Przerażają Cię ceny abonamentów i licencji do narzędzi potrzebnych podczas prowadzenia biznesu? Nie musisz przepłacać, szczególnie na początku, gdy dopiero zaczynasz rozwijać swoją firmę. Poznaj 9 darmowych narzędzi od Google, z którymi prowadzenie biznesu staje się łatwiejsze i bardziej produktywne.
Google Analytics – do analizy
Pierwszą naszą propozycją jest narzędzie, bez którego trudno wyobrazić sobie biznes i tworzenie strategii marketingowej, czyli Google Analytics. To rozbudowane narzędzie analityczne, dzięki któremu możemy lepiej poznać odbiorców – Google Analytics pozwala na określenie, kim są użytkownicy wchodzący na Twoją stronę, skąd przybywają, jakie podstrony odwiedzają, ile czasu spędzają w obrębie strony, co robią na stronie itd.
Wystarczy zalogować się do swojego konta Google, a następnie przejść na stronę https://analytics.google.com/analytics/web i utworzyć konto. Należy połączyć konto ze stroną lub sklepem internetowym. Jeśli tworzysz płatne kampanie w Google Ads – polecamy połączyć konta, by skuteczniej optymalizować i analizować reklamy.
Dane uzyskane dzięki Google Analytics będą przydatnym źródłem wiedzy podczas mierzenia konwersji i tworzenia kampanii remarketingowych.
Dla kogo? Przydatne dla:
- mikro, małych i dużych firm,
- freelancerów,
- blogerów,
- właścicieli sklepów online,
- specjalistów ds. pozycjonowania i content marketingu.
Google Search Console – do monitorowania widoczności
Kolejnym must have jest Google Search Console. To narzędzie, które najlepiej połączyć ze swoją witryną zaraz po jej stworzeniu. Dzięki temu uzyskasz wsparcie w szybszej indeksacji strony i poprawisz efekty pozycjonowania. Dzięki GSC dowiesz się, czy na stronie doszło do błędów, które mogą wpływać na funkcjonowanie strony i jej widoczność. Poza tym narzędzie jest w stanie dostarczyć nam informacje na temat zachowań użytkowników – np. dzięki jakim frazom kluczowym trafili na stronę. Jeszcze więcej informacji na temat zachowań użytkowników uzyskamy, łącząc Google Search Console z Google Analytics.
Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem strony wykorzystują GSC do analizy widoczności witryny w Google – zyskują wiedzę na temat tego, na jakich pozycjach wyświetla się strona w zależności od frazy kluczowej.
Dla kogo? Narzędzie polecane jest zwłaszcza dla:
- mikro, małych i dużych firm,
- właścicieli sklepów online i stron WWW,
- specjalistów ds. pozycjonowania,
- administratorów stron,
- programistów.
Google Trends – do analizy trendów i sezonowości
To darmowe narzędzie, które ma wiele zastosowań, dlatego cieszy się tak dużą popularnością. Google Trends stworzono po to, aby przewidywać trendy, śledzić sezonowość i analizować popularność fraz kluczowych na przestrzeni całego roku. Narzędzie wydaje się proste, ale jest bankiem informacji, które pomagają przy pozycjonowaniu, planowaniu contentu, budowaniu strategii marketingowej, szukaniu pomysłów na biznes czy nawet przy tworzeniu oferty do sklepu internetowego.
Dla kogo? Powinni z niego korzystać zwłaszcza:
- osoby, które szukają pomysłów na biznes,
- freelancerzy,
- właściciele sklepów internetowych,
- blogerzy.
Google Docs – do pisania, edytowania i udostępniania tekstów
Google Docs, a właściwie Dokumenty Google to darmowy odpowiednik Worda. To edytor tekstu, który zapewnia liczne korzyści, oto kilka przykładowych:
- łatwe i szybkie tworzenie dokumentów, umów czy raportów,
- możliwość udostępniania dokumentów współpracownikom – do edycji lub tylko do wglądu,
- przesyłanie dokumentów e-mailem,
- automatyczne zapisywanie postępów w edycji dokumentów na dysku Google,
- dostęp do dokumentów na wszystkich urządzeniach.
Dla kogo? Właściwie dla każdego, ale szczególnie dla:
- freelancerów,
- właścicieli i pracowników małych, średnich i dużych firm.
Dysk Google – do przechowywania danych
Google zapewnia za darmo aż 15 GB miejsca na Dysku Google. Możesz przechowywać tam dokumenty tekstowe, arkusze, prezentacje, zdjęcia czy filmiki. Najważniejszą zaletą Dysku Google jest to, że dane są przechowywane w chmurze, a to oznacza, że będziesz mieć do nich dostęp na każdym urządzeniu, które jest podłączone do Internetu. Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto Google i z łatwością prześlesz swoje pliki, uporządkujesz je w odrębnych folderach, edytujesz dokumenty czy udostępnisz je, komu tylko chcesz.
Dla kogo? Odpowiednie dla:
- osób prywatnych,
- freelancerów,
- właścicieli mikro, małych i średnich firm,
- specjalistów.
Google Meet – do wideokonferencji
Jeśli poszukujesz dobrego narzędzia do prowadzenia wideokonferencji, to wybierz Google Meet. Narzędzie w podstawowej wersji dostępne jest za darmo. Zapewnia wiele ciekawych funkcji m.in. udostępnianie ekranu, organizowanie zdalnych spotkań, udostępnianie prezentacji i nagrywanie. Korzystanie z Google Meet jest bardzo proste, bo wymaga jedynie konta Google, przejścia na stronę https://meet.google.com/, a następnie utworzenia nowego spotkania. Wideokonferencja będzie dostępna jedynie dla osób upoważnionych, dlatego otrzymasz link lub kod do wideokonferencji, który możesz udostępnić uczestnikom.
Dla kogo? Odpowiednie dla:
- pracowników i właścicieli mikro, małych i średnich firm,
- osób prywatnych.
Google Sheets – do tworzenia arkuszów kalkulacyjnych
Excel to zaawansowane narzędzie, które sprawdza się do analityki, organizacji, przechowywania danych, nauki, prognozowania i rozliczeń. Jednak ma dwie wady – jest dostępny na jednym urządzeniu oraz jest płatny. Na szczęście doskonałym zastępstwem jest narzędzie Google Sheets, które jest w pełni darmowe i dostępne na każdym urządzeniu. Ogromnymi korzyściami są też możliwość pracy w czasie rzeczywistym oraz łatwa integracja z innymi narzędziami od Google np. Google Forms i Dysk Google.
Dla kogo? Najlepsze rozwiązanie dla:
- usługobiorców,
- freelancerów,
- pracowników małych, średnich i dużych firm,
- specjalistów np. ds. SEO.
Google Merchant Center – do reklamowania produktów
Masz sklep internetowy? W takim razie na pewno potrzebujesz Google Merchant Center. To kolejne darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu stworzysz kampanię produktową. Google Merchant Center umożliwia przesłanie do Google informacji na temat wybranych produktów, jakie oferujesz w swoim sklepie. Następnie Google je wykorzysta i wyświetli te informacje w reklamie – oczywiście razem z produktami. Dużą popularnością cieszy się remarketing dynamiczny, który umożliwia dotarcie z reklamą do klientów, którzy już wcześniej oglądali dane produkty w Twoim sklepie lub nawet dodali je do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu. Aby utworzyć konto Google Mechant Center, należy przejść na stronę internetową https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/.
Dla kogo? Polecane dla:
- właścicieli sklepów internetowych.
Google Data Studio (Looker Studio) – do tworzenia raportów
Google Data Studio, a właściwie obecnie Looker Studio to jeszcze jedna propozycja, którą chcielibyśmy przedstawić. Narzędzie zostało wyposażone w funkcję pobierania danych z różnych narzędzi oraz systemów Google m.in. Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, YouTube Analytics. Przy pomocy Looker Studio możesz stworzyć wizualizację danych na podstawie informacji pobranych z różnych źródeł. Dlatego to praktyczne rozwiązanie, które pozwala na intuicyjne i estetyczne wykonanie raportów dla klientów. Do dyspozycji zyskasz szereg szablonów z wykresami i tabelami.
Wystarczy, że przejdziesz na stronę https://lookerstudio.google.com/overview, zalogujesz się do swojego konta Google, a następnie połączysz narzędzie z wybranymi źródłami danych. Zaletą Looker Studio jest to, że dane są pobierane automatycznie, a to gwarancja oszczędności czasu podczas pracy. Możesz zastosować filtrowanie zaawansowane, aby określić, z jakiego okresu mają zostać wyświetlone dane w raporcie lub też, gdy chcemy wykluczyć z raportu pewne dane. Gotowy raport możesz przy pomocy kilku kliknięć udostępnić klientowi.
Dla kogo? Odpowiednie dla:
- usługobiorców,
- freelancerów,
- firm z branży B2B,
- osób, które korzystają z innych narzędzi od Google.
🚀 Narzędzia od Google, które przydają się w każdym biznesie
Jak widzisz, nie zawsze musisz płacić setki złotych czy nawet dolarów za dostęp do zaawansowanych narzędzi. Google oferuje wiele profesjonalnych narzędzi całkowicie za darmo, a ich obsługa jest banalnie prosta. Zwróć uwagę szczególnie na Google Trends, Google Analytics, Google Search Console, Google Docs i wiele innych narzędzi, które omawiamy w tym artykule. Przekonaj się, że dzięki nim praca jest szybka, wygodna i bardziej produktywna.