blog marketing

Real Time Marketing – co to jest i jak stworzyć dobrego RTM-a? Przykłady

Real Time Marketing

Zdarzyło Ci się kiedyś zobaczyć na Facebooku post, który w sposób żartobliwy nawiązuje do aktualnych wydarzeń z kraju lub ze świata? Z pewnością nie raz. Pod takimi wpisami zazwyczaj pojawia się mnóstwo komentarzy typu: “Podwyżka dla osoby zajmującej się social mediami!”. Warto jednak wiedzieć, że rzadko kiedy jest to przypadkowe działanie, a RTM, czyli Real Time Marketing jest zazwyczaj dokładnie przemyślany.

Co to jest Real-time marketing? 

RTM to strategia, która opiera się na nawiązywaniu w kampaniach reklamowych do bieżących wydarzeń i trendów. Real-time marketing nawiązuje do tego, co aktualnie dzieje się w polityce, kulturze lub podczas głośnych wydarzeń np. sportowych. Dobrze poprowadzony Real Time Marketing daje firmie szansę na zdobycie rozpoznawalności, ponieważ nie obejdzie się on bez echa. RTM-y zazwyczaj przyjmują formę prostych, ale błyskotliwych grafik.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Zalety Real Time Marketingu

RTM ma wiele zalet. Do jednych z największych można zaliczyć skuteczność oraz to, że nic nie kosztuje. Aby jednak kampania była skuteczna, trzeba być szybkim, kreatywnym oraz mieć dobry humor. Do stworzenia chwytliwego posta niezbędne jest śledzenie bieżących wydarzeń z kraju i ze świata. Po znalezieniu ciekawego tematu trzeba odpowiednio szybko zareagować, ponieważ wiele marek korzysta z Real Time Marketingu i mogą Cię one uprzedzić.

Dlaczego warto stosować RTM?

Komunikacja za pomocą RTM-ów potrafi być naprawdę skuteczna. Aby tak jednak było trzeba spełnić kilka warunków. Reklama powinna zostać dopasowana do branży, w której działa dana firma, do jej produktów czy też usług.

Do korzyści wynikających ze stosowania Real-Time Marketingu można zaliczyć:

  • dobry sposób na zaangażowanie odbiorców,
  • wzrost liczby obserwatorów,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki lub produktu w internecie,
  • wymierne korzyści przy zerowym lub małym nakładzie finansowym.

Praktyczne wskazówki do wykorzystania przy tworzeniu RTM-a

Pierwszą i podstawową zasadą tworzenia RTM-ów jest szybkość. Na nic zda się stworzenie błyskotliwej grafiki, jeśli zostanie ona wstawiona za późno. Im szybciej zareagujesz na jakieś wydarzenie lub trend, tym lepiej. Nawet kilkugodzinne opóźnienie może zdyskwalifikować Cię z walki o nagrodę za najlepszego RTM-a. Im więcej czasu minie od pojawienia się newsa, tym więcej informacji na jego temat zacznie pojawiać się w internecie. Oczywiście nie oznacza, że kto pierwszy ten lepszy – liczy się także jakość.

I tu pojawia się kolejna zasada, której należy trzymać się podczas tworzenia RTM-a. Grafika, która będzie nawiązywać do newsa, powinna być zabawna i błyskotliwa. Co ciekawe nie musi być ona wybitna i innowacyjna pod względem wizualnym. Najczęściej to proste RTM-y zyskują największą popularność. W tej grze bardziej od umiejętności graficznych liczy się humor i umiejętność zaangażowania odbiorców – wystarczy prosta grafika.

Jak szukać newsów, aby być o krok przed konkurencją?

Mogłoby wydawać się, że najlepszym sposobem jest śledzenie portali informacyjnych. I tak i nie. Co prawda to właśnie tam pojawiają się informacje z kraju i ze świata jednak nie zawsze jest to pierwsze miejsce, w którym można wyśledzić ciekawy trend. Jeśli chcesz być na czasie śledź hasztagi na Instagramie, sprawdzaj Twittera i odświeżaj Facebooka. Nie musisz wiedzieć wszystkiego o wszystkim. Wystarczy, że wybierzesz dziedzinę, która Cię interesuje i ma związek z Twoją firmą. Dobrym sposobem jest też sprawdzanie kalendarza.

RTM może nawiązywać do święta lub wydarzenia, które jest zaplanowane na konkretny termin. Wybierz najciekawsze okazje i przygotuj pod nie reklamę. Jeśli zbliża się ważny mecz, który z pewnością będzie oglądać spora grupa osób, to przygotuj RTM-a na wypadek zwycięstwa i porażki drużyny. Już minutę po zakończeniu rozgrywki będziesz mógł wstawić na swój profil trafiony post.

Czego unikać tworząc RTM-a? 

Wiesz już, na co zwrócić uwagę tworząc RTM-y. Czego jednak lepiej unikać decydując się na taki sposób komunikacji z odbiorcami? Przede wszystkim unikaj kontrowersyjnych tematów, które wzbudzają skrajne emocje (w większości te negatywne)

Czasem lepiej nie wstawić nic niż narazić się na gniew internautów, którzy zaczną kojarzyć Twoją markę z niesmacznym RTM-em. Jakich tematów unikać? Szeroko rozumianej polityki, religii i światopoglądów – te rzeczy bardzo łatwo mogą doprowadzić do kłótni. 

Jeśli chcesz stworzyć grafikę, która ma dotyczyć jednej konkretnej rzeczy, to dokładnie sprawdź, jaki jest kontekst samego wydarzenia/trendu. Mylne zrozumienie kontekstu może spowodować, że Twój RTM będzie niezrozumiały dla odbiorców. W  najlepszym wypadku przejdzie on bez echa, w najgorszym jednak stanie się pośmiewiskiem internetu. 

Dobrym przykładem tego, jak NIE tworzyć RTM-ów jest marka Tiger i poniższa grafika:

źródło: https://www.bluerank.pl/blog/twarz-real-time-marketingu-prawdziwa-czy-zrobiona/ 

Tiger to marka, która słynie z napojów energetycznych. Z okazji 1 sierpnia, czyli rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego Tiger umieścił w sieci właśnie taką grafikę. Dłoń wskazująca środkowy palec? Kontrowersyjny napis nawiązujący do wydarzeń, które mocno zaznaczyły się w historii Polski? Być może dla niektórych odbiorców było to śmieszne. Większość uznała to jednak za srogą wpadkę i w internecie bardzo szybko zaczęły pojawiać się negatywne komentarze. 

Jak można się domyślić, grafika zniknęła z profilu marki (tylko z niego, ponieważ bardzo szybko rozprzestrzeniła się po sieci). Oprócz tego Tiger wystosował “oficjalne” przeprosiny na swoim Facebookowym koncie jednak niesmak i tak pozostał.

1. Firma IKEA – lider wśród marek posługujących się Real Time Marketingiem

Firma IKEA na swoim Facebookowym profilu bardzo często udostępnia grafiki, które idealnie pokazują, na czym polega RTM. Szwedzki koncern w sposób błyskotliwy potrafi nawiązać do wydarzeń, które aktualnie dzieją się na świecie. Dzięki temu należy mu się odznaka lidera wśród firm stosujących RTM. 

Oto kilka przykładów:

Odejście księcia Harry’ego oraz Meghan Markle z rodziny królewskiej wywołało sporo kontrowersji. Ten fakt nie umknął marce IKEA, która postanowiła wykorzystać to wydarzenie do promowania swojego produktu – krzesła o wymownej w tej sytuacji nazwie “HARRY”. Na grafice można dostrzec napis: “Jestem Harry. Po prostu Harry” co nawiązuje do tego, że książę oraz jego żona zrzekli się swoich tytułów.

źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

To jednak nie pierwszy raz, gdy IKEA reklamowała swoje krzesło tego modelu. W maju 2018 roku na Facebookowym profilu marki mogliśmy zobaczyć taki post:

źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

Jest to zabawna odpowiedź na kolejne ważne wydarzenie, które dotyczy rodziny królewskiej. Z okazji ślubu Harry’ego i Meghan IKEA udostępnia grafikę, w której informuje, że HARRY (krzesło) wciąż jest dostępny, co ma uspokoić wszystkie kobiety, które marzyły o ślubie z księciem.

IKEA nawiązuje nie tylko do wydarzeń z Wielkiej Brytanii. Jakiś czas temu mogliśmy zobaczyć post nawiązujący do wyborów w Ameryce.

źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

W styczniu tego roku prezydentura Donalda Trumpa dobiegła końca. Na odpowiedź IKEA nie trzeba było długo czekać. Z tej okazji koncern także postawił na RTM-a i poinformował, że u nich dalej można znaleźć TRAMPA … czyli wycieraczkę o takiej nazwie. 

Przykładów Real- time marketingu w wykonaniu IKEA można by wymieniać wiele. Aby jednak płynnie przejść do innych ciekawych przykładów, na sam koniec pokażemy jeden z ostatnich postów:

źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

Z okazji wypuszczenia przez Adele nowego singla IKEA opublikowała na swoim profilu taką grafikę. Poduszka o nazwie “HALLO” nawiązuje do jednego z najbardziej rozpoznawalnych utworów artystki – kolejny udany RTM.

2. LOT i “Gra o tron”

Nie tylko IKEA w swoich działaniach marketingowych stawia na Real Time Marketing. Prawdziwą gratką dla fanów Gry o tron będzie wpis Polskich Linii Lotniczych. LOT sprytnie zareagował na bieżące wydarzenie, czyli premierę nowego sezonu serialu, który pokochały miliony widzów. Na profilu Polskich Linii Lotniczych mogliśmy w tym czasie zobaczyć taką grafikę:

źródło: https://www.facebook.com/PllLOT/

Opis grafiki brzmiał: “Zapowiada się dobra pogoda z przelotnymi smokami”. Był to strzał w dziesiątkę, biorąc pod uwagę, że temat nowego sezonu serialu nie schodził wtedy z ust fanów serialu.

3. Tefal i fala upałów w Polsce

Fala upałów w Polsce zainspirowała firmę Tefal do stworzenia takiej grafiki:

źródło: https://www.facebook.com/TefalPL/

Ta z pozoru prosta kreacja spodobała się licznej grupie odbiorców. Internauci docenili błyskotliwość marki, która znana jest m.in. z produkcji patelni. Skojarzenie w tym przypadku jest oczywiste, jednak “mniej znaczy więcej” i reklama przypadła do gustu internautów.

4. Castorama i gole Lewandowskiego

Dziś już nikomu nie trzeba przedstawiać Roberta Lewandowskiego. Swoją popularność zyskał on m.in. po tym, jak w 2015 roku strzelił 5 bramek w 9 minut. Trzeba przyznać, że to nie lada wyczyn i dobry pretekst do tego, aby stworzyć ciekawy RTM. Castorama sprytnie podłapała ten temat i udostępniła na swoim profilu taką grafikę:

źródło: https://www.facebook.com/CastoramaPolska/

5.  Lidl – krakowski Lagun i papierki wartościowe

Niedawno serca internautów zdobył krakowski Lagun. Bardzo szybko podbił on Polski internet i wiele marek zdecydowało się na Real Time Marketing, z jego udziałem. Przykładem jest Lidl.

źródło: https://www.facebook.com/lidlpolska

Z tej okazji sieć sklepów zareklamowała swój wypiek, tym samym humorystycznie nawiązując do sytuacji, która miała miejsce na jednym z Krakowskich osiedli. Niewinny rogalik wystraszył bowiem mieszkańców, ponieważ Ci myśleli, że jest to … dzikie zwierzę, które potrzebuje pomocy.

Lidl podobnie jak IKEA często stosuje RTM. Kolejnym przykładem jest reakcja na ponadprzeciętne zainteresowanie polaków lodami Ekipa.

źródło: https://www.facebook.com/lidlpolska

Sklep postanowił zareklamować słynną przekąskę, której przez pewien czas brakowało w sklepach. Lody były hurtowo wykupywane, a papierki po nich sprzedawane na portalach aukcyjnych za grube pieniądze stąd “PAPIERKI WARTOŚCIOWE”.

6. McDonald i Banksy

Jedną z głośniejszych akcji w 2018 roku było to, jak po sprzedaniu obrazu Banksy’ego za “skromną” sumę 1 mln funtów ten został zniszczony. Praca została pocięta na drobne paski przez ukrytą w ramie niszczarkę do papieru. Słynna sieć fast foodów szybko zareagowała na to wydarzenie i udostępniła wymowną grafikę: 

źródło: https://www.facebook.com/excitingadvertising/photos/a.220440744815392/958746734318119/

Raczej nie trzeba wiele tłumaczyć 😉 

7. Wyborowa i Squid Game

Południowo koreański serial “Squid Game”, który można obejrzeć na Netflix to prawdziwy hit ostatnich tygodni. Produkcja wzbudza wiele kontrowersji, jednak nie przeszkadzało to marce Wyborowa, która 12 października udostępniła na swoim profilu taką grafikę:

źródło: https://www.facebook.com/wyborowapolska/ 

Opis posta brzmi: “Dobrze rozegraj ten tydzień, a na weekend #WłączTrybSpotkań😉⏺🔼⏹

Obok butelki słynnego trunku znalazło się ciastko, które jest doskonale znane fanom serialu. Jeśli chcesz wiedzieć, o co chodzi, to koniecznie obejrzyj serial.

8. Żabka i Kaktus

“Tylko jedno w głowie mam …”. Żabka ma w głowie lody Kaktus, które zareklamowała po tym, jak na polskim rynku prawdziwym hitem stała się pewna tańcząca zabawka w kształcie kaktusa. Jest to sprawa dość kontrowersyjna, ponieważ zabawka, która w założeniu miała rozbawiać dzieci, śpiewała piosenkę Cypisa. Tekst utworu (delikatnie mówiąc), nie nadaje się do słuchania przez dzieci.

źródło: https://www.facebook.com/zabkapolska/ 

Żabka ograła jednak temat w taki sposób, że zareklamowała lody Kaktus i zyskała przy tym pozytywny odbiór internautów. 

9. KFC alternatywka i mały lewy

Po muzycznym akcencie Żabki przyszedł czas na Real-time marketing w wykonaniu KFC. Słynnej sieci barów szybkiej obsługi nie umknęło młodzieżowe słowo roku 2020 – alternatywka. Przy tej okazji jako alternatywkę KFC zareklamowało swojego burgera.

źródło: https://www.facebook.com/kfcpolska/ 

Jakby tego było mało, treść posta brzmi: “Eluwina jesieniary! Wpadajcie na naszą alternatywkę – Burgera Halloumi w KFC” co mogło przekonać młodszych odbiorców do skorzystania z oferty restauracji.

To jednak niejedyny przykład RTM w wykonaniu KFC. Po tym, jak Robert Lewandowski w trakcie meczu ogłosił, że po raz drugi zostanie ojcem, na profilu KFC pojawiła się taka reklama:

źródło: https://www.facebook.com/kfcpolska/

Gra słów w tym przypadku oczarowała wielu fanów – zarówno KFC, jak i Lewandowskiego. KFC wie jak robić dobry Real Time Marketing. 

10. Krakus i premiera Gwiezdnych Wojen

Było już coś dla fanów Gry o tron, więc teraz przyszedł czas na inną kultową produkcję. Marka Krakus, która produkuje m.in. ogórki kiszone, stworzyła ze swojego produktu figurkę, która przedstawia jedną z postaci, którą można zobaczyć w filmie “Gwiezdne Wojny”. Oprócz tego na grafice ciężko jest nie dostrzec napisu “Ukiszenie mocy”, który nawiązuje do nazwy “Przebudzenie mocy”, czyli tytułu VII części serii.

źródło: https://www.facebook.com/Krakus.SztukaSwietnegoSmaku/ 

Marka Krakus regularnie pokazuje na swoim profilu, że z niepozornego ogórka można stworzyć naprawdę wiele. Co jakiś czas możemy podziwiać na ich profilu różne figurki stworzone właśnie z tego warzywa. Trzeba przyznać, że jest to przykład jednej z bardziej kreatywnych komunikacji marka-obserwatorzy. Nam się podoba! 

11. Flipo i lot w jedną stronę

Tuż po ogłoszeniu wyników wyborów parlamentarnych portal Flipo.pl zaczął reklamować “tanie loty w jedną stronę” – wymowne. 😉

źródło: https://nowymarketing.pl/a/23669,portal-flipo-pl-reklamuje-tanie-loty-w-jedna-strone-tuz-po-ogloszeniu-wynikow-wyborow-parlamentarnych

Wyborcy bardzo szybko zaczęli wyrażać swoje niezadowolenie związane z wynikiem. Niektóre osoby zaczęły nawet wyrażać chęć opuszczenia kraju, jeśli władzę nad państwem przejmie wygrana partia. Reklama Flipo rozbawiła wiele osób i była jak plaster na pęknięte serca osób, które nie głosowały na PiS.

12. x-kom i wypadek Suzuki Swift

Jednym z zaskoczeń 2020 roku było latające auto. Najwyraźniej kierowca Suzuki Swift zapomniał, że zbliża się do ronda i wjechał na nie z pełną prędkością. Efekt? Można go podziwiać na tym filmiku:

Na reakcje x-kom nie trzeba było długo czekać. 

źródło: https://www.facebook.com/xkompl

X-kom postanowił wykorzystać tę sytuację do tego, aby wypromować nawigacje samochodowe ze swojej oferty. Napis: “na rondzie prosto” wystarczył do tego, aby internauci zrozumieli, że reklama nawiązuje do latającego auta.

13. Żywiec i nowy zestaw w McDonald’s

18 października do restauracji McDonald’s trafił nowy zestaw, który powstał we współpracy z popularnym raperem Michałem Matczakiem szerzej znanym jako Mata. Zestaw składa się z potrójnego cheeseburgera, frytek i napoju. Żywiec postanowił z tej okazji przygotować swój zestaw i reklamować go w taki sposób:

źródło: https://www.facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem/

A Wy który zestaw wybieracie?

14. Snickers i Suarez gryzący przeciwnika

Głodny nie jesteś sobą – to hasło, którym od lat jest promowany baton Snickers. Podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej Luis Suarez ugryzł przeciwnika, w trakcie rozgrywki co doskonale wpisuje się w hasło marki.

źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Grafika Snickers’a to prawdziwy klasyk wśród RTM-ów i doskonały przykład na to, jak robić dobry Real Time Marketing.

15. KitKat i zginający się iPhone

Nie tylko Snickers postawił na Real Time Marketing w komunikacji swojej marki. Kolejnym przykładem słodkiego RTM-a jest grafika Kit Kat, która na pierwszy rzut oka nie mówi zbyt wiele, ale internauci nie mieli problemów z jej rozgryzieniem. 

źródło: https://jakubbiel.pl/real-time-marketing-przyklady/

Dla niewtajemniczonych reklama dotyczy iPhone 6 plus, który po niefortunnym przyciśnięciu mógł się wygiąć. Internauci bardzo szybko zaczęli krytykować fakt, że telefon, który kosztuje niemałe pieniądze, dosłownie rozpada się w rękach.

Podsumowanie 

Wykorzystywanie RTM-ów w działaniach marketingowych może przynieść marce wiele korzyści. Ważne jest jednak to, aby pamiętać o zasadach tworzenia skutecznego RTM-a, które zostały pokrótce omówione w tym artykule. Dobry RTM może zrobić dużo dobrego dla Twojej marki praktycznie zerowym nakładem finansowym. Wyczekuj więc okazji i spróbuj nawiązać do ciekawego wydarzenia, które za jakiś czas będzie miało miejsce w naszym kraju.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Paulina Böttcher

Copywriterka, którą pasjonują zagadnienia związane z grafiką komputerową i marketingiem. Docenia teksty, które angażują i przekazują wiedzę w przejrzysty sposób. Prywatnie miłośniczka długich spacerów, seriali medycznych oraz książek kryminalnych.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *