marketing poradniki

Marketing skierowany do pokolenia Y. Zobacz, jak dotrzeć do millenialsów!

Marketing skierowany do pokolenia Y. Zobacz, jak dotrzeć do millenialsów!

Pokolenie millenialsów to aktualnie największa grupa odbiorców marek w sieci. To 30- i 40-latkowie, którzy uwielbiają kontakt online i świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii. Planujesz dotrzeć ze swoją ofertą do generacji millenialsów i zastanawiasz się, jak to zrobić skutecznie? Koniecznie zapoznaj się z tym wpisem i wykorzystaj odpowiednie kanały, aby trafić do igreków!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Pokolenie Y, czyli kto?

Pokolenie millenialsów, często określane również jako pokolenie Y (igrek) to osoby, które przyszły na ten świat między 1981 a 1996 rokiem, choć warto podkreślić, że zdaniem niektórych badaczy górna granica to rok 1994, 1997, czy nawet 2000. 

W tych latach miały miejsce wydarzenia, które znacząco wpłynęły na tę generację. Zaliczamy do nich m.in. zamach na WTC, czy kryzysy finansowe. W 2024 roku igreki to ludzie w wieku od 28 do 43 lat. To właśnie oni jako pierwsi doświadczyli dostępu do sieci już, gdy byli dziećmi lub we wczesnej młodości, co z pewnością nie pozostaje bez wpływu na ich preferencje konsumenckie czy chociażby sposób myślenia. 

Co wyróżnia millenialsów?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się, jak trafić do pokolenia Y, powinno zainteresować Cię to, że millenialsi wręcz nie wyobrażają sobie życia bez telefonu

Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Niezależnie od tego, w jakim wieku jest millenials, doskonale radzi sobie z obsługą różnych urządzeń – zarówno smartfonów, jak i komputerów. Poza tym jak widzisz, większość praktycznie codziennie musi mieć dostęp do Internetu i social mediów

Millenialsów wyróżnia również pewność siebie i otwartość na nowości czy różnorodność. Przedstawiciele tego pokolenia są tolerancyjni. Mają również liberalne podejście do innych. 

Sporą różnicą w porównaniu do starszych pokoleń jest także ich podejście do pracy. Są wydajnymi pracownikami, ale bardzo cenią sobie work-life balance, co jest wynikiem m.in. dorastania w trudnych gospodarczo czasach. W razie potrzeby chętnie zmieniają miejsca pracy. Traktują ją jako środek do celu, a nie cel sam w sobie. To bardzo ciekawe podejście, zupełnie inne niż w przypadku iksów czy baby boomerów. 

Czego oczekuje generacja Y?

Na pierwszy rzut – obsługa klienta. Millenialsi to osoby, które wolą wszystko robić samodzielnie. Niechętnie proszą o pomoc. Są to bardzo ważne informacje dla Ciebie, ponieważ oznaczają, że musisz zadbać o to, by wszelkie potrzebne dane były dostępne na stronie internetowej lub przynajmniej w Google. 

Jeśli ich zabraknie, pokolenie Y będzie zmuszone do nawiązania bezpośredniego kontaktu, czego nie lubi. Jest też ryzyko, że wielu przedstawicieli po prostu tego nie zrobi. Należy tutaj podkreślić, że millenialsi oczekują, że obsługa klienta będzie prowadzona różnymi kanałami i w różnych stylach komunikacji.

Millenialsi wolą nawiązywać kontakt z firmą poprzez social media, niż rozmawiać z markami osobiście. 

Nie mówimy tutaj, że musisz mieć konta na wszystkich dostępnych portalach. Bądź jednak wszędzie tam, gdzie promujesz swoje usługi i udzielaj natychmiastowych odpowiedzi na pytania zainteresowanych

Nawet 80% millenialsów twierdzi, że natychmiastowa odpowiedź ze strony firmy wpływa na ich lojalność w stosunku do marki. Z kolei 64% zaznacza, że mile widziana jest reakcja w czasie rzeczywistym [źródło: https://capgeminipolska.prowly.com/223131-to-milenialsi-dyktuja-jak-dzis-powinna-wygladac-obsluga-klienta]

Pamiętaj również, aby kontakt był jak najbardziej naturalny. Odrzuć na bok zbędne formalności i formułki rodem z urzędu. 

Dla millenialsów liczy się również możliwość swobodnego robienia zakupów online. Dlatego przedsiębiorcy powinni zadbać o to, aby ich strony WWW były odpowiednio zaprojektowane, łatwe w nawigacji i po prostu zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. 

Z powyższego wynika, że nawet 80% millenialsów korzysta ze smartfona, by zrobić zakupy w Internecie. Źródło: https://tpay.com/blog/milenialsi-na-zakupach-online-o-co-musisz-zadbac-by-kupowali-u-ciebie

Millenialsi cenią sobie również autentyczność przekazu, zatem przedsiębiorcy muszą być czujni, aby nie zrazić do siebie przedstawicieli tego pokolenia. 

Jak trafić do pokolenia Y? Znamy najlepsze metody

Igreki chętnie zapoznają się ze stronami internetowymi marek w poszukiwaniu informacji. Dlatego jeśli chcesz do nich dotrzeć, koniecznie zainwestuj w pozycjonowanie. Zadbaj również o to, aby nie mieli problemu z trafieniem na Twoją witrynę i zastosuj odpowiednio dużą liczbę słów kluczowych. Millenialsi szczególnie uwielbiają strony, które są przejrzyste, a korzystanie z nich bezproblemowe, więc niezbędne będzie zadbanie też o UX design. 

Nie możesz również lekceważyć mediów społecznościowych. Według najnowszych statystyk millenialsi spędzają na nich nawet 2 godziny i 34 minuty każdego dnia. Ludzie z pokolenia Y dorastali, gdy był ogromny boom na social media, dlatego nie powinien dziwić Cię fakt, że tak często z nich korzystają. Choć co ciekawe, używają ich o 48 minut krócej w porównaniu z rokiem 2017 [źródło: https://blog.gwi.com/marketing/millennial-marketing-statistics/].

Millenialsi najczęściej korzystają z Facebooka. Źródło: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Nie oznacza to jednak, że pokolenie Y nie korzysta z innych mediów społecznościowych. Wielu z nich chętnie używa także Instagrama, Twittera czy TikToka. Z tego względu warto prowadzić działania reklamowe w tych obszarach i nawet rozważyć płatne reklamy (np. Facebook Ads). Social media umożliwiają personalizację reklam i kierowanie ich do konkretnej grupy odbiorców, dlatego koniecznie skorzystaj z tych możliwości. Dobre efekty mogą przynieść również reklamy w Google. 

W przypadku millenialsów należy rozważyć również inwestycję w content marketing. Przedstawiciele tego pokolenia ufają szczególnie eksperckim treściom, tworzonym przez specjalistów z branży. Igreki są bardziej cierpliwe (w porównaniu z zetkami), dlatego chętnie zapoznają się również z dłuższymi formami, więc nie musisz się ograniczać, jeśli chodzi o długości tekstów. Doceniają zwłaszcza kompleksowe poradniki, zestawienia, przydatne e-booki, zdjęcia i wideo zza kulis, pomocne infografiki czy recenzje wideo. 

Kilka wskazówek, jak możesz przyciągnąć pokolenie Y

W dzisiejszych czasach przyciągnięcie uwagi i zainteresowania pokolenia Y nie jest łatwym zadaniem dla firm i marek. Chcesz dowiedzieć się, jak możesz to zrobić i ekspresowo zdobyć sympatię millenialsów? Koniecznie zapoznaj się z poniższymi wskazówkami. 

  1. Nie udawaj, bądź autentyczny

Autentyczność zawsze jest ważna, ale badania pokazują, że dla millenialsów jest ona najistotniejsza [źródło: https://www.socialmediatoday.com/news/survey-finds-consumers-crave-authenticity-and-user-generated-content-deli/511360]. Powinieneś zatem dbać przede wszystkim o to, aby Twoja marka była dostępna w mediach społecznościowych. 

Cały czas bądź w kontakcie z fanami, odpisuj na wiadomości i odpowiadaj na komentarze. Nie możesz kierować swoich komunikatów do wszystkich, jeśli zależy Ci na efektach. Dlatego konieczne jest przeprowadzenie segmentacji grupy docelowej i dostosowanie komunikatów do oczekiwań oraz potrzeb poszczególnych grup. 

Warto postarać się również, aby na stronie, w reklamach czy w social mediach dostępne były treści tworzone przez użytkowników, np. ich opinie. Konieczne jest również, aby strony produktowe były pełne, czyli m.in. zawierały informację mówiącą, co się składa na końcową cenę towaru. 

  1. Inwestuj w wideo marketing

Około 66% millenialsów preferuje wideo aniżeli formę pisaną [źródło: Raport Marketing Generacyjny Kohai]. To pokazuje, że treści wideo są znacznie bardziej pożądane. Igreki chętnie je oglądają, filmy zdobywają wyższy współczynnik zaangażowania i są chętniej udostępniane. Dlatego też nie brakuje przedstawicieli pokolenia Y na YouTube, TikToku czy Snapchacie. Można podejrzewać, że w najbliższym czasie zwiększą się inwestycje na marketing wideo właśnie z tego powodu. 

  1. Zapewnij natychmiastową wartość

Innym sposobem na przyciągnięcie przedstawicieli pokolenia Y jest zaoferowanie im natychmiastowej wartości. Są to odbiorcy, którzy w pewien sposób są przyzwyczajeni do szybkich doświadczeń. Teraz większość rzeczy mogą robić online – zamówić do domu swoje ulubione jedzenie z restauracji, obejrzeć film czy chociażby zamówić zakupy spożywcze przez Internet. 

To bardzo ważny trend, którego nie wolno ignorować. Jeśli chcesz dotrzeć do millenialsów, możesz np. zagwarantować wysyłkę produktu już tego samego dnia, jeśli zamówienie zostanie złożone do konkretnej godziny. Innymi możliwościami są np. natychmiastowe odpowiedzi na pytania (co umożliwiają np. roboty do obsługi zapytań klientów), czy dostawa w ciągu 24 godzin. 

  1. Angażuj się w inicjatywy społeczne

Millenialsi to osoby, które bardzo chętnie angażują się w rozmaite inicjatywy społeczne i jeszcze chętniej pracują dla firm, które im to umożliwiają. To jest jednoznaczne z tym, że lubią marki, które działają w sposób odpowiedzialny społecznie. Dla firm to znak, że warto postawić na organizację akcji charytatywnych czy wspierać działania proekologiczne. Igreki na pewno to zauważą i chętnie skorzystają z oferty takiej działalności. 

  1. Zacznij prowadzić bloga

Doskonałym sposobem na przyciągnięcie uwagi millenialsów jest również prowadzenie bloga firmowego. Jeśli kiedyś już zaczynałeś przygodę z blogowaniem, ale szybko dobiegła ona końca i aktualnie na stronie są widoczne wpisy z 2017 roku, czym prędzej to zmień. Millenialsi nie zaufają nieaktualnym treściom. 

Blog może być fantastycznym narzędziem i nie bez znaczenia jest dla pozycjonowania strony czy sklepu. Badania pokazują, że millenialsi chętnie zaglądają na blogi i czytają artykuły, zwłaszcza te edukacyjne [źródło: Raport Marketing Generacyjny Kohai].

Czy tradycyjne reklamy działają na millenialsów?

Chcesz zainwestować w tradycyjne formy reklamy i zastanawiasz się, czy w ten sposób uda Ci się dotrzeć do millenialsów? Musisz więc wiedzieć, że najczęściej nie działają one na igreków. Jak już wspomnieliśmy, oczekują oni przede wszystkim autentyczności, której nie znajdują w niegdyś popularnych ulotkach, czy reklamach telewizyjnych. Nie bez znaczenia jest to, że jest to pokolenie, którego głównym narzędziem komunikacji, jest smartfon, dlatego w dzisiejszych czasach, aby dotrzeć do niego, konieczne jest postawienie na marketing internetowy. 

Dlaczego nie powinieneś ignorować millenialsów?

Planując działania marketingowe, absolutnie nie możesz ignorować pokolenia Y. Takie postępowanie może być bardzo ryzykowne. Czy wiesz, że obecnie jest to jedna z najliczniejszych grup osób w wieku produkcyjnym? To również oznacza, że jest to największa grupa konsumentów, dlatego musisz ich uwzględnić w swojej strategii. 

Miej na uwadze, że millenialsi są wymagający, ale jeśli Twoja marka spełni ich niemałe oczekiwania, zyska stałych i lojalnych klientów. Często nazywa się ich „pomostem” pomiędzy generacjami X i Z. Pamiętaj, że iksy często kierują się opiniami igreków, więc ich doświadczenia powinny być dla Ciebie bardzo ważne. Reasumując, jeśli nie chcesz ograniczyć potencjału wzrostu firmy, obowiązkowo zadbaj o to, aby trafiać do millenialsów.

🚀 Marketing skierowany do pokolenia Y – podsumowanie

Po przeczytaniu naszego artykułu powinieneś już wiedzieć, jak przygotować strategię marketingową, aby skutecznie dotrzeć do pokolenia Y. Twojego biznesu nie może zabraknąć na platformach, w których są igreki, czyli m.in. na Facebooku czy Instagramie. Jest to wymagająca grupa odbiorców, ale zdecydowanie nie powinieneś jej lekceważyć. Możesz rozważyć również inwestycję w płatne reklamy – np. Facebook Ads lub Google Ads. Co ważne, jeśli nie zadbasz o odpowiednie przygotowanie komunikacji do generacji millenialsów, później będziesz miał jeszcze trudniejsze zadanie z pokoleniem Z. Jeśli chcesz pozyskać klientów-millenialsów, ale trudno Ci się zabrać za zbadanie potrzeb grupy docelowej i dostosowanie języka do ich potrzeb, możesz skontaktować się z Efectownią. Chętnie podzielimy się z Tobą naszą wiedzą w tym temacie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *