blog marketing SEO

Jak zbudować dobre i skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym?

Jak zbudować dobre i skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym - grafika główna

Nawet 77% internautów deklaruje, że robi zakupy online. Jednak ilu z nich zwraca uwagę na opisy kategorii? Naprawdę niewielu. Dużo więcej osób interesuje się opisami produktów. Są to dość krótkie teksty, które dostarczają informacji na temat tego, do czego służy dany produkt/usługa, z czego został stworzony, czy jakie ma parametry techniczne. Mogłoby się wydawać, że tworzenie dobrych i skutecznych opisów produktów w sklepie internetowym to proste zadanie, jednak nic bardziej mylnego: wielu sprzedawców ma z tym problem. Przekonaj nasz artykuł i dowiedz się, jak budować dobre opisy produktów, które będą zachęcały do zakupów. Zachęcamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest opis produktu?

Co to jest opis produktu? Krótko mówiąc, jest to tekst, który zazwyczaj można znaleźć w karcie produktu. Jest przygotowywany po to, aby dostarczyć użytkownikom informacji na temat tego, czym jest dany produkt i dlaczego warto go kupić. Jeśli chcesz budować skuteczne opisy produktów, musisz zadbać o to, aby zawierały one odpowiedzi na pytania Twoich potencjalnych klientów. W tekstach powinny znaleźć się informacje, jakie problemy mogą rozwiązać po zakupie danego produktu/usługi, dlaczego właśnie ten produkt jest lepszy od tego oferowanego przez konkurencję i dlaczego warto kupić go właśnie w Twoim sklepie. Zawsze staraj się dostarczać kompleksowych informacji, a zobaczysz efekty!

Dlaczego warto tworzyć dobre opisy produktów?

Istnieje wiele powodów, dla których warto tworzyć dobre opisy produktów. Przede wszystkim są one sposobem na to, aby zachęcić użytkownika do zakupu. W ten sposób możesz też edukować klienta, przekazując mu informacje na temat danego produktu. Na przykład: jeśli sprzedajesz ubrania, zadbaj o to, aby opisy produktów zawierały informacje na temat tego, z jakiego materiału została wykonana konkretna odzież, a także podaj wymiary.

Oczywiście dobre opisy produktów to także sposób na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli zadbasz o ich zoptymalizowanie pod SEO. Google uwielbia wartościowe treści. Właściwie to są one uważane za czynnik rankingowy. Nie zapomnij umieścić w opisach słów kluczowych – jeśli o to nie zadbasz, to najprawdopodobniej Twój sklep online nie będzie widoczny w wynikach wyszukiwania na kluczowe zapytania.

Inną zaletą wynikającą z tworzenia dobrych opisów produktów jest wzrost konwersji. Gdy klient dostrzega, że na stronie są dodatkowe informacje, od razu ufa marce, która wydaje się mu wiarygodna. Zdecydowanie złą decyzją może być nieumieszczanie żadnych opisów produktów, bowiem wówczas klient na pewno będzie miał wątpliwości, czy dany produkt w rzeczywistości wygląda tak jak na zdjęciach.

Opis produktu a opis kategorii w sklepie internetowym – różnice

Opis produktu i opis kategorii w sklepie internetowym to dwie różne formy opisów. Przede wszystkim różni je przeznaczenie: opis kategorii najczęściej umieszcza się na stronie sklepu, gdzie można znaleźć zbiór produktów/usług o podobnych zastosowaniach (np. w sklepie z odzieżą może to być zakładka ze spodenkami). Z tego też względu, opisy kategorii mają charakter ogólny. Nie zawierają szczegółowych informacji o oferowanych produktach. Szczególnie istotne jest to, aby były one uniwersalne, zwłaszcza gdy nieustannie wprowadzasz nowe produkty do danej sekcji. Z kolei z opisem produktu spotkasz się na stronie produktu np. konkretnych spodenek. Musi zawierać dokładne informacje na temat tego konkretnego przedmiotu. W odróżnieniu od powyższej formy opis produktu musi być szczegółowy tak, aby odbiorca mógł swobodnie ocenić, czy ten produkt jest odpowiedni dla niego. Pamiętaj, aby zawrzeć w opisie podstawowe informacje – w przypadku odzieży będzie to skład materiału, dostępne kolory i rozmiary, czy cena. Aby jeszcze bardziej zachęcić użytkownika do zakupu, możesz pokazać przykładowe stylizacje.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jak tworzyć opisy produktów pod SEO?

Opis produktu pod SEO nie może być zbyt długi. Najlepiej jeśli taki tekst będzie o długości max. 1000–1500 znaków. O co jeszcze musisz zadbać? Oto najważniejsze elementy!

Poznaj swojego odbiorcę

Niezwykle trudno będzie Ci stworzyć dobre opisy produktów, jeśli nie będziesz wiedział, do kogo piszesz. Dlatego ich tworzenie rozpocznij od poznania użytkowników, którzy mogą być zainteresowani zakupem danego produktu. Potrzebujesz o nich jak najwięcej informacji. W jakim są wieku? Jak wyglądają? Co robią na co dzień? Czym są w związku? Gdzie mieszkają? Co robią w czasie wolnym? Jeśli zdobędziesz takie informacje, to stworzenie dobrych opisów produktów będzie o wiele prostsze. Jednak skąd możesz je wziąć? Możesz skorzystać z narzędzi online takich jak np. Google Analytics.

Zastosuj język korzyści

W opisach produktów nie może zabraknąć języka korzyści. Wielu przedsiębiorców popełnia ten błąd, że skupia się na informowaniu o zaletach marki, czy zachwala dany produkt. Tymczasem klientów interesuje to, co mogą zyskać, gdy kupią ten produkt. To z kolei wiąże się z tym, że zanim siądziesz do tworzenia opisu produktu w sklepie internetowym, zastanów się na spokojnie, z jakimi problemami może się zmagać użytkownik. Jak zakup danego produktu może wpłynąć na życie potencjalnego klienta? Musisz mu pokazać, że gdy zdecyduje się na złożenie zamówienia, coś zyska: lepszy wygląd czy więcej czasu wolnego dla rodziny.

Stwórz dobry tytuł produktu

Tytuł opisu produktu nie może być ogólnikowy. Koniecznie powinien zawierać model, markę i typ produktu. Jeśli oferujesz jakiś produkt w wielu wariantach (np. kolorystycznych), możesz dodać do tytułu także cechy charakterystyczne. Co więcej, nie stosuj w tytułach kodów produktowych czy innych skrótów – są one całkowicie niepotrzebne klientom.

Stosuj słowa kluczowe

Obowiązkowo musisz dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Na pewno zależy Ci na tym, aby Twój sklep się wyróżniał. Nie możesz więc pozycjonować go jedynie na frazy produktowe. Istotne są też frazy z długiego ogona, które warto dodać w rozszerzonym opisie produktu. Nie przesadzaj również z nadmierną ilością słów kluczowych. Najlepiej byłoby, gdyby znalazły się maksymalnie 2–3 słowa kluczowe na cały opis, dzięki czemu nie będą one się rzucały w oczy, a opis będzie brzmiał naturalnie.

Przyjazny URL

Zapewne wiesz, że adres sklepu musi być dobrze przemyślany. Jednak wymagają tego również adresy poszczególnych podstron. URL musi być przyjazny i poprawnie sformułowany. Zdecydowanie niemile widziane są długie ciągi cyfr i znaków, które nic nie powiedzą odbiorcy i robotom wyszukiwarki. Zadbaj o to, aby adresy URL jasno mówiły, na jaką stronę trafi użytkownik po kliknięciu w link.

Odpowiednio formatuj opisy

Przy tworzeniu opisów produktów niezbędne jest stosowanie zasad webwritingu. Postaraj się, aby zawierały one krótkie zdania i wytłuszczaj fragmenty tekstu, które uznasz za wyjątkowo wartościowe dla czytelnika. Konieczne są też akapity czy punktory (możesz je zastosować np. przy wymienianiu cech produktu). W wielu przypadkach można także stworzyć nagranie, na którym będzie widoczne, jak użytkować dany produktu. Być może uważasz, że formatowanie tekstu to zbędna rzecz, jednak wiedz, że dzięki niemu zwiększa się czytelność tekstu, a poza tym tekst jest lepiej oceniany przez algorytmy. Dodatkowo jeśli chcesz, to w opisie produktu możesz umieszczać linkowanie wewnętrzne do podobnych produktów.

Dodaj wysokiej jakości zdjęcia

Budowa opisu produktu to nie tylko sama treść, a także dobrej jakości zdjęcia. Właściwie to są one połową sukcesu. Zadbaj o to, aby uzupełniały się z tekstem. Bardzo często można się spotkać ze zdjęciami produktów na białym tle. Wyglądają one bardzo w porządku, ale jeśli chcesz lepiej działać na wyobraźnię czytelnika, to stwórz zdjęcia pokazujące produkt w trakcie codziennego użytkowania. Dobrym pomysłem może być też połączenie standardowej prezentacji towaru wraz z jego rzeczywistym wyglądem.

Przykłady

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Nie tylko treść i zdjęcia są ważne – o co jeszcze warto zadbać?

Opis produktu to nie tylko treść i zdjęcia. Jeśli faktycznie chcesz zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, zadbaj również o inne elementy. Przekonaj się, co jeszcze jest ważne!

  • Prędkość ładowania strony. Nie ukrywajmy: nikt z nas nie lubi czekać, dlatego też jeśli Twoja strona ładuje się dłużej niż 2 sekundy, zmień to! Czy wiesz, że w takim przypadku nawet połowa użytkowników może zrezygnować z zakupów? Jeśli nie dokonasz zmian, to niestety, ale nie odniesiesz sukcesu.
  • Pozytywne doświadczenie użytkownika. Obowiązkowo zadbaj o to, aby struktura strony była przemyślana, a strona produktowa w pełni uporządkowana. Dokonanie zakupu powinno być maksymalnie proste. To czynniki, które w dużym stopniu wpływają na to, czy klient zrobi zakupy, czy jednak się z nich wycofa.
  • Opinie. Są one niezwykle cenne dla innych klientów. Pozwól swoim klientom na dodawanie opinii na temat konkretnych produktów, aby te przekonały innych użytkowników do zakupów.

Tworzenie opisów produktów – na co musisz uważać?

Przekazaliśmy Ci już cenne informacje dotyczące elementów dobrych opisów produktów. Jednak musisz wiedzieć także, czego unikać podczas tworzenia takich treści. Oto kilka wskazówek.

  • Pisz krótkie opisy – powinny być one jasnym i prostym przekazem. Mało kto ma ochotę czytać długie teksty, a co więcej: trudniej w nich znaleźć poszukiwane informacje.
  • Nie przesadzaj z ilością słów kluczowych – upychanie słów kluczowych jest źle oceniane przez roboty wyszukiwarki.
  • Dostosuj styl opisów produktów – ten jest zależny od tego, jaką masz ofertę i produkty w sklepie internetowym, a także tego, kim są Twoi potencjalni odbiorcy.
  • Unikaj kopiowania opisów producenta – dystrybutorzy często idą na łatwiznę i zwyczajnie kopiują opisy producenta, a to przepis na to, jak być nisko w wynikach wyszukiwania. Zawsze więc stawiaj na unikalne opisy produktów.
  • Nie stosuj nachalnych promocji – choć może wydawać się, że hasła typu ,,Zamów teraz!” zachęcają do zakupu, to jednak takie wykrzyknienia brzmią nieco jak nakaz czy nawet groźba. Postaraj się zatem, aby Twoje opisy produktów były nieco bardziej perswazyjne.

Warto także wspomnieć o słowach slangowych czy modnych. Często można się z nimi spotkać w opisach produktów, jednak czy warto je stosować? Naszym zdaniem zazwyczaj jest to zły pomysł, ponieważ szybko wychodzą z mody i po krótkim czasie po prostu kiepsko wyglądają w tekście. Zatem lepiej po prostu ich unikać.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Opisy produktów – jakie są najczęściej popełniane błędy?

Dobre opisy produktów w sklepie online mogą napędzić sprzedaż, jednakże ich stworzenie często sprawia niemałe problemy. Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas ich tworzenia? Oto kilka z nich:

  • brak szczegółowych informacji na temat produktu;
  • podawanie nieprawdziwych informacji;
  • stosowanie tych samych sformułowań dla różnych produktów;
  • kopiowanie opisów od producentów;
  • brak słów kluczowych;
  • ściana tekstu (lepiej podzielić opis na mniejsze fragmenty);
  • teksty niepoprawne pod kątem językowym i gramatycznym.

Opisy produktów – tworzyć je samemu czy zlecać?

To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli sklepów internetowych. Tak naprawdę odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy bowiem od tego, w jakiej jesteś sytuacji. Jeśli masz sporo wolnego czasu, lubisz i umiesz pisać, a Twój sklep online jest mały, możesz podjąć się samodzielnego stworzenia opisów produktów. Problem jednak może pojawić się gdy jesteś zapracowany, nie wiesz, jak budować opisy produktów lub masz ogromny e-commerce z tysiącami produktów. Wówczas zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zlecenie tego zadania zaufanej agencji marketingowej.

Tworzenie skutecznych opisów produktów – zbiór pomocnych wskazówek

Na sam koniec prezentujemy Ci najważniejsze informacje, które zdobyłeś z tego artykułu. Warto, abyś zapisał sobie ten tekst i wracał do niego, gdy tylko będziesz tego potrzebował. Z tymi poradami na pewno uda Ci się zbudować skuteczne opisy produktów.

  • Opisy produktu zawsze powinny być unikalne. Absolutnie nie powinieneś ich kopiować (np. od konkurencji).
  • Opisy powinny być krótkie, ale jednocześnie muszą zawierać wszystkie najważniejsze informacje o produkcie/usłudze i być dokładne.
  • W opisach nie może zabraknąć słów kluczowych związanych z danym produktem. Do ich analizy możesz wykorzystać różne narzędzia takie jak np. Ahrefs.
  • Opisy nie mogą zawierać wulgaryzmów.
  • Należy tworzyć opisy, które będą zrozumiałe dla wszystkich odbiorców. Niewskazane jest stosowanie trudnych terminów czy skomplikowanych zwrotów.
  • Konieczne jest odpowiednie formatowanie opisów produktu, czyli m.in. nagłówki, pogrubienia i podkreślenia. To elementy, które znacząco zwiększają atrakcyjność opisów.
  • Nie wystarczy raz stworzyć opisów produktów. Musisz je obowiązkowo regularnie aktualizować, a wszystko po to, aby zawierały wyłącznie aktualne informacje.
  • Warto, abyś do budowania opisów produktów, używał jakiegoś narzędzia, takiego jak np. Contadu.

🚀 Jak budować dobre i skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym – podsumowanie

Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, jak tworzyć opisy produktów do sklepu internetowego. Musisz napisać perswazyjny tekst, dbając przy tym o mnóstwo elementów. Powinien on być poprawny językowo, zawierać słowa kluczowe, czy być odpowiednio sformatowany. Obowiązkowo musi być unikalny – Google nie lubi plagiatów. I choć budowa opisów produktów do sklepu online to czasochłonne zadanie, to warto się do tego przyłożyć, ponieważ jest to ogromne wsparcie działań SEO i content marketingu. Pamiętaj także, że jeśli prowadzisz sklep internetowy i nie masz czasu na samodzielne tworzenie treści, możesz to zlecić. Nasza agencja chętnie przedstawi Ci atrakcyjną ofertę. Zapraszamy!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *