blog SEO

Narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych – dlaczego jest potrzebne i jakie wybrać?

Narzędzie do  wyszukiwania słów kluczowych – dlaczego jest potrzebne i jakie wybrać?

Każdy kto prowadzi działalność, stronę i chce się reklamować, powinien wiedzieć, jak ważne są słowa kluczowe. To od nich w dużej mierze zależy pozycjonowanie strony czy sukces kampanii reklamowej. Dzięki nim reklama bądź strona wyświetla się odpowiednim odbiorcom, dlatego tak ważne jest, aby były prawidłowo dobrane. Właśnie w tym pomaga narzędzie do słów kluczowych. Czym są narzędzia do planowania słów kluczowych i jakie wybrać?

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych – czym są?

Narzędzia do słów kluczowych to specjalne programy, których zadaniem jest pomoc w strategicznym i bardziej przemyślanym podejściu do kwestii fraz kluczowych. Takie narzędzia, jak generator słów kluczowych, są szeroko stosowane przez właścicieli stron internetowych do pomocy w ich pozycjonowania. Co najważniejsze, wyszukiwarka słów kluczowych to nie narzędzie tylko dla zaawansowanych pozycjonerów i specjalistów od SEO. Przyda się ono również osobom, które prowadzą stronę czy blog na własny użytek i chcą pozycjonować swoje treści, aby odbiorcy mogli je znaleźć w wyszukiwarce.

Co można sprawdzić narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych? Wiele ważnych rzeczy, na przykład:

  • średnią liczbę wyszukań danej frazy kluczowej w tygodniu, miesiącu czy roku;
  • sezonowość;
  • wartość CPC dla fazy;
  • słowa podobne do wyszukiwanego;
  • średnią pozycję danego słowa bądź frazy w organicznych wynikach wyszukiwania;
  • konkurencję dla każdego słowa kluczowego.

Istnieje wiele darmowych lub płatnych narzędzi – planerów czy wyszukiwarek słów kluczowych, które mogą okazać się bardzo pomocne. W przypadku darmowych można użyć kilku różnych, aby skonfrontować ze sobą ich wskazania i zobaczyć, czy są podobne. To da już całkowitą pewność, że dane słowa kluczowe będą dobrym wyborem. Oto kilka przykładów popularnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych.

Ahrefs – płatne narzędzie do słów kluczowych

Ahrefs jest narzędziem o bardzo szerokim zastosowaniu. Planowanie słów kluczowych to tylko jedna z jego funkcji. Wyszukiwarka do słów kluczowych znajduje się w zakładce Keywords Explorer. Bardzo istotne jest to, że Ahrefs pozwala sprawdzić frazy w różnych krajach, a także w różnych zasobach – nie tylko w Google, ale i w YouTube, Bing, Yahoo, Amazon, Yandex oraz w innych, mniej znanych i popularnych wyszukiwarkach.

Ahrefs wskazuje następujące dane dla frazy:

  • poziom jej trudności, czyli jaka jest trudność znalezienia się w TOP10 wyszukiwania danej frazy;
  • średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz kliknięć;
  • CPS i RR – współczynnik kliknięć do liczby wyszukiwań oraz stopa zwrotu, czyli ilość powtórnych wyszukań danej frazy przez tę samą osobę;
  • temat nadrzędny, czyli ogólny wariant frazy;
  • propozycje fraz z danym wyrażeniem oraz frazy powiązane;
  • historię pozycji w wyszukiwarce pięciu najwyżej wypozycjonowanych stron;
  • pierwszą stronę wyników ze wskaźnikami pozycjonowania.

Darmowy planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych Google służy przede wszystkim do optymalizacji kampanii reklamowych Google AdWords, jednak może być stosowany także w pozycjonowaniu, gdyż prezentuje propozycje słów kluczowych oraz statystyki. Planer można znaleźć w zakładce Narzędzia i Ustawienia Google Ads. Chcąc zobaczyć sugestie fraz, wystarczy wpisać w okienko wyszukiwania fraz słowo, które Cię interesuje, a także podać kraj, język i przedział czasowy. Planer pokazuje wygenerowane frazy z miesięczną liczbą wyszukiwań, a także poziomem konkurencji i innymi parametrami. Listę można pobrać jako plik CSV lub arkusz Google.

Google Trends

Google Trends nie jest typową wyszukiwarką słów kluczowych. Pozwala tylko sprawdzić popularność danego słowa kluczowego w konkretnym przedziale czasowym. Można dzięki temu zauważyć sezonowość popularności fraz i dostosować do niej odpowiednio strategię marketingową. Przykładowo, chcąc zbadać sezonowość frazy „prezent dla dziecka”, na pewno zauważysz, że jest popularna najbardziej w grudniu oraz na przełomie maja i czerwca, bo to czas Świąt oraz Dnia Dziecka. Sezonowość jest bardzo istotna, ponieważ chcąc uzyskać popularność właśnie w momencie największej popularności frazy, należy zaplanować działania marketingowe nawet trzy miesiące wcześniej.

Answer the Public – generator słów kluczowych dla blogów

Answer the Public jest narzędziem, które pokazuje zapytania zawierające wskazane słowo kluczowe. Przedstawia je w formie wizualizacji kołowej, gdzie w środku znajduje się słowo, a dookoła niej zapytania pogrupowane pod względem początku zapytania, czyli np. „dlaczego?”, „które?”, „jakie”, „w jaki sposób” itp.  Jeśli wpiszesz słowo „prezent”, otrzymasz zapytania, takie, jak: „jaki prezent dla mamy kupić?”, „Jaki prezent kupić dla dziecka?” itp. Ważnym elementem wizualizacji są zielone kropki, które wskazują popularność danego zapytania poprzez intensywność koloru. Im intensywniejszy odcień, tym bardziej popularne zapytanie. Ten generator słów kluczowych, a raczej zapytań, może być świetną inspiracją dla blogerów, ale także dla osób prowadzących strony firmowe czy ofertowe.

Senuto – polskie narzędzie do słów kluczowych

Senuto jest kolejnym, ale tym razem polskim, narzędziem z wieloma funkcjami, w tym bazą słów kluczowych. Po wpisaniu frazy i wskazaniu kraju, narzędzie pokazuje propozycje fraz oraz statystyki, takie, jak średnia liczba wyszukań w miesiącu, sezonowość, średnie CPC czy zapytania i frazy powiązane. Po kliknięciu w konkretną frazę, narzędzie pokaże jeszcze więcej informacji. Warto zwrócić uwagę na możliwość filtrowania tabeli wyników. Można wyfiltrować np. frazy najczęściej wyszukiwane, najdroższe, długiego ogona czy ustawić własne filtry.

Semstorm – kolejne narzędzie wielofunkcyjne

Semstorm jest kolejnym zaawansowanym narzędziem, które zawiera wyszukiwarkę słów kluczowych. Tutaj jednak można podać nie tylko kraj, ale i miasto, więc narzędzie jest szczególnie dobre dla firm działających lokalnie.

W Semstorm propozycje fraz podzielone są na kilka grup:

  • proste podpowiedzi podobne do tych z Google;
  • słowa razem z przyimkami;
  • zapytania;
  • video;
  • lista alfabetyczna fraz.

Większość grup prezentowana jest graficznie, co jest bardzo wygodne przy planowaniu tematów artykułów. W Semstorm dodatkowo jest generator tematów, propozycje fraz najlepszych dla działań SEO oraz domeny widoczne na daną frazę oraz słownik z odmianami i synonimami. To ogromnie ułatwia research słów kluczowych.

KWfinder od Mangools

To znakomite narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, które nie tylko ułatwia ich znalezienie oraz dostarcza różnych, ciekawych informacji dotyczących wyników wyszukiwania, ale także świetnie wygląda. W przeciwieństwie do narzędzi Google, wyświetla dokładne liczby zapytań i rozbija je nawet na całe 12 miesięcy. Pozwala więc nie tylko poznać trendy, ale również potwierdzić własne przypuszczenia. Posiada także ważną funkcję SEO difficulty, która wskazuje, czy na dane hasło można wyróżnić się wśród konkurencji. Najłatwiejsze hasła oznaczane są na zielono. Narzędzie jest również intuicyjne w obsłudze i daje mnóstwo informacji na temat konkurencji. Niestety jednak jest to płatne narzędzie, a opłata jest w Euro.

KeywordTool.io – zamiast Planera Google

KeywordTool.io jest alternatywą dla Google Keyword Plannera. Podobnie, jak narzędzie od Google, jest darmowy i wykorzystuje funkcję autouzupełniania Google do generowania mnóstwa fraz długiego ogona na dowolny temat. Można w mgnieniu oka znaleźć setki słów kluczowych. Narzędzie pokazuje również inne informacje, jak liczba wyszukań, kosztach kliknięcia czy o konkurencji, ale tylko dla pierwszych pięciu wyników wyszukiwania. Więcej można zobaczyć w wersji płatnej. Początkującym użytkownikom na pewno jednak wystarczy wersja darmowa.

Keywords Everywhere dla przeglądarek

Keywords Everywhere to rozszerzenie dla przeglądarek Google Chrome oraz Mozilla Firefox. Jest darmowe i działa na obu najważniejszych systemach operacyjnych – Windows oraz Mac. Rozszerzenie to wskazuje liczbę wyszukań i koszt kliknięcia po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę. Keywords Everywhere dostarcza jednak także dodatkowych informacji, które dotyczą wyszukiwania w Amazon, YouTube czy sugestii Google pod wynikami wyszukiwania. Aby korzystać z narzędzia wystarczy wpisać otrzymany mailem klucz API i można wszędzie mieć wgląd w hasła wyszukiwania. Niestety na razie ograniczona jest liczba rynków, na jakie przeznaczone jest narzędzie i przy wielu hasłach nie ma liczby wyszukań.

Google Search Console

Ta pozycja może nieco zdziwić. Każdy zna to narzędzie jako dające możliwość śledzenia statystyk własnej strony w wyszukiwarce. Pokazuje ono dane dotyczące fraz kluczowych, na które strona już osiągnęła wyświetlenia w wyszukiwarce. Nie jest to generator słów kluczowych, ale uzyskiwane dane pozwalają postawić na kombinacje, na których dotąd się nie skupiałeś, a osiągają dobre miejsca w rankingu. Raport otrzymuje się w Search Console pod skuteczność i można filtrować wg zapytań, kliknięć czy wyświetleń w wyszukiwarce. Warto szczególnie zwracać uwagę na frazy z wysokim CTR, bo właśnie dla nich strona jest postrzegana jako bardzo istotna. To pozytywny sygnał także dla rankingu Google.

Jak sprawdzić słowa kluczowe, używając narzędzi?

Każde narzędzie działa dość podobnie, co można zauważyć w powyższych opisach. Posiada wyszukiwarkę słów kluczowych, w którą tylko należy wpisać interesujące słowo. Ewentualnie trzeba też podać kraj czy nawet miasto. Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych wskazują wyniki na różne sposoby – w tabelach lub graficznie. Nie tylko wskazują frazy i propozycje fraz czy zapytań, ale również bardzo istotne statystyki, jak liczba wyszukań, sezonowość, popularność. Można też odfiltrować najbardziej interesujące wyniki. Korzystanie z tego typu narzędzi jest bardzo proste i nie trzeba być specjalistą od SEO, by sobie z tym poradzić. Każdy może bez problemów ich używać, jeśli poczuje taką potrzebę.

Darmowe narzędzia do słów kluczowych – czy mają sens?

Wiele narzędzi do słów kluczowych dostępnych w internecie jest darmowych.   Korzystanie z nich jak najbardziej ma sens. Przede wszystkim osobom, które prowadzą tylko proste strony czy blogi i nie są specjalistami, w zupełności one wystarczą. Płatne narzędzia to już bardziej zaawansowane oprogramowania dla firm i specjalistów od SEO, marketingu i reklam. Oczywiście niektóre płatne narzędzia mają darmowe wersje próbne lub darmowe wersje podstawowe (bez zaawansowanych funkcjonalności i można je przetestować, zanim się zapłaci). Warto więc przetestować kilka narzędzi, a nawet skorzystać z kilku jednocześnie – dla najlepszych efektów.

🚀 Propozycje słów kluczowych Google – dlaczego warto je uwzględnić

Najważniejszym narzędziem do słów kluczowych, z którego wręcz należy korzystać, jest Planer słów kluczowych Google. Używanie tego narzędzia to obowiązek, a z innych można korzystać dodatkowo. Dlaczego warto uwzględnić sugestie Google? Ponieważ jest to najważniejsza, najpopularniejsza i największa wyszukiwarka internetowa i to właśnie na pozycjonowaniu treści czy reklam w Google, należy skupić się najbardziej. 

Sam właśnie w Google wyszukujesz wszystko, czego potrzebujesz, więc powinno być dla Ciebie jasne, że zdecydowana większość ludzi tak robi i korzysta codziennie tylko z tej wyszukiwarki. Ponadto sugestie Google są najważniejsze w przypadku tworzenia kampanii reklamowych w Google Ads. 

To reklamy dotyczące tylko Google (i reklamowane w Google Ads treści) będą pokazywać się w tej wyszukiwarce. Warto więc korzystać z sugestii Google dotyczących fraz kluczowych, ponieważ to sprawi, że „w oczach” Google strona czy reklama będzie wartościowa i zyska większą szansę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Efectownia

Jesteśmy agencją marketingową, która pomaga przedsiębiorcom w skutecznym pozycjonowaniu ich stron internetowych. Oferujemy również prowadzenie kampanii Google Ads i social media marketing.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *