2024 przyniesie spore zmiany w świecie SEO. Muszą być na nie przygotowani specjaliści ds. pozycjonowania i właściciele stron internetowych. Promowanie biznesów online będzie musiało przebiegać nieco inaczej, aby móc osiągać sukcesy. Sprawdź nasz wpis i razem z nami przyjrzyj się najnowszym trendom w SEO na 2024 roku.
Będziemy świadkami wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji
2024 to z pewnością rok, w którym sztuczna inteligencja (Al) zacznie odgrywać coraz większą rolę w SEO. Algorytmy wyszukiwarek będą coraz bardziej zaawansowane i lepiej radziły sobie z rozumieniem treści na stronach WWW. Dlatego coraz szersze grono specjalistów i przedsiębiorców zacznie się przekonywać do tej technologii i wykorzystywania jej w strategii pozycjonowania. Pozwala ona bowiem na automatyzację wielu zadań i tym samym zyskanie czasu na inne obowiązki.
Aktualnie mamy do wyboru mnóstwo narzędzi do generowania treści i grafik, które stają się coraz popularniejsze. Umożliwiają analizę konkurencji, dobór odpowiednich słów kluczowych, planowanie treści czy nawet ich optymalizację. Pozwoliły one na obniżenie kosztów, a przede wszystkim sprawiły, że proces twórczy stał się dużo prostszy. Teraz tworzenie różnego rodzaju treści jest szybsze i prawie każdy może to zrobić. W tym miejscu warto podkreślić, że Google akceptuje treści, których nie stworzył człowiek.
Jednym z najbardziej znanych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję jest Chat GPT od OpenAl, który pojawił się pod koniec 2022 roku. Emocje z nim związane były mieszane – jedni uznali je za ogromne wsparcie przy tworzeniu treści, zaś inni obawiali się o pracę. Według statystyk już w lutym 2023 roku z nową aplikacją zapoznało się pierwszych 100 milionów użytkowników, choć tempo rozwoju szybko przystopowało.
Na rynku szybko pojawiła się także konkurencja dla Chatu GPT. Obecnie możemy korzystać m.in. z Google Gemini, Chatsonic i wielu innych alternatyw. W 2024 roku wszystkie te narzędzia z pewnością będą się rozwijały i będą coraz bardziej pomocne.
Wzrośnie znaczenie treści
Sukces SEO jest praktycznie nierealny bez wysokiej jakości treści. W 2024 roku jeszcze bardziej wzrośnie ich znaczenie. Dostosowanie się do tego trendu wiąże się z koniecznością tworzenia oryginalnych, przydatnych i angażujących materiałów. Pamiętaj, aby nie brakowało w nich słów kluczowych (powinny występować naturalnie), nie bój się używać elementów multimedialnych i dbaj o to, aby dostarczać internautom treści, które są odpowiedzią na ich zapytania.
Specjaliści podkreślają również, że warto zwrócić uwagę na ilość. W sieci znajduje się mnóstwo artykułów na różne tematy. Myślisz, że jeśli stworzysz jeden tekst o tym, jak zrobić „kurczak po chińsku” to Google zwróci na niego szczególną uwagę? Jest na to mała szansa, biorąc pod uwagę fakt, że pewnie są tysiące artykułów na ten temat. Jeśli jednak postarasz się, aby materiał był bogatszy i uzupełnisz go np. o najciekawsze informacje o kuchni chińskiej, Twoje szanse idą w górę!
W 2024 większe znaczenie zyska E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness). Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że konkurencja jest naprawdę spora, a Google zależy na tym, aby wyniki wyszukiwania zawierały źródła godne zaufania. Jeśli ważne jest dla Ciebie doświadczenie użytkownika, warto, abyś dodał do każdego artykułu autora wraz z jego krótkim opisem, dzięki czemu automatycznie zwiększa się jego wiarygodność. W ten sposób pokażesz, że publikowane treści zostały stworzone przez eksperta.
Wyszukiwanie bez kliknięć może odmienić wyniki wyszukiwania
Wyszukiwanie bez kliknięć, a właściwie Zero-Click Searches to zjawisko, które być może będzie się nasilało w 2024. W sieci dostępne są różne badania, które pokazują, że coraz więcej wyszukiwań w Google kończy się bez kliknięcia bezpłatnego lub płatnego wyniku.
57% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych i mniej więcej jedna czwarta wyszukiwań na komputerach stacjonarnych to sesje, które kończą się na wynikach wyszukiwania. Źródło: https://www.semrush.com/blog/zero-clicks-study/
Istnieją różne powody, dla których użytkownicy nie decydują się na klikanie w wyniki wyszukiwania. Najważniejszym jest jednak ten, że internauci często uzyskują potrzebne informacji już na stronie wyników wyszukiwania, więc nie muszą odwiedzać żadnej witryny.
Biorąc pod uwagę fakt, że Google nieustannie dąży do tego, aby dostarczać internautom szybkich i precyzyjnych odpowiedzi bezpośrednio już w wyszukiwarce, marketerzy i właściciele stron internetowych staną przed sporym wyzwaniem.
Nowa wersja wyszukiwarki Google, czyli Search Generative Experience stanie się faktem
Są szanse na to, że w 2024 roku zostanie wprowadzone Search Generative Experience, czyli pewnego rodzaju dodatek do tradycyjnej wyszukiwarki. Ma zapewnić użytkownikom informacje wartościowe i precyzyjnie dopasowane do kontekstu zapytania. Póki co ta eksperymentalna wyszukiwarka od Google została udostępniona wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Japonii w wersji testowej. Wiadomo jednak, że w planach jest, aby to narzędzie zostało wdrożone na całym świecie, w tym w Polsce.
Ta nowość może mieć ogromny wpływ na marketing internetowy w 2024 roku. Wszyscy eksperci SEO będą dążyć do tego, aby ich strony pojawiły się w bloku polecanych i cytowanych przez AI. Niektórzy specjaliści są też zdania, że SGE wzmocni trend Zero-Click Search, o którym wspomnieliśmy już powyżej. Jeśli tak będzie, możliwe, że wiele witryn odnotuje straty. Spadek ruchu może być spory, ale co ważne: ten problem nie powinien być aż tak bardzo dotkliwy dla stron cechujących się wysoką jakością.
Wideo SEO będzie zyskiwało coraz większe znaczenie
Już od pewnego czasu wideo jest nieodłączną częścią strategii content marketingu, ale wszystko wskazuje na to, że w 2024 wzrośnie jego rola.
Dane z raportu Wyzowl pokazują, że firmy coraz chętniej wykorzystują wideo jako narzędzie marketingowe. Źródło: https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/
Dane z raportu Wyzowl wskazują, że 68% specjalistów, którzy nie korzystają z wideo, zmieni to i zacznie to robić w 2024 roku. Źródło: https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/
Jak widać, w 2024 roku wideo marketing będzie wręcz królował. Popularne staną się szczególnie krótkie filmy w stylu TikToka i Instagram Reels, zatem warto zainteresować się tematem optymalizacji pod silniki wyszukiwania wspomnianych platform. Aby odnieść sukces w tym obszarze, skup się na tym, aby tworzyć ciekawe mikro-treści, które ekspresowo przyciągają wzrok internautów.
Wzrośnie popularność wyszukiwania głosowego w Google
Statystyki z Think with Google pokazują jasno, że nawet 27% użytkowników korzysta z opcji głosowego wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Z kolei inne źródło ustaliło, że każdego miesiąca do wyszukiwarek trafia ponad miliard zapytań głosowych [źródło: https://www.demandsage.com/voice-search-statistics/].
Technologia oparta na rozpoznawaniu głosu pozwala na szybkie wyszukiwanie poprzez wypowiadanie komunikatów do telefonu lub asystenta np. Google Assistant. Specjaliści działający w branży są zgodni, że będzie ona zyskiwała na popularności, a nieustanny postęp, chociażby w technologii AI sprawi, że korzystanie z tej funkcji będzie wygodniejsze i zapewni najlepsze efekty.
Ten trend wymaga również wprowadzenia pewnych zmian w strategii SEO. Kluczową kwestią jest tworzenie contentu, który będzie odpowiadał na konkretne, często zadawane pytania w naturalny sposób. Należy wziąć pod uwagę, że w zależności od tego za pomocą czego będą szukane informacje – wyszukiwania za pomocą klawiatury czy wyszukiwania głosowego – frazy mogą brzmieć inaczej. Zobacz:
Wyszukiwanie za pomocą klawiatury:
- azjatyckie restauracje Wrocław,
- polecana kosmetyczka Warszawa,
- cukiernia Toruń,
- ból mięśni po treningu przyczyny.
- jakie są najlepsze azjatyckie restauracje we Wrocławiu,
- jaka jest najlepsza kosmetyczka w Warszawie,
- wyszukaj cukiernię niedaleko mnie,
- jakie są przyczyny bólu mięśni po treningu.
Z pewnością zauważasz różnice. W przypadku wyszukiwania głosowego frazy kluczowe są znacznie dłuższe i zazwyczaj przybierają postać pytań, dlatego jeśli nie chcesz ignorować tego trendu w SEO, koniecznie przeprowadź optymalizację treści pod kątem wyszukiwania głosowego i zadbaj o to, aby zawierały one pytania i frazy long tail.
Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w zoptymalizowaniu słów kluczowych pod kątem wyszukiwania głosowego, możesz skorzystać z licznych narzędzi takich jak np. Answer the Public – podpowie ono, co internauci wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć ciekawe informacje na interesujący ich temat.
Najpopularniejsze wyniki wyszukiwania dla frazy „krem nawilżający do twarzy” wg Answer the Public. Źródło: Answer the Public
🚀 Czego możemy spodziewać się w branży SEO w 2024 – podsumowanie
Podsumowując, rok 2024 przyniesie ze sobą sporo istotnych zmian w SEO. To pokazuje, że jest to niezwykle dynamiczna branża, która nieustannie ewoluuje. Dużo większe znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja, wysokiej jakości treści czy chociażby wideo. Z naszego artykułu dowiedziałeś się również co nieco o wzroście popularności wyszukiwania głosowego czy nowości, jaką jest Search Generative Experience.
Pamiętaj, że osiąganie sukcesów nie będzie możliwe, jeśli nie zadbasz o dostosowywanie się do zmian. Koniecznie modyfikuj swoją strategię, aby sprostać nieustannie zmieniającym się wymaganiom i oczekiwaniom. Jeśli nie radzisz sobie w tym aspekcie i czujesz, że potrzebujesz wsparcia ekspertów, skontaktuj się z nami – Efectownia to zespół doświadczonych specjalistów, którzy sprostają każdemu wyzwaniu.
Pozycjonowanie stron w 2024: Kompletny przewodnik – Belxweb
2 września 2024[…] Pamiętaj również o zasadzie E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), która zyskuje na znaczeniu w 2024 roku [3]. Aby zwiększyć wiarygodność swoich treści, warto dodać do każdego artykułu autora wraz z jego krótkim opisem [6]. […]