marketing poradniki

Marketing skierowany do pokolenia X. Sprawdź, jak komunikować się z zapomnianymi iksami!

Marketing skierowany do pokolenia X

Pokolenie X to jedna z wielu generacji, którą wydzielili socjologowie i psychologowie. Warto wiedzieć, że jest ono największą grupą osób aktywnych zawodowo. Jest to generacja, do której dość ciężko trafić z reklamą, ale to nie oznacza, że jest to zupełnie niemożliwe. Jak komunikować się z iksami? Gdzie ich szukać w sieci? O tym w naszym wpisie – sprawdź!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Kim jest pokolenie X?

Pokolenie X to wszystkie osoby, które urodziły się pomiędzy 1965 a 1980 rokiem. Nierzadko nazywa się je po prostu pokoleniem PRL, co wynika z tego, że ci ludzie dorastali w czasach niezwykle ważnych wydarzeń historycznych – to pokolenie Solidarności, okresu PRL-u i upadku komunizmu. 

Znane jest również jako „Zapomniane pokolenie”, co wynika z tego, że baby boomers, millenialsi i pokolenie Z skupiają na sobie całą uwagę, przez co pokolenie X bywa ignorowane. 

Iksy musiały szybko przywyknąć do błyskawicznego rozwoju technologicznego i dostosowywać się do zmian. Jeśli prowadzisz biznes, absolutnie nie możesz ignorować generacji X, ponieważ wyróżnia się wysokim wykształceniem i zwykle bardzo dobrą sytuacją finansową, więc ma imponujący wpływ na decyzje gospodarstw domowych i firm. 

To koniecznie musisz wiedzieć o iksach

O iksach moglibyśmy napisać naprawdę bardzo dużo. To, w jakich czasach się wychowywali, ma ogromny wpływ na ich dzisiejsze podejście do pracy, finansów i oszczędności.

Generacja X korzysta z Internetu najczęściej w celu znalezienia potrzebnych informacji (53%!) lub gdy szuka rozrywki. Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Jest to pracowite pokolenie i nieustannie dążące do tego, aby uzyskać jak najwyższy status społeczny. Oto co wyróżnia generację X:

  • niezwykle ceni sobie work-life balance,
  • chętnie korzysta z nowych technologii, ale to nie oznacza, że nie interesują ją tradycyjne źródła informacji,
  • najczęściej jest lojalna wobec pracodawcy,
  • ważna jest dla niej jakość produktów/usług,
  • chętnie czyta treści poradnikowe i instruktażowe,
  • przed dokonaniem zakupu chętnie porównuje produkty i zapoznaje się z opiniami na ich temat,
  • sięga zwłaszcza po sprawdzone marki i jest im lojalna,
  • jest szczególnie wyczulona na techniki manipulacji.

Pokolenie X i jego zachowanie w sieci

Wspomnieliśmy już, że generacja X bardzo chętnie korzysta z nowych technologii w celu zdobycia informacji. Według badania IRCenter nawet 63% iksów codziennie przegląda Facebooka. Znacznie mniej popularnymi serwisami społecznościowymi wśród nich są Instagram, TikTok czy X (dawny Twitter). Iksy często korzystają również z poczty mailowej, robią zakupy online czy zapoznają się z opiniami ekspertów i młodszych pokoleń. 

Z powyższego wynika, że pokolenie X najczęściej korzysta m.in. z Facebooka, WP, Onetu, YouTube’a, Interii. Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Iksy codziennie korzystają z Internetu

Z badania IRCenter dowiadujemy się całkiem sporo o tym, jak iksy korzystają z Internetu. Pomijając Facebooka, wiemy, że nawet 66% pokolenia X każdego dnia przegląda portale internetowe. Dość chętnie włącza ono również YouTuba – 36%. Warto również zapoznać się ze statystykami dotyczącymi przeglądania Snapchata, z których uzyskujemy informację, że zaledwie 6% generacji X to robi, z kolei w przypadku generacji Z wynik ten jest dużo wyższy – aż 59%!

Nawet 52% przedstawicieli pokolenia X codziennie korzysta z Internetu. Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Zobacz, ile czasu spędza w Internecie generacja X:

Z powyższego wynika, że większość przedstawicieli pokolenia X spędza 2-3 h dziennie w sieci (36%).
Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Jak dotrzeć do generacji X? Kluczem jest odpowiednia komunikacja

Jeśli chcesz dotrzeć do generacji X, przede wszystkim zapomnij o kłamstwach i technikach manipulacyjnych. Niewskazane są nachalne sprzedażowo treści – te z pewnością nie przekonają przedstawicieli iksów do Twojego biznesu. Koniecznie musisz być uczciwy i mówić wprost. 

Generacja X najczęściej czerpie informacje z serwisów informacyjnych (np. wp.pl), czyta wiadomości i przegląda media społecznościowe (np. Facebook). Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Zadbaj o to, aby Twój przekaz był spójny i być może uda Ci się odwołać do wspomnień, do których ma sentyment to pokolenie. Przypominamy również, że generacja X ufa ekspertom, więc musisz zbudować pozycję profesjonalisty. Jako że doskonale pamięta również trudne czasy i chętnie oszczędza, bardzo dobrym pomysłem mogą być wszelkie programy lojalnościowe czy kupony rabatowe.

Planując marketing skierowany do pokolenia X, sięgnij po sprawdzone metody

Zastanawiasz się, po jakie metody powinieneś sięgnąć, aby dotrzeć do generacji X? Musisz zatem wiedzieć, że w tym przypadku dobre efekty może przynieść zarówno marketing tradycyjny, jak i cyfrowy. Sprawdź, na co szczególnie warto postawić!

Reklamy Google

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi dotarcia do pokolenia X są reklamy Google. Iksy to osoby przyzwyczajone do poszukiwania informacji i produktów w Internecie, więc ten sposób może być naprawdę dobrym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że jest to generacja ceniąca sobie indywidualizację, więc przekaz reklamowy powinien być dość osobisty i być może nawet związany z jej doświadczeniem życiowym. 

Oprócz tego zwróć uwagę na to, aby materiały reklamowe były wartościowe. Oczywiście niezbędne jest odpowiednie targetowanie w Google Ads, dzięki czemu dotrzesz do odpowiednich grup wiekowych czy zainteresowań. Co więcej, uwzględniając fakt, że dość sporo iksów korzysta ze smartfonów i tabletów, pamiętaj o zoptymalizowaniu reklam pod kątem urządzeń mobilnych. 

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron to niezbędna inwestycja, aby iksy bezproblemowo mogły trafić na Twoją witrynę. Jest to bardzo ważny krok, ponieważ dane jednoznacznie wskazują, że z wyszukiwarki Google w Polsce korzysta blisko 96% użytkowników (źródło: netmarketshare.com). 

Źródło danych : badanie IRCenter

Dodatkowo znikomy procent zapoznaje się z wynikami poniżej TOP 10, dlatego kluczowe jest, abyś zrobił wszystko, aby Twoja strona znalazła się na górze wyszukiwania. Im wyżej będziesz w Google, tym większa szansa, że potencjalny klient trafi właśnie na Twoją witrynę. 

E-mail marketing

W przypadku generacji X dobrym pomysłem może być również inwestycja w e-mail marketing. Zanim pojawiły się media społecznościowe, to właśnie poczta elektroniczna była dla nich głównym kanałem komunikacji. Zatem przygotowując strategię, warto pomyśleć o uwzględnieniu w niej e-mail marketingu. 

Podobnie jak w przypadku reklam w Google, konieczne jest zadbanie o indywidualność i autentyczność. Zdecydowanie odradzamy sztampowe frazy, ponieważ w ten sposób nie trafisz do iksów. Postaw na wartościowe i przydatne materiały, a szybko zauważysz efekty. 

Social media

Generacja X bardzo chętnie korzysta również z mediów społecznościowych, co wynika z faktu, że dorastała w czasach, kiedy na popularności zyskiwały takie platformy jak m.in. Facebook. Choć co ważne: robi to w sposób bardzo ostrożny, co oznacza, że jest tam, ale niekoniecznie jest aktywna. 

Statystyki pokazują, że przedstawiciele tego pokolenia spędzają nawet 32 godziny tygodniowo na korzystaniu z social mediów [źródło: https://www.monigroup.com/article/13-stunning-stats-gen-x-forgotten-yet-powerful-generation] Co możesz zrobić? Na pewno dobrym pomysłem będzie prowadzenie fanpage, czy nawet grup tematycznych. Możesz rozważyć również działania płatne, czyli Facebook Ads

SMS, telewizja i radio

Nie należy całkowicie rezygnować z tradycyjnych metod marketingowych. To właśnie przedstawiciele tego pokolenia bezpośrednio doświadczyli pojawienia się na rynku telefonów komórkowych, dlatego chętnie z nich korzystają. Warto zatem inwestować w kampanie SMS. Nie bez wpływu na iksów pozostają reklamy w telewizji i radiu. 

Garść statystyk mówiących o tym, jakie formy reklamy są najskuteczniejsze 

Zajrzyjmy ponownie do wyników badań IRCenter. Znajdujemy w nich cenne informacje, jakie reklamy trafiają do pokolenia X. Zgodnie z nimi skuteczne są przede wszystkim ulotki (47%) i reklamy w czasopismach (44%). Natomiast jeśli chodzi o Internet i umieszczane w nich materiały reklamowe, to działania marketingowe powinny skupiać się w obszarze Facebooka (34%). Iksy chętnie czytają również artykuły sponsorowane na różnych portalach (38%)

Źródło: IRCenter 

🚀 Marketing skierowany do pokolenia X – podsumowanie

Po zapoznaniu się z naszym artykułem i charakterystyką pokolenia X powinieneś już wiedzieć, jak stworzyć najskuteczniejsze przekazy reklamowe. Pamiętaj, że to dość liczna generacja, dlatego absolutnie nie możesz jej ignorować. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, konieczne jest dopasowanie kanałów do preferencji współczesnych 40- i 50-latków, a także konstruowanie odpowiednich komunikatów. Niełatwo zdobyć zaufanie przedstawicieli tej generacji, ale gdy już Ci się to uda, zyskasz grono lojalnych klientów. Jeśli potrzebowałbyś wsparcia w dotarciu z reklamą do pokolenia X, możesz skorzystać z naszych usług. Chętnie pomożemy Ci zwiększyć zyski i dotrzeć do nowych kupujących. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *