marketing social media

Strategia social media – jak ją przygotować?

Strategia social media - jak ją przygotować

Dzisiaj obecność w mediach społecznościowych jest praktycznie nieodłączną częścią sukcesu dla firm. Wiedzą o tym przedsiębiorcy, jednak wielu z nich uważa, że w social mediach wystarczy być i nic więcej. Tymczasem to wymaga przemyślanej strategii social mediów. Jak ją stworzyć, aby faktycznie osiągnąć cele i zyskać nowych klientów? W artykule przedstawimy kroki, które pomogą Ci w stworzeniu strategii social mediów. Zapraszamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest strategia social media?

Strategia social media – co to? W ten sposób określa się plan działania w mediach społecznościowych. Przygotowuje się go w celu osiągnięcia konkretnych celów biznesowych lub marketingowych. To mapa, którą należy podążyć, jeśli zależy nam na sukcesie. To niezwykle ważny element działań marketingowych, dzięki którym firmy mogą skupić się na efektywnym wykorzystaniu social mediów w celu zwiększenia widoczności, zaangażowania użytkowników i osiągnięcia oczekiwanych wyników. Warto wspomnieć również o tym, że przygotowanie takiej mapy na pewno ułatwi pracę osobom odpowiadającym za działania marketingowe w firmie

Dlaczego warto zdecydować się na strategię marketingową w social mediach?

Bez dobrego planu po prostu można się pogubić, dlatego strategia marketingowa w social mediach jest niezbędna. Pokaże Ci ona, jaką drogą powinieneś iść, a także będzie Twoim wsparciem, gdy poczujesz, że nie masz już pomysłów. Jest to coś, co zapewnia poczucie bezpieczeństwa – to właśnie strategia jest źródłem informacji, co, gdzie i kiedy publikować.

Z taką mapą nie zabłądzisz na szlaku. Niestety wciąż wielu przedsiębiorców uważa, że plan jest im niepotrzebny, że to tylko strata czasu i od razu przechodzą do publikacji w social mediach, a potem są rozczarowani, gdy nie widzą efektów. Należy pamiętać, że każdy obszar prowadzenia firmy wymaga planowania i dotyczy to także mediów społecznościowych. 

Jakie są najważniejsze zalety stworzenia i wdrożenia strategii marketingowej w social mediach? Przede wszystkim należy zacząć od tego, że tylko z planem możesz profesjonalnie prowadzić kanały w mediach społecznościowych. Strategia będzie również motywować Cię do systematycznej pracy, umożliwi publikowanie treści dopasowanych do odbiorców i pozwoli stworzyć rozpoznawalny styl marki. Bez planu niemożliwe byłoby również mierzenie i ocenianie efektów działań. Nie mamy żadnych wątpliwości, że strategia social media jest potrzebna każdej firmie. 

Jak stworzyć strategię social media?

Jesteś zdecydowany na stworzenie strategii social mediów, ale zupełnie nie wiesz, jak się za to zabrać? Ten proces składa się z kilku kroków – musisz m.in. dokonać analizy sytuacji wyjściowej, ustalić, kto jest Twoim idealnym klientem, wybrać cele działań marketingowych i odpowiednie kanały, a także rozważyć kilka ważnych kwestii związanych z publikacją postów. Sprawdź szczegóły!

Zacznij od analizy sytuacji wyjściowej

Na samym początku musisz zająć się analizą sytuacji wyjściowej. Najczęściej do tego celu wykorzystywana jest technika SWOT, polegająca na wyznaczaniu mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń firmy czy organizacji. Zidentyfikowanie tych wszystkich obszarów zdecydowanie powinno być Twoim pierwszym krokiem, ponieważ tym sposobem dowiesz się, jak powinieneś prowadzić komunikację w mediach społecznościowych i co publikować.

Na etapie analizy sytuacji wyjściowej powinieneś wstępnie zastanowić się, jakie cele chcesz osiągnąć za pomocą social mediów. Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, a może zwiększeniu rozpoznawalności marki? Przeanalizuj również działania, które dotychczas były prowadzone. Przyjrzyj się treściom, częstotliwości wpisów, a także wykorzystywanym platformom.

Częstym zagrożeniem dla firm jest konkurencja, dlatego ona również wymaga analizy. Zweryfikuj, kim są Twoi konkurenci i jakie stosują strategie w obrębie social mediów. W ten sposób zdobędziesz cenne informacje dotyczące tego, co jest skuteczne, a co nie do końca się sprawdza. Zobacz, w czym konkurencja jest lepsza od Ciebie, a także czy jest coś, co możesz poprawić/wprowadzić. 

Zdefiniuj kto jest Twoim idealnym klientem

Następnym równie ważnym krokiem jest zdefiniowanie persony. Kto jest Twoim idealnym klientem? To kobieta, a może mężczyzna? Weź pod uwagę również inne dane demograficzne takie, jak chociażby wiek czy miejsce zamieszkania. 

Oczywiście powinny interesować Cię również inne kwestie. Dobrze byłoby gdybyś zdobył odpowiedzi na pytania takie jak: Z jakich social mediów korzysta? Jakie ma zainteresowania? Na jakim urządzeniu przegląda treści – komputerze czy smartfonie? Z jakimi zmaga się problemami? Tutaj najważniejsze jest, abyś zdobył jak najwięcej informacji. Co więcej, Twój biznes niekoniecznie musi mieć tylko jedną personę. 

Wbrew pozorom zdobycie odpowiedzi na takie pytania nie jest trudne. Gdzie je znajdziesz? Takich informacji może dostarczyć Ci Google Analytics lub narzędzia wykorzystywane do monitorowania social mediów. Nie zaniedbuj tego kroku, ponieważ nie wiedząc, kto może być Twoim klientem, nie uda Ci się stworzyć dopasowanych treści, a to z kolei przełoży się na to, że nie osiągniesz sukcesu. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Zdecyduj, jakie są cele Twoich działań w social mediach

Cele to fundament każdej skutecznej strategii social mediów. Dlatego przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, koniecznie musisz jasno zdefiniować cele, które chcesz osiągnąć. Czy znasz już odpowiedź na pytanie: jaki jest Twój cel prowadzenia działań w social mediach? 

Przykład: gdy prowadzisz stacjonarny sklep, Twoim głównym celem jest dotarcie do klientów i zachęcenie ich do skorzystania z oferty produktów. Co robisz w tym celu? Podstawowe działania obejmują m.in. umieszczenie szyldu nad wejściem, oferowanie korzystnych cen czy zapewnienie odpowiedniej obsługi klienta.

A co możesz zrobić, gdy chcesz, by Twój mały sklep online z biżuterią miał większą sprzedaż z wykorzystaniem social mediów? Podstawą jest to, aby marka miała konta na Facebooku, Instagramie, TikToku czy LinkedInie.

Jakie cele mają marki w social mediach?

  • zwiększenie sprzedaży towarów i usług;
  • zbudowanie relacji z fanami i klientami;
  • zwiększenie zaangażowania publiczności;
  • zdobycie rozpoznawalności;
  • zwiększenie zasięgów publikowanych treści;
  • budowa autorytetu w branży;
  • promocja nowych produktów czy usług. 

Szczególnie ważne jest, aby wybrane przez Ciebie cele były realne. Nawet jeśli wybierzesz Facebooka lub Instagrama do ich realizacji, to wiedz, że te platformy mają pewne ograniczenia. Chciałbyś jak najszybciej osiągnąć ogromne wyniki i mieć kilkanaście tysięcy fanów już po miesiącu? Niestety, to niemożliwe! Nie powinieneś stawiać przed sobą nierealnych do osiągnięcia celów, ponieważ w ten sposób szybko się zniechęcisz i stracisz motywację do dalszych działań – a nie o to w tym wszystkim chodzi!

Ustal, jakie kanały będą najlepsze

Kolejną kluczową częścią strategii social mediów jest wybór odpowiednich kanałów mediów społecznościowych. Niestety przedsiębiorcy często uważają, że muszą być wszędzie, by ich biznes został w końcu zauważony. To błędne myślenie. Najważniejsze jest, abyś pokazał się tam, gdzie faktycznie możesz zrealizować ustalone cele i tam, gdzie są Twoi klienci. 

Wybór właściwych platform powinien zależeć również od Twoich celów. Jeśli chcesz zyskać profesjonalne kontakty biznesowe, to lepszym wyborem niż Facebook będzie z pewnością LinkedIn. Pod uwagę należy wziąć także to, gdzie działa konkurencja – w ten sposób zrozumiesz, gdzie warto się pokazać, aby dotrzeć do grupy docelowej. 

Koniecznie powinieneś uwzględnić też rodzaj treści, które planujesz publikować. Jeśli mają to być treści wizualne (np. zdjęcia), to najlepszą opcją będzie Instagram, z kolei Twitter będzie lepszym wyborem do treści tekstowych. 

Z powyższego wynika, że Polacy najbardziej lubią takie platformy jak Facebook, FB Messenger, Instagram, TikTok, WhatsApp i Twitter. Dane z 2023 roku. Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland

Pomyśl o publikacjach

Kiedy masz już wybrane odpowiednie kanały, zastanów się, jak często będziesz wrzucał materiały do sieci. Jeśli wydaje Ci się, że wystarczy jeden post na miesiąc, to jesteś w błędzie. To zbyt mało, aby osiągnąć jakiekolwiek cele. Jednak oczywiście częstotliwość publikowania musi być dostosowana do Twoich możliwości. Gdy zamierzasz samodzielnie zajmować się tworzeniem i publikacją postów, to będziesz mógł pozwolić sobie na rzadsze publikowanie niż przedsiębiorca, który będzie miał wsparcie kilku osób. Zastanów się również, czy nie warto zdecydować się na nawiązanie współpracy np. z grafikiem lub copywriterem, dzięki czemu będziesz mógł częściej dodawać posty. 

Stworzenie harmonogramu publikacji, czyli dokładne określenie, kiedy i jak często będziesz publikował treści w mediach społecznościowych, jest bardzo ważne. Pamiętaj, że musi być dostosowany nie tylko do Twoich możliwości, ale również oczekiwań i nawyków grupy docelowej. Szczególnie istotne jest także dodawanie publikacji w najlepsze dni i godziny, czyli wtedy kiedy jest szansa na największy zasięg i zaangażowanie. Ta kwestia została poruszona w naszym innym artykule: Kiedy publikować posty na Facebooku i Instagramie? Poznaj najlepszy czas!

Jak już jesteśmy przy treściach, to warto jeszcze wspomnieć o tym, by były one różnorodne. Nie pozwól, aby Twoi odbiorcy się nudzili i dostarczaj im różne treści: artykuły, zdjęcia, nagrania wideo, infografiki czy ankiety. Oczywiście rodzaj musi być dostosowany do grupy docelowej i uwzględniać ustalone cele. 

Publikowane treści muszą być wartościowe. Nie publikuj informacji, które są nieciekawe i nic nie wnoszą. 

Na wielu profilach marek w social mediach można dostrzec komunikację jednostronną. Ta zdecydowanie nie jest zbyt dobrą opcją. Jeśli widzisz, że Twoi odbiorcy są aktywni, pozostawiają komentarze lub zadają pytania, odpowiadaj na nie, dyskutuj i wchodź w interakcje

Jeśli chcesz, możesz także używać narzędzi do zarządzania treściami. Dzięki nim planowanie postów będzie znacznie prostsze. Do tych najczęściej używanych zaliczamy Hootsuite czy Buffer. 

Określ budżet na działania marketingowe w social mediach

Określenie budżetu na działania marketingowe w social mediach jest kolejnym ważnym elementem. Należy go dopasować do ustalonych celów i dostępnych zasobów. Zastanów się, czy chcesz postawić na ruch organiczny, czy może bardziej interesuje Cię inwestycja w reklamy. Twój budżet powinien uwzględniać również środki finansowe na ewentualne pokrycie pracy copywritera i grafika. 

Niezwykle istotne jest, abyś w budżecie wyszczególnił wszystkie kwestie takie jak np. koszty tworzenia treści: nie tylko tekstów, ale również grafik, zdjęć, wideo czy infografik, koszty promocji postów (np. reklamy płatne na FB lub IG), czy koszty narzędzi i oprogramowań do zarządzania treściami i analizy wydatków. Oczywiście w budżecie możesz wyszczególnić koszty związane z zatrudnieniem specjalistów ds. mediów społecznościowych. 

Mając przygotowany kosztorys, monitorowanie działań w social mediach będzie prostsze. Będzie on pomocny również przy planowaniu następnych działań marketingowych.

Działaj konsekwentnie i nie poddawaj się

W dużej mierze wiesz już, jak zbudować strategię social media. To co teraz? Musisz podjąć się realizacji ustalonych działań. To zdecydowanie najtrudniejsza część. Na ten temat składa się prowadzenie kanałów w social mediach, planowanie i dodawanie treści czy koordynowanie pracy specjalistów. Zawsze trzymaj się planu i nie zniechęcaj się – efekty nie będą widoczne od razu. Jeśli jednak uzbroisz się w cierpliwość i będziesz działać konsekwentnie, zapewniamy, że za jakiś czas zauważysz liczne korzyści. 

Rozważ współpracę z mediami i influencerami

Planując strategię social media, warto rozważyć także podjęcie współpracy z mediami lub influencerami. I choć wsparcie z zewnątrz tego typu nie jest obowiązkowe, to jednak warto przeanalizować plusy tego rozwiązania. Oczywiście wymaga ono zainwestowania niemałej kwoty pieniędzy, ale efekty mogą być naprawdę znakomite. Pamiętaj, że internauci bardzo ufają swoim ulubionym influencerom i chętnie zakupią produkt (usługę), który zostanie przez nich zareklamowany. Taka współpraca może być też sposobem na dotarcie do nowych grup odbiorców. 

Wprowadzaj zmiany 

Pamiętaj też, że to nie jest tak, że wystarczy tylko raz na zawsze stworzyć strategię social media. To tak nie działa. Praktycznie zawsze po czasie wymagane są pewne poprawki. Gdy dostrzeżesz dzięki analizie, że Twój plan nie do końca działa tak jak powinien, popraw swoją strategię z uwzględnieniem wyników swoich obserwacji. 

🚀 Działasz w sieci już jakiś czas, a efektów brak? Pomożemy!

Już od pewnego czasu próbujesz osiągnąć ustalone cele, ale efektów wciąż brak? A może Twoja firma już dawno jest w mediach społecznościowych, ale jak dotąd nie zdecydowałeś się na wdrożenie strategii social mediów, ponieważ wciąż nie jest dla Ciebie jasne, jak to zrobić? Spokojnie! Masz nas – Efectownia może zaoferować Ci bezpłatną konsultację

Chętnie sprawdzimy Twoje social media i ewentualne prowadzone już działania. Stworzymy mnóstwo pomysłów i przekażemy wskazówki, co trzeba poprawić. Oczywiście nie bez znaczenia są dla nas Twoje aktualne potrzeby – nasze działania zawsze je uwzględniają. Podczas przygotowywania strategii korzystamy z wielu nowoczesnych narzędzi do zbierania i analizy danych na temat marek, więc możesz nam zaufać. Co więcej, posiadamy wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu tego typu strategii. Chcesz się przekonać? Zapraszamy do kontaktu e-mailowego lub telefonicznego. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *