Ile kosztuje sklep internetowy?
W ostatnich czasach coraz więcej osób myśli nad założeniem sklepu internetowego. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie! Zanim jednak zostanie podjęta ostateczna decyzja, to warto dowiedzieć się, ile kosztuje sklep internetowy. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, ile zapłacisz i co wpływa na cenę sklepu internetowego!
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Nie podamy Ci tutaj dokładnego kosztu założenia sklepu internetowego, ponieważ najzwyczajniej w świecie jest to niemożliwe. To, jakie będą Twoje wydatki na e–biznes na start jest uzależnione od zbyt wielu czynników. To, ile zapłacisz za sklep internetowy, w dużej mierze zależy od tego, jaki wybierzesz model biznesowy, a także, jakie masz oczekiwania. Za założenie e-sklepu możesz zapłacić jedynie 150 zł lub… 20 000 zł. Wszystko zależy od tego, jakie podejmiesz decyzje w tej kwestii.
Ile kosztuje zrobienie sklepu internetowego – widełki cenowe w zależności od wielkości e–sklepu
Jeśli chcesz stworzyć mały i prosty sklep, to musisz się nastawić na wydatek od 2500 do 3500 zł netto. Z kolei jeśli zależy Ci na zbudowaniu standardowego sklepu i na tym, aby e-sklep obsługiwał asortyment nawet do kilkuset produktów, to cena sklepu internetowego wyniesie od 3500 do 6000 zł netto. Dużo więcej zapłacisz za duży, profesjonalny sklep internetowy. Gdy chcesz oferować swoim klientom kilka lub kilkanaście tysięcy produktów bądź po prostu zależy Ci na zaawansowanych funkcjach, to zapłacisz od 6000 do nawet 20000 zł netto! Przedsiębiorcy często są też zainteresowani połączeniem strony firmowej ze sklepem internetowym. Taka realizacja zwykle kosztuje od 5000 do 12000 zł netto – oczywiście dokładna kwota jest zależna od tego, na ile podstron i funkcji się zdecydujesz.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Podczas zakładania sklepu internetowego nie możesz zapominać o pozycjonowaniu – jest to niezwykle ważny proces, mający ogromny wpływ na zdobywanie klientów i zwiększenie przychodów e-sklepu. Jego najważniejszym celem jest zwiększenie widoczności sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania. Co to daje? Im wyżej sklep znajdzie się w wyszukiwarce, tym większa szansa na pozyskanie wartościowego ruchu i jednocześnie zwiększenie przychodów e-commerce. Pozycjonowanie sklepu internetowego opiera się na wdrażaniu działań wewnątrz witryny (on site) i poza nią (off site). Jeśli chodzi o działania na stronie, to najistotniejsze jest optymalizowanie jej poszczególnych elementów (np. pod kątem treści). Z kolei jeśli chodzi o działania off-site to jest to m.in. link building, a więc nic innego jak pozyskiwanie wartościowych linków, których celem jest przekierowanie użytkowników na stronę konkretnego sklepu.
W dużym skrócie dowiedziałeś się już, dlaczego ważne jest pozycjonowanie dla funkcjonowania sklepu internetowego. Jednak ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Musisz wiedzieć, że cena tego typu działań jest zależna od bardzo wielu czynników. Wpływ na nią ma m.in. asortyment, struktura sklepu internetowego, jakość treści na stronie, cele biznesowe, wybrane frazy kluczowe, czy chociażby konkurencja i możliwości budżetowe. Jednak średnia cena pozycjonowania małego, prostego sklepu internetowego zaczyna się od 1300 zł. Więcej zapłacą właściciele średnich e-sklepów – ceny zaczynają się od 2000 do 6000 zł. Najdroższe jest pozycjonowanie dużych sklepów internetowych – koszt od 6000 zł w górę.
Koszt sklepu internetowego – od czego zależy?
Na cenę sklepu internetowego wpływa tak naprawdę 5 najważniejszych elementów. Poniżej przedstawiamy szczegóły!
Hosting i domena
Na zakup hostingu i domeny możesz zdecydować się tak naprawdę u dowolnego operatora. Wystarczy, że wpiszesz w Google ,,hosting dla e-sklepu” lub ,,domena e-commerce”, a uwierz, że pojawi się mnóstwo propozycji. Najlepszą opcją jest zakup tych dwóch elementów w tej samej firmie. Wybierając nazwę domeny, zadbaj o to, aby była krótka i chwytliwa – w ten sposób zwiększysz swoje szanse na osiągnięcie sukcesu.
Za najpopularniejsze domeny (.pl, .eu, .com) zapłacisz już od 100 zł. Z kolei jeśli interesuje Cię zakup domeny biznesowej, handlowej lub przemysłowej, to musisz nastawić się na dużo wyższy koszt – ich ceny mogą wynosić nawet do 1000 zł. Za domenę płacisz raz w roku – zupełnie tak samo jak za serwer, czyli hosting. Tutaj ceny wahają się w okolicach od 100 do 700 zł rocznie. Reasumując, za samo utrzymanie domeny i hostingu w ciągu roku zapłacisz około 200–600 zł rocznie.
Platforma e–commerce
Ogromny wpływ na koszt sklepu internetowego ma także wybór platformy e–commerce. Przedsiębiorcy często niechętnie chcą inwestować duże pieniądze w stronę na start. W takim przypadku dobrym wyborem jest rozwiązanie SaaS (abonamentowe). Umożliwia ono rozpoczęcie sprzedaży internetowej właściwie w ten sam dzień od podjęcia decyzji związanej z założeniem sklepu www. Do przykładowych platform abonamentowych typu SaaS zaliczamy m.in.:
- Sklep Shopify;
- Sklep Shoper;
- Sklep WIX;
- Sklep Shoplo.
Decydując się jednak na założenie sklepu internetowego typu SaaS trzeba liczyć się z wyższymi rocznymi kosztami (w porównaniu z technologią open source). Dlaczego? To proste – za abonament za sklep oparty na oprogramowaniu SaaS zapłacisz od 99 zł netto miesięcznie do nawet 499 zł netto miesięcznie. Z kolei własny e–commerce na open source to jedna płatność (np. 6000 zł) i wówczas musisz dbać tylko o hosting i domenę.
Zdecydowanie warto też wspomnieć o kilku najpopularniejszych rozwiązaniach Open Source. Zaliczamy do nich m.in.:
- WooCommerce;
- Magento;
- PrestaShop;
- OpenCart.
Jeśli masz w planach skalowanie biznesu i jednak niezbyt chętnie chcesz ponosić duże koszta w długofalowej perspektywie, to lepszą opcją będzie Open Source. Gdy zdecydujesz się na tę opcję, to będziesz płacił dość sporo (kilka tysięcy), ale tylko jednorazowo. Za prowadzenie takiego sklepu w perspektywie 4–5 lat zapłacisz tylko kilka tysięcy złotych. Systemy SaaS raczej są polecane głównie na pierwszy rok lub dwa lata.
Podsumujmy zatem: za założenie i prowadzenie sklepu Open Source (jedną z najpopularniejszych opcji jest WooCommerce) zapłacisz kilka lub kilkanaście tysięcy złotych, ale co ważne: jednorazowo. Jeśli chodzi o systemy SaaS, to tutaj obowiązuje abonament, a ten może wynieść nawet kilkaset złotych miesięcznie. Decyzja, na co się zdecydować, należy oczywiście do Ciebie.
Certyfikat SSL
Kolejną niemniej ważną sprawą jest zakup certyfikatu SSL. To wydatek w okolicach kilkuset złotych rocznie. Najczęściej zapłacisz za niego około 300 zł. Musisz go opłacać w ramach rocznego abonamentu. Dostępne są takie rozwiązania:
- SSL typu DV (Domain Validation);
- SSL typu OV (Organization Validation);
- SSL typu EV (Extended Validation).
Jeśli natomiast zastanawiasz się, który certyfikat ma najwyższy poziom zabezpieczeń, to wiedz, że jest nim SSL typu EV. Gdy zdecydujesz się na certyfikat typu DV lub OV, to zapewnisz swoim klientom możliwość bezpiecznego dokonywania transakcji.
Zatem reasumując: koszt certyfikatu SSL to około 300 zł rocznie. Znacznie więcej mogą zapłacić tylko właściciele dużych serwisów z ogromnym natężeniem ruchu.
Web developer do wdrożenia
Konieczne może być też zatrudnienie web developera do wdrożenia. Zdecydowanie najwięcej web developerów można znaleźć do wdrożenia WooCommerce, co wynika z faktu, że obecnie jest to najpopularniejsza platforma. Koszty mogą zależeć od:
- rodzaju projektu;
- dodatkowych wdrożeń;
- poziomu optymalizacji.
Ostateczny koszt założenia sklepu internetowego może zależeć również od wielkości sklepu, a dokładniej liczby produktów i kategorii, czy chociażby dodatkowych integracji z innymi systemami. Reasumując, zatrudnienie web developera do zbudowania sklepu internetowego Open Source to koszt od kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto.
Ile kosztuje content na sklep internetowy?
Gdy szablon sklepu będzie już gotowy, to czas najwyższy pomyśleć o treściach, którymi go wypełnisz. Bardzo ważne jest to, aby były one wysokiej jakości. Skup się na tym, aby treści dostępne na stronie Twojego e-sklepu dostarczyły klientom wszystkich niezbędnych informacji o produktach. Wszystkie treści muszą być zgodne z rzeczywistością, kompletne i atrakcyjne. Nie ma tutaj miejsca na przekłamania – pamiętaj, że za takie coś grożą konsekwencje prawne i finansowe.
Konieczne jest również, aby treści na stronie sklepu internetowego były właściwie uporządkowane. Co to oznacza? Niezbędne są nagłówki, wypunktowania i inne elementy wpływające na zwiększenie czytelności. Ważną sprawą jest też nasycenie tekstów frazami kluczowymi. To zadanie najlepiej powierzyć doświadczonemu copywriterowi – wówczas masz pewność, że wszystko zostanie wykonane, jak należy.
Jeśli chcesz ułatwić sobie nieco to zadanie i skorzystać z treści na stronie producenta oferowanych towarów, to od razu mówimy: to zły pomysł! Taki krok negatywnie wpłynie na pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego. Krótko mówiąc: algorytmy Google nie lubią duplikatów.
Ile natomiast zapłacisz za opisy produktów? Cena takiej usługi zależy od tego, jak długie mają być opisy, a także od ich stopnia skomplikowania, czy ilości. Najczęściej trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych za każde 1000 znaków. Jak natomiast to wygląda ze zdjęciami? Za 50 zdjęć produktowych zapłacisz około 2500 zł.
Na początku opisy produktów mogą być wystarczające, ale na pewno warto, abyś później pomyślał o założeniu bloga. To będzie miało bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie serwisu. Poza tym to doskonałe działanie o charakterze wizerunkowym. Możesz go prowadzić samodzielnie lub zlecić to zadanie agencji – decyzja należy do Ciebie.
Ile kosztuje prosty sklep internetowy – widełki cenowe najprostszej wersji sklepu
Ile kosztuje prosty sklep internetowy? Za stworzenie niewielkiego, prostego sklepu internetowego zapłacisz od 2500 do 3500 zł netto. Na co możesz liczyć w tej cenie? Na pewno na podstawową funkcjonalność wystarczającą dla małych sklepów i tych, które mają w swojej ofercie niewiele produktów, umożliwiającą obsługę klientów. Prosty e-sklep w tej cenie zapewnia takie funkcje jak m.in. wdrożenie systemu CMS do zarządzania sklepem, układ strony dopasowany do oferty, RWD, integracja z płatnościami online, opcja zarządzania treściami, kategoriami i produktami, formularz kontaktowy, czy wdrożenie podstawowych podstron. Oprócz tego w tej cenie jest wdrożenie certyfikatu SSL, wymogów RODO, klauzul prawnych, regulaminu i polityki prywatności, czy wdrożenie metod płatności. Jak widzisz, to całkiem szeroki zakres funkcji jak na tę cenę.
Ile kosztuje dedykowany sklep internetowy?
Dedykowanym sklepem internetowym nazywamy platformę sprzedażową w pełni dopasowaną do potrzeb klienta. To może być doskonała opcja, jeśli gotowe rozwiązania dostępne na rynku nie do końca spełniają Twoje oczekiwania. Wspomniane dedykowane sklepy internetowe są projektowane indywidualnie – cały proces rozpoczyna się po rozeznaniu branży klienta i jego asortymentu. Wybierając takie rozwiązanie, masz pewność, że e-sklep będzie miał takie funkcje, jakich dokładnie potrzebujesz. Na dedykowany sklep internetowy często decydują się właściciele sklepów z dużym doświadczeniem – wiedzą bowiem oni, czego potrzebują ich klienci. Z dedykowanych e-sklepów korzystają różne branże – m.in. sklepy z odzieżą, księgarnie, apteki internetowe, sklepy z usługami cateringowymi i wiele innych. Niestety jednak koszt budowy takiego sklepu jest dość wysoki – trzeba zapłacić od 8000 do nawet 50000 zł!
Ile kosztuje otwarcie sklepu internetowego, gdy zajmuje się tym agencja?
Choć samodzielne założenie sklepu internetowego wydaje się być dużo tańsze i może być ciekawą opcją, to jednak najbezpieczniej zlecić to zadanie profesjonalnej agencji. Uwierz, że poniesione koszty współpracy szybko się zwrócą w postaci większych obrotów i wyraźnej widoczności w sieci. To dużo lepsza opcja niż samodzielne działania. Pracownicy agencji mają ogromne doświadczenie i wiedzę, a także świetnie znają rynek, zatem są w stanie stworzyć przyjazny dla użytkownika sklep. Inną zaletą współpracy z agencją jest także to, że przedsiębiorca może zaoszczędzić mnóstwo czasu i przeznaczyć go na rozwój, czy zająć się opracowaniem innych aspektów prowadzenia działalności.
Postawienie sklepu internetowego przez agencję umożliwia szybkie i bezproblemowe rozpoczęcie działalności i zapewnia wysokie wyniki. To również gwarancja nieszablonowych, ale przede wszystkim skutecznych działań. Natomiast gdy pojawią się jakieś problemy ze sklepem, to od razu uzyskasz szybką pomoc.
Ile kosztuje sklep internetowy założony przez agencję? Ceny są naprawdę różne, lecz za najprostszy e-sklep trzeba zapłacić od 2500 zł. Jeśli z kolei interesuje Cię sklep internetowy rozszerzony, to będzie to wydatek od 4500 zł. A ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy? Tutaj ceny zaczynają się od 8000 zł. W tej cenie jest projekt graficzny i funkcjonalny e-sklepu. Oczywiście tutaj koszta się nie kończą. Trzeba zapłacić jeszcze za koszt integracji i rozszerzeń funkcjonalnych sklepu. Inną opcją są jeszcze sklepy dedykowane – tutaj zwykle trzeba zapłacić już więcej niż 10000 zł.
Ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy postawiony samodzielnie?
Ile kosztuje zrobienie sklepu internetowego samodzielnie? Może wydawać Ci się, że gdy samodzielnie zajmiesz się założeniem sklepu internetowego, to zapłacisz mniej. Musisz wiedzieć, że w takim przypadku Twoimi kosztami będą jedynie hosting (jeśli wybierzesz Open Source), domena i certyfikat SSL. Niestety jednak zaprogramowanie sklepu Open Source to dość trudne zadanie, dlatego osoby, które chcą samodzielnie stworzyć e-sklep raczej wybierają systemy SaaS. To natomiast wiąże się z koniecznością płatności miesięcznej. Umożliwia to zaoszczędzenie od 1 do 2 tys. zł netto na zaprojektowanie serwisu – istnieje możliwość samodzielnego ,,wyklikania”, choć nie jest to łatwe.
Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego?
Regulamin sklepu internetowego to niezwykle ważny zbiór zasad i norm dotyczący procesów związanych z dokonywanymi na stronie sklepu transakcjami. Każdy e-sklep powinien go mieć. Większość e-przedsiębiorców jednak nie poświęca zbyt wiele czasu na jego przygotowanie i po prostu wykorzystuje gotowe szablony dostępne w sieci. Należy jednak podkreślić, że regulamin stanowi podstawę prawną umowy zdalnej z klientem. Zatem podczas zakładania sklepu internetowego postaraj się, aby regulamin był w pełni dopasowany do specyfiki sklepu i regulował wszelkie najważniejsze kwestie związane z jego funkcjonowaniem, m.in. płatnościami, wysyłkami, reklamacjami czy zwrotami. Najlepszą opcją jest udanie się do kancelarii prawnej, która przygotuje indywidualny regulamin sklepu internetowego. Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego? Jego cena to mniej-więcej 500 zł.
Ile kosztuje wprowadzanie produktów do sklepu internetowego?
Jeśli masz mały e-sklep, to wprowadzaniem produktów możesz zająć się samodzielnie. Jednak gdy Twój sklep jest większy, to takie zadanie może pochłonąć naprawdę dużo czasu. Dlatego w przypadku dużych sklepów z szerokim asortymentem poleca się skorzystanie z pomocy zewnętrznej firmy, zajmującej się wprowadzaniem produktów do sklepu. Warto zdecydować się na taką opcję tym bardziej że ceny takiej usługi są dość niskie – zaczynają się od kilku złotych za sztukę.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego – jak można je zminimalizować?
Dopiero zaczynasz z własnym sklepem internetowym? W takim razie na pewno powinieneś starać się ograniczać wydatki. Uwierz, że na tym etapie to bardzo ważne. Z kolei to, co uda Ci się zaoszczędzić, przeznacz na marketing lub rozwijaj asortyment sklepu. Istnieje kilka sposobów na zminimalizowanie kosztów prowadzenia sklepu internetowego, a do tych najpopularniejszych zalicza się:
- abonamentowe oprogramowanie sklepu internetowego typu SaaS;
- dropshipping, czyli przenoszenie procesu wysyłki towaru do klienta ze sklepu internetowego na dostawcę;
- zdobywanie wiedzy z zakresu marketingu i pozycjonowania;
- prowadzenie działalności nierejestrowanej i niepłacenie składek ZUS.
Nie zapomnij o dodatkowych kosztach działalności e-sklepu
W dużej mierze wiesz już, ile kosztuje otwarcie sklepu internetowego. Warto jednak wspomnieć jeszcze o kilku ważnych aspektach. Do kosztów być może będziesz musiał doliczyć obsługę i prowadzenie sklepu. Mało który przedsiębiorca ma czas, aby samodzielnie się tym zająć. Poza tym wymaga to znajomości wielu aspektów technicznych. Równie istotna jest kwestia optymalizacji i pozycjonowania SEO. Wspomnieliśmy już, jak ważne jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Warto zadbać o te wszystkie działania, jeśli zależy Ci na tym, aby e-sklep łatwiej się pozycjonował i był częściej odwiedzany przez potencjalnych klientów.
Nie zapominaj też o działaniach promocyjnych i marketingowych – w końcu gdy dopiero startujesz z e-sklepem, to musisz dać możliwość poznania klientom Twojego sklepu. Chodzi tutaj m.in. o promocję sklepu w mediach społecznościowych, kampanie na Facebooku, czy reklamy Google. Niestety kampanie reklamowe sporo kosztują, ale zdecydowanie warto w nie zainwestować. Innym kosztem są wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wielu przypadkach rejestracja firmy jest konieczna. Za rejestrację nic nie płacisz, ale za to czekają Cię inne opłaty comiesięczne takie jak m.in. składki ZUS, księgowość, czy podatek.
🚀 Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego – podsumowanie
Z powyższego artykułu dowiedziałeś się, jakie mogą być koszty prowadzenia sklepu internetowego. To, ile zapłacisz za e-sklep w głównej mierze, jest zależne od tego, jaką wybierzesz platformę e-commerce. Duży wpływ na cenę ma również charakter działalności – na inne koszta musi nastawić się właściciel sklepu z odzieżą, a na całkowicie inne przedsiębiorca pracujący w modelu dropshipping. Ostateczna cena może zależeć też od Twoich umiejętności, czy budżetu.