Chociaż mamy dopiero koniec września i do Black Friday pozostało jeszcze trochę czasu, to jest to idealny moment na to, aby zacząć myśleć o przygotowaniu sklepu online na tę okazję. Nie da się ukryć, że końcówka listopada jest bardzo gorącym okresem dla branży e-commerce. To właśnie wtedy startują przedświąteczne promocje, z których chętnie korzystają internauci. Jak odpowiednio przygotować sklep internetowy na Black Friday? Sprawdź to!
Co to jest Black Friday?
Black Friday (polska nazwa – Czarny Piątek) to ogromna promocja trwająca jeden dzień. Wyprzedaże odbywają się corocznie w ostatni piątek listopada. To czas, kiedy praktycznie wszystkie sklepy oferują swoje produkty/usługi w atrakcyjnych cenach. Przede wszystkim Black Friday odbywa się w Stanach Zjednoczonych, ale szybko zyskał na popularności także w innych krajach, w tym w Polsce.
Black Friday 2023 – ciekawe statystyki dotyczące wydarzenia
Jak wyglądała sprzedaż podczas Black Weekend w latach 2019-2023? Pokazuje to poniższy wykres, autorstwa AtomStore.pl:
Statystyki pochodzące od AtomStore.pl pokazują, że najwięcej zakupów dokonano w Cyber Monday. Black Friday był drugim najlepszym dniem pod kątem sprzedaży. Źródło: https://www.atomstore.pl/rekordowy-black-friday-2023
Badanie przeprowadzone przez Tidio.com wykazało, że aż 48% z niecierpliwością czeka na Black Friday i Cyber Monday i nawet specjalnie przyoszczędziło pieniądze na ten cel. 39% osób ma w planach wziąć udział w tym wydarzeniu, ale nie jest pewne, czy faktycznie coś kupi – raczej stawia przede wszystkim na zapoznanie się z dostępnymi zniżkami. Z kolei 7% badanych jest przeciwko takim wydarzeniom, a 5% stwierdziło, że nie ma pieniędzy, aby skorzystać z takich akcji. Źródło: https://www.tidio.com/blog/black-friday-trends/
Kiedy będzie Black Friday w Polsce i na świecie?
Święto promocji odbywa się zawsze w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia obchodzonym w Stanach Zjednoczonych. Kiedy dokładnie odbędzie się Black Friday w Polsce i na świecie w 2024? Został zaplanowany na 29 listopada, z kolei rok później, czyli w 2025 roku odbędzie się 28 listopada.
Kiedy wystartować z przygotowaniami do Black Friday 2024?
Black Friday zawsze oznacza duże wzrosty sprzedaży w sklepach online. Blue Media szacuje, że wartość transakcji zrealizowanych tego dnia jest wyższa pięciokrotnie w porównaniu do innych dni. Kiedy więc zacząć przygotowywać sklep internetowy do tego wydarzenia? Sprawdziliśmy, jakie było zainteresowanie tą frazą kluczową w 2023 roku. Dowiedzieliśmy się, że największe miało miejsce 19-25 listopada, z kolei Black Friday w 2023 roku przypadał na 24 listopada.
Źródło: Google Trends
Z tego można wywnioskować, że zainteresowani wyprzedażami, już tydzień przed Black Friday poszukują informacji na ich temat. Jednak czy to oznacza, że należy zacząć przygotowywać sklep online dopiero kilka dni przed wydarzeniem? Niezupełnie. Przyjrzyj się lepiej – w powyższym raporcie widać, że zainteresowanie internautów rośnie już wcześniej, więc naszym zdaniem najlepiej zacząć działać już miesiąc przed datą wydarzenia.
Jak przygotować sklep online na Black Friday? Najważniejsze SEO
Jak przygotować się na Black Friday, aby zbierać plony? Przede wszystkim należy zadbać o kwestie związane z SEO. Oczywiście połowa października to trochę późno na pozycjonowanie strony – o to należy zadbać nawet kilka miesięcy wcześniej. Jednak uważamy, że wiele stron zdecydowało się na taki krok już kiedyś. Czasem jednak pewne kwestie się psują, przez co dokonywanie zakupów na stronie internetowej jest problematyczne. Co trzeba zrobić przed 29 listopada 2024?
- Sprawdź szybkość ładowania się strony. W listopadzie ludzie szaleją i kupują naprawdę mnóstwo rzeczy na wyprzedażach. Jednak nikt nie lubi czekać, aż sklep online się załaduje, jeśli więc masz wątpliwości, czy Twoja strona ładuje się odpowiednio szybko, sprawdź to, aby nie stracić klientów.
- Stwórz osobną podstronę w sklepie online. Bardzo często jest tak, że sklepy internetowe obniżają ceny jedynie wybranych produktów. Jeżeli dotyczy to również Twojego asortymentu, stwórz taką podstronę i nazwij ją np. „Black Friday” czy „Black Week” i umieść w niej przecenione towary.
- Skontroluj, czy strona wyświetla się prawidłowo na smartfonach. Polacy i nie tylko coraz chętniej dokonują zakupów online przy użyciu smartfona. Doceniają to, że mogą zrobić zakupy dosłownie z każdego miejsca, więc responsywność strony jest niezwykle istotna.
- Zweryfikuj, czy kluczowe treści na stronie są odpowiednio zoptymalizowane pod frazy związane z promocjami, czyli np. „black friday 2024”, „black friday”, „czarny piątek”.
- Dokonaj analizy wyników sklepu z poprzednich edycji Black Friday. W ten sposób uzyskasz informacje, co sprzedawało się bardzo dobrze, a co niekoniecznie. To pomoże Ci ustalić, jakie promocje na Black Friday 2024 będą najlepsze.
Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday? Zadbaj o stronę główną
Stronę główną powinieneś traktować jak wizytówkę. Jest niezwykle ważna, dlatego, gdy zbliża się taki dzień jak Black Friday, musisz o nią zadbać. To właśnie ją jako pierwszą widzi użytkownik, gdy trafia na stronę, więc dostosuj ją do ofert przygotowanych przez Ciebie na Black Friday 2024. Co sprawdza się najlepiej? W poprzednich latach można było zauważyć, że większość firm stosowała wyskakujący baner informujący o aktualnych promocjach z okazji tego wydarzenia. Niektórzy przedsiębiorcy zastanawiają się także, kiedy jest dobry moment, by zacząć wyświetlać taki baner czy podobne komunikaty. Właściwie można to zrobić już w październiku, z czasem zwiększając intensywność.
Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday? Istotna jest obsługa klienta i logistyka
Jeśli przyłożysz się do przygotowania akcji promocyjnej Black Friday, jesteśmy pewni, że uda Ci się uzyskać wartościowy ruch do Twojego sklepu online. Co jeszcze jest ważne podczas przygotowań?
Musisz zdawać sobie sprawę, że podczas tej jednodniowej wyprzedaży klienci mogą zadawać pytania dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów/usług. Oczekują odpowiedzi „na już”. Jak możesz zapewnić im obsługę przez całą dobę? Warto przemyśleć częściową automatyzację odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Konieczne jest także udostępnienie kilku metod nawiązania kontaktu. Oznacza to, że potencjalni klienci powinni mieć możliwość np. zadzwonienia, wysłania e-maila i skorzystania z formularza kontaktowego na stronie. Wiadomo, że każdy może mieć inne preferencje co do tego, więc każdy właściciel sklepu online powinien się o to zatroszczyć.
Kolejna ważna kwestia dotyczy procesów logistycznych. W Black Friday Twój sklep może przeżyć prawdziwe oblężenie. Czy jesteś na nie gotów? Sprawdź, czy na pewno będziesz w stanie wysłać wiele paczek w krótkim czasie, bez ryzyka uszkodzenia.
Gdy natomiast uznasz, że może to być trudne, pomyśl nad zatrudnieniem dodatkowej osoby. Niekoniecznie musi to być pracownik na pełen etat – na pewno znajdziesz wiele osób, które będą chciały tylko sobie dorobić. Inną – tańszą – możliwością jest poinformowanie klientów na stronie sklepu online, że ze względu na zwiększoną ilość zamówień z powodu Black Friday, wysyłka może się opóźnić.
Wspomnijmy tutaj od razu o innym aspekcie: forma wysyłki. Oferujesz tylko odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym? Cóż, jest wysokie prawdopodobieństwo, że nie osiągniesz sukcesu na Black Friday 2024. Powinieneś udostępnić potencjalnym klientom przynajmniej kilka różnych form wysyłki takich jak np. kurier, paczkomat czy odbiór w punkcie.
Jak przygotować sklep online na Black Friday? Google Ads
Nawet jeśli nigdy wcześniej nie interesowałeś się reklamami Google Ads, to zbliżający się Black Friday 2024 jest idealną okazją do ich wypróbowania. Zanim jednak zdecydujesz się na taki krok, koniecznie musisz zadbać o kilka kwestii.
Średnia wartość koszyka podczas Black Friday w 2023 wyniosła 450 zł.
Źródło: https://www.atomstore.pl/rekordowy-black-friday-2023
Pamiętaj, że skuteczność kampanii Google Ads jest naprawdę bardzo duża, dlatego sprawdź stany magazynowe. Zweryfikuj, czy jesteś odpowiednio przygotowany na oblężenie. Gdy stwierdzisz, że wszystko jest w porządku, rozważ zwiększenie budżetu reklamowego przed Czarnym Piątkiem, mając na uwadze, że standardowy budżet może szybko się wyczerpać z powodu większego zainteresowania klientów. Gdy z kolei masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania związane z Google Ads, warto, abyś skonsultował się ze specjalistą Google Ads, który podpowie Ci, jak ustawić reklamę, by ta przyniosła pożądane efekty.
Jak przygotować sklep online na Czarny Piątek? Media społecznościowe
Zanim Black Friday wystartuje, obowiązkowo musisz zadbać o wdrożenie właściwej kampanii w social mediach. W dzisiejszych czasach praktycznie każdy z nas korzysta z Facebooka, Instagrama, TikToka i innych mediów społecznościowych. To głównie one są źródłem wiedzy o świecie, ale warto wiedzieć, że świetnie nadają się również do informowania o aktualnych promocjach/wyprzedażach. I choć mogłoby się wydawać, że prowadzenie kampanii w social mediach jest banalnie proste, to jednak jeśli zależy Ci na widocznych efektach, najlepiej będzie, jeśli skorzystasz z pomocy doświadczonej agencji marketingowej.
Statystyki pokazujące, gdzie użytkownicy będą szukali informacji o promocjach podczas Black Friday lub Cyber Monday. Wynika z nich, że większość będzie to robić w social media i bezpośrednio przez strony internetowe. Źródło: https://www.tidio.com/blog/black-friday-trends/
Jak przygotować sklep internetowy na wyprzedaże w Czarny Piątek? Odliczanie czasu to dobry pomysł
Czujesz, że wiesz już, jak przygotować sklep online na Czarny Piątek? Świetnie – mamy jednak jeszcze jedną poradę. Rozważ odliczanie czasu, a dokładniej mówiąc: ustaw zegar, który będzie przypominał klientom o tym, że niebawem kończy się promocja, co zmotywuje ich do dokonania zakupów w czasie, gdy trwa wyprzedaż.
Co powinieneś zrobić, aby zatrzymać klienta po Black Friday?
Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że podczas Czarnego Piątku wiele osób zdecyduje się na pierwsze zakupy w Twoim e-sklepie. Dla Ciebie to okazja, aby zamienili się oni w stałych klientów i kupowali również po zakończeniu Black Friday.
Jest to możliwe, jeśli zbudujesz trwałe relacje z klientami lub sprawisz, że będą zachęceni do ponownych zakupów. Co więc możesz zrobić? Podziękuj im za zakupy – do paczki z zamówionymi produktami możesz włożyć kartkę z podziękowaniem za zaufanie i dokonanie zakupu lub zrobić to z wykorzystaniem maila.
Dobrym pomysłem jest też zaproponowanie klientom darmowego zwrotu – wówczas konsumenci czują się bezpieczniej, ponieważ wiedzą, że gdy okaże się, że zamówiony produkt nie odpowiada ich oczekiwaniom, będą mogli go bezproblemowo zwrócić. Oczywiście mile widziane przez klientów są także rabaty – któż ich nie lubi? Obdaruj klientów dodatkowymi bonusami czy kodami rabatowymi na następne zakupy.
Co jeszcze jest ważne? Nie pozwól o sobie zapomnieć. Już kilka dni po zakończeniu Black Friday możesz wysłać e-maile, w których poinformujesz o nowościach czy trwającej nowej promocji w sklepie.
🚀 Przygotuj swój sklep online na Black Friday i zyskaj stałych klientów
Black Friday zacznie się już niebawem. Zapewne jak co roku wiele osób skorzysta z wyprzedaży, więc koniecznie odpowiednio przygotuj swój sklep internetowy.
Najlepiej zacznij działać już miesiąc przed tym wydarzeniem, aby mieć pewność, że wszystko dopniesz na ostatni guzik. Powinieneś zająć się przede wszystkim SEO, czyli m.in. zweryfikuj szybkość ładowania strony i jej responsywność. Oczywiście ważną sprawą jest też zoptymalizowanie kluczowych treści pod frazy związane z tym wydarzeniem, czyli np. „black friday 2024”.
Na stronie głównej z kolei warto umieścić baner, który będzie informował klientów, że Twój sklep także gwarantuje niskie ceny z tej okazji. Upewnij się również, czy Twój zespół da sobie radę tego dnia. Będzie w stanie na bieżąco odpowiadać na pytania klientów? Poradzi sobie z wysyłką wielu paczek po zakończeniu Black Friday? Jeśli uznasz, że może to być ciężkie, rozważ zatrudnienie kogoś do pomocy.
Nie zaniedbuj również Google Ads i social mediów – są to dwa skuteczne sposoby na dotarcie do potencjalnych klientów. Gdy natomiast dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu sklepu online na Black Friday, skontaktuj się z nami. Pomożemy!
Memtor Marketing
22 kwietnia 2024Świetny artykuł dla dla przedsiębiorców, którzy chcą maksymalnie wykorzystać ten okres zwiększonego ruchu w sklepach online. Obligatoryjnie należy sprawdzić, czy strona jest skalowalna i wydajna, aby uniknąć problemów z dostępnością i wydajnością w czasie wzmożonego ruchu.