blog marketing poradniki

Zakładasz sklep internetowy? Uważaj na te błędy!

bledy przy zakladaniu sklepu internetowego

Coraz częściej osoby, które szukają sposobu na dodatkowy zarobek, zakładają własne sklepy internetowe. Perspektywa zarabiania przez Internet jest kusząca, ale wcale nie taka łatwa jak się wydaje. Okazuje się, że osoby początkujące i ci bardziej zaawansowani właściciele sklepów internetowych popełniają ciągle te same błędy, które wpływają na to, czy ich biznes online wypali. Dlatego, zanim uruchomisz własny sklep internetowy, sprawdź jakich błędów należy się wystrzegać.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Błąd nr 1 – Nie znasz swoich klientów

Trudno jest stworzyć dobrze prosperujący sklep internetowy, jeśli nie znasz swoich klientów. Skąd masz wtedy wiedzieć, czego potrzebują. Prowadzi to do niedopasowania oferty, przez co nie cieszy się ona zainteresowaniem odbiorców.

Pamiętaj, że wiek odbiorców wpływa na potrzeby czy nawet na sposób przekazywania informacji. Dla przykładu pokolenie Z najczęściej ufa markom, które reklamują produkty poprzez filmy wideo lub śmieszne memy, a do tego oferują spersonalizowane usługi i artykuły. Jeśli grupą docelową jest pokolenie Y, postaw na autentyczność przekazu i udowodnij swoje zainteresowanie ekologią, np. pakując paczki w biodegradowalne opakowania.

Jak uniknąć błędu związane z brakiem znajomości swoich klientów? Stwórz personę, skorzystaj z narzędzi typu Google Analytics 4 i przeanalizuj potrzeby grupy docelowej. Na postawie tych informacji dopasuj formę przekazu oraz swoją ofertę.

Błąd nr 2 – Nie znasz trendów

Do najczęstszych błędów przy tworzeniu sklepów internetowych należy brak znajomości trendów branżowych. Nie ignoruj zmian, do jakich dochodzi w Twojej branży, bo możesz podjąć nietrafione decyzje marketingowe, a to sprawi, że dasz się wyprzedzić konkurencji, która szybciej wprowadzi nowy produkt do oferty.

W jaki sposób możesz śledzić trendy? Czytaj artykuły branżowe i analizuj potrzeby swoich klientów z pomocą popularnych narzędzi np. Google Trends, które zainspiruje Cię do stworzenia ciekawych i modnych treści czy odpowiednich kampanii sezonowych. Są też oczywiście inne sposoby na to, aby być na bieżąco z trendami, takie jak np. analiza mediów społecznościowych, czy też ręczne przeszukiwanie Internetu poprzez wpisanie w wyszukiwarkę frazy związanej z Twoją branżą, które, choć jest czasochłonne, może być niezwykle efektowne!

Źródło: Google Trends

Błąd nr 3 – Zapominasz o SEO

Zaniedbywanie działań SEO to duży błąd podczas tworzenia sklepu online. Duża konkurencyjność sprawia, że bez inwestowania w pozycjonowanie znacznie trudniejsze będzie dotarcie do potencjalnych klientów. 

Oczywiście możesz rozpocząć kampanię, wykorzystując płatne reklamy, ale to SEO zapewnia korzyści w dłuższej perspektywie. Choć na efekty trzeba poczekać często kilka miesięcy, to ta wytrwałość naprawdę się opłaca. Dzięki temu zyskasz szansę na zdobycie pozycji w TOP 10 wyników wyszukiwań w Google na ważne dla Twojego biznesu frazy kluczowe. 

Największe znaczenie w tym aspekcie ma zastosowanie słów kluczowych w odpowiedni sposób, stworzenie meta danych, linkowanie, właściwie rozmieszczenie nagłówków czy zastosowanie przycisków CTA (call to action). Pamiętaj, że widoczność sklepu w wynikach organicznych to ogromny atut, który wpływa również na renomę marki, zwiększa zasięgi i konwersję.

Błąd nr 4 – Brak testów, czy wszystko działa w sklepie

Masz już gotowy sklep internetowy? Nie popełniaj jednego z najpoważniejszych błędów – przetestuj witrynę, zanim zaczniesz ją promować i zachęcać odbiorców do jej odwiedzenia. Inaczej możesz zawieść ich zaufanie lub zniechęcić do zakupu. 

Liczne błędy 404, brak dostępu do strony z powodu braku aktualizacji wtyczki czy też problemy z ładowaniem się mapki z wyborem punktu odbioru paczki – tych błędów można by było uniknąć, gdyby właściciel sklepu wcześniej przetestował swoją witrynę.

Przejdź drogę, jaką mają podążać użytkownicy podczas dokonywania zakupu. W razie konieczności od razu wyeliminuj te błędy.

Z pomocą Google Analytics przeanalizuj ruch użytkowników na stronie, a szybciej odkryjesz obszary, które należy zmodyfikować lub naprawić, aby poprawić konwersję. Korzystanie z tego narzędzia da Ci odpowiedzi na kilka kluczowych pytań: jakie produkty są najchętniej oglądane?, ile czasu użytkownicy przebywają na stronie?, jakie strony opuszczają przed dokonaniem zakupu?

Źródło: https://analytics.google.com/analytics/web/provision/?pli=1#/provision

Błąd nr 5 – Długa droga sprzedaży i skomplikowane formularze

Jaki jeszcze błąd podczas tworzenia sklepu internetowego wpływa na spadek konwersji? Problemem jest wieloetapowa droga sprzedaży ze skomplikowanym formularzem, który składa się z dużej liczby pól do uzupełnienia. Gwarantujemy, że doprowadzi to do zwiększenia liczby porzuconych koszyków, bo współcześni internauci nie mają czasu na długie zakupy w sieci.

Stosuj się do zasady 3 kliknięć – tylko tyle ruchów ma wystarczyć użytkownikowi do zrobienia zakupu w Twoim e-commerce. Ogranicz też formularz sprzedaży jedynie do niezbędnych informacji typu dane kontaktowe, adres dostawy i forma płatności.

Błąd nr 6 – Oferujesz za mało opcji płatności

Współcześni klienci lubią mieć wybór, więc ograniczenie metod płatności tylko do kilku form to spory błąd, który może doprowadzić do wzrostu liczby porzuconych koszyków. Dlatego zapewnij swoim klientom dostęp do różnych metod płatności – szybkich i tradycyjnych przelewów, kart kredytowych lub debetowych, BLIK-a, PayPala oraz popularnych portfeli elektronicznych. Zastanów się także nad wprowadzeniem odroczonej płatności np. PayPo lub Klarna. Dzięki temu użytkownicy wybiorą ulubioną formę płatności za zakupy.

Źródło: drogeriapigment.pl

Błąd nr 7 – Niedostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych

Czy wiesz, że 40% Polek i 39% Polaków robi zakupy przy pomocy smartfona? To naprawdę spora grupa potencjalnych klientów, która zrezygnuje z zakupu w Twoim sklepie, jeśli nie będzie on responsywny. Nie popełniaj tego błędu podczas tworzenia witryny i zadbaj o to, żeby witryna pozwalała na wygodne przeglądanie także na smartfonach i tabletach. Responsywny sklep internetowy to, taki, którego treści i grafiki dopasowują się do wielkości ekranu.

Źródło danych: Digital Care

Błąd nr 8 – Niedopasowana platforma sprzedażowa

Kolejnym błędem podczas zakładania sklepu internetowej jest pochopny wybór platformy sprzedażowej. Wbrew pozorom to wcale nie jest łatwa decyzja. Pod uwagę musisz wziąć kilka czynników m.in. liczbę sprzedawanych produktów, możliwość rozbudowy oraz swój miesięczny budżet.

Zacznij od porządnego researchu i ustalenia swoich potrzeb, a następnie zdecyduj się na odpowiednią platformę sprzedażową np. Magento, WordPress i WooCommerce, Prestashop, Shoplo czy Shopify.

Źródło: https://woocommerce.com/

Błąd nr 9 – Przymus założenia konta w sklepie

Wspomnieliśmy już o tym, że współczesnym użytkownikom zależy na szybkim zrobieniu zakupów. Dlatego poważnym błędem w sklepach online jest konieczność zakładania konta, aby dokończyć robienie zakupów. Przez to wydłużony zostaje proces finalizacji zamówienia. To bariera, która może nawet wpłynąć na spadek konwersji i wzrost porzuconych koszyków.

Jak możesz rozwiązać ten problem? Masz kilka opcji do wyboru. Przede wszystkim daj klientom możliwość zrobienia zakupów jako gość, czyli bez konieczności rejestracji. Alternatywną opcją jest szybkie logowanie przy pomocy konta Gmail lub Facebook.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Błąd nr 10 – Brak regulaminu lub kopiowanie regulaminu

Jeszcze jednym z najpoważniejszych błędów właścicieli sklepów internetowych jest brak regulaminu, a także kopiowanie go ze strony konkurencji. Lekceważenie wagi regulaminu może doprowadzić do łamania prawa – w kodeksie cywilnym znajdują się informacje, które muszą znaleźć się w regulaminie sklepu online.

Pamiętaj, że brak znajomości prawa nie chroni Cię przed konsekwencjami prawnymi np. sankcjami finansowymi, w tym karami nałożonymi przez UOKiK czy też przed rozpoczęciem postępowania przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako właściciel sklepu internetowego jesteś zobowiązany do znajomości i przestrzegania przepisów.

Dlatego samodzielnie lub z pomocą prawnika stwórz indywidualnie dopasowany regulamin, który będzie zgodny z aktualnymi przepisami.

Fragment regulaminu w jednym ze sklepów internetowych. Źródło: https://www.deichmann.com/PL/pl/shop/content/agb.html

Błąd nr 11 – Brak certyfikatu SSL

Brak certyfikatu SSL sprawia, że strona lub sklep online zostaną oznaczone jako niebezpieczne. Użytkownicy nie ufają takim witrynom, bo chcą chronić swoje dane osobowe, więc nie popełniaj tego błędu przy tworzeniu sklepu internetowego. Brak SSL wpłynie też negatywnie na widoczność w wynikach wyszukiwań Google. Nie narażaj się na te problemy, wykup certyfikat SSL – albo sprawdź, czy hostingodawca oferuje darmowy certyfikat SSL w pakiecie z hostingiem.

Błąd nr 12 – Nielogiczna kategoryzacja produktów w sklepie

Przemyślana kategoryzacja produktów w sklepie ułatwia użytkownikom robienie zakupów i znalezienie odpowiedniego produktu. Dlatego poważnym błędem jest niezrozumiała i zbyt skomplikowana kategoryzacja asortymentu

W konsekwencji użytkownicy mogą mieć problem z poruszaniem się po stronie, a jeśli będzie to trwało zbyt długo, to po prostu zrezygnują z zakupów. Co zrobić w takiej sytuacji? Przeanalizuj oferowane usługi i produkty, a następnie uporządkuj je w taki sposób, aby odbiorca nie miał trudności z ich znalezieniem.

Błąd 13 – Kiepska obsługa klienta

Obsługa klienta w sklepie internetowym to kwestia, która często jest traktowana niezbyt poważnie. Tymczasem jeśli będzie zaniedbana, utrzymanie się na rynku będzie bardzo trudne. Klienci chcą czuć się zaopiekowani, dlatego upewnij się, że wszyscy nowi użytkownicy mają zapewniony bezproblemowy dostęp do formularza kontaktowego

Nie zapominaj również o tych osobach, które dokonały już zakupu w Twoim sklepie online. Po zrealizowaniu zamówienia wykaż zainteresowanie i zapytaj, czy zamówiony produkt spełnił oczekiwania. To również dobra okazja do tego, aby zdobyć opinię od klienta. 

Przykładowa zakładka kontaktowa w sklepie internetowym. Źródło: deichmann.com

🚀 Zakładasz sklep internetowy? Uważaj na te błędy – podsumowanie

Znasz już najpoważniejsze błędy przy zakładaniu sklepu internetowego. Teraz sprawdź, czy popełniłeś je w obrębie swojej witryny i w razie konieczności je wyeliminuj. Dzięki temu ułatwisz użytkownikom robienie zakupów i przeglądanie oferty. Naprawa błędów związanych z brakiem responsywności, skrócenie drogi sprzedażowej i dodanie certyfikatu SSL sprawią, że możesz dostrzec wzrost konwersji.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *