Szukasz agencji SEO? Lepiej poświęć nieco więcej czasu na analizę, bo wybór firmy SEO jest trudniejszy, niż Ci się wydaje. Jak grzyby po deszczu powstają nowe agencje, które gwarantują kompleksową ofertę, rewolucyjne metody, a nawet 500 zł za SEO. Nie daj się na to nabrać! Poznaj aż 19 kłamstw firm SEO, na które musisz uważać. Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto i nie ryzykuj sukcesu swojej firmy. Dowiedz się, jak kłamią firmy SEO.
Zapewniamy 1. miejsce w Google
Chcesz przekonać się, jak kłamią niektóre agencje SEO? Jednym z naczelnych kłamstw jest obiecywanie 1. miejsca w Google. Prawda jest taka, że żadna agencja SEO nie może tego zagwarantować. Osiągnięcie najwyższej pozycji na liście wyszukiwań w Google jest wykonalne, ale w przypadku popularnych fraz kluczowych bardzo czasochłonne i drogie.
W przypadku mało popularnych słów kluczowych pozycjonowanie jest łatwiejsze, a efekty przychodzą szybciej, choć i tak nie oznacza to, że zajęcie pierwszej pozycji w Google będzie możliwe na 100% np. w ciągu roku. Trzeba pamiętać o tym, że algorytm Google jest systematycznie aktualizowany, co znacząco wpływa na zmiany w wynikach wyszukiwania.
Profesjonalne agencje SEO skupiają się na możliwych do zrealizowania celach i nie składają nierealistycznych lub niepewnych obietnic.
Teksty SEO są pisane przez copywritera
Kolejnym częstym kłamstwem jest twierdzenie, że wszystkie teksty SEO zostały napisane przez profesjonalnych copywriterów. W rzeczywistości coraz częściej firmy SEO wykorzystują narzędzia AI np. ChatGPT, Jasper.AI i inne do generowania treści. Nie zawsze to bardzo zły wybór, ale najważniejszym zarzutem w kierunku takich agencji jest to, że klienci nie są o tym informowani. Przy okazji nie zmieniają się też koszty na teksty w budżecie. Zdarzają się też agencje SEO, które opierają się tylko na generowaniu treści SEO, nawet bez ich weryfikacji merytorycznej czy językowej. Prowadzi to do powstania tekstów o niższej jakości, która nie jest wartościowa dla użytkowników, a często też nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod względem SEO.
Płatne kampanie Google Ads pomagają w uzyskaniu wyższych pozycji w Google
To kolejny mit rozpowszechniany przez niektóre agencje SEO. Już dawno specjaliści pracujący w Google zdementowali plotki na temat tego, że płatne kampanie w Google Ads wpływają na efekty pozycjonowania. To kłamstwo, a jeśli agencja mówi inaczej, oznacza, że po prostu chce zarobić więcej i to wszystko.
Prawda jest taka, że kampanie Google Ads pomagają zwiększyć widoczność strony i przyciągnąć ruch w krótkim czasie, bo efekty są dostrzegalne błyskawicznie. Jednak nie ma to żadnego wpływu na pozycje organiczne. Google traktuje wyniki płatne i organiczne całkowicie odrębnie.
Google Ads może być dobrym rozwiązaniem do momentu, aż pozycjonowanie organiczne zacznie przynosić widoczne efekty – bo jak wiadomo SEO to długofalowy sposób promocji oferty, który wymaga czasu. Oczywiście nie każda firma będzie w stanie pozwolić sobie na inwestowanie zarówno w pozycjonowanie, jak i w Google Ads.
Wysyłamy comiesięczny raport z efektami naszej pracy
Wiele agencji SEO obiecuje comiesięczne raporty, które mają ukazywać efekty ich działań, wskazują w nich, jakie cele udało się zrealizować i jakie mają plany na kolejny miesiąc. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.
Zwykle na początku współpracy raporty są dostarczane regularnie, ale z czasem coraz rzadziej i wreszcie w ogóle nie docierają, chociaż oczywiście nie zawsze tak jest. Z drugiej strony problemem może być nie samo wysyłanie raportów, ale ich konstrukcja. Z premedytacją dostarczają bardzo mało szczegółowe lub wręcz przeciwnie – bardzo skomplikowane dla klientów raporty. Takie działanie podyktowane jest często brakiem realnych postępów.
Uważaj na takie agencje SEO. Każdy klient ma prawo wiedzieć, za co płaci i rozumieć, jakie kroki są podejmowane, by poprawić widoczność jego strony w sieci.
Stosujemy jedynie dozwolone przez Google metody pozycjonowania
Chociaż wiele agencji SEO deklaruje stosowanie jedynie dozwolonych przez Google metod pozycjonowania, rzeczywistość bywa inna. Wciąż istnieją firmy SEO, które wykorzystują techniki Black Hat SEO po to, aby szybciej osiągnąć obiecywane wyniki.
Do niedozwolonych działań zaliczają się m.in. duplikowanie treści, nadmierne upychanie słów kluczowych, zakup dużej liczby linków niskiej jakości. Efekty takich praktyk mogą być widoczne w krótkim czasie, ale jednak narażają stronę na poważne konsekwencje, takie jak nałożenie filtrów lub kar przez Google, co może drastycznie obniżyć pozycje w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowicie usunąć stronę z indeksu.
Wybierając agencję SEO, warto upewnić się, że stosuje ona wyłącznie bezpieczne i zgodne z wytycznymi Google metody podczas pozycjonowania.
Nie da się pozycjonować strony bez dużej ilości treści
Popularne powiedzenie „content is king” jest często wykorzystywane przez agencje SEO. Jak to jest z tą treścią? Czy faktycznie jedynym sposobem na wysokie pozycje w Google są duże ilości tekstów? Prawda jest taka, że to zależy. Treść jest ważna dla Google i wpływa na pozycjonowanie. Jednak w niektórych branżach np. niszowych i mało konkurencyjnych można osiągnąć wysokie lokaty w Google nawet przy stosunkowo niewielkiej ilości treści. W takim przypadku liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość – odpowiednio zoptymalizowane, wartościowe treści. Każdą firmę i branżę należy przeanalizować indywidualnie i na tej podstawie dopasować odpowiednią strategię content marketingową.
Nie potrzebujesz strategii content marketingowej, wystarczy pozycjonowanie
Jak jeszcze kłamią firmy SEO? Niekiedy przekonują, że zdobywanie linków wystarczy, aby osiągnąć wysokie pozycje w Google. To również bardzo duże uproszczenie. W średnio i bardzo konkurencyjnych branżach strategia content marketingowa staje się niezbędna. Wartościowy i merytoryczny content, które odpowiada na potrzeby użytkowników, pomaga budować autorytet marki. Użytkownicy znacznie chętniej udostępniają takie treści, a to również jest ważnym czynnikiem dla robotów Google. Wysokiej jakości content to nie tylko artykuły na blogu, ale także infografiki, wideo, podcasty, e-booki, które mogą angażować odbiorców na różne sposoby. Ignorowanie content marketingu może oznaczać utratę potencjalnych klientów.
Wszystkie treści są unikalne
Agencje SEO często twierdzą, że wszystkie tworzone przez nich treści są w 100% unikalne. Jak to wygląda w rzeczywistości? W praktyce niekiedy jeden tekst jest wykorzystywany wielokrotnie na różnych stronach, zwłaszcza podczas pozyskiwania linków i budowania zaplecza. Takie działania naruszają jedną z najważniejszych zasad Google i mogą negatywnie wpływać na efekty podczas pozycjonowania strony. Takie agencje SEO powinny dowiedzieć się więcej na temat algorytmu Panda, który został wprowadzony w 2011 roku i zwraca uwagę na to, aby teksty na stronach były oryginalne i użyteczne.
Tylko agencji SEO opłaca się zlecać pozycjonowanie strony
Jeśli firma SEO przekonuje Cię, że tylko oni są w stanie pozycjonować Twoją witrynę, to już powinno zapalić Ci się żółte światło ostrzegawcze. Dlaczego? Bo to bardziej sposób na zdobycie klientów niż prawda.
Dzięki odpowiedniej wiedzy, narzędziom i dużej ilości czasu każdy jest w stanie zająć się pozycjonowaniem swojej strony. Oczywiście ze względu na to, że w agencji zatrudnieni są specjaliści w content marketingu, link buildingu, programowaniu, pisaniu treści SEO, to pozycjonowanie jest bardziej kompleksowe i szybciej mogą być widoczne efekty.
Nad samą optymalizacją witryny, która jest bardzo ważnym etapem pozycjonowania, czuwa kilku specjalistów, dlatego cały proces trwa znacznie krócej niż, gdybyś zajmował się tym osobiście. Oszczędność czasu to jedna sprawa, ale też samodzielne pozycjonowanie w dużej mierze narażone jest na uczenie się na błędach, które realnie wpływają na sukces Twojej firmy.
Dlatego jak już wcześniej wspomnieliśmy, odrobina wiedzy i będziesz w stanie samodzielnie pozycjonować swoją stronę, ale jeśli chcesz zminimalizować ryzyko błędów, wybierz profesjonalną agencję SEO.
Opłaca się wybierać jedynie agencje SEO z długim stażem
To, jak długo działa na rynku agencja SEO nie zawsze jest ważnym kryterium, którym warto kierować się podczas wyboru firmy SEO. Nowe agencje mogą zatrudniać specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, którzy postanowili wspólnie stworzyć nową markę. Czy takiej firmie SEO nie warto zaufać? No właśnie. To, co naprawdę powinno się liczyć, to kompetencje zespołu, kontakt z klientem i skuteczność działań, a nie wyłącznie czas istnienia firmy.
SEO jest dobre dla każdego
Pozycjonowanie SEO to potężne działanie pomagające promować w Internecie zarówno małe, jak i duże firmy. Czy to oznacza, że każda działalność powinna inwestować w SEO? Jasne, że nie. To po prostu kolejne kłamstwo powtarzane przez niektóre agencje SEO.
Każda firma powinna mieć stworzoną własną strategię marketingową, a metody promocji należy dopasować do misji i wizji marki, celów, jakie chce osiągnąć i specyfiki branży. Decyzja o tym, czy warto inwestować w pozycjonowanie swojej strony, powinna być uzależniona też od budżetu oraz oczywiście od tego, czy grupa docelowa często korzysta z wyszukiwarki.
Komu SEO się nie opłaca? Markom, które oczekują szybkich efektów, nowym firmom z bardzo konkurencyjnych branż, które mają niskie budżety, ale też influencerom czy markom osobistym, które skupiają odbiorców głównie w Social Mediach. W takim przypadku lepiej zainwestować w Meta Ads lub w płatne kampanie w innych mediach społecznościowych.
1. miejsce w Google to gwarancja sukcesu
Wielu klientów wierzy, że osiągnięcie pierwszego miejsca w Google to gwarancja sukcesu, ale to zdecydowanie zbyt duże uproszczenie. Dlaczego? Znacznie ważniejsze jest to, aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe – wysokie miejsce na liście wyników wyszukiwania na frazy, których nikt nie szuka, na pewno nie przyniesie rezultatów, które Cię zadowolą.
Niestety nadal musisz uważać na agencje SEO, które koncentrując się na zdobywaniu pierwszych pozycji na mało popularne słowa kluczowe. To błąd! Sukces SEO polega na optymalizacji pod kątem fraz, które rzeczywiście mogą przyciągnąć potencjalnych klientów.
Nie opłaca się pozycjonować strony na popularne słowa kluczowe
Unikaj firm SEO, które stosują tak skrajne zapewnienia. Wiesz, dlaczego próbują przekonać Cię do tego, że popularne słowa kluczowe są zawsze złe? Bo w takim przypadku pozycjonowanie jest czasochłonne i wymaga dużo pracy. Oczywiście działania SEO z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych są bardziej kosztowne, ale mogą też w wielu przypadkach przynieść ogromne korzyści.
Wszystko zależy od celów, budżetu i czasu, kiedy planujesz zobaczyć efekty pozycjonowania. Średnie i duże marki, a także takie z większym budżetem często z sukcesem wybierają strategię, która łączy bardziej i mniej popularne słowa kluczowe. Jedynie małe i nowopowstałe firmy z ograniczonym budżetem faktycznie lepiej, jakby skupiły się na mniej konkurencyjnych frazach kluczowych.
Znamy tajemnice algorytmu Google
To jedno z największych kłamstw, dlatego nie daj się nabrać! Jeśli agencja SEO twierdzi, że zna tajemnice algorytmu Google, to najlepiej od razu zacznij szukać innej firmy. Prawda jest taka, że algorytm Google składa się z ponad 200 czynników, które w dodatku są regularnie aktualizowane. To sprawia, że na pewno żaden specjalista ds. pozycjonowania nie jest w stanie odkryć pełnej wiedzy na temat tego, jak działa wyszukiwarka Google i jej algorytm.
Google celowo ukrywa szczegóły swojego algorytmu, aby zapewnić uczciwość wyników wyszukiwania i utrudnić manipulację. Profesjonalne agencje SEO opierają swoje działania na najskuteczniejszych praktykach i dostosowują strategie na podstawie ciągłych badań oraz doświadczenia, a nie na rzekomej „tajemnej wiedzy”.
„Wszystkie linki są dobre”
Jeśli specjalista ds. pozycjonowania w trakcie rozmowy mówi, że wykorzystuje różne linki, bo wszystkie są tak samo dobre, to zastanów się, czy na pewno warto korzystać z jego pomocy podczas pozycjonowania Twojej witryny. Po prostu może to oznaczać, że podczas swojej pracy będzie koncentrował się przede wszystkim na pozyskiwaniu łatwiej dostępnych i tańszych linków z atrybutem nofollow.
„Nie potrzebujesz wersji mobilnej strony do SEO”
To prawdziwy hit! Czy wiesz, że niektóre agencje SEO próbują przekonywać swoich klientów, że wersja mobilna strony nie wpływa na SEO? To twierdzenie jest nie tylko kłamstwem, ale wręcz może zaszkodzić Twojej marce.
Od momentu wprowadzenia przez Google algorytmu Mobile First Index w 2018 roku, wersja mobilna strony stała się bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Google bardzo uważnie analizuje wersję mobilną witryny, a dopiero później wersję desktopową. Strony, które nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, mogą tracić na widoczności, a tym samym notować niższe lokaty na liście wyszukiwań w Google. Agencje SEO, które kłamią w ten sposób, zapewne nie zatrudniają programistów, którzy mogliby zadbać o modyfikację witryny i boją się utraty klienta.
Pozycjonowanie to jednorazowy proces
Czy pozycjonowanie strony to jednorazowy proces? Nie, przynajmniej w większości przypadków. Nie wystarczy podpisać umowy SEO na rok i później już tylko czerpać korzyści z działań SEO. Tak naprawdę pozycjonowanie nigdy na dobre się nie kończy, bo ciągle będzie wymagało optymalizacji, nowych linków i treści oraz dopasowywania witryny do zmieniającego się algorytmu. Tylko w niektórych, bardzo niszowych branżach rzeczywiście można osiągnąć zadowalające wyniki dzięki jednorazowym działaniom SEO.
Każda strona potrzebuje dokładnie takiej samej strategii SEO
Zdarza się, że firmy SEO mówią, iż stosują jedną, sprawdzoną strategię SEO do wszystkich klientów i to przynosi oczekiwane efekty. To kłamstwo! Każda strona internetowa, marka i branża są inne, dlatego wymagają indywidualnego podejścia. Uniwersalna strategia SEO może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie uwzględnia Twoich celów i potrzeb Twojej grupy docelowej. Profesjonalna agencja SEO powinna przeprowadzić dokładną analizę i opracować spersonalizowany plan działania. Tylko wtedy można liczyć na to, że działania SEO będą efektywne i przyniosą długoterminowe korzyści. Dlatego warto unikać agencji, które proponują „jedną skuteczną strategię, która zawsze działa”, znacznie lepiej sprawdzają się firmy, które zajmują się każdym klientem indywidualnie.
Nasze usługi są tańsze, bo mamy sekretną metodę na szybkie rezultaty
Kiedy agencja SEO oferuje swoje usługi po wyjątkowo niskich cenach, obiecując przy tym szybkie rezultaty dzięki „sekretnej metodzie”, uciekaj. To nie żart. Tego rodzaju obietnice mogą oznaczać, że firma SEO stosuje tzw. Black Hat SEO, czyli metody niezgodne z wytycznymi Google. To z kolei może prowadzić do nałożenia na stronę kar, a nawet do całkowitego usunięcia witryny z wyników wyszukiwania.
Innym problemem może być brak doświadczenia lub wykorzystywanie niskiej jakości linków, które nie mają realnej wartości dla SEO. Często w takich przypadkach treści są generowane przez AI i zduplikowane.
Lepiej zainwestować w usługi sprawdzonych specjalistów, którzy działają zgodnie z zasadami i stawiają na długoterminowe, stabilne rezultaty. Inaczej tylko pozornie na moment zaoszczędzisz, bo bardzo szybko i tak dostrzeżesz wady takiej współpracy i zaczniesz wtedy szukać profesjonalnej agencji SEO.
🚀 Najpopularniejsze kłamstwa firm SEO
Wskazaliśmy 19 najczęstszych kłamstw agencji SEO. Dużo, prawda? To tylko potwierdza fakt, że wybór dobrej agencji SEO wymaga dłuższej analizy. W przeciwnym razie możemy podpisać umowę na rok z firmą SEO bez doświadczenia, a nawet stosującą półśrodki lub niedozwolone metody. Jak upewnić się, czy firma SEO kłamie? Zadawaj pytania, skontaktuj się z wcześniejszymi klientami, poszukaj opinii na temat agencji, a nawet wykorzystaj specjalistyczne narzędzia typu Semstorm, Senuto, Ahrefs np. do sprawdzenia, jak kształtowały się lokaty na wybrane słowa kluczowe u wcześniejszych klientów. Polecamy też wybierać renomowane agencje takie jak np. Efectownia – od lat pozycjonujemy strony z różnych branż.