
Brak optymalizacji obrazów na stronie internetowej może spowolnić ładowanie się witryny, wpłynąć negatywnie na efekty SEO, a także obniżyć konwersję. Dlatego sprawdź, jak zoptymalizować obrazy pod kątem SEO, aby zwiększyć widoczność w wynikach Google Grafika.

Co to jest SEO obrazu?
Image SEO, czyli po prostu optymalizacja obrazów zgodna z zasadami Google ma na celu zwiększenie widoczności strony i samych obrazów w wynikach wyszukiwania Google i w Google Grafika. Dzięki prawidłowej optymalizacji roboty Google mogą łatwiej zrozumieć, co właściwie znajduje się na obrazkach.
Optymalizacja obrazów może odnosić się także do ich wielkości – gdy mają mniejszą wagę, szybciej się ładują, a dzięki temu też cała strona wczytuje się w krótszym czasie.
Optymalizacja obrazów SEO – 7 zasad
Poznaj 7 zasad prawidłowej optymalizacji grafik, zastosuj się do nich i ciesz się lepszymi wynikami w Google.
Zapisz zdjęcie w odpowiednim formacie
Jedną z zasad image SEO jest zapisywanie zdjęć w odpowiednim formacie. Standardowo do wyboru masz:
- JPG – to uniwersalny i bardzo popularny format zdjęć, który bez problemu jest odtwarzany przez wszystkie przeglądarki,
- PNG – stosuj ten format jedynie w ostateczności np. gdy chcesz zachować transparentne tło, dodać tabele lub zrzuty ekranu. Format PNG jest dość ciężki, więc może spowalniać ładowanie się strony,
- SVG – to format wykorzystujący dane wektorowe. Sprawdzi się do ikon lub logotypów, a do tego pozwala na modyfikację z pomocą CSS i JavaScript.
- AVIF – to całkiem nowy format obrazu, nazywany formatem nowej generacji, który w niedalekiej przyszłości może zastąpić JPG. Cechuje się dużo lepszymi parametrami kompresji i jakości.
- WebP – to drugi format nowej generacji, który jest obsługiwany przez większość wyszukiwarek, przeglądarek i platform społecznościowych. Pliki WebP są lekkie, obsługują animacje i przezroczyste tło.
Nadaj obrazowi właściwą nazwę
Czy wiesz, że nazwa pliku także ma wpływ na optymalizację obrazów? Przede wszystkim dlatego, że Google odczytuje nazwy plików, aby lepiej zrozumieć, co jest przedstawione na zdjęciu.
Nazwy nie mogą być zbyt długie, składać się z przypadkowego ciągu znaków i mieć przerw między wyrazami – zamiast tego jako separator wykorzystaj dywiz.
Świetnie sprawdza się też długi ogon jako nazwa grafiki – dzięki temu zdjęcie będzie przyjazne zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników.
Przykłady zoptymalizowanych nazw zdjęć | Przykłady niepoprawnych nazw zdjęć |
laptop-apple-macbook-air-2024.jpg | IMG00353.jpg |
efectownia-logo.svg | logo efectownia.svg |
zdjecie-w-tle-efectownia-facebook.jpg | laptop-apple-macbook-air-najnowszy-model-mockup.jpg |
Dodaj tekst alternatywny
ALT to atrybut HTML, który ma opisywać obraz dodany na stronie internetowej. Zamieszczenie tekstu alternatywnego ma duże znaczenie podczas optymalizacji zdjęć pod SEO, ponieważ umożliwia robotom Google zrozumienie, co znajduje się na zdjęciu. Szczególnie powinieneś o tym pamiętać, jeśli chcesz, by grafiki znalazły się wysoko w wynikach wyszukiwań Google Grafika.
Oprócz tego tekst alternatywny ma zwiększać dostępność strony internetowej np. dla osób z zaburzeniami wzroku. Dzięki syntezatorom, które zmieniają tekst na mowę, użytkownik dowie się, co znajduje się na zdjęciu.
Tekst alternatywny jest też widoczny, gdy strona zbyt wolno się ładuje lub ma problemy z załadowaniem się.
Podczas tworzenia tekstu alternatywnego zastosuj się do poniższych zasad:
- tekst powinien mieć max. 125 znaków ze spacjami,
- dodawaj tekst alternatywny jedynie do funkcjonalnych grafik, a nie tych dekoracyjnych,
- każdy tekst alternatywny powinien być unikalny,
- w treści dodaj najważniejsze informacje na temat obrazu.
Zmień rozmiar zdjęcia
Jak zoptymalizować obrazy pod kątem SEO? Jednym z ważnych kroków jest zmiana rozmiaru obrazu. Dzięki temu skrócisz czas ładowania się strony, a jednocześnie nie wpłyniesz negatywnie na jakość obrazu.
Zakłada się, że grafiki znajdujące się na stronach WWW nie powinny być szersze niż 2500 pikseli. Zatem zacznij od sprawdzenia rozmiaru obrazków, które są już na stronie. W tym celu skorzystaj z narzędzia Page Speed Insights lub Website Speed Test Cloudinary i przeskanuj swoją witrynę. Możesz wtedy sprawdzić zarówno wielkość obrazków, jak i ich format.
Jeśli grafiki okażą się za duże, to niezbędna będzie ich kompresja – stratna lub bezstratna. Wykorzystaj do tego darmowe narzędzia np.:

Źródło: https://tinypng.com/
Dodaj responsywne zdjęcia
Częstym błędem jest dodawanie obrazów, które nie są dostosowane do urządzeń, z których najczęściej korzystają odbiorcy. Negatywnie wpływa to na image SEO. Rozwiązaniem tego problemu są responsywne grafiki, które w sposób dynamiczny dostosowują swój rozmiar i proporcje do wielkości ekranu, a także rozdzielczości urządzenia, na którym użytkownicy przeglądają stronę.
Zaletą responsywnych grafik jest też szybsze ładowania się strony – jeśli obraz jest za duży, witryna otwiera się dłużej, a to wpływa negatywnie na efekty pozycjonowania. Przeczytaj inny nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jak poprawić szybkość ładowania strony.
Co zrobić, żeby obrazy były responsywne? Możesz przekonwertować plik JPG na WebP (z pomocą Convertio.co), który jest responsywny lub od razu zapisać plik w tym formacie czy też w SVG. Innym rozwiązaniem jest użycie w kodzie HTML atrybutu srcset, dzięki czemu dodasz kilka wariantów jednej grafiki. Przeglądarka sama wybierze tę odpowiednią – czyli dopasowaną do wielkości ekranu lub urządzenia.
Skorzystaj z lazy loading
Podczas optymalizacji zdjęć pod SEO warto też zastosować lazy loading, czyli tzw. leniwe ładowanie. Pomaga to w opóźnieniu ładowania takich elementów jak obrazki, gify lub inne media – dzieje się to dopiero, gdy użytkownik zbliży się do obszaru, w którym znajdują się te treści. Wpływa to pozytywnie na szybkość ładowania się witryny, a tym samym na efekty SEO oraz doświadczenia użytkowników.
Lazy loading warto zastosować, jeśli chcesz popracować nad image SEO na urządzeniach mobilnych. Z pomocą leniwego ładowania zmniejsza się liczba jednocześnie wczytywanych danych, a to ułatwia korzystanie ze strony na urządzeniach mobilnych.
Stwórz sitemap dla grafik
Optymalizacja zdjęć pod SEO powinna obejmować także stworzenie sitemap dla grafik. To specjalny rodzaj mapy XML, która dotyczy wszystkich grafik, jakie znajdują się w obrębie strony internetowej. Stworzenie takiego pliku ułatwi indeksację obrazów, a to w znaczący sposób zwiększy ich widoczność w Google Grafika.
Dodatkowo sitemap dla grafik ułatwia robotom Google przeskanowanie obrazków, które zazwyczaj nie są w stanie odczytać. Dzieje się tak np. w przypadku grafik implementowanych za pomocą JavaScript.
10 najlepszych narzędzi do optymalizacji zdjęć
Zastanawiasz się, jak zoptymalizować obrazy pod kątem SEO w prosty i szybki sposób? Najlepiej, jeśli wykorzystasz do tego specjalne narzędzia – płatne i darmowe. Przygotowaliśmy dla Ciebie spis kilku najlepszych narzędzi, które ułatwią optymalizację SEO zdjęć.
- Page Speed Insights – sprawdza szybkość ładowania strony, także pod kątem optymalizacji zdjęć na stronie,
- Convertio.co – umożliwia konwertowanie obrazów z JPG na WebP,
- TinyPNG – umożliwia zmniejszenie rozmiaru obrazu,
- Optimus – wtyczka WordPress, która umożliwia masową optymalizację wielu grafik, przyda się właścicielom sklepów online,
- Optimole – wtyczka WordPress służy do automatycznej zmiany rozmiarów obrazów, z pomocą tej wtyczki można też wdrożyć lazy loading,
- Alt Text AI – wtyczka WordPress wykorzystuje sztuczną inteligencją do skanowania obrazów i tworzenia unikatowych tekstów alternatywnych,
- Imagify – wtyczka WordPress umożliwia optymalizację zdjęć, obsługuje pliki PDF i GIF,
- ShortPixel – narzędzie do kompresji obrazów, zapewnia też hosting multimediów, co skutecznie poprawia szybkość ładowania się strony,
- Jetpack – narzędzie SEO, umożliwia optymalizację obrazów, generowanie sitemap i tworzenie kopii zapasowych grafik,
- Kraken.io – narzędzie SEO do optymalizacji i kompresji zdjęć, umożliwia automatyczną zmianę rozmiaru i przesłanie plików ZIP, dostępne jako darmowa wtyczka WordPress.
🚀 Jak zoptymalizować obrazy pod kątem SEO? Podsumowanie
Optymalizacja zdjęć pod SEO zwiększa widoczność w Google Grafika, wpływa na doświadczenia użytkowników, a nawet poprawia konwersję. Zatem zastosuj się do powyższych zasad i zadbaj o zmianę nazw plików, skompresuj obrazy, dodaj teksty alternatywne, wykorzystaj responsywne grafiki itp. Pomogą Ci w tym darmowe i płatne narzędzia typu Optimizilla, TinyPNG czy Alt Text AI. Nie zastanawiaj się dłużej nad tym, jak optymalizować obrazy pod kątem SEO, po prostu zacznij wdrażać wymienione przez nas rozwiązania.
