronę. W przypadku wolno wczytujących się stron często występuje wysoki wskaźnik odrzuceń, a ten z kolei niekorzystnie oddziałuje na SEO. Należy również dodać do tego, że oficjalną informacją od Google’a jest, że prędkość ładowania strony zaliczana jest do czynników uwzględnianych przy rankingu stron.
Core Web Vitals
Pod określeniem Core Web Vitals skrywa się zestaw metryk stworzonych przez Google. Został opracowany w celu oceny jakości doświadczeń użytkowników podczas korzystania z witryn internetowych. Są to wskaźniki, które uwzględniają różne parametry, w tym np. czas ładowania strony. Oto one:
- First Contentful Paint (FCP). To wskaźnik, który mierzy czas od uruchomienia strony do załadowania pierwszego jej elementu, a może być nim np. obraz lub blok tekstu,
- Largest Contentful Paint (LCP). Ten wskaźnik mierzy czas potrzebny na załadowanie największego elementu dostępnego na stronie (np. tekstu, wideo czy grafiki),
- First Input Delay (FID). To wskaźnik odpowiedzialny za mierzenie czasu od chwili, gdy użytkownik wykona pierwszą akcję na stronie (np. kliknie czy naciśnie klawisz) do czasu, gdy przeglądarka zareaguje na to działanie,
- Cumulative Layout Shift (CLS). Wskaźnik mierzy częstotliwość, z jaką użytkownicy doświadczają niespodziewanych zmian układu podczas przebywania na stronie internetowej. Daje odpowiedzieć na pytanie, o ile przesuwa się zawartość ekranu wraz z wczytywaniem się kolejnych elementów witryny.

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
W jakim czasie powinna wczytywać się strona WWW?
Jaka jest idealna szybkość ładowania strony? Zawsze powinniśmy dążyć do tego, aby prędkość wczytywania strony była jak najszybsza. Przyjęło się, że czas ładowania powyżej 5 sekund jest zbyt wolny. Co natomiast na ten temat mówi Google? Otóż według niego czas ładowania witryny nie powinien przekraczać 2,5 sekundy. Najlepiej byłoby gdyby strona wczytywała się w mniej niż 2 sekundy [źródło: https://web.dev/lcp/]. Należy dodać, że duże znaczenie ma też tutaj wielkość strony. Jeśli chodzi o naprawdę duże portale, jak najbardziej szybkość łądowania strony internetowej może wydłużyć się do 3 sekund.

Źródło: https://web.dev/lcp/
Jak sprawdzić prędkość ładowania strony?
Każdy właściciel strony internetowej co pewien czas powinien sprawdzać prędkość ładowania witryny. Na szczęście nie jest to trudnym zadaniem, ponieważ w Internecie dostępne są liczne narzędzia, z których możesz skorzystać i uzyskać odpowiedź na pytanie: czy Twoja strona WWW ładuje się wystarczająco szybko?
Gdy natomiast z pewnych względów nie chcesz korzystać z żadnego narzędzia, możesz samodzielnie skontrolować prędkość ładowania strony, jeśli masz dostęp do różnych urządzeń. Po prostu skorzystaj z nich i wejdź na swoją witrynę, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy wczytują się sprawnie. Gdy zauważysz jakieś nieprawidłowości, wówczas zalecamy wykorzystanie PageSpeed Insights od Google’a.

Źródło: https://pagespeed.web.dev/
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony w tym narzędziu? To banalnie proste – wprowadź adres URL swojej strony w widocznym polu, a następnie kliknij „Analizuj”. W efekcie zobaczysz dwie zakładki – jedna dotyczy wyników na komputerze stacjonarnym, zaś druga na urządzeniach mobilnych. Zobacz, jak to wygląda w przypadku wyników na komórce:

W ten sposób prezentują się wyniki na komputerach stacjonarnych:

Inne narzędzia do sprawdzenia szybkości ładowania strony
Chociaż PageSpeed Insights śmiało można nazwać najpopularniejszym narzędziem do sprawdzania prędkości ładowania strony, to istnieją również inne tego typu pomoce. Posiadający strony internetowe chętnie korzystają także z:
- Pingdom. Jest to chętnie wybierane zaawansowane narzędzie wykorzystywane do analizy wydajności i monitoringu stron WWW. Używając bezpłatnej wersji, możesz sprawdzić prędkość ładowania strony w danym regionie. Zyskasz także dostęp do informacji dotyczących czasu reakcji czy potencjalnych problemów, które mogą powodować wolne ładowanie strony,

Źródło: https://www.pingdom.com/
- Lighthouse. Z tym narzędziem spotkasz się w przeglądarce Chrome. Korzystając z niego, uzyskasz informacje na temat szybkości strony, jej dostępności oraz wielu cennych danych związanych z SEO. Podpowie Ci ono także, jak naprawić ewentualne błędy. Ciekawostką jest, że Page Speed Insights działa na jego bazie,

Źródło: https://chromewebstore.google.com/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk?hl=pl&pli=1
- GTMetrix. To kolejne narzędzie, z którego możesz skorzystać, aby otrzymać szczegółowy raport dotyczący wydajności strony internetowej. Pozwala ono zweryfikować szybkość i wydajność strony, testować rozwiązania, a poza tym jasno wskazuje, jakie występują nieprawidłowości. Plusem jest także to, że podstawowe funkcje narzędzia są darmowe, ale jeśli będziesz chciał skorzystać z tych zaawansowanych – musisz zapłacić.

Źródło: https://gtmetrix.com/
Pamiętaj, że są to tylko narzędzia, które czasem mogą się mylić. Z tego powodu warto wykonać nawet kilka testów szybkości ładowania strony przy wykorzystaniu różnych programów, aby zyskać pewność, że otrzymany wynik jest faktycznie prawdziwy.
Jak poprawić szybkość ładowania strony?
Czas to pieniądz! Dzisiejsi użytkownicy Internetu nie lubią czekać – chcą mieć wszystko tu i teraz. Jeśli Twoja strona nie ładuje się w maksymalnie 3 sekundy, najprawdopodobniej opuszcza ją nawet 40% użytkowników, jeszcze przed załadowaniem [źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-load-time/].
Twoja strona WWW ładuje się zbyt wolno, a może w ogóle nie wiesz, ile czasu to zajmuje? W takim razie skorzystaj z poniższych praktyk i przyspiesz ładowanie strony, a gdy chcesz się upewnić, czy to konieczne, skorzystaj z jednego z narzędzi do mierzenia szybkości wczytywania strony. Zobacz, jak możesz poprawić szybkość ładowania strony!
Włącz kompresję plików
Jednym ze sposobów na przyspieszenie ładowania strony jest kompresja plików HTML i CSS, czyli zmniejszenie rozmiaru plików przesyłanych z serwera do przeglądarki użytkownika.
Dobrym pomysłem może być również połączenie wybranych plików CSS i JavaScript w jeden plik, co zredukuje liczbę żądań HTTP i przyspieszy ładowanie strony. Do kompresji plików możesz użyć takiego narzędzia jak Gzip czy Brotli. Jeśli zależy Ci, aby nie tylko poprawić czas wczytywania strony, ale także wpłynąć na jej wydajność czy zadowolenie użytkowników, ten krok wydaje się wręcz niezbędny.

Optymalizuj grafiki
Praktycznie na każdej stronie internetowej można znaleźć liczne zdjęcia czy różnego rodzaju pliki graficzne. Są to elementy, które uatrakcyjniają witrynę, ale mogą także sprawić, że szybkość ładowania strony nie będzie zadowalająca. Co w takim przypadku? Rozwiązaniem takiego problemu może być optymalizacja grafik, czyli zmniejszenie wielkości obrazów i dokonanie zmiany rozszerzenia. Pamiętaj jednak, że w optymalizacji grafik istotne jest zachowanie ich odpowiedniej jakości.
Skorzystaj z lazy loading
Innym sposobem na poprawę prędkości ładowania strony jest skorzystanie z techniki, którą określa się lazy loading (leniwe ładowanie). Umożliwia ona opóźnienie ładowania elementów – obrazów czy filmów – do chwili, gdy będą rzeczywiście potrzebne. Stosując leniwe ładowanie, przeglądarka będzie wczytywała wyłącznie zasoby widoczne na ekranie internauty, zaś pozostałe będą ładowane stopniowo podczas gdy użytkownik będzie scrollował stronę w dół.
Optymalizuj cache
Jeżeli chodzi o optymalizację cache w kontekście szybkości ładowania strony, jest to zadanie, które polega na efektywnym wykorzystaniu pamięci podręcznej i jej odpowiednim ustawieniu. To kolejny skuteczny sposób na to, aby maksymalnie skrócić czas ładowania strony internetowej.
Musisz mieć na uwadze, że pamięć podręczna może przechowywać dane lokalnie, co sprawia, że mogą być one ponownie używane przy kolejnych wizytach i nie ma potrzeby powtórnego pobierania całej zawartości z serwera. Co ważne: ręczna zmiana ustawień może sprawić niemałe problemy, jeśli nie masz wiedzy programistycznej. W takim przypadku chętnie pomożemy i zrobimy to za Ciebie.

W sytuacji gdy Twoja strona jest na WordPressie, może wystarczyć odpowiednia wtyczka taka jak np. W3 Total Cache. Źródło: https://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/
Optymalizuj krytyczną ścieżkę renderowania
Trzeba przyznać, że zagadnienie optymalizacji krytycznej ścieżki renderowania brzmi naprawdę przerażająco. Nie jest to prosty temat, dlatego wspomnijmy jedynie o tym, że jest to seria zadań, które przeglądarka musi wykonać w celu wyświetlenia strony internetowej. Ścieżka renderowania to zatem szereg zdarzeń, które powinny się wydarzyć, aby możliwe było pojawienie się widoku strony „initial view”. Dzięki optymalizacji krytycznej ścieżki renderowania można znacząco skrócić czas ładowania strony.
Włącz minifikację JS/CSS
Kolejną czynnością, na której wykonanie warto się zdecydować jest minifikacja plików JS i CSS.
Jest to sposób na zmniejszenie ich rozmiaru poprzez wyeliminowanie niepotrzebnych spacji, przecinków i innych zbędnych znaków, co z kolei przekłada się na poprawę szybkości strony internetowej. Są to elementy, które wyglądają jak puste miejsca i z pozoru może wydawać się, że nie mają wpływu na pamięć, a jest zupełnie na odwrót.
Wiedz, że wprowadzając zmiany w tym zakresie, możesz zyskać aż kilkanaście setnych sekundy podczas ładowania strony. Nie wydaje się to być najprostszym zdaniem, ale nie zrażaj się – istnieją liczne narzędzia online, które mogą to zrobić za Ciebie. Możesz skorzystać m.in. z Minifier.org, czy WP Super Minify.

Źródło: https://www.minifier.org/
Zrezygnuj z nieużywanych wtyczek
Za zbyt długi czas ładowania strony mogą odpowiadać wtyczki – niestety miewają bardzo negatywny wpływ na ten parametr. Dlatego też kolejną naszą wskazówką, aby przyspieszyć ładowanie witryny, jest ograniczenie się do wtyczek, które faktycznie są niezbędne. Zdajemy sobie sprawę, że właściciele posiadający strony na popularnych systemach CMS (np. WordPress) korzystają z licznych wtyczek, ponieważ to właśnie one zapewniają różne funkcjonalności. Często jednak bywa tak, że po pewnym czasie jakieś pluginy przestają działać bądź ich możliwości znajdują się w innych zainstalowanych wtyczkach. Warto więc co pewien czas robić porządki we wtyczkach, a najlepiej ograniczyć liczbę wtyczek do maksymalnie czterech.
Wykorzystuj CDN
Ostatnim przygotowanym przez nas sposobem na poprawę szybkości ładowania strony jest wykorzystanie CDN. W ten sposób określa się rozproszoną sieć szybkich serwerów, które są zlokalizowane w wielu miejscach na świecie. Przechowują one pliki strony internetowej, zatem, gdy użytkownik ją odwiedzi, połączy się z najbliższym jemu serwerem (a nie z tym, na którym są obecnie pliki strony), co przekłada się na szybsze wyświetlenie strony. Przykładowym dostawcą usługi CDN jest m.in. Cloudflare.

Mapa przedstawia serwery CDN sieci CloudFlare. Źródło: https://thecamels.org/przyspiesz-swoja-strone-z-cloudflare/
Dlaczego przyspieszanie ładowania strony ma sens?
Dwoisz się i troisz, aby przyciągać na swoją stronę internetową jak najwięcej potencjalnych klientów, ale to nie wychodzi? Problemem może być czas wczytywania strony. Dlaczego nie możesz zaniedbywać tej kwestii? Poniżej przedstawiamy najważniejsze powody!
- Obniża współczynnik odrzuceń, czyli odsetek wszystkich sesji w witrynie, podczas których odwiedzający wyświetlili nie więcej niż jedną stronę. Ten współczynnik bywa wysoki, gdy strona ładuje się zbyt wolno. Gdy zadbasz o odpowiednią szybkość ładowania się witryny, dostrzeżesz, że użytkownicy spędzają na niej więcej czasu i zaglądają na wiele podstron.
- Zwiększa współczynnik konwersji. Z raportu przygotowanego przez agencje marketingu Portent jasno wynika, że najlepszy dla współczynnika konwersji jest czas ładowania od 0 do 4 sekund. Co więcej, wiadomo, że współczynnik konwersji spada aż o 4,42% z każdą dodatkową sekundą ładowania (pomiędzy 0-5) [źródło: https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm]. Zatem dbając o tę kwestię, możesz zwiększyć procent użytkowników, którzy będą wykonywali oczekiwane przez Ciebie działanie takie jak np. rejestracja konta.
- Wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkowników. Gdy zależy Ci na zadowoleniu i lojalności klientów, musisz zadbać o ich doświadczenia. Dzisiejsi internauci nie lubią czekać i oczekują, że będą mieli natychmiastowy dostęp do zawartości strony. Jeśli im to zapewnisz, jest duża szansa, że wrócą w przyszłości.
- Umożliwia wyższe pozycje w wyszukiwarce. Szybkość ładowania wpływa na pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania, dlatego jeśli szybkość wczytywania strony jest zadowalająca, możesz liczyć na wyższą pozycję w wyszukiwarce, a za tym idą kolejne korzyści takie jak np. większa widoczność, czy większy ruch na stronie.
🚀 Szybkość ładowania strony. Podsumowanie
Teraz już wiesz, jak duże znaczenie ma szybkość ładowania strony. Jeśli wcześniej uważałeś ten element za mało istotny, na pewno przyda się wprowadzić zmiany w obrębie Twojej witryny. Zadbaj o to, aby powyżej wymienione punkty znalazły się w optymalizacji strony i zyskaj pewność, że wydajność i czas ładowania strony będzie dobry. Ma to ogromne znaczenie niezależnie od tego, w jakiej działasz branży.
Dzisiaj praktycznie każdy internauta, ale także roboty wyszukiwarki zwracają uwagę na to, jaki jest czas wczytywania. Co więcej, większość użytkowników już się przyzwyczaiła do tego, że treści na odwiedzanych przez nich stronach wyświetlają się wręcz natychmiastowo. Gdy jednak nie spotkają się z tym na Twojej stronie, licz się z tym, że szybko ją opuszczą i już nie wrócą. Nie pozwól na to i już teraz zacznij działać, by móc skutecznie docierać do potencjalnych klientów.
Twoja strona ładuje się zbyt wolno, ale nie masz czasu, aby to zmienić? To może zniechęcać odwiedzających i powodować, że Twoja witryna nieustannie spada w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie chcesz, aby niezadowalająca szybkość ładowania hamowała Twój biznes, skontaktuj się z nami, a zrobimy co w naszej mocy, aby ulepszyć Twoją witrynę i przyciągnąć nowych klientów. Zachęcamy do kontaktu, abyś mógł dowiedzieć się, co możemy dla Ciebie zrobić!
