blog marketing

Jak określić grupę docelową i dotrzeć do konkretnego pokolenia? Wskazówki od Efectowni

jak okreslic grupe docelowo grafika

Określenie grupy docelowej jest bardzo ważną kwestią. Jeśli nie przyłożysz się do tego lub zwyczajnie jej nie określisz, żadna reklama nie przyniesie pożądanych efektów. Wówczas wszelkie środki przeznaczone na kampanię zostaną zmarnowane. Najpewniej nie chcesz do tego dopuścić, dlatego jeśli chciałbyś, aby Twoja firma zyskała nowych klientów i generowała wysokie zyski, koniecznie poświęć wystarczająco dużo czasu na charakterystykę odbiorców. Sprawdź nasz wpis i przekonaj się, jak określić grupę docelową i gdzie ją znaleźć.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym właściwie jest grupa docelowa? 

Zanim dowiesz się, jak określić grupę docelową, warto zacząć od całkowitych podstaw i zdefiniowania tego pojęcia. Czym jest grupa docelowa (ang. target audience)? W ten sposób nazywamy osoby lub firmy, które potencjalnie mogą być zainteresowane usługą lub produktem przedsiębiorstwa. Najczęściej grupę docelową definiuje się na podstawie wspólnych cech takich jak m.in. wiek, płeć, zainteresowania, zachowania, położenie geograficzne, poziom wykształcenia, czy zawód. Przykładowo, jeśli jesteś właścicielem sklepu z akcesoriami dla dzieci, Twoją grupą docelową będą rodzice. 

Dlaczego musisz przyłożyć się do określenia grupy docelowej?

Efektywny marketing jest praktycznie niemożliwy bez określenia i zrozumienia grupy docelowej. Najważniejsze jest to, że jest to sposób na dotarcie do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane ofertą. Maksymalna efektywność inwestycji to jedna z korzyści określenia grupy docelowej. Wówczas masz pewność, że dotrzesz do odpowiednich osób i nie będziesz przepalał budżetu na wyświetlenia, z których nie będzie żadnych korzyści. 

Pamiętaj, że niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, musisz dbać o to, aby Twoje kampanie marketingowe trafiały do odpowiedniej grupy docelowej. Dotyczy to zarówno małych, rodzinnych biznesów, jak i dużych koncernów. Określenie tej grupy pozwoli Ci lepiej poznać Twoich odbiorców, ale oprócz tego wiążą się z tym inne zalety takie jak m.in.:

  • dopasowanie oferty do poszczególnych segmentów klientów,
  • precyzyjne targetowanie (w przypadku płatnych działań),
  • stworzenie skutecznej strategii marketingowej,
  • staranne zaprojektowanie ścieżki zakupowej klienta,
  • znalezienie odpowiednich słów kluczowych, które uproszczą pozycjonowanie,
  • lepsze określenie konkurencji i możliwość wyróżnienia się.

Podkreślamy jeszcze, że określenie grupy docelowej umożliwia dopasowanie odpowiednich kanałów komunikacji i języka. W końcu chyba nie będziesz zdziwiony, gdy powiemy, że reklama na TikToku raczej nie trafi do starszych osób. To platforma, z której korzystają przede wszystkim młodzi ludzie. 

Jak określić grupę docelową? Poznaj najważniejsze dane

Podczas określenia grupy docelowej najważniejsze są twarde dane demograficzne, geograficzne, psychograficzne i behawioralne. Dowiedz się więcej na ich temat!

Kryteria demograficzne

Kryteria demograficzne zazwyczaj są łatwe do określenia, a co więcej – często uznaje się je nawet za wartość mierzalną. Aby określić grupę docelową pod kątem profilu demograficznego, musisz uzyskać takie dane jak m.in.:

  • wiek,
  • płeć,
  • uzyskiwane dochody,
  • wykształcenie,
  • wykonywany zawód,
  • stan cywilny,
  • ilość dzieci,
  • wyznanie,
  • przynależność do konkretnego pokolenia.

Kryteria geograficzne

Kryteria geograficzne informują przede wszystkim o tym, gdzie znajdują się użytkownicy, co jest przydatne m.in. w targetowaniu reklam. Mogą mieć one wpływ także na formę przekazu i bywają pomocne w dostosowywaniu go do różnych gustów czy preferencji. Są one szczególnie ważne w przypadku pozycjonowania lokalnego stron. Podstawowymi wskaźnikami w tym przypadku są:

  • kraj,
  • region,
  • miejsce zamieszkania,
  • wielkość miejscowości zamieszkania,
  • odległość od siedziby firmy oferującej produkt lub usługę.

Kryteria psychograficzne

Natomiast kryteria psychograficzne mają za zadanie pomóc w ustaleniu profilu psychologicznego grupy docelowej. Niestety, w odróżnieniu od demografii czy geografii ich sprecyzowanie nie jest najłatwiejszym zadaniem. Jest to jednak niezbędne, aby uzyskać obraz psychologiczny grupy docelowej, który powstaje na podstawie informacji związanych z:

  • prowadzonym stylem życia,
  • cechami osobowościowymi,
  • wartościami, jakimi kierują się odbiorcy w życiu,
  • zainteresowaniami i hobby,
  • poczuciem własnej wartości,
  • sposobami spędzania czasu wolnego.

Kryteria behawioralne

Nie mniejsze znaczenie mają kryteria behawioralne, które dokładnie definiują zachowania potencjalnej grupy odbiorców i pokazują, jak odbiera ona skierowany do niej przekaz. Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż produktu, kierowanie komunikacji do osób, które bardzo rzadko robią zakupy w Internecie lub nie robią tego w ogóle, nie jest najlepszym pomysłem. Musisz przecież dotrzeć do osób, które aktywnie składają zamówienia w sieci. W przypadku kryteriów behawioralnych konieczne jest określenie m.in.:

  • lojalności wobec firmy/marki,
  • postawy, jaką odbiorca zajmuje wobec niej,
  • stopnia gotowości do zakupu,
  • cech produktów, które sprawiają, że produkt staje się atrakcyjny dla odbiorcy,
  • intensywności stosowania produktu,
  • wiedzy na temat produktu/marki,
  • formy aktywności podejmowanej w sieci.

5 pokoleń klientów: jak dotrzeć z reklamą do odpowiedniej grupy docelowej?

Wiesz już, że budowanie skutecznej komunikacji marketingowej i uzyskiwanie doskonałych wyników sprzedażowych wymaga odpowiedniego określenia grupy docelowej. W charakterystyce jednym z najważniejszych elementów jest wiek. Jest on bardzo ważny, ponieważ od tego, do jakiego pokolenia należy dana osoba, mogą zależeć jej preferencje zakupowe czy nawet oczekiwania wobec marek! Jak dotrzeć do konkretnych pokoleń?

Pokolenie ciche

Jest ono najstarsze i obejmuje osoby, które przyszły na świat w latach 1927-1946. Mogłoby się wydawać, że to pokolenie nie może być żadną grupą docelową, ponieważ niewiele osób w tym wieku korzysta z sieci. Jednak należy podkreślić, że są seniorzy, którzy używają Internetu, a szczególnie poczty elektronicznej

Wiadomo także, że sięgają przede wszystkim po komputery stacjonarne, a nie laptopy czy smartfony. Jak trafić do pokolenia cichego? Chcąc dotrzeć do tego pokolenia, jedyną słuszną opcją są tradycyjne metody marketingowe, czyli m.in. gazety czy ulotki. Można przetestować również e-mail marketing czy prezentowanie ofert drogą telefoniczną. 

Pokolenie baby boomers

Pokolenie baby boomers to osoby, które przyszły na świat po drugiej wojnie światowej, a dokładniej w latach 1946-1964. Są to ludzie, którzy bardzo przywiązują się do ulubionych marek. Być może zaobserwowałeś, że Twoi dziadkowie zawsze wybierają dokładnie te same produkty spożywcze w sklepach. Dodatkowo warto wiedzieć, że osoby należące do tego pokolenia cechują się wnikliwością podczas analizowania ofert. 

Chociaż zdaniem wielu są to osoby stare, to jednak warto wiedzieć, że chętnie korzystają z Internetu, a czasem nawet robią internetowe zakupy. Podobnie jak pokolenie ciche nie korzysta ono raczej z tabletów, laptopów i smartfonów. Planując dotarcie do pokolenia baby boomers, warto wykorzystać do tego telewizję czy social media (wbrew pozorom dużo osób w tym wieku posiada profile na portalach społecznościowych). Dobrym wyborem mogą być także wszelkie newslettery czy programy lojalnościowe. 

Pokolenie X

Niektórzy nazywają pokolenie X również pokoleniem zagubionym. Należą do niego ludzie, którzy urodzili się między 1965 a 1979 rokiem. Dzielą się oni na dwie grupy – jedni uwielbiają technologie, drudzy zaś jej nienawidzą. Choć nie wszyscy jej ufają, nie zmienia to faktu, że zdecydowana większość korzysta z sieci w celu zdobycia bieżących informacji

Warto podkreślić, że są to osoby, które bardzo cenią sobie szczerość. Duże znaczenie ma dla nich również bezpośredniość, dlatego postaraj się, aby firma była autentyczna w przekazach. Jak dotrzeć do pokolenia iksów? Niestety dotarcie do tej grupy osób nie jest najprostszym zadaniem. Warto jednak próbować, a najlepszym sposobem są wszelkiego rodzaju reklamy w Google. Przedsiębiorcy powinni również zdecydować się na pozycjonowanie, dzięki czemu ułatwią ludziom z pokolenia X trafienie na ich strony. 

Pokolenie Y

Pokolenie Y, czyli millenialsi to osoby urodzone w przedziale 1980 – 1995. To zdecydowanie najliczniejsza grupa docelowa. To ludzie, którzy są najbardziej świadomi tego, co ich otacza i bardzo chętnie angażują się w rozmaite formy pomocy potrzebującym. Dlatego też często mówi się, że mają oni słabość do marek, które oferują wartość dodaną (np. wspierają szczytny cel). 

Jak dotrzeć do pokolenia Y? Aby go przyciągnąć, przede wszystkim postaw na storytelling i atrakcyjną otoczkę wokół produktu. Nie może zabraknąć Cię również w social mediach – to popularny kanał do komunikacji z markami wśród millenialsów.  

Właściwie to tutaj przedsiębiorcy mają całkiem spore pole do popisu, ponieważ millenialsi są wszędzie. Korzystają również z różnych urządzeń – komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów czy smartfonów. Choć co ważne, tutaj raczej nie sprawdzą się ulotki, a także kampanie telefoniczne i SMS-owe.

Pokolenie Z

Pokolenie Z to ludzie urodzeni w latach 1995 – 2012 – tak wskazuje większość źródeł. Często można spotkać się również z innymi określeniami na to pokolenie takimi jak np. zoomerzy, generacja Z, pokolenie internetowe czy Pokolenie C. Jest to pierwsze pokolenie, dla którego Internet czy smartfony to rzeczy oczywiste, ponieważ ci ludzie dorastali we w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. Niezwykle sprawnie poruszają się po wirtualnym świecie i często mówi się, że są bardziej roszczeniowi niż millenialsi. 

Jak dotrzeć do pokolenia Z? Z pewnością nie warto sięgać po tradycyjne formy marketingu, ponieważ to pokolenie uważa je za staroświeckie i po prostu jest na nie niewrażliwe. Dużo lepszą opcją będzie docieranie do tej grupy przy pomocy mediów społecznościowych. Generacja Z używa ich praktycznie każdego dnia i to na różnych urządzeniach, choć preferuje te mobilne. Wiadomo również, że szczególnie lubi platformy oparte na obrazach i wideo, więc prowadzenie działań marketingowych na TikToku czy Instagramie jest wręcz obowiązkowe

Do pokolenia Z można dotrzeć również przy pomocy influencerów, a to wszystko dlatego, że zoomerzy chętnie ich śledzą i traktują jako autorytety. Agencja badawcza IQS przeprowadziła w 2022 roku badanie, z którego wiadomo, że aż 50% nastolatków chce zostać influencerem [źródło: https://biznes.newseria.pl/news/influencerzy-staja-sie,p426749032]. Wiadomo również, że dla generacji Z, posty sponsorowane są bardziej wiarygodne niż np. organiczne posty. 

Jakie narzędzia pomogą Ci znaleźć grupę docelową?

Jak myślisz, czy analiza grupy docelowej wyłącznie na podstawie doświadczeń i obserwacji jest możliwa? Być może, ale z pewnością byłaby znacznie trudniejszym zadaniem. Warto maksymalnie je sobie ułatwić i przyspieszyć, sięgając po różne narzędzia, dzięki którym określenie grupy docelowej zajmie Ci mniej czasu, a uzyskane informacje będą dokładniejsze. Zapoznaj się z dwoma najczęściej wykorzystywanymi narzędziami. 

Google Analytics

Google Analytics to kompletne narzędzie, które bardzo przyda Ci się przy analizie użytkowników na stronach internetowych. Posiada rozbudowane funkcje, dzięki czemu bez problemu możesz uzyskać podstawowe dane Twoich odbiorców takie jak wiek, płeć czy lokalizację

Dowiesz się również, jakie są zachowania użytkowników na stronie i jak w ogóle na nią trafili. Podczas weryfikacji danych szczególną uwagę zwróć na osoby, którym udało się dotrzeć aż do etapu konwersji, choć oczywiście nie możesz ograniczać się wyłącznie do tej grupy. 

Uzyskasz również informacje, jak zachowują się osoby, które trafiają na stronę poprzez media społecznościowe, mailing, kampanie reklamowe czy bezpośrednio z przeglądarki. Dowiesz się również więcej na temat zachowań użytkowników na poszczególnych urządzeniach czy w konkretnych sekcjach strony. Opisywane narzędzie może być naprawdę ogromnym wsparciem dla Ciebie podczas określania grupy docelowej. 

Statystyki z social mediów

W dzisiejszych czasach działania marketingowe bardzo często prowadzone są również w social mediach. Czy wiesz, że w nich są wbudowane narzędzia analityczne, które mogą pomóc Ci w ustaleniu grupy docelowej? Niezależnie z jakiej platformy korzystasz – Facebook, Instagram, X, czy YouTube, na pewno znajdziesz zakładkę ze statystykami. Dzięki nim szybko poznasz rozkład płci i wieku wśród odbiorców, ich lokalizację, a także preferencje czy sposób korzystania z mediów społecznościowych. 

🚀 Jak określić grupę docelową i dotrzeć do konkretnego pokolenia? Wskazówki od Efectowni – podsumowanie

Wiesz już, że bez ustalenia grupy docelowej Twoje działania marketingowe mogą nie przynieść oczekiwanych efektów, czyli będą po prostu nieskuteczne. Podczas jej określania znaczenie mają kryteria demograficzne, geograficzne, behawioralne i psychograficzne. Nie możesz uważać, że kierowanie treści promocyjnych do wszystkich to dobry kierunek, ponieważ gwarantujemy, że nie wszyscy będą zainteresowani ofertą Twojej firmy i tak też możesz po prostu nie trafić do nikogo. 

Raczej nie chcesz marnować budżetu marketingowego, dlatego postaraj się, aby Twoje działania były przemyślane, przeprowadź solidny, wartościowy research i dokonaj analizy wyników, aby móc stworzyć odpowiednią strategię dla grupy docelowej. Mamy nadzieję, że powyżej przedstawione wskazówki okażą się dla Ciebie przydatne, a gdybyś jednak wolał zlecić to zadanie zaufanej agencji, czekamy na kontakt z Twojej strony!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *