blog social media

13 błędów popełnianych podczas prowadzenia social mediów

bledy popelniane podczas prowadzenia social mediow

Prowadzisz konto na Instagramie, Facebooku, LinkedIn czy TikToku, ale nie dostrzegasz efektów swojej pracy? Może okazać się, że popełniasz błędy, które zniechęcają odbiorców do interakcji, konwersji czy dalszego przeglądania publikowanych przez Ciebie treści. Odkryj 13 błędów popełnianych podczas prowadzenia Social Mediów i wyeliminuj je, aby zyskać nowych odbiorców.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Brak spójnej, długoterminowej strategii

Czy bez strategii można prowadzić social media? To absolutnie nie ma sensu, bo Twoje działania staną się przypadkowe i nie będą prowadzić do żadnego celu. 

Jednym z najczęstszych błędów podczas prowadzenia social mediów jest właśnie brak spójnej, długoterminowej strategii. Dobry plan działania pozwoli Ci określić, jakie kroki powinieneś podjąć, aby osiągnąć zamierzony efekt – zwiększyć liczbę obserwujących, interakcji, poprawić konwersję czy też liczbę odwiedzin w sklepie internetowym.
Dlatego stwórz kompleksową strategię i określ m.in.:

  • grupę docelową, 
  • cel strategii – zgodny z zasadą SMART,
  • częstotliwość publikacji,
  • rodzaj publikowanych treści,
  • język komunikacji,
  • sposoby promocji treści,
  • działania w razie sytuacji kryzysowych.

Brak grupy docelowej

Podczas prowadzenia social mediów także aktualna jest zasada – jeśli coś jest do wszystkich, jest do nikogo. W tym przypadku warto odnieść tę zasadę do braku grupy docelowej. Jeśli nie wyszczególnisz, do kogo chcesz trafić, to maleją szanse na to, że treści trafią do osób, faktycznie zainteresowanych Twoją marką, ofertą itp. Co to oznacza w praktyce? Przepalanie budżetu marketingowego, brak efektów i znikome zainteresowanie profilem. 

Co zrobić, żeby naprawić ten błąd? Zacznij od poznania odbiorców, ustal następujące informacje:

  • płeć,
  • wiek,
  • zainteresowania,
  • miejsce zamieszkania,
  • budżet,
  • klasę społeczną,
  • wykształcenie,
  • pokolenie,
  • najczęściej odwiedzane media społecznościowe,
  • najczęściej wykorzystywane urządzenia,
  • częstotliwość korzystania z Internetu,
  • cel korzystania z mediów społecznościowych,
  • czas spędzany w mediach społecznościowych.

Dopiero gdy zyskasz te informacje, będziesz w stanie stworzyć idealną personę, która ma reprezentować Twoją grupę docelową. Na tej podstawie zacznij tworzyć treści do social mediów i targetować reklamy.

Niedopasowany język komunikacji

Do czego może doprowadzić brak znajomości grupy docelowej? Do kolejnego błędu, czyli do stosowania niedopasowanego języka komunikacji. Oficjalny język sprawdzi się w przypadku specjalistycznych treści np. podczas prowadzenia konta marki, gdy chcesz budować pozycję eksperta, trafiasz do pokolenia baby boomers lub X. 

Zupełnie inny język wypowiedzi sprawdzi się w przypadku treści do pokolenia Y, czyli millenialsów oraz do pokolenia Z lub alfa. Wtedy wypowiedzi powinny być krótkie, treściwe i przedstawione np. przy pomocy zdjęć, infografik lub filmików. Nie zaszkodzi też korzystać ze słów stosowanych przez dane pokolenie.

Brak komunikacji z odbiorcami

Media społecznościowe mają pomóc w pokazaniu bardziej ludzkiej strony marki. To też świetny sposób na zbliżenie się do odbiorców, zwiększenie ich zaufanie i lojalności. Jeśli nie komunikujesz się z odbiorcami, to popełniasz duży błąd. Nie pomoże tu nawet regularne dodawanie treści, liczy się stały kontakt – podziękuj za opinie, odpowiadaj na pytania odbiorców i reaguj na ich komentarze. Możesz też cytować ich wypowiedzi, tworzyć sesję Q&A itp.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Nieregularne publikowanie treści lub spam

Jednym z błędów popełnianych podczas prowadzenia social mediów jest nieregularne publikowanie treści. Jeśli będziesz dodawać posty w nierównych odstępach czasowych, to odbiorcy zapomną o Twojej marce. Będziesz musiał wtedy na nowo rozbudzać ich zainteresowanie i ponownie zwiększać rozpoznawalność marki. 

Lepiej, jeśli stworzysz harmonogram treści i będziesz regularnie dodawać zdjęcia, treści edukacyjne, humorystyczne itp. Zachowaj różnorodność, aby nie zniechęcić użytkowników nadmiarem merytorycznych publikacji. Dopasuj też rodzaj i częstotliwość publikacji do swojej branży, wymagań grupy docelowej oraz specyfiki danej platformy.

Brak korekty publikowanych treści

Czasem zwykła literówka lub brak przecinka mogą zmienić wydźwięk treści. Przede wszystkim błędy są utożsamiane z brakiem profesjonalizmu i nieprzemyślanym działaniem. Dlatego, zanim coś opublikujesz, to sprawdź poprawność tekstu.

Korekta nie powinna ograniczać się jedynie do sprawdzenia błędów. Weź też pod uwagę dopasowanie hashtagów do rodzaju i charakteru treści oraz poprawność linków.

Ignorowanie UGC

Jakiego błędu powinieneś wystrzegać się w trakcie tworzenia treści na Facebooka, Instagram, LinkedIn czy nawet TikToka? Ignorowania UGC, czyli treści generowanych przez użytkowników. Mogą to być zdjęcia, filmy lub komentarze dodane i przesłane przez klientów. Koniecznie wykorzystaj je w swoich social mediach, aby zwiększyć zaufanie nowych odbiorców i zachęcić do skorzystania z Twojej oferty.

Kierowanie się przyzwyczajeniami zamiast potrzebami grupy docelowej

Prowadzisz profil marki w Social Mediach i Twoim celem jest dotarcie do nowych odbiorców i wzrost konwersji? Zatem Twoje przyzwyczajenia nie mają tutaj żadnego znaczenia. Podobnie, jak to, że wolisz tworzyć długie lub krótkie treści czy też dodawać zdjęcia bądź montować krótkie filmiki. 

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w mediach społecznościowych, to w pierwszej kolejności powinieneś wziąć pod uwagę dopasowanie rodzaju treści do swojej grupy docelowej. Jeśli potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu na TikToku, to nie potrzebujesz merytorycznego artykułu na LinkedIn lub długiego filmiku na YouTube’ie. To marnowanie czasu i pieniędzy. Zamiast tego przeanalizuj statystyki i raporty branżowe, dzięki którym ustalisz, z jakich mediów społecznościowych korzysta Twoja grupa docelowa. Pomocny będzie raport „Social Media 2024” stworzony przez Gemius i IAB Polska.

Źródło: Raport Social Media 2024

Gdy już dowiesz się, z jakich mediów społecznościowych najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa, to z łatwością dopasujesz rodzaj treści, który będzie dla nich atrakcyjny i angażujący.

Niekompletny profil w social mediach

Uzupełnienie profilu to podstawa, o której nie możesz zapomnieć. Jeśli pominiesz ten krok, to popełnisz spory błąd i sprawisz, że profil nie będzie wyglądał profesjonalnie. Odbiorcy nie ufają takim kontom, bo wyglądają jak fałszywe. Dlatego tuż po stworzeniu konta w mediach społecznościowych uzupełnij wszystkie informacje – dodaj adres strony internetowej, dane kontaktowe, zdjęcie profilowe i opis. Dzięki temu użytkownicy dowiedzą się, czym się zajmujesz.

Brak hashtagów

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas prowadzenia social mediów? Brak lub nieodpowiednie wykorzystanie hashtagów. Szczególnie na Instagramie, Facebooku, ale również na LinkedIn i X. Hashtagi ułatwiają użytkownikom dotarcie do interesujących ich treści. Nie oznacza to jednak, że powinieneś zasypać odbiorcę całą gamą hashtagów – ważny jest umiar, dopasowanie do treści i stosowanie jednego lub dwóch brandowych hashtagów. Więcej porad znajdziesz w naszym tekście o prawidłowym dobieraniu hashtagów na Instagramie.

Nieatrakcyjny key visual

Atrakcyjna identyfikacja wizualna zgodna z charakterem marki i branżą ma ogromną moc. Jeśli pominiesz tę kwestię w social mediach, to zaburzysz spójność przekazu. Posty, zdjęcia czy też filmiki będą sprawiały wrażenie przypadkowych i nie zwrócą uwagi odbiorców.

Pamiętaj, że w mediach społecznościowych jest ogromna konkurencja, dlatego musisz zadbać o każdy detal. Stwórz key visual lub wykorzystaj już istniejący i kieruj się tymi zasadami podczas tworzenia treści do mediów społecznościowych. Stosuj te same fonty, kolory, dodawaj logo, nakładki na zdjęcia itp. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki, a profil będzie wyglądał estetycznie i spójnie.

Korzystanie z trendów z opóźnieniem

Viralowe treści to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi. I co najważniejsze – nie potrzebujesz do tego dużego budżetu! Możesz jednak popełnić spory błąd, jeśli wykorzystasz trend z opóźnieniem. Gdy moda przeminęła, a użytkownicy mają już dość danego trendu, to będą negatywnie oceniali taką treść. 

Także, gdy chcesz wykorzystać moc Real Time Marketingu, działaj szybko i zastanów się, czy viral pasuje do Twojej marki. Więcej na temat wykorzystania Real Time Marketingu przeczytasz w naszym innym artykule.

Brak kontroli efektów

Chcesz kontrolować efektywność treści publikowanych w mediach społecznościowych? Zatem znajdź czas na analizę. Jeśli tego nie zrobisz, to popełniasz spory błąd. Dlaczego? Przez to nie dowiesz się, które treści cieszyły się największą popularnością, ilu odbiorców kliknęło link, włączyło stronę WWW, pozostawiło komentarz lub zareagowało na treść w inny sposób. 

Regularnie analizuj efektywność treści, promowanych postów i kampanii marketingowych. Możesz to zrobić np. przy pomocy narzędzi analitycznych udostępnianych bezpośrednio przez daną platformę społecznościową.

🚀 Uważaj na błędy popełniane podczas prowadzenia social mediów i zacznij odnosić sukcesy

Jak widzisz, wiele błędów popełnianych podczas prowadzenia mediów społecznościowych może wpływać na zasięgi, spadek konwersji czy też brak zainteresowania ze strony odbiorców. Teraz już wiesz, jak ważna jest kontrola efektów czy długoterminowa strategia. Wyeliminuj błędy i zacznij podbijać social media!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *