blog copywriting SEO

Jak długo powstaje tekst SEO?

Jak dlugo powstaje tekst SEO

Pozycjonowanie strony i walka z konkurencją w organicznych wynikach wyszukiwania może zajmować od kilku miesięcy do nawet 1,5 roku. Co zrobić, żeby przyspieszyć efekty pozycjonowania? Nadal skuteczną metodą może być prowadzenie bloga firmowego i dodawanie tam artykułów blogowych z mniej konkurencyjnymi frazami kluczowymi. Napisanie zoptymalizowanego, zgodnego z zasadami SEO, merytorycznego i ciekawego tekstu to zajęcie dość czasochłonne. Sprawdź, jak długo powstaje tekst SEO i czy można jakoś przyspieszyć ten proces.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Ile trwa pisanie tekstu SEO?

Zatem, jak długo powstaje tekst SEO? To zależy – o czym piszesz tekst, kto go pisze, czy ma doświadczenie, jak długi ma być tekst i jakich narzędzi używasz. Artykuł blogowy o długości 3 tysiące znaków ze spacjami (zzs) lub nieco dłuższy doświadczony copywriter napisze maksymalnie do godziny. Jednak, jeśli nie masz doświadczenia w SEO copywritingu, to czas może wydłużyć się nawet dwukrotnie.

Z powyższego wynika, że zdecydowana większość osób biorących udział w badaniu potrzebuje 5-6 godzin na napisanie wpisu blogowego bez pomocy sztucznej inteligencji o długości około 2000 słów. Źródło danych: https://sheknowsseo.co/how-long-does-it-take-to-write-a-blog-post/

Co wpływa na czas tworzenia tekstu SEO?

  • długość tekstu,
  • poziom zaawansowania i tematyka tekstu SEO,
  • rodzaj tekstu – dłużej trwa napisanie tekstu o charakterze sprzedażowym niż poradnikowym,
  • wykorzystane narzędzia – w przyspieszeniu pisania może pomóc AI,
  • doświadczenie w pisaniu SEO copywritera,
  • wytyczne klienta,
  • liczba błędów i styl autora – proces tworzenia tekstu obejmuje też korektę i redakcję, które w dużym stopniu wpływają na czas powstawania tekstu SEO,
  • liczba zdjęć i grafik,
  • oczekiwana jakość.

Proces powstawania tekstu SEO

Dlaczego pisanie artykułów SEO wymaga czasem kilku godzin czy nawet dni? Jeśli podejdziesz do procesu tworzenia tekstu SEO profesjonalnie, to szybko przekonasz się, że cały proces polega nie tylko na tym, aby usiąść przed klawiaturą i zacząć pisać. Poznaj kilka najważniejszych etapów powstawania tekstu SEO, oto one:

  1. Analiza

Na początku musisz wybrać temat, który wzbudza zainteresowanie, jest chętnie wyszukiwany w Google, a najlepiej, żeby jeszcze spełniał oczekiwania klientów. Analiza powinna dotyczyć nie tylko trendów, potrzeb klientów, ale też ważna jest analiza konkurencji. 

  1. Wybór słów kluczowych

Jak długo powstaje tekst SEO? Podczas procesu pisania trzeba poświęcić też czas na analizę słów kluczowych, które zwiększą ruch z wyszukiwarki. Wykorzystaj w tym celu specjalistyczne narzędzia np. Semstorm czy Senuto. Pomocny może być również ChatGPT i własna znajomość branży.

  1. Przygotowanie materiałów

Kolejnym krokiem jest research. Jeśli jesteś ekspertem w danym temacie, to sprawa staje się znacznie łatwiejsza, gdyż możesz korzystać w dużej mierze z własnej wiedzy i doświadczenia. W przeciwnym razie będziesz potrzebować materiałów, które pomogą Ci w napisaniu merytorycznego tekstu SEO. Pomocne będą książki, e-booki, czasopisma, artykuły czy nawet filmy z YouTuba i podcasty.

  1. Pisanie tekstu SEO

Tworzenie tekstu SEO to proces, który wymaga skupienia i lekkiego pióra. Najlepiej pisz tekst w Dokumentach Google, bo zapisują się automatycznie i przechowywane są w chmurze, więc będziesz mieć dostęp do tekstu na różnych urządzeniach.

  1. Optymalizacja treści

Po skończeniu pisania zajmij się optymalizacją treści. Zwróć uwagę na to, aby słowa kluczowe były umieszczone w tytule, nagłówkach i tekście. Ważne jest to, żeby frazy kluczowe były umieszczone równomiernie i w niezbyt dużej ilości. Unikaj keyword stuffing, czyli zbyt dużego nasycenia słowami kluczowymi, które może sprawić, że tekst nie zanotuje wysokich pozycji w Google, a przy tym będzie trudny w odbiorze.

  1. Korekta i redakcja tekstu 

Aby tekst był w pełni gotowy, musisz zająć się także sprawdzeniem błędów oraz warstwy merytorycznej i logicznej. Najlepiej przeczytaj i sprawdź tekst przynajmniej dwa razy – pierwszy raz zaraz po napisaniu i optymalizacji, a drugi raz np. następnego dnia. Dobrym nawykiem jest oddanie tekstu do sprawdzenia komuś innemu, gdyż autor tekstu może nie dostrzec niektórych błędów w swoim tekście.

Jak przyspieszyć pisanie tekstów SEO z AI?

Oczywiście nie ma co ukrywać, dziś coraz częściej SEO copywriting wygląda już nieco inaczej niż jeszcze 2 lata temu. Przyczyną zamieszania jest sztuczna inteligencja, czyli AI, która podzieliła świat content marketingu na tych, co uznają, że niszczy branżę i na tych, którzy dostrzegli w niej potencjał rozwojowy. Fakt jest taki, że coraz częściej pisanie artykułów SEO odbywa się właśnie z wykorzystaniem narzędzi AI – takich jak ChatGPT, Copy.AI oraz Jasper. 

Pozwala to skrócić czas powstawania tekstów, ale najważniejsze jest to, aby wiedzieć, jak robić to dobrze – w tym celu należy wykorzystać odpowiednie prompty i zacząć współpracować ze sztuczną inteligencją podczas tworzenia tekstu SEO. Generowanie całego tekstu przez AI przy pomocy takiego promptu jak „Napisz artykuł na bloga na temat: XYZ”, mija się z celem. Zazwyczaj takie teksty mają błędy merytoryczne, niską jakość i nie są odpowiednio zoptymalizowane. 

Najlepiej wykorzystać AI jako pomocnika, a nie kogoś, kto wykona całą pracę za Ciebie. Oto kilka czynności, do których warto wykorzystać ChatGPT podczas tworzenia treści SEO, aby przyspieszyć pisanie.

  • Pomysł na temat tekstu SEO

Prompty można pisać na różne sposoby, prawda jest taka, że ChatGPT coraz lepiej rozumie oczekiwania użytkowników, więc nie powinien mieć problemu z wykonaniem Twojego polecenia. Najważniejsze jest to, aby umieścić w prompcie kilka informacji:

  • czego oczekujesz – wskaż, w jakiej branży działasz lub konkretnie czego mają dotyczyć tematy artykułów na bloga,
  • wykluczenia – jeśli na blogu masz już teksty SEO z jakiejś kategorii, to warto napisać też, jakich tematów nie chcesz poruszać,
  • cel – napisz konkretnie, czego oczekujesz od AI, np. podaj 10 tematów na artykuły blogowe. Warto dodać także, jaki cel chcesz osiągnąć, publikując artykuły.

Przykładowy prompt:

Źródło: ChatGPT

Alternatywnym rozwiązaniem jest napisanie promptu, w którym pozwolisz sztucznej inteligencji wcielić się w specjalistę w copywritingu i w konkretnej branży, pisząc np. „Jesteś copywriterem i specjalizujesz się w pisaniu tekstów SEO na temat marketingu internetowego dla agencji interaktywnych. Napisz (…)”.

  • Słowa kluczowe do artykułu SEO

Jak długo powstaje tekst SEO? Dużo czasu zaoszczędzisz, gdy AI pomoże Ci także podczas wymyślania słów kluczowych, które zwiększą ruch z wyszukiwarki. W tej samej konwersacji wskaż AI, który temat wybierasz (często wymaga większego lub mniejszego dopracowania) i poproś o wskazanie słów kluczowych. W tym przypadku możesz dodać do promptu informacje, jaki cel chcesz osiągnąć i kim są odbiorcy tekstu.

Oto, jakie słowa kluczowe zaproponował ChatGPT do naszego artykułu:

Źródło: ChatGPT

Dobrym pomysłem będzie sprawdzenie konkurencyjności i liczby wyświetleń tych fraz kluczowych. W tym celu musisz wkleić je do profesjonalnego narzędzia, takiego jak np. Semstorm, Senuto czy Planer Słów Kluczowych Google.

  • Zoptymalizowane nagłówki

Jedną z zasad SEO jest hierarchizacja nagłówków, czyli poustawianie ich w kolejności od najważniejszych do tych nieco mniej ważnych. Podczas przygotowania treści SEO warto rozpocząć pisanie właśnie od stworzenia nagłówków. W tym zadaniu również pomoże nam AI. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie zaproponowanych fraz kluczowych, np. w formie pytań i stworzenie z nich nagłówków. Możesz też napisać prompt, w którym „poprosisz” ChatGPT o napisanie nagłówków do wybranego tekstu. Jeśli wiesz, jakie tematy szczególnie chcesz poruszyć w tekście, to koniecznie o tym napisz.

Nie zapomnij o tym, że warto sprawdzić też, jaki pomysł na tekst i na nagłówki miała konkurencja – szczególnie ta, której artykuły o tej samej tematyce znajdują się w TOP10.

  • Tekst SEO

Nadal teksty AI mają zbyt niską jakość, aby można było je wygenerować i po prostu wkleić na bloga firmowego. Dlatego też nie polecamy w taki sposób oszczędzać czasu. Najlepiej albo samodzielnie napisać tekst, albo zmodyfikować ten, który już wygenerowała sztuczna inteligencja.

Oto przykładowy prompt, jaki możesz wykorzystać do napisania tekstu AI:

Źródło: ChatGPT

Pamiętaj, że teksty SEO powinny być pisane głównie dla użytkowników. Dlatego warto dodać do nich własne wskazówki, które wynikają z Twojej wiedzy i bogatego doświadczenia. W tej kwestii AI niewiele pomoże.

  • Wstęp i zakończenie

Dobrym pomysłem jest poproszenie AI, aby zmodyfikował lub napisał dla Ciebie wstęp i zakończenie tekstu. Podobnie jak w przypadku samodzielnego tworzenia treści SEO wstęp i zakończenie najlepiej napisać na końcu. Jeśli chodzi o wstępy pisane przez AI, to jakość bywa różna, ale za to podsumowania tekstów wychodzą już całkiem w porządku. Uważaj jednak na nadmierne powtórzenia, gdyż AI potrafi dosłownie kopiować zdania umieszczone w tekście.

  • Poprawa stylu tekstu

Jeśli na co dzień nie zajmujesz się SEO copywritingiem, ale za to jesteś specjalistą np. w działaniach SEO, to wykorzystaj ChatGPT do tego, żeby uprościł Twój tekst, sprawił, że stanie się on bardziej poradnikowy, dopasuje się do oczekiwań i poziomu wiedzy czytelników. Często mówi się o „klątwie wiedzy”, która polega na tym, że osoby, które od lat zajmują się jakąś tematyką, mają problem z wytłumaczeniem nawet prostych kwestii osobom początkującym. Dlatego w takiej sytuacji warto skopiować cały tekst i wkleić go razem z takim promptem:

Źródło: ChatGPT

I to wszystko! Pisanie tekstu z mniejszą lub większą pomocą AI może znacznie zaoszczędzić czas, dzięki temu napiszesz go nawet w ciągu kilkudziesięciu minut, gdy już nabierzesz odpowiedniej wprawy i będziesz specjalizować się w temacie artykułu.

🚀 Jak długo powstaje tekst SEO? Podsumowanie

Jesteśmy pewni, że teraz już wiesz, jak długo powstaje tekst SEO. Proces powstawania artykułu na bloga to nie tylko napisanie tekstu, ale też analiza, research, optymalizacja SEO oraz oczywiście korekta. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie stworzyć tekst, który będzie przydatny dla użytkowników i zapewni korzyści np. w postaci generowania ruchu z wyszukiwarki. Nie zapomnij też o tym, że obecnie duży wpływ na czas powstawania tekstu SEO ma sztuczna inteligencja, która pozwoli zaoszczędzić odrobinę czasu.

W tworzeniu ciekawych i przyjaznych treści może pomóc także nasza agencja Efectownia. Jeśli chcesz zainwestować w content marketing i zwiększyć sprzedaż, zaufaj nam i skontaktuj się z nami już teraz, aby uzyskać więcej informacji. Chętnie będziemy dostarczać Ci regularnie paczki doskonałych treści. Umów bezpłatną konsultację z naszymi specjalistami.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *