blog poradniki SEO

Pozycjonowanie WooCommerce – praktyczne porady SEO

Jak wygląda pozycjonowanie WooCoomerce

Jak wygląda pozycjonowanie sklepów opartych o WooCoomerce? Na szczęście ten proces nie różni się zbytnio od optymalizacji standardowych stron WWW. Jego zadaniem jest pozyskanie nowych klientów z wyszukiwarki internetowej takiej jak np. Google. Co musisz zrobić, aby Twój e-sklep był przyjazny zarówno dla algorytmów, jak i potencjalnych klientów? Jak dokładnie przebiega pozycjonowanie WooCommerce? Przeczytaj nasz artykuł i zdobądź odpowiedzi na te pytania!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to nazwa jednej z najpopularniejszych wtyczek do systemu CMS WordPress, która została opublikowana kilkanaście lat temu, a dokładniej 27 września 2011 roku. Dzięki niej ekspresowo możesz zamienić swoją stronę w pełnoprawny, dość rozbudowany sklep internetowy. Pozwala na dowolną personalizację, co wynika z tego, że jest to rozwiązanie bazujące na otwartym kodzie źródłowym. Przedsiębiorcy mają zatem możliwość zoptymalizowania swojego sklepu pod względem m.in. interaktywności, responsywności czy wydajności. WooCommerce nadal jest chętnie wybieraną wtyczką, co wynika, chociażby z tego, że jest bardzo łatwa w instalacji, a zmiana ustawień to bułka z masłem.

Czy wtyczka WooCommerce cieszy się popularnością?

Czy wtyczka WooCommerce jest popularna? WooCommerce uważa się za lidera rynku platform oprogramowania eCommerce z około 40% udziałem na całym świecie [źródło: https://www.virfice.com/woocommerce-statistics-and-trends/]

Odpowiedź na pytanie, ile sklepów korzysta z tej wtyczki, zależy od statystyk, do których zajrzymy. Według Krishaweb.com aktualnie nawet 6,6 miliona witryn korzysta z WooCommerce. Inne źródło woo.com informuje, że na platformie WooCommerce działa tylko 3,9 miliona sklepów, według Storeleads jest to prawie 4,7 miliona aktywnych e-sklepów, zaś zdaniem BuildWith nieco ponad 6 milionów. 

Źródło danych: https://www.krishaweb.com/blog/woocommerce-statistics/

Jesteś ciekaw, w jakich krajach WooCommerce jest najczęściej wybieraną wtyczką? Otóż okazuje się, że przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonym Królestwie. Spójrz:

Źródło: https://storeleads.app/reports/woocommerce

Jaką przewagę ma WooCommerce nad innymi platformami?

Nie bez powodu aktualnie WooCommerce jest jednym z najbardziej znaczących graczy w branży e-commerce. Jest to wtyczka, która wyróżnia się licznymi zaletami, co zapewnia jest przewagę nad innymi CMS-ami. Jednym z jej największych plusów jest to, że jest elastyczna i daje nieskończone możliwości rozwoju, z którymi nie spotkasz się na żadnych innych zamkniętych platformach

Poza tym jest łatwo dostępna i przyjazna dla większości użytkowników. Nie wiąże się również z miesięcznymi opłatami za samo korzystanie z platformy, w przeciwieństwie np. do Shopify, gdzie te opłaty są zawsze i w dodatku wzrastają wraz ze zwiększającymi się potrzebami biznesowymi. 

Korzystający z tego narzędzia doceniają również to, że WooCommerce w odróżnieniu od swoich konkurentów posiada dostęp do bogatego zbioru darmowych i funkcjonalnych wtyczek, ale zainteresowani mogą zdecydować się także na rozwiązania płatne. Elastyczność i personalizacja to z pewnością kolejne ogromne zalety opisywanej wtyczki WooCommerce. Jeśli chcesz móc dowolnie modyfikować platformę, korzystać z różnych funkcjonalności, najprawdopodobniej będzie to najlepszy wybór.

Żadnego problemu nie stanowi również dostępność integracji z zewnętrznymi serwisami. Obecnie praktycznie każdy sklep internetowy musi być zintegrowany z zewnętrznymi usługami, np. dostawcami czy płatnościami. Darmowe wtyczki pozwalają na bezproblemowe zintegrowanie systemów płatności takich jak np. Przelewy24 czy PayU oraz metod dostawy takich jak np. Paczkomaty InPost, DHL czy DPD. Oczywiście możesz też zdecydować się na połączenie innych zewnętrznych usług z WooCommerce takich jak np. systemy opinii czy porównywarki cenowe. 

Jak widzisz, WordPress i WooCommerce to liczne możliwości i przede wszystkim elastyczność. Znacząco odróżnia to rozwiązanie od innych platform, gdzie nierzadko można się spotkać z koniecznością uiszczenia opłaty za każde kolejne rozszerzenie. Decydując się na WooCommerce, możesz zrealizować praktycznie każdy pomysł czy projekt. Jednocześnie nie można powiedzieć, że inne platformy takie jak np. Shopify czy Magento są złe, po prostu oferują inne zestawy funkcji, które mogą lepiej odpowiadać potrzebom niektórych firm. 

Jakie są najważniejsze zalety i wady WooCommerce?

Nie do końca rozumiesz, skąd w ogóle wzięła się popularność wtyczki WooCommerce? Powinieneś zatem wiedzieć, że jest to narzędzie doceniane przez wielu przedsiębiorców ze względu na liczne funkcjonalności, które okazują się przydane w prowadzeniu sklepu. Oto kilka najważniejszych cech i jednocześnie zalet wtyczki WooCommerce: 

  • jest darmowa (ten dodatek nic nie kosztuje, choć można rozważyć jego rozbudowę o bardziej zaawansowane, płatne funkcjonalności),
  • jest odpowiednia dla małych, średnich i dużych sklepów,
  • posiada polską wersję językową (oraz wiele innych),
  • nieustannie jest aktualizowana i rozwijana, więc jest bezpieczna i zyskuje coraz więcej funkcjonalności,
  • jej obsługa jest banalnie prosta (z instalacją i obsługą poradzi sobie praktycznie każdy),
  • wyróżnia się otwartym kodem źródłowym, co umożliwia personalizowanie swojego sklepu,
  • ma rozbudowaną bazę dodatków, dzięki którym prowadzenie i pozycjonowanie e-sklepu jest prostsze,
  • ma dużą bazę szablonów graficznych i gotowych motywów, które pozwalają na prowadzenie estetycznego sklepu,
  • posiada dedykowaną aplikację na smartfony.

Jak już pewnie niejednokrotnie się przekonałeś, rzeczy idealne po prostu nie istnieją. Mimo że WooCommerce to liczne zalety, to rozwiązanie posiada również pewne ograniczenia. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że wiążą się z nim takie minusy jak m.in.:

  • brak bezpośredniego wsparcia technicznego ze strony twórców narzędzia,
  • częste aktualizacje systemu, które należy wykonywać ręcznie,
  • ograniczone możliwości skalowania biznesu,
  • niektóre zainstalowane wtyczki mogą nie być kompatybilne z aktualizacjami.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Pozycjonowanie WooCommerce – najważniejsze elementy

Pozycjonowanie WooCommerce to proces optymalizacji SEO, której celem jest zwiększenie widoczności sklepu działającego na tej platformie w wyszukiwarce Google. Śmiało możemy nazwać to najskuteczniejszą metodą na zwiększenie sprzedaży i budowanie rozpoznawalności marki. Jakie są najistotniejsze elementy pozycjonowania WooCommerce? Przekonaj się!

Dobry hosting

Chociaż możesz być zdziwiony to pozycjonowanie sklepu na WooCommerce zaczyna się już podczas wyboru hostingu. Koniecznie musisz zadbać o to, aby serwer gwarantował szybkie ładowanie zasobów i całkowite bezpieczeństwo. To elementy, które często bywają zaniedbywane, a tymczasem prędkość wczytywania elementów znajdujących się na stronie jest ważna, ponieważ od niej zależy m.in. pozycja sklepu w wynikach wyszukiwania. Zapamiętaj, że algorytmy Google lepiej patrzą na sklepy, które otwierają się błyskawicznie. Polecamy zatem zainwestować w hosting u sprawdzonego dostawcy usług i odpowiednio dobrać parametry serwera tak, aby bez problemu poradził sobie z ruchem w sklepie. 

Optymalizacja kodu sklepu

To, w jaki sposób będzie działał Twój sklep internetowy, w dużej mierze zależy również od kodu strony internetowej. Niestety, ten często jest przepełniony wadami i błędami, co z kolei może powodować problemy z prawidłowym otwieraniem zakładek. Taka przeszkoda powoduje, że rating sklepu WooCommerce idzie w dół, a uzyskanie satysfakcjonującej pozycji jest nie lada wyzwaniem. 

Na stronach sklepów często występują również agresywne okienka pop-up, które mówiąc wprost – są nielubiane przez większość użytkowników i zniechęcają ich do pozostania na stronie. Planując przeprowadzenie optymalizacji kodu sklepu, sprawdź go zatem i usuń możliwe błędy. Postaraj się również zminimalizować ilość używanych wtyczek, ponieważ ich nadmierna ilość może znacząco spowolnić stronę. 

Wypełnienie strony treścią

Bez wypełnienia strony wartościową treścią pozycjonowanie WooCommerce nie ma sensu. Jest to właściwie jeden z kluczowych czynników pozycjonowania, więc absolutnie nie możesz go pominąć. Content publikowany na Twojej stronie obowiązkowo musi być unikalny. Niezbędne są przede wszystkim opisy kategorii i produktów. 

Dobrym pomysłem jest również założenie bloga, na którym będziesz publikował artykuły dotyczące branży, porady czy informacje o nowościach. Oczywiście musisz zadbać również o to, aby wszelkie treści były bezbłędne, odpowiednio nasycone słowami kluczowymi czy właściwie sformatowane. Warto również, aby przygotował content plan, a więc strategię rozwoju treści. Zwróć uwagę na to, aby pisać na tematy, które są popularne wśród odbiorców. Możesz skorzystać z pomocy licznych narzędzi takich jak np. Google Trends czy Keyword Tool. To wszystko ma ogromny wpływ na to, jak dodawane materiały zostaną ocenione zarówno przez użytkowników, jak i przez algorytmy.

Przykładowy blog prowadzony przez sklep internetowy oferujący sprzedaż miodów. Źródło: https://sklep.pasiekazpasja.pl/content/11-blog

Jakość treści 

Zawsze będziemy powtarzali, że jakość treści jest dużo ważniejsza niż jej ilość. Pamiętaj, że tworzysz je przede wszystkim z myślą o klientach. Osobach, które mogą poszukiwać konkretnych i wartościowych informacji. Jeśli dostarczysz im zwykły „bełkot”, nie licz na to, że zostaną one na stronie i głębiej zapoznają się z ofertą. Najzwyczajniej w świecie zamkną stronę i przejdą na następną. 

Jakość treści ma znaczenie również dla algorytmów Google. Delikatnie mówiąc, Google niezbyt lubi treści, które są nienaturalne, przepełnione słowami kluczowymi i właściwie nie przekazują żadnych interesujących informacji. Zatem pamiętaj o tym przy tworzeniu materiałów pod pozycjonowanie sklepu na WooCommerce i zastosuj się do kilku poniższych porad: 

  • użyj odpowiednich fraz kluczowych w optymalnym nasyceniu,
  • zadbaj o to, aby w materiałach znalazły się nagłówki porządkujące treści,
  • wyróżniaj treści i stosuj wypunktowania,
  • staraj się dostarczać wartościowe materiały. 

Przykładowy fragment wpisu na blogu jednego ze sklepów odzieżowych.
Źródło: https://www.sinsay.com/blog/pl/sport/idealne-legginsy-na-silownie/

Rozumiemy, że możesz nie mieć czasu na przygotowanie takich tekstów. Znamy rozwiązanie tego problemu – ich stworzenie możesz zlecić naszej agencji, w której pracują doświadczeni copywriterzy. Są oni w stanie przygotować dla Ciebie treści, które spodobają się odbiorcom i jednocześnie algorytmom. Jeśli potrzebujesz więcej szczegółów, skontaktuj się z nami!

Meta tagi

Szczególne znaczenie mają znaczniki, które zawierają informacje o stronie. Nie są one widoczne w wizualnej warstwie strony, a w wynikach wyszukiwania. Najistotniejszym jest meta title, czyli tytuł strony, który powinien liczyć 40-60 znaków. Bez niego pozycjonowanie WooCommerce zwyczajnie nie może się obejść. Pamiętaj jednak, że ten tytuł powinien być również naturalny, unikalny i oddający maksymalnie zawartość podstrony.

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Ważny jest również meta opis, który, choć nie jest czynnikiem rankingowym, wymaga większej uwagi. Powinien liczyć od 140 do 160 znaków i tak samo jak meta tytuł jest wyświetlany w SERP-ach. Zawsze powinieneś się starać, aby ten element był unikalny. Niekoniecznie musisz uwzględniać w nim słowa kluczowe, ponieważ meta opis nie wpływa na widoczność. Generalnie jest to coś, co jest tworzone przede wszystkim dla użytkowników. Jest to jeden z dwóch elementów, które widzi internauta, zanim wejdzie na stronę.

Optymalizacja obrazów

Jak się pewnie domyślasz, trudno będzie Ci coś sprzedać online, jeśli nie pokażesz towaru klientowi. Konieczne są do tego wysokiej jakości zdjęcia, dzięki którym uda się zwizualizować przekaz. To jest zrozumiałe dla większości przedsiębiorców, lecz niestety często dodają oni zbyt dużo ciężkich zdjęć, przez co działanie strony pozostawia wiele do życzenia. Jeśli więc dostrzeżesz, że powodem zbyt wolnego ładowania sklepu są właśnie zdjęcia (może to wykazać np. audyt), koniecznie wprowadź odpowiednie zmiany, a właściwie zmień ich format. 

Co jeszcze jest istotne, jeśli chodzi o optymalizację obrazów? Z pewnością warto dodawać także alternatywne opisy, czyli tagi ALT, dzięki którym roboty mogą zrozumieć, co znajduje się na danym zdjęciu. Istotnym elementem jest również poprawne nazywanie plików. Nazwa nie powinna zawierać polskich znaków, a zamiast spacji należy wykorzystywać myślniki. Pamiętaj również o tym, aby dodawać grafiki w poprawnym formacie, czyli PNG dla obrazów bez tła, z kolei dla grafik z tłem – JPG.

Responsywność strony

Konsumenci używają różnych urządzeń do przeglądania treści dostępnych w Internecie, ale jak pokazują statystyki, ponad 50% ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych [źródło: statista], dlatego zadbanie o responsywność serwisu to konieczność. Jest to po prostu dostosowanie strony do różnej wielkości ekranów – telefonów komórkowych, tabletów i monitorów komputerów. Pamiętaj, że Google preferuje strony, które są dostosowane do urządzeń mobilnych, więc nie ignoruj tego aspektu.

Przykład strony dostosowanej do urządzeń mobilnych. Źródło: drogeriapigment.pl

Certyfikat SSL

Dla pozycjonowania WooCommerce duże znaczenie mają również zabezpieczenia. Dlatego ważne jest zastosowanie certyfikatu SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo transakcji klientów. Jest jednocześnie istotnym sygnałem dla wyszukiwarek. Ten element jest niezbędny praktycznie na każdej stronie, a zwłaszcza w sklepach internetowych, ze względu na dokonywane transakcje i przetwarzane dane wrażliwe. Co ważne, dzięki temu elementowi z paska, w którym wpisywany jest link do strony, zniknie napis „Niezabezpieczona”, a to duży plus, ponieważ ten może odstraszać wielu potencjalnych klientów. 

Jakie błędy mogą utrudniać pozycjonowanie sklepu na WooCommerce?

Jednym z najczęstszych problemów, który utrudnia pozycjonowanie sklepu na WooCommerce, jest treść. Jak już pewnie wiesz „content is king”. Mimo to wciąż wielu przedsiębiorców wybiera łatwiejszą drogę i zamiast samemu redagować treści lub zlecać je copywriterom, po prostu kopiuje je ze strony producentów lub – co gorsza – konkurencji

Nigdy nie postępuj w taki sposób, ponieważ to nie prowadzi do niczego dobrego. Co więcej, pamiętaj, aby treść była zoptymalizowana nie tylko pod względem SEO, ale przede wszystkim wartościowa dla użytkowników. 

Oczywiście nierzadko zdarza się również tak, że sklepy internetowe ładują się bardzo długo, a przecież szybkość ładowania strony jest jednym z najważniejszych elementów w optymalizacji WooCommerce. Jeśli chcesz poznać czas ładowania Twojej strony, skorzystaj z darmowego Google PageSpeed Insights.

Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie WooCommerce?

Pozycjonowanie WooCommerce wiąże się z licznymi korzyściami, dlatego też nie ma co się dziwić, że cieszy się ono rosnącą popularnością. Jest to działanie, które może doprowadzić do:

  • zbudowania wizerunku w cyberprzestrzeni i offline,
  • większej widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarce,
  • wzrostu sprzedaży,
  • wzrostu wiarygodności marki,
  • pozyskiwania nowych klientów.

Kiedy będą widoczne efekty pozycjonowania WooCommerce?

Można podejrzewać, że pozycjonowanie sklepu WooCommerce jeszcze przez długi czas będzie jedną z najlepszych metod na promocję serwisu w Internecie. Trudno jednak udzielić konkretnej odpowiedzi na jedno z najczęściej pojawiających się pytań w tej kwestii. 

Otóż: po jakim czasie dostrzegalne są efekty pozycjonowania WooCommerce? Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od branży działalności, konkurencji, historii sklepu, popularności słów kluczowych, budżetu czy stanu wyjściowego e-sklepu. 

Najczęściej pierwsze efekty działań SEO są zauważalne po 3 miesiącach. Po tym czasie możesz dostrzec wzrost ruchu na stronie, a wraz z upływem czasu pojawi się większa liczba zamówień i tym samym większe zyski dla firmy. Warto podkreślić, że absolutnie nie należy rezygnować ze współpracy, gdy pojawiają się pierwsze rezultaty, ponieważ jest to metoda promocji, która osiąga pełen potencjał jedynie przy dłuższych i regularnych działaniach. 

Ile kosztuje pozycjonowanie WooCommerce? 

Umieszczenie tutaj konkretnej ceny za pozycjonowanie WooCommerce nie ma większego sensu, ponieważ jest ona uzależniona od zbyt licznych czynników. Wpływa na nią m.in. branża (najwyższe kwoty obowiązują m.in. w branży medycznej) czy historia pozycjonowanej domeny. Jeśli w przeszłości były prowadzone na niej działania z tego zakresu, koszt może być niższy. 

Nie bez znaczenia są również problemy, z którymi obecnie zmaga się sklep, jakość serwisu czy długość trwania umowy. Warto wiedzieć, że w większości przypadków najlepszą opcją jest umowa bezterminowa z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Reasumując, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, skontaktuj się z naszym zespołem, aby poznać finalną cenę. 

🚀 Potrzebne Ci pozycjonowanie sklepu na WooCommerce? Efectownia chętnie pomoże!

Jak już pewnie dostrzegłeś, wypozycjonowanie sklepu korzystającego z WooCommerce nie jest najprostszym zadaniem i wymaga przeprowadzenia szeregu aktywności. Jeśli chcesz mieć pewność, że budżet przeznaczony na SEO nie zmarnuje się, najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z profesjonalnego wsparcia, jakie może zaoferować Efectownia. 

Przed przystąpieniem do działania wykonamy audyt SEO, w ramach którego przyjrzymy się działaniom bezpośredniej konkurencji Twojego sklepu czy specyfice Twoje działalności. Stworzymy również indywidualny plan i harmonogram pracy oraz odpowiednio dobierzemy słowa kluczowe. To wszystko przeprowadzimy z użyciem najlepszych narzędzi SEO. Cały czas będziemy również monitorować wdrażane działania, dzięki czemu nie będziesz musiał o nic się martwić. 

Czujesz, że potrzebujesz pomocy? Nawiąż kontakt z naszymi ekspertami, którzy zatroszczą się o skuteczne pozycjonowanie WooCommerce. Chętnie pomogą również w zrealizowaniu innych działań takich jak np. promocja sklepu w Google Ads, dzięki czemu Twoje szanse na zwiększenie zainteresowania ofertą sklepu poszybują do góry!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *