poradniki SEO social media

Znaczenie emoji – jak możesz je wykorzystać w komunikacji?

Znaczenie emoji – jak możesz je wykorzystać w komunikacji

Od wielu lat używamy ich, aby wyrazić swoje emocje w wiadomościach tekstowych. Właściwie trudno wyobrazić sobie bez nich Internet. Emoji, bo o nich mowa, pojawiają się dosłownie wszędzie – nie tylko w naszych wiadomościach prywatnych, ale również w komentarzach w mediach społecznościowych, w reakcjach pod postami, opisach produktów czy e-mailach. Są one bardzo chętnie używane przez internautów i marki. Jak wyglądałaby komunikacja internetowa bez emoji? Trudno powiedzieć. Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, w którym podpowiadamy, jak można wykorzystać emocji w komunikacji. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym są emoji?

Emoji to dość mała, wpleciona w tekst ikona przedstawiająca najczęściej ludzkie emocje lub stany, ale nie tylko. Współcześnie możemy korzystać również z emoji będących symbolem czynności, rzeczy codziennego użytku, zwierząt, roślin, miejsc czy sportów. Obecnie można je znaleźć praktycznie we wszystkich komunikatorach internetowych, a ich liczba wynosi ponad trzy tysiące. 

Emoji a emotikony – czy to jest to samo?

Chociaż te dwa słowa – emoji i emotikony – bywają używane zamiennie, warto wiedzieć, że to nie jest to samo. Emotikon jest symbolem graficznym, który składa się ze znaków – na przykład: : ( (symbol oznaczający smutek), z kolei emoji jest graficzną ikonką, której nie wpisuje się z klawiatury, ale co ważne: wiele emotikon zamienia się od razu w emoji po wpisaniu. Aczkolwiek zarówno emotikony, jak i emoji symbolizują emocje. 

Najpopularniejsze emoji – zobacz, które są najczęściej używane

Czy wiesz, jakie są najpopularniejsze emoji? Crossword-Solver zaprezentowało nam dane w tym temacie. Niezmiennie najpopularniejszą emoji na całym świecie pozostaje śmiejąca się twarz ze łzami. Znów zajęła pierwsze miejsce aż w 75 krajach, a tuż po niej znajduje się emoji czerwone serce. Choć, co ciekawe, śmiejąca się twarz jest używana prawie 20% częściej niż serduszko w kolorze czerwonym. 

Z kolei w innych krajach, w których pierwsze miejsce nie jest zajmowane przez śmiejącą się buźkę ani serce, góruje flaga tego narodu. Jako przykład można tutaj wspomnieć o Grecji, San Marino czy Norwegii. Nie dotyczy to jednak Polski – w naszym kraju najczęściej używanym emoji okazuje się flaga Ukrainy. Zresztą spójrzcie sami: 

Czy emoji można wykorzystywać w SEO?

Czy możesz używać emoji w SEO? Jak najbardziej, chociaż warto podkreślić, że nie ma to bezpośredniego wpływu na SEO. Jeśli jednak zdecydujesz się ich używać, algorytm bez problemu poradzi sobie z ich zrozumieniem, co doskonale pokazuje poniższy przykład. Chcieliśmy wyszukać restauracje z makaronem w Warszawie i zrobiliśmy to za pomocą ikonki. Czy udało się je znaleźć? Oczywiście! Co więcej, wyszukiwarka poprawnie przetwarza emoji i dobrze wyświetla je w wynikach wyszukiwania, zatem dodawanie ich do meta tagów czy treści jak najbardziej jest dozwolone.

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Dlaczego warto używać emoji w marketingu?

Zastanawiasz się, dlaczego w ogóle warto stosować emoji w marketingu? Takie postępowanie może przynieść liczne korzyści nie tylko firmom, ale również odbiorcom. Poniżej podajemy kilka najważniejszych powodów, dlaczego warto używać emocji w marketingu.

  • Przyciągają uwagę: emoji są dość prostym i skutecznym sposobem na to, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Dodaj je do swoich treści marketingowych i wyróżnij się na tle konkurencji. 
  • Umożliwiają skrócenie komunikatu: gdy chcemy coś przekazać w bardziej zwięzły i przystępny sposób, możemy to zrobić z wykorzystaniem emoji. Na przykład, użycie smutnej buźki wskazuje na obniżenie nastroju, bez konieczności używania wielu słów. 
  • Zwiększają zaangażowanie odbiorców: emoji pozwalają skrócić dystans między marką a klientem. Zgodnie z badaniami WordStream używanie emotikon w postach na Facebooku może zwiększyć liczbę interakcji z postem o 57%, a liczbę udostępnień – o 33%. [źródło: https://sproutsocial.com/insights/emoji-marketing/]
  • Zwiększają otwieralność e-maili o około 66%: Mobile Marketer poinformował o badaniu, z którego wynika, że e-maile z emoji wyróżniają się nawet o 66% wyższym współczynnikiem otwarć. Experian Econsultancy postanowił jeszcze bardziej zgłębić temat i ustalono, że e-maile z emotikonami w tematach miały współczynnik otwarć o 56% wyższy niż w przypadku tematów tekstowych. Z kolei emotikona czarnego słońca zwiększyła ten sam współczynnik o 15%, a emoji parasola podniosła wskaźnik otwarć o 50%. [źródło: https://www.getresponse.com/blog/emojis-email-subject-line-best-practices]
  • Wzmacniają przekaz: sięgając po emocji, możesz również wzmocnić przekaz treści, nadając mu dodatkowy kontekst lub ton. Warto ich użyć, gdy np. informujesz o świetnej promocji lub najnowszym hicie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Strony z emotkami – z których warto korzystać?

Obecnie korzystanie z emotek na współczesnych smartfonach nie jest trudnym zadaniem, ponieważ te ikonki są zintegrowane z systemowymi klawiaturami. Jednak czasem zdarzają się sytuacje, że potrzebujemy skopiować jakieś emotki. Co w takim przypadku? Najłatwiej odwiedzić jedną z poniższych stron:

Jak prawidłowo używać emoji w pracy?

„Świetnie, że w końcu udało Ci się zrealizować to zadanie” a „Świetnie, że doprowadziłeś to zadanie do końca 😀”: czy widzisz różnicę? Ten pierwszy tekst może być uznany za nieco sarkastyczny, z kolei ten drugi ma dużo bardziej pozytywny wydźwięk. Zwróć na to uwagę, decydując się na używanie emoji w pracy.

Równie istotne jest to, że niektóre emoji bywają… kłopotliwe. Mowa tutaj oczywiście o emotce 🙂. Dla millenialsów to zwyczajny uśmiech, z kolei dla pokolenia Z już niekoniecznie: dla niego jest to ironiczny uśmiech. Więc zanim wyślesz taką emotkę do szefa lub współpracownika, zastanów się, czy Twoja intencja zostanie odpowiednio zrozumiana. 

Należy podkreślić również fakt, że nie w każdym miejscu pracy będą akceptowane emoji, a w niektórych będą jedynie w ograniczonym stopniu. Jeśli zatem w firmie panuje dość oficjalny ton komunikacji, to trzeba być dość ostrożnym i nie przesadzać z używaniem emotek. Oczywiście nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu tu i tam wstawisz klasyczną buźkę, jednak nie powinieneś tego robić za często. Gdy jednak atmosfera w firmie jest bardzo swobodna, a Twój zespół ma luźną komunikację, nic nie stoi na przeszkodzie, aby częściej sięgać po różne warianty emotek, by wyrazić siebie. Jest to dozwolone, szczególnie jeśli pracujesz w marketingu. 

W pracy nie należy również przesadzać z ilością emoji, niezależnie od branży. Chociaż są one bardzo przydatne, to jednak nie są w stanie zastąpić przemyślanej organizacji myśli na piśmie, czacie czy w e-mailu. 

Emoji – gdzie ich używać?

Tak naprawdę możliwości jest sporo. Jednak, jeśli chodzi o miejsca, w których emoji są najczęściej używane, to są nimi:

  • SMS-y i komunikatory: emoji najczęściej są używane w wiadomościach tekstowych SMS i w komunikatorach. Możemy urozmaicać nasze komunikaty czy też wykorzystywać emotki do reagowania na otrzymywane wiadomości. Z kolei, jeśli chodzi o komunikatory, to najchętniej sięgamy po nie w takich miejscach jak Messenger, WhatsApp, Slack czy Telegram.
  • Media społecznościowe: z emoji spotkamy się również w social mediach takich jak np. Facebook, Instagram, X (dawny Twitter) czy TikTok. Są one wykorzystywane w postach, komentarzach i opisach na wspomnianych platformach społecznościowych. Dzięki takim elementom można zwiększyć zaangażowanie użytkowników i przekazać treści w nieco bardziej przystępny sposób. 
  • E-maile: najczęściej emoji dodawane są do tytułów e-maili i pozwalają wyróżnić wiadomości w tłumie.
  • Wpisy blogowe: emoji można dodawać także we wpisach blogowych. To sposób na zaakcentowanie tego, co chcesz wyrazić. Urozmaicając treści takimi ikonkami, możesz także sprawić, że wypowiedź zyska luźniejszy ton. 

Zobacz, jak marki używają emoji w komunikacji

Źródło: https://sixthstory.co.uk/blog/mcdonalds-emoji-adverts/

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/221943087865565414/

Źródło: https://www.adweek.com/creativity/coca-cola-spreads-happiness-online-first-emoji-web-addresses-163044/

🚀 Znaczenie emoji – jak możesz je wykorzystać w komunikacji: podsumowanie

Po zapoznaniu się z naszym artykułem wiesz już, że emoji to niewielka ikonka, która zwykle przedstawia ludzkie emocje lub stany. Możesz używać jej w elementach SEO, a co więcej: Google dobrze radzi sobie z przetwarzaniem takich elementów, ich wyświetlaniem w wynikach wyszukiwania oraz rozumie ich znaczenie. Kluczowe jest jednak, aby odpowiednio używać emoji, szczególnie jeśli robimy to w pracy. Możliwości zastosowania takich emotek są ogromne – możesz je dodawać w SMS-ach i komunikatorach, mediach społecznościowych czy wpisach blogowych. A zdecydowanie warto, ponieważ jak już wspomnieliśmy: przyciągają uwagę internautów i są sposobem na skrócenie komunikatu

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *