blog marketing SEO

Al Overview (AIO) – czym jest i jak się przygotować na zmiany?

AIO

Od chwili powstania wyszukiwarki Google zachodziły w niej liczne zmiany, ale teraz jesteśmy świadkami ogromnej modyfikacji, jaką jest Al Overview (AIO), znane wcześniej jako Search Generative Experience (SGE). Wraz z wprowadzeniem tej nowości diametralnie będzie zmieniał się sposób korzystania z wyszukiwarki, zapewniając dużo bardziej zaawansowane i interaktywne doświadczenie użytkownika. Czym dokładnie jest AIO? Co oznacza dla biznesów online? Jak wpłynie na rankingi i wydajność bezpłatnych wyników wyszukiwania? Więcej na ten temat w dzisiejszym wpisie. Zachęcamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym jest Al Overview?

Al Overview (AIO), powszechniej znane pod nazwą Search Generative Experience (SGE) to dodatkowa funkcja w wyszukiwarce Google, która ma wznieść wyszukiwania w Google na dużo wyższy poziom. Głównym celem tej nowości jest całkowita zmiana sposobu interakcji mającej miejsce między użytkownikiem a wyszukiwarką internetową

Przy wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów generatywnej sztucznej inteligencji technologia jest w stanie dostarczać precyzyjniejsze informacje na pytania użytkowników, a oprócz tego może przewidywać ich możliwe następne kroki, dzięki czemu od razu może zaproponować kompleksowe odpowiedzi. 

Źródło: https://ziptie.dev/blog/state-of-sge-11-google-sge-disruptions-found-after-analyzing-500k-queries/

Jak to wygląda w praktyce? W momencie gdy użytkownik wpisze do wyszukiwarki zapytanie, Al Overview „uruchamia” dodatkowy panel tuż nad wynikami wyszukiwania, w którym znajdują się rozszerzone informacje. Przykładowo, gdy internauta zada pytanie „gdzie jest najbliższa stacja benzynowa?” panel pokaże najbliższe wyniki w formie listy. Aktualnie wiadomo, że tego typu wyniki pojawiają się przy 64% wszystkich zapytań w Google kierowanych przez użytkowników. [źródło: https://seranking.com/blog/sge-research/]

Ciekawostką jest także to, że nowa funkcja ma być szczególnie wrażliwa na zapytania zawierające słowa kluczowe sugerujące poszukiwanie konkretnej informacji, typu „jak”, „gdzie” czy „kiedy”. Co więcej, najprawdopodobniej to, z ilu słów składają się zapytania, wpływa na to, czy zostaną wyświetlone odpowiedzi wygenerowane przez Al, czy też nie. Spójrz, jak często w zależności od liczby słów zapytania, wyświetlały się fragmenty AIO:

Źródło danych: https://seranking.com/blog/sge-research/

Jakiej długości odpowiedzi dostarcza AIO?

W większości przypadków wyniki z Al Overview są szczegółowe i rozbudowane.

Źródło danych: https://ziptie.dev/blog/state-of-sge-11-google-sge-disruptions-found-after-analyzing-500k-queries/

AIO może odpowiadać za mniejszy ruch organiczny

Według analiz autorstwa Insight Partner wprowadzenie Al Overview może spowodować spadek ruchu organicznego na licznych stronach. Spadki mogą sięgać nawet 15-25%. Spójrz na poniższą grafikę i zwróć uwagę na to, że obecna strona wyników Google to przede wszystkim linki organiczne, natomiast strona, która będzie oparta na AIO dysponuje dużo mniejszą przestrzenią na bezpłatne wyniki wyszukiwania. Wyraźnie widać, że dużo więcej miejsca jest przeznaczone na funkcje wyszukiwania Google. 

Źródło: https://www.insightpartners.com/ideas/generative-ai-seo-zero-click-searches/

Co więcej, w AIO są cytowane linki, ale dość rzadko pochodzą one z pierwszej strony wyników organicznych. Badanie Insight wykazało, że zaledwie 57% linków cytowanych przez AIO pochodzi z pierwszej strony wyników organicznych

Co zmieni Al Overview? 

Jakich zmian możemy się spodziewać po wprowadzeniu Al Overview w Polsce? Poniżej podajemy te najważniejsze: 

  • Zmieni się wygląd strony wyników wyszukiwania. Pamiętasz tradycyjną strukturę TOP 10 linków? Teraz Google jeszcze bardziej od niej odchodzi i zapewnia bardziej interaktywny, dynamiczny wygląd strony wyników wyszukiwania z licznymi intuicyjnymi elementami. 

Źródło: https://searchengineland.com/snippets-link-attribution-sge-search-430235

Natomiast poniżej znajdziesz ten sam wynik wyszukiwania, ale po kliknięciu znaczka, który umożliwia wyświetlenie informacji o źródle:

Źródło: https://searchengineland.com/snippets-link-attribution-sge-search-430235

  • Wyróżnione fragmenty stracą na znaczeniu. AIO spowoduje, że znacząco zmniejszy się waga wyróżnionych fragmentów, znanych jako featured snippets, w wynikach wyszukiwania. Zostaną one zastąpione bardziej kompletnymi, wygenerowanymi odpowiedziami.
  • Materiały multimedialne będą dużo ważniejsze. Wyszukiwarka będzie kładła jeszcze większy nacisk na materiały multimedialne takie jak np. obrazy, infografiki czy wideo.
  • Wymagane będzie skupienie się na rozbudowanych frazach. Preferowane będą treści zawierające dłuższe i bardziej szczegółowe frazy kluczowe, lepiej odzwierciedlające intencje internautów, dlatego jeśli chcesz, aby wygenerowana odpowiedź uwzględniała stworzone przez Ciebie materiały, koniecznie zadbaj o ten aspekt. 
  • Pojawi się możliwość prowadzenia rozmów z wyszukiwarką. Użytkownicy nie będą musieli wpisywać słów kluczowych, a zamiast tego będą mogli skupić się na rozmowie z wykorzystaniem naturalnego języka. Przykładowo niekoniecznie będzie trzeba wpisywać słowo kluczowe np. „smartfon z wydajną baterią i dobrym aparatem”. Będzie można zapytać AIO: „Mam Samsunga Galaxy S21 i chcę zmienić go na lepszy smartfon z wydajną baterią i dobrym aparatem. Chciałbym, aby cena nie przekroczyła 2000 zł. Możesz coś polecić?” Jak więc widzisz, będzie to bardziej przypominało rozmowę z doradcą/sprzedawcą. 

Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

AIO a e-commerce

Nie ma wątpliwości, że sklepy internetowe powinny szczególnie zainteresować się tym tematem. Wynika to, chociażby z tego, że aż 92% zapytań związanych z e-commerce otrzymało odpowiedzi wygenerowane przez Al. W przypadku sklepów online AIO będzie miało duży udział, ponieważ nie tylko będzie w stanie odpowiadać na pytania, ale także rekomendować konkretne produkty. Jakie? To zależy od tego, które uzna za te warte polecenia. 

Tutaj natomiast przechodzimy do znaczenia opinii. Sprzedawcy online powinni skupić się na zbieraniu opinii od klientów. Niewystarczające jednak mogą okazać się opinie w stylu „Polecam” czy „Wszystko w porządku, jestem zadowolony”. Doceniane będą przede wszystkim rozbudowane recenzje, opisujące zalety i wady danego produktu oraz te uzupełnione zdjęciami.

Kolejnym wymogiem może być zadbanie o opisy produktów i zakładki produktowe. Postaraj się dostarczyć jak najwięcej informacji o swoich towarach, dzięki czemu ich wyszukanie będzie prostsze. Sprawdź nawet kilkukrotnie czy opisy faktycznie zawierają szczegółowe informacje i słowa kluczowe najlepiej z długim ogonem. Duże znaczenie mają także zdjęcia i filmy, czyli kolejny sposób prezentowania produktów. Sięgaj wyłącznie po wysokiej jakości zdjęcia z różnych perspektyw i dodawaj filmy, które pokazują działanie Twoich produktów.

Chociaż może wydawać się, że przed właścicielami sklepów internetowych sporo pracy, to jednak warto podkreślić, że wprowadzenie AIO wiąże się z licznymi zaletami. Przede wszystkim może to spowodować zmniejszenie ilości zapytań przed zakupem, co jest wynikiem tego, że zainteresowane osoby wszystkie niezbędne informacje mogą pozyskać bezpośrednio z wyszukiwarki. Zmniejszy to obciążenie działu obsługi klienta i spowoduje, że pracownicy będą mogli skupić się na bardziej skomplikowanych zapytaniach. Dzięki natychmiastowym odpowiedziom może znacząco podnieść się także poziom satysfakcji klientów z procesu zakupowego.

Oczywiście jednak wszystko ma także swoje gorsze strony. Wprowadzenie tych wszystkich zmian może przełożyć się na mniejszą widoczność w sieci, a poza tym oznacza to konieczność poniesienia niemałych kosztów aktualizacji treści, czy ryzyko zatrzymania użytkowników na poziomie wyszukiwarki. Mimo wszystko należy przygotować się do nadchodzących zmian. 

Jakie strony mogą zyskać na wprowadzeniu Al Overview? 

Al Overview jest zupełnie innym podejściem do wyszukiwania. I mimo licznych obaw, że taka zmiana wpłynie negatywne na większość stron, niektóre witryny mogą zyskać na jej wprowadzeniu. Chodzi tutaj przede wszystkim o:

  • strony dostarczające treści o wysokiej jakości,
  • strony poddawane regularnym aktualizacjom,
  • strony odpowiednio zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych,
  • strony o dobrej użyteczności. 

Źródło: https://ziptie.dev/blog/state-of-sge-11-google-sge-disruptions-found-after-analyzing-500k-queries/]

Jakie portale mogą obawiać się wprowadzenia AIO?

Zastanawiasz się, czy wprowadzenie AIO wiąże się z jakimś zagrożeniem dla Twojego serwisu? Powinieneś zatem wiedzieć, że wyróżnia się dwa typy stron, które mogą stracić na wprowadzeniu tej funkcji. Otóż są to: 

  • Strony skupione tylko na optymalizacji pod kątem słów kluczowych. Internet nadal jest przepełniony serwisami, na których nie sposób znaleźć ciekawe, wartościowe informacje, ale zadbano w nich o obecność słów kluczowych. To już jednak zbyt mało i AIO może to udowodnić, poprzez obniżenie pozycji takich witryn w wynikach wyszukiwania. 
  • Strony oferujące głównie porównywarki cen. Mogą one sporo stracić, ponieważ AIO będzie dostarczało porównania produktów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. 

Jak przygotować stronę na wprowadzenie AIO?

Niezależnie od tego, w jakiej branży prowadzisz biznes, z pewnością AIO będzie miało na niego wpływ. To z kolei oznacza, że będziesz musiał zadbać o kilka kwestii. Oto one:

  • Skup się głównie na rzeczywistych potrzebach użytkownikach. Aktywacja AIO spowoduje, że dużo ważniejsze będzie tworzenie treści opartych na konkretnych zapytaniach użytkowników. Jako że przy korzystaniu z takich narzędzi jak np. ChatGPT użytkownicy raczej wpisują rozbudowane zapytania konwersacyjne, można spodziewać się, że wraz z integracją AIO długie i złożone frazy zyskają na popularności. Wówczas optymalizacja pod kątem słów kluczowych zejdzie na nieco dalszy plan.
  • Dostarczaj wartościowe materiały. Jako że wzrośnie znaczenie jakości treści, jest to jedna z kluczowych kwestii. Należy pamiętać, aby dostarczać jedynie informacje, które są potwierdzone wiarygodnymi źródłami i pochodzą od ekspertów w danej dziedzinie. Dobrym pomysłem może być też stworzenie solidnego FAQ, czyli przystępniejszej formy odpowiedzi na pytania. Co więcej, staraj się, aby Twoje materiały znajdowały się na różnych platformach, uwzględniając fakt, że AIO czerpie informacje z licznych źródeł. 

Najbardziej z tego całego zestawienia zaskakuje fakt, że platformy takie jak reddit.com i quora.com są wartościowymi źródłami informacji dla Google. Źródło: https://ziptie.dev/blog/state-of-sge-11-google-sge-disruptions-found-after-analyzing-500k-queries/

  • Aktualność treści ma duże znaczenie. Należy mieć na uwadze, że Gemini wciąż się uczy i nie jest idealny, dlatego musimy mu nieco pomóc poprzez np. aktualizowanie materiałów dostępnych na stronie WWW.
  • Udzielaj jasnych odpowiedzi na pytania. Jeśli w Twoich materiałach pojawiają się konkretne pytania, nie lej wody i nie omijaj odpowiedzi na nie. Zamiast tego skup się na konkretach. Na przykład, jeśli użytkownik pyta „Jak długo gotować makaron spaghetti?” dostarcz mu odpowiedzi na temat czasu gotowania, a nie tego, kto wymyślił makaron spaghetti. W ten sposób zwiększasz szansę na to, że Twoje informacje zostaną docenione i wyświetlone przez AIO.
  • Zapewniaj rozmaite rodzaje treści. Bardzo często w wygenerowanych odpowiedziach Google Al Overview wyświetlają się także multimedia, a to znak, że warto tworzyć obrazy, infografiki i video, bowiem może to zwiększyć szanse na pojawienie się Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. 
  • Dbaj o odpowiednie formatowanie tekstów. Nikt nie lubi czytać długich ścian tekstu – weź to pod uwagę i stosuj formatowanie w swoich materiałach. Mianowicie chodzi tutaj o wszelkiego rodzaju nagłówki, akapity, wypunktowania czy podkreślenia. W ten sposób teksty mogą stać się czytelniejsze i łatwiejsze do analizy, a co więcej: algorytmy Google lubią takie treści i zapewniają im lepszą pozycję. 
  • Nie zapominaj o oryginalności. Nadal duże znaczenie będzie miało to, aby strony WWW były zapełnione informacjami pochodzącymi od prawdziwych osób. Oznacza to, że witryny, na których dostępne są wyłącznie informacje generowane przez sztuczną inteligencję, mają mniejszą szansę na wyświetlenie przez AIO. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, skup się na „produkcji” oryginalnych, wysokiej jakości treści. 
  • Nie lekceważ prędkości ładowania czy responsywności strony. To czynniki, które praktycznie od zawsze miały ogromne znaczenie i to się nie zmieni. Jeśli zezwolisz na to, aby Twoja strona ładowała się wolno lub była nieintuicyjna w obsłudze, doświadczenia użytkowników nie będą najlepsze, a to przełoży się na niezbyt korzystne oceny algorytmów wyszukiwania. 
  • Wykorzystaj dane strukturalne. Są one specjalnymi znacznikami, które umożliwiają algorytmom wyszukiwarek lepiej zrozumieć treści dostępne na Twojej stronie.
  • Storytelling i emocje mile widziane. W miarę możliwości możesz także naszpikować swoje teksty emocjami, co najprawdopodobniej doceni AIO.

Czy Al Overview jest dostępne w Polsce?

Aktualnie AIO nie jest dostępne w Polsce. Nadal jest ono intensywnie testowane w aż 120 krajach i nawet 7 językach, więc musimy jeszcze poczekać na to, aż zostanie wdrożone w naszym kraju. 

Czy to koniec SEO?

SEO is dead? Z tego typu pytaniami można spotkać się regularnie, zwłaszcza gdy Google wprowadza nowe narzędzia. Jednak i tym razem odpowiedź jest przecząca. SEO nie umiera, a zamiast tego się zmienia. Pamiętajmy, że AIO nie zastępuje całkowicie tradycyjnych wyników wyszukiwania i wciąż jest ono testowane, co oznacza, że wyniki otrzymywane w ten sposób nie muszą być idealne. Zdarzają się bowiem błędne interpretacje czy nawet sytuacje, w których podaje błędne fakty, dlatego korzystając z tej nowej funkcji, trzeba po prostu zachować ostrożność. 

Równie ważne jest to, że istnieją pewne ograniczenia AIO pod akronimem YMYL (Your Money, Your Life). Jest to jednoznaczne, z tym że, jeśli użytkownik będzie chciał uzyskać informacje z zakresu medycyny czy finansów i ubezpieczeń, AIO najprawdopodobniej nie zostanie wyświetlone. 

Źródło: https://www.authoritas.com/blog/research-study-the-impact-of-google-sge-on-brands

Co za tym idzie, serwisy, które zajmują się tą tematyką, mogą czuć się bezpiecznie podobnie jak strony, które skupiają się na dostarczaniu wartościowej, cennej i sprawdzonej wiedzy. 

Zachęcamy również do obejrzenia wizualizacji stworzonej przez Google na potrzeby konferencji Google I/O 2024:

🚀 Al Overview (AIO). Podsumowanie

Jak na razie Al Overview (AIO) jest tylko eksperymentalną funkcją wyszukiwarki Google, korzystającą ze sztucznej inteligencji generatywnej. Ma ona znacząco usprawnić doświadczenia użytkowników i chociaż jest sporo obaw co do jakości generowanych treści, należy mieć na uwadze, że wciąż trwają prace, których celem jest udoskonalenie usługi. Już teraz jednak należy przywyknąć do myśli, że niebawem użytkownicy zyskają dostęp do szybkich i przejrzystych podsumowań tematów wyszukiwań, bez konieczności klikania poszczególnych stron internetowych. 

Nie zaniedbuj swojego biznesu w tym aspekcie i już dziś zoptymalizuj witrynę pod kątem wyszukiwania oraz stosuj się do wskazówek Google, aby dostarczyć internautom wysokiej jakości treści i pozytywne doświadczenia. Pamiętaj także, że na tę chwilę trudno mówić o realnym wpływie AIO na wyniki wyszukiwania, ponieważ funkcja została udostępniona wszystkim, lecz póki co tylko w ograniczonej liczbie krajów. Z pewnością jednak wprowadzi nowe wyzwania i możliwości w zakresie strategii marketingowych. Nie wiesz, jak dostosować swoją stronę? Zadzwoń lub napisz do nas – pomożemy zadbać o wszystkie najistotniejsze elementy!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *