blog poradniki SEO Tworzenie stron internetowych

Budowa adresu URL a SEO – jak stworzyć przyjazny link?

Budowa adresu URL a SEO – jak stworzyć przyjazny link

Jak zwiększyć efekty SEO w prosty i szybki sposób? Zacznij od budowy adresu URL, który będzie SEO friendly. Nie pomijaj tego elementu, ponieważ stanowi jeden z kluczowych elementów skutecznego SEO. Dobrze skonstruowany link poprawi widoczność w Google i zwiększy zaufanie odbiorców. Interesuje Cię budowa adresu URL a SEO? Sprawdź, jak to zrobić.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest adres URL? Jak zbudowany jest adres URL?

Zacznijmy od podstaw, czyli od tego, czym jest adres URL. To unikalny identyfikator, który wskazuje lokalizację zasobu w sieci – może to być strona internetowa, plik czy też obraz. Dzięki wpisaniu ciągu znaków w przeglądarce możesz uzyskać dostęp do konkretnej zawartości. Dlatego można uznać, że adres URL to jeden z kluczowych elementów funkcjonowania Internetu – łączy użytkowników z dokładną lokalizacją plików na serwerze. Tym samym korzystanie z Internetu jest dużo prostsze, bardziej intuicyjne i przyjazne.

Budowa adresu URL

  • Protokół – określa sposób komunikacji przeglądarki z serwerem. Najpopularniejszym protokołem jest HTTPS, choć nadal niektóre strony stosują niezalecany protokół HTTP.
  • Subdomena – najpopularniejszą subdomeną jest „www”, choć możesz też znaleźć adresy URL, gdzie subdomeną jest „sklep” lub „blog”. Stosowanie subdomeny ma na celu wydzielenie osobnych sekcji w ramach jednej domeny, co przydaje się w przypadku rozbudowanych witryn, gdzie niezbędna jest jeszcze lepsza organizacja struktury strony internetowej.
  • Domena – to główna część adresu URL, która reprezentuje nazwę strony np. „efectownia”. Ważne jest to, aby domena była unikalna.
  • Domena najwyższego poziomu – znajduje się na końcu adresu URL np. „.pl” lub „.com”. Może wskazywać na rodzaj działalności lub lokalizację.
  • Podfolder – to dodatkowa część adresu, która określa strukturę katalogów na serwerze. Przykładem może być „/blog/” w adresie „https://efectownia.pl/blog/. Podfoldery ułatwiają organizację treści na stronie.
  • Ślimak – to ostatnia część budowy adresu URL, która identyfikuje konkretną stronę lub artykuł. Zwykle jest krótka, zrozumiała i zawiera słowo kluczowe np. „budowa-adresu-URL-a-SEO”. Ślimak odgrywa istotną rolę w SEO, ponieważ może bezpośrednio wpływać na widoczność strony w wyszukiwarkach.

Budowa adresu URL a SEO – jak linki wpływają na pozycjonowanie?

Przyjazne adresy URL to nie jest jedynie sposób na poprawę czytelności i atrakcyjniejszy wygląd linków, ale również istotny element strategii SEO. Dobrze zoptymalizowane linki mają duży wpływ na efekty pozycjonowania. Sprawdź, jak budowa adresu URL wpływa na SEO.

  • Adresy URL to ważny czynnik rankingowy – struktura adresu URL wpływa na sposób, w jaki roboty wyszukiwarek indeksują stronę. Uporządkowane linki ze słowami kluczowymi pomagają robotom Google w lepszym zrozumieniu zawartości strony, dzięki czemu adres URL wspiera inne elementy SEO.
  • Zwiększają kliknięcia w wynikach wyszukiwania – estetyczne i czytelne adresy URL są bardziej atrakcyjne dla użytkowników i nie kojarzą się ze spamem. Dzięki temu budzą zaufanie, co może przekładać się na wyższy CTR, a to ma pozytywny wpływ na ranking w Google.
  • Sposób na poprawę doświadczenia użytkowników – odbiorcy cenią intuicyjne adresy URL, które pozwalają szybko zorientować się, co znajdą na stronie. Dobra struktura linków pomaga także w nawigacji, szczególnie na bardziej rozbudowanych witrynach.
  • Adresy URL z frazami kluczowymi pomagają lepiej zrozumieć zawartość strony – frazy kluczowe w adresach URL są sygnałem dla wyszukiwarek, co znajduje się na stronie. Taki link jest bardziej czytelny zarówno dla algorytmów, jak i dla użytkowników. Zwiększa to szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak stworzyć przyjazny link pod pozycjonowanie?

Dobrze skonstruowane linki to podstawowe zadanie podczas optymalizacji strony internetowej. Dzięki temu adres URL będzie łatwiejszy do odczytania przez użytkowników i Googleboty. Przekonaj się, jak stworzyć przyjazny link pod pozycjonowanie.

Wybierz domenę najwyższego poziomu

Domena najwyższego poziomu (TLD) to końcówka adresu URL, np. „.pl”, „.com” czy „.org”. Wybór odpowiedniej TLD ma znaczenie zarówno dla SEO, jak i wizerunku strony. Popularne końcówki, takie jak „.com” czy „.pl”, są bardziej rozpoznawalne i budzą większe zaufanie użytkowników. Wybór końcówki przypisanej dla konkretnego kraju może również wspierać pozycjonowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania i wzmocni Twoją markę.

Używaj protokołu HTTPS

Protokół HTTPS to obecnie standard podczas tworzenia przyjaznego SEO adresu URL, ponieważ zapewnia szyfrowanie danych przesyłanych między użytkownikiem a serwerem. Warto podkreślić, że wyszukiwarki – w tym np. Google – wyżej oceniają strony korzystające z protokołu HTTPS, co może pozytywnie wpłynąć na ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Protokół ten buduje również zaufanie użytkowników, ponieważ zielona kłódka przy pasku adresu to sygnał, że strona jest bezpieczna.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Stosuj krótki i zwięzły adres URL

O czym jeszcze powinieneś pamiętać podczas tworzenia SEO friendly linku? Zadbaj o to, aby adres URL był krótki, dzięki czemu będzie łatwiejszy do zapamiętania i udostępnienia, zwiększa to też przyjazność linku dla użytkowników i wyszukiwarek. Unikaj zbędnych znaków czy liczb, które mogą wprowadzać chaos i utrudniać zrozumienie zawartości strony.

Zwięzły adres URL pomoże także w lepszym indeksowaniu przez roboty Google, co ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Przykład adresu URL przyjaznego dla SEO:

https://przykladowa-strona.pl/budowa-adresu-url-a-seo

Przykład zbyt długiego i chaotycznego adresu URL:

https://przykladowa-strona.pl/id12345?

Wykorzystaj słowa kluczowe

Jak stworzyć przyjazny link pod pozycjonowanie? Wykorzystaj do tego słowa kluczowe, dzięki którym wyszukiwarka lepiej zrozumie tematykę strony, a użytkownicy łatwiej znajdą interesującą treść. Konieczne jest tylko to, abyś umieścił frazy kluczowe w naturalny sposób i zgodny z treścią podstrony. Unikaj nadmiernego nasycenia słowami kluczowymi – maksymalnie dwie frazy w jednym linku – bo strona może być uznana za spam.

Adres URL typu https://przykladowa-strona.pl/budowa-adresu-url jasno komunikuje, o czym jest dana podstrona. Wpłynie to pozytywnie na CTR i zwiększy zaufanie użytkowników.

Stosuj myślniki, a nie podkreślenia

W adresach URL myślniki stanowią standardowy sposób oddzielania wyrazów, ponieważ wyszukiwarki interpretują je jako spacje. Jeśli chcesz poprawić czytelność linku, zamiast ciągu znaków, rozdziel je myślnikami. Zrezygnuj za to z podkreślenia, ponieważ wiele wyszukiwarek traktuje je jako część wyrazu, co w konsekwencji utrudnia indeksowanie.

Myślniki w adresach URL nie tylko poprawiają przejrzystość linków, ale również zapewniają lepsze doświadczenie użytkowników, a tym samym wpływają pozytywnie na SEO.

Stosuj małe litery

Podczas budowy adresów URL przyjaznych SEO ważne jest stosowanie jedynie małych liter, aby uniknąć problemów z prawidłową interpretacją przez użytkowników czy też serwery. Tym bardziej że niektóre serwery rozróżniają wielkość liter, co może prowadzić do błędów. Dlatego stosowanie małych liter zapobiega ewentualnym problemom technicznym, a do tego poprawia czytelność linków.

Używaj tylko bezpiecznych znaków

W adresach URL stosuj jedynie bezpieczne znaki – takie jak litery, cyfry, myślniki oraz niektóre znaki specjalne np. ukośniki. Unikaj za to spacji, znaków diakrytycznych np. ą i ę, cudzysłowów oraz symboli typu $, % lub #, ponieważ mogą powodować błędy w prawidłowej interpretacji przez serwery czy też przeglądarki. Co w przypadku, gdy konieczne jest wykorzystanie znaku specjalnego? Wtedy zakoduj go zgodnie ze standardami URL. Jednak lepiej, jeśli po prostu ograniczysz link do bezpiecznych znaków, dzięki czemu stworzysz przyjazny link pod pozycjonowanie, a do tego zapobiegniesz problemom z linkowaniem czy też indeksowaniem strony.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z bezpiecznymi oraz niebezpiecznymi znakami.

Źródło: https://perishablepress.com/stop-using-unsafe-characters-in-urls/

Stosuj maksymalnie dwa podfoldery

Budowa adresu URL a SEO – o czym jeszcze powinieneś pamiętać? Pamiętaj, że zbyt głęboka struktura URL, która składa się z wielu podfolderów, może wprowadzać chaos – zarówno u użytkowników, jak i wyszukiwarek. Dlatego lepszym rozwiązaniem będzie ograniczenie liczby podfolderów do dwóch, dzięki czemu zadbasz o to, aby adres URL był przejrzysty i zwięzły np. https://przykladowa-strona.pl/blog/seo-poradnik zamiast https://przykladowa-strona.pl/blog/kategoria/temat/seo-poradnik. Prosta hierarchia ułatwi indeksowanie strony, a do tego umożliwi użytkownikom szybsze odnalezienie odpowiednich treści. Krótsze ścieżki są także łatwiejsze do udostępnienia i zapamiętania.

🚀 Poznaj zasady i buduj przyjazne dla SEO adresy URL udowa adresu URL a SEO 

Jak stworzyć link przyjazny dla SEO? Ważne jest to, by link był krótki, zrozumiały i zawierał słowa kluczowe, które jasno wskazują na to, co znajduje się na stronie. Możesz również zwiększyć czytelność i ułatwić indeksowanie witryny, jeśli będziesz stosować małe litery, myślniki zamiast podkreśleń, a także bezpieczne znaki. Kluczowe znaczenie ma również ograniczenie liczby podfolderów oraz wybór domeny najwyższego poziomu. Wzmocnij też wiarygodność strony z pomocą protokołu HTTPS. Dzięki temu stworzysz adres URL, który poprawia doświadczenie użytkowników i wspiera pozycjonowanie, a to pozwoli Ci na osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarce.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *