blog copywriting marketing Reklama social media

Co to jest UGC i dlaczego jest kluczowy w nowoczesnym marketingu? Przykłady

Początkowo UGC, czyli treści generowane przez użytkowników miały być formą dzielenia się opiniami na temat mniej lub bardziej popularnych produktów. Dziś UGC coraz częściej zostaje pozbawiony autentyczności, przez to nie zawsze jest wykorzystywany jego cały potencjał. To błąd! Sprawdź, co to jest UGC i jak go wykorzystać, aby promować swoją markę w sieci, a przy tym nie tracić na autentyczności, z której słynie UGC.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest UGC? Definicja

UGC, czyli user generated content, po polsku oznacza treści generowane przez użytkowników. I to właściwie jest kwintesencja UGC, gdyż w dużej mierze skupia się na przygotowywaniu przez konsumentów i publikowaniu w Internecie materiałów. Głównym założeniem jest to, aby content w UGC był niekomercyjny i obiektywny. Głównie ma ukazywać opinie konsumentów na temat produktów i pokazywać, jak faktycznie można go wykorzystywać. UGC ma odróżniać się od influencer marketingu czy innych form promocji tym, że ma być niezależny od marki i jak najbardziej autentyczny, bez omijania wad produktów.

UGC content może przyjmować różne formy, oto kilka tych najpopularniejszych:

  • artykuły blogowe,
  • posty w social mediach,
  • infografiki,
  • zdjęcia,
  • komentarze w mediach społecznościowych,
  • rankingi,
  • posty na forach,
  • recenzje,
  • UGC wideo publikowane w social mediach.

Czym jest UGC video?

Już wiesz, co to jest UGC, jednak zwróćmy teraz uwagę na podkategorię, która ma największy potencjał sprzedażowy. UGC video opiera się na krótkich i długich filmach tworzonych przez Internautów.

UGC video można podzielić na kilka kategorii, przy czym największą popularnością cieszą się następujące przykłady:

  • unboxing,
  • video edukacyjne,
  • video instruktażowe,
  • testowanie produktu,
  • video ze wskazaniem problemu i rozwiązania,
  • obalanie mitów,
  • polecane prezenty,
  • prezentacja produktu.

Zalety UGC – czy to się opłaca?

Za granicą, w tym w USA, UGC jest bardzo często stałym elementem w strategiach marketingowych małych i dużych marek. W Polsce to nadal nowość dlatego, jeśli zastanawiasz się, czy warto wykorzystywać UGC w e-commerce i do promocji marki, poznaj kilka kluczowych korzyści, jakie zyskasz dzięki UGC.

UGC zwiększa wiarygodność i autentyczność treści

Content przygotowywany przez klienta, który już kupił i wypróbował produkt, uznawany jest za bardziej wiarygodny niż wiele tradycyjnych reklam. Opinie, recenzje, zdjęcia czy filmy publikowane przez osoby, które mają małe i średnie kanały w mediach społecznościowych są autentyczne i nawet są w stanie przekonać lub odstraszyć od zakupu danego produktu.

Social proof

Trzeba przyznać, że UGC można śmiało nazwać przykładem social proof. Konsumenci wyrażający swoje opinie na temat produktów i marki, poświęcają swój wolny czas. Może to też dowodzić o ich lojalności.

Wzrost zaangażowania społeczności

Kolejną zaletą UGC jest to, że angażuje użytkowników do dzielenia się swoimi opiniami, a dzięki temu pomaga w budowaniu społeczności wokół marki. Klienci wzajemnie motywują się do publikowania treści z ich subiektywną recenzją lub testem. To zdecydowanie zwiększa widoczność i zasięg marki w mediach społecznościowych.

Oszczędność czasu i kosztów

Najlepiej, aby UGC był naturalnym mechanizmem, jednak prawda jest taka, że nie w każdej branży tak się dzieje. Niekiedy trzeba zachęcić Internautów do tego, aby pozostawili swoje opinie, np. oferując rabaty na kolejne zakupy czy rozpoczynając z nimi współpracę barterową. Realnie taka forma współpracy z małymi twórcami może przynieść wiele korzyści, a przy tym nadal jest sporą oszczędnością finansową.

Tworzenie treści marketingowych we własnym zakresie bywa kosztowne i czasochłonne. Dzięki UGC marka zyskuje wartościowe materiały bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych, co znacząco obniża koszty kampanii.

Realny wzrost sprzedaży

Nie można bagatelizować mocy UGC w e-commerce i nie tylko. Historia zna już wiele przypadków, kiedy produkty zostały wyprzedawane po jednym filmiku na TikToku, który stał się viralem. Wszystko dlatego, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty, które są polecane przez innych użytkowników, a nie przez marki.

Jak wykorzystać UGC? 3 sposoby

UGC w e-commerce to coraz potężniejsza forma marketingu, której potencjał będzie dalej rósł w kolejnych latach. Sprawdź, jak już teraz możesz wykorzystać user generated content.

Do poprawy efektów pozycjonowania SEO

UGC marketing to nie tylko sposób na wzrost rozpoznawalności w sieci, ale również na poprawę efektów podczas pozycjonowania strony.

Po pierwsze UGC zapewnia dopływ contentu, który jest wartościowy z perspektywy użytkowników. Internauci nagrywają filmiki, dodają posty w SM czy piszą recenzje na swoim blogu, ale oprócz tego zazwyczaj dodają nazwę marki, a nawet link do produktu. 

Po drugie dzięki temu budujesz SEO PR brandu i linki, które zwiększają autorytet domeny. Roboty Google rozumieją w ten sposób, że strona ma dobrą reputację, więc warto lokować ją wysoko w wynikach wyszukiwania.

Do tworzenia reklam i materiałów promocyjnych

Obserwuj hasztagi i śledź, co użytkownicy piszą na temat marki – skorzystaj w tym celu np. z narzędzia BRAND24. Nie ignoruj contentu generowanego przez użytkowników, zamiast tego odezwij się do internetowego twórcy i poproś o możliwość publikowania i wykorzystywania zdjęcia, opinii czy video. Gdy uzyskasz już taką zgodę, możesz nie tylko udostępnić post w swoich social mediach, dodać go na stronie czy nawet wykorzystać w kampanii reklamowej! To sprawi, że reklama stanie się autentyczna i wzbudzi większe zainteresowanie. Na przykład uruchom kampanię w Meta Ads z udostępnionym postem.

Do wzbogacania newsletterów

Masz listę mailingową i wysyłasz newslettery? Wykorzystaj UGC content w formie video lub screenów i prześlij je do odbiorców e-mailem. Oczywiście newsletter powinien składać się także z innych elementów, np. zaoferuj kod rabatowy, zachęć do przeczytania nowego artykułu na blogu czy poinformuj o zbliżającej się wyprzedaży. 

Na końcu udostępnij opinie, recenzje czy UGC video opublikowane przez użytkowników zadowolonych z zakupu. Taki zabieg zwiększy zaangażowanie odbiorców i wzmocni pozytywny wizerunek marki.

Jak zachęcić użytkowników do UGC?

UGC jest wartością dodatnią i ważną częścią strategii marketingowej w promocji marki. Pytanie brzmi – jak zachęcić klientów do publikowania UGC? Wiele zależy od charakterystyki odbiorców i branży. Na przykład zgodnie z Raportem Social Media 2024 od Gemius PBI i IAB najbardziej zaangażowani użytkownicy w sieci to kobiety, mieszkańcy wsi i mniejszych miast oraz osoby do 29. roku życia. Dlatego to właśnie te grupy doskonale sprawdzają się do UGC. 

Poznaj kilka skutecznych trików, jak zachęcić klientów do UGC.

Zorganizuj konkurs lub wyzwanie

Dobrym pomysłem, aby zachęcić do publikowania contentu na temat produktów, jest zaoferowanie czegoś w zamian. Gdy dodasz do tego jeszcze szczyptę rywalizacji, efekt może być tylko pozytywny.

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zachęcenie użytkowników do tworzenia filmów, zdjęć, recenzji czy testów na temat produktów. Wymyśl kreatywne zadanie i udostępniaj w social mediach zgłoszenia konkursowe. Zaoferuj nagrodę, która przyciąga i pobudza do kreatywności.

Pamiętaj, aby wcześniej skontaktować się z prawnikiem, żeby przygotował dla Ciebie regulamin konkursu, który będzie zgodny z przepisami.

Alternatywą może być wyzwanie, jednak to trik, który lepiej sprawdza się, gdy masz już dużą i lojalną społeczność. Wtedy zmotywowanie użytkowników do udostępniania filmów, zdjęć czy opinii będzie znacznie łatwiejsze.

źródło: https://www.instagram.com/annalewandowska/

Stwórz dedykowany hashtag

Wiele marek, które promują swoje oferty w mediach społecznościowych, tworzą własne hashtagi. To wygodny sposób na to, aby szybciej i łatwiej znaleźć content na temat marki, produktu czy wydarzenia. Hashtag może stać się też symbolem marki, a przy okazji potwierdzać jej wiarygodność. Użytkownicy będą nawzajem motywować się do aktywności i dodawania własnych postów z popularnym hashtagiem, aby przy okazji zwiększyć zasięg swojego kanału czy profilu.

źródło: https://www.instagram.com/olagosciniak/

Jak dobrać hashtagi na instagramie? Przeczytaj nasz wpis na ten temat!

Poproś użytkowników o opinie

Czasami wystarczy po prostu zapytać! Najlepiej sprawdza się wysłanie e-maila z prośbą o opinię kilka dni po tym, jak użytkownik dokonał zakupu w sklepie internetowym. Możesz poprosić o ocenę w formie gwiazdek czy liczb w skali 1-5. 

Zdecydowanie bardziej wartościową opinią będzie też zachęcenie klienta, aby podzielił się opinią na temat jakości produktu i Twojego zadowolenia z zakupu. 

Możesz też zaoferować drobną zniżkę lub inny benefit w zamian za recenzję.

źródło: https://www.neonail.pl/

Wykorzystaj programy lojalnościowe

Program lojalnościowy to gorący temat i to nie bez przyczyny, bo zapewnia spore korzyści dla marek. Gromadzenie społeczności i budowanie lojalności wokół sklepu, produktów czy marki to doskonała metoda, aby ustabilizować pozycję firmy, a nawet pokonać konkurencję.

Jak zachęcić użytkowników do UGC? Wykorzystaj program lojalnościowy! Napisz o tym, że użytkownicy otrzymają dodatkowe punkty, które można wymieniać na rabaty lub gratisy, jeśli dodadzą opinie na temat produktów czy usług, z których korzystali. Klienci jeszcze chętniej angażują się, gdy widzą, że mogą zyskać coś w zamian.

źródło: https://www.zdrowycatering.pl/program-lojalnosciowy/

Współpracuj z mikroinfluencerami

To najdroższa, ale też nie da się ukryć, że często najskuteczniejsza metoda na to, jak zachęcić do UGC. Jednak, zamiast kontaktować się z dużymi influencerami, znajdź tych mikro. Zapewni Ci to podwójne korzyści. Z jednej strony oferują znacznie niższe stawki, a do tego ich działania są mniej komercyjne, a społeczności są bardziej zaangażowane. Zatem uznawani są za bardziej autentycznych.

UGC marketing – przykłady

Zapraszamy do przejrzenia kilku inspiracji z użyciem user generated content.

  1. UGC wideo z polecanymi prezentami z różnych sklepów:

źródło: https://www.instagram.com/otherthanpink.blog/

  1.  Klasyczne UGC w Profilu Firmy w Google:

źródło: opinie Google

  1. UGC w formie opinii zamieszczonych w sklepie internetowym z urządzeniami RTV i AGD:

źródło: https://www.euro.com.pl/

  1.   Przykład UGC video jako unboxing kalendarza adwentowego:

źródło: https://www.instagram.com/pinkpanda.pl/

  1. UGC jako post na forum. Użytkownicy polecają produkty i usługi polecanych marek.

źródło: https://www.forumbudowlane.pl/

🚀 Zwiększaj zasięg marki, wykorzystując UGC marketing!

Już wiesz, co to jest UGC i jak wykorzystać UGC marketing, aby zwiększyć rozpoznawalność i zasięg marki. User generated content to doskonały social proof, który może realnie wpłynąć na wzrost sprzedaży, a nawet zoptymalizować koszty kampanii marketingowej.

Ustal cel i wykorzystaj UGC video i nie tylko do poprawy efektów pozycjonowania SEO, zwiększenia ruchu na stronie, do tworzenia reklam, wzbogacenia newslettera i w wielu innych sytuacjach.

Poświęć czas na stworzenie strategii, dzięki której określisz, jak zachęcić klientów do UGC, Wykorzystaj polecane przez nas triki, takie jak np.:

  • stworzenie dedykowanego hasztagu,
  • wysłanie prośby o opinię,
  • zaoferowanie dodatkowych rabatów lub punktów w programie lojalnościowym,
  • współpraca z mikroinfluencerami.

Zainspiruj się też naszymi przykładami na UGC w e-commerce i nie tylko.

Przeczytaj także:

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *