Masz sklep internetowy? W takim razie już wiesz lub wkrótce dowiesz się, że Twoim celem nie powinno być tylko pozyskanie klientów, tylko ich utrzymanie. Lojalny klient to skarb. Co zrobić, aby takich pozyskać? Jednym z polecanych metod jest stworzenie programu lojalnościowego. Dlatego w tym artykule przedstawimy zalety takiego rozwiązania i przeanalizujemy najpopularniejsze programy lojalnościowe w e-commerce.
Czym jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy system, który wykorzystuje mechanizmy marketingowe do wzbudzenia i podtrzymania zainteresowania klientów. Polega na oferowaniu rabatów, ekskluzywnych ofert czy nagradzaniu klientów za ich lojalność. Najpopularniejsze programy lojalnościowe w Polsce to np. Moja Biedronka, Vitay, Klub Rossmann czy Lidl Plus. Obecnie co druga duża marka decyduje się na stworzenie własnego programu lojalnościowe
Rodzaje programów lojalnościowych
Programy lojalnościowe mogą działać według różnych zasad, dlatego wyróżniamy 4 popularne rodzaje, oto one:
- programy punktowe – to zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj programu lojalnościowego, który polega na przeliczaniu wartości zakupów na punkty. Klient zbiera punkty za swoje zakupy, a następnie może wymieniać je na rabaty czy gratisowe produkty. Często punkty można zdobywać także za dodatkowe czynności np. zapisanie się do newslettera,
- programy typu cashback – w tym przy przypadku klient, gdy robi zakupy w sklepie, otrzymuje tzw. cashback, czyli częściowy zwrot poniesionych kosztów. Pieniądze trafiają na konto klienta i może z nich skorzystać podczas kolejnych zakupów,
- programy klubowe – polega na tworzeniu klubów marki. Za członkostwo klienci uzyskują rabaty, darmową dostawę i dostęp do ekskluzywnych ofert np. przed wystartowaniem wyprzedaży,
- programy B2B – to rodzaj programu lojalnościowego skierowany do budowania długotrwałej współpracy z firmami. Przedsiębiorca zyskuje rabaty czy możliwość skorzystania z dodatkowych usług.
Zalety programów lojalnościowych w e-commerce
Zwróciliśmy wcześniej uwagę na to, że programy lojalnościowe są chętnie wybierane przez duże marki. Jednak nie oznacza to, że nie będą dobrym wyborem także w Twoim małym lub średnim sklepie internetowym. Obecnie coraz więcej firm z branży e-commerce decyduje się na stworzenie programu lojalnościowego.
Czy to się opłaca? Poznaj 4 najważniejsze zalety programów lojalnościowych w e-commerce, oto one:
- wzrost wartości koszyka – gdy zaoferujesz klientom darmową dostawę dla członków klubu, ale jedynie przy zakupach powyżej np. 50 zł, to zachęcisz klientów, aby dodali do koszyka kolejny produkt, żeby osiągnąć ten pułap,
- motywacja do częstszych zakupów – zbieranie punktów i otrzymywanie limitowanych promocji to skuteczne metody do tego, aby zachęcić klientów do częstszych zakupów w Twoim sklepie internetowym,
- utrzymanie stałych klientów – gdy masz sklep internetowy, ważne jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale też tworzenie strategii posprzedażowej. Program lojalnościowy może doskonale sprawdzić się do utrzymania klientów na dłużej i zwiększenia zaufania wobec marki,
- rozwój marki i wzrost wiarygodności – program lojalnościowy to dowód na to, że marka się rozwija, dba o klientów i szuka sposobu na wyróżnienie swojej oferty na tle konkurencji.
Jak stworzyć program lojalnościowy sklepu internetowego?
Myślisz, że proces tworzenia programu lojalnościowego wymaga jedynie współpracy z programistą? Jasne, że nie. Konieczne jest m.in. określenie celów, stworzenie hierarchii nagród i dopasowanie komunikacji. Poznaj etapy, dzięki którym stworzysz program lojalnościowy.
Poznaj potrzeby grupy docelowej
Zanim programista rozpocznie pracę nad wdrażaniem programu w sklepie online, musisz zająć się kilkoma zadaniami, które zwiększą skuteczność programu lojalnościowego i pozwolą lepiej dopasować go do potrzeb klientów.
Pierwszym zadaniem powinna być analiza klienta. Stwórz personę, czyli określ, kim są osoby, które robią zakupy w Twoim sklepie online. Ustal ich wiek, płeć, zainteresowania, problemy, wysokość dochodów. W tym celu świetnie sprawdzą się dane znajdujące się w Google Analytics.
Dobrym sposobem na zbadanie rynku, poznanie potrzeb i problemów klientów są też ankiety, które warto podesłać klientom w newsletterze lub stworzyć je w social mediach.
Ustal cel
Kolejnym krokiem powinno być określenie celu, czyli co chcesz osiągnąć, tworząc program lojalnościowy w Twoim e-commerce. Celem może być zwiększenie częstotliwości zakupów, wartości koszyka czy wzrost wiarygodności.
Wybierz rodzaj programu lojalnościowego
Następnie zastanów się, jaki rodzaj programu lojalnościowego pozwoli osiągnąć wyznaczony cel i najlepiej dopasuje się do potrzeb grupy docelowej. Dla przykładu programy klubowe to dobry wybór, aby zwiększyć wartość koszyka. Za to programy punktowe zachęcają do częstszego robienia zakupów w sklepie.
Ustal hierarchię nagród
Kolejną ważną kwestią będzie ustalenie struktury nagród, która zmotywuje klienta do tego, aby wybierać właśnie Twoją ofertę. W branży e-commerce częściej stosuje się programy lojalnościowe, które zapewniają rabaty, gratisy, cashback, darmową dostawę. Najlepiej stwórz kilka pułapów tak, aby klienci mogli dążyć do uzyskania większych rabatów czy gratisów za częstsze zamawianie w Twoim sklepie. To zmotywuje ich do korzystania z Twojej oferty.
Pamiętaj także o tym, aby stworzyć regulamin programu lojalnościowego – najlepiej skonsultuj się z prawnikiem.
Stwórz program lojalnościowy
Dopiero na tym etapie rozpocznij współpracę z programistą, który pomoże Ci stworzyć atrakcyjny, intuicyjny, szybko działający i przemyślany program lojalnościowy. Gdy zastanawiasz się, jak stworzyć program lojalnościowy, możesz wykorzystać takie narzędzia jak Smile.io, Antavo czy LoyaltyLion.
Ważne jest także to, abyś miał możliwość monitorowania na bieżąco, jak sprawdza się program lojalnościowy w praktyce. Przydatne będą takie wskaźniki jak stopa retencji klienta czy średnia wartość koszyka zakupowego. To pozwoli Ci określić, czy realizujesz wytyczony cel i jaki jest ROI.
Najlepsze programy lojalnościowe w e-commerce w Polsce
Zamiast wymyślać koło od nowa, przeanalizuj konkurencję i przekonaj się, czym wyróżniają się najlepsze programy lojalnościowe w e-commerce w Polsce. Sprawdź ich strukturę nagród, zasady działania, a nawet wygląd. Na podstawie zdobytych informacji stwórz własny program lojalnościowy dopasowany do Twojej branży, asortymentu, celu i grupy docelowej.
Answear Club
Klienci otrzymują cashback za każde zakupy – 10% wartości zakupów. To pozwala im obniżyć wartość kolejnego zamówienia. W ten sposób marka umożliwia obniżenie wartości koszyka nawet do 50%.
Empik Premium
To połączenie programu lojalnościowego z modelem subskrypcyjnym. Klienci płacą miesięczną opłatę abonamentową i w zamian otrzymują darmową dostawę, zniżki na produkty w marketplaces Empika i sklepach stacjonarnych, a także szereg innych korzyści.
Do wyboru jest również Empik Premium Free, który jest bezpłatny i oferuje kilka udogodnień, ale nie tak wiele, jak płatna wersja.
Źródło: https://www.empik.com/premium
ZooPlus
Posiadacze psów i kotów również mogą skorzystać z programu lojalnościowego. ZooPlus umożliwia zbieranie punktów za zakupy. Następnie punkty można wymieniać na wskazane gratisy – w zależności od liczby zebranych punktów.
H&M Membership
To program klubowy, który jednocześnie pozwala na zbieranie punktów za zakupy. Polega na tym, że klient dołącza do społeczności i zyskuje liczne korzyści. Najpopularniejsze nagrody to zniżki, darmowa dostawa, dostęp do ekskluzywnej oferty specjalnej i wcześniejszy dostęp do wyprzedaży. Warto zwrócić uwagę na to, że zgromadzone punkty można też wymieniać na zniżki w zewnętrznych platformach np. na dostęp do Spotify.
Źródło: https://www2.hm.com/pl_pl/member/info.html?srsltid=AfmBOopZFVyC1ZFzdYohjIIlxg4fPKzZSBPymSKWRHgLWToHgGaMuXjG
Zalando Loyalty Program
Klienci zyskują możliwość zbierania punktów za zakupy i pisanie recenzji. Następnie punkty wymieniają na zniżki na produkty dostępne w sklepie Zalando.
🚀 Programy lojalnościowe w e-commerce pomagają zatrzymać klienta
Z naszymi praktycznymi wskazówkami stworzysz skuteczny program lojalnościowy w branży e-commerce. Zaoferuj klientom rabaty, wcześniejszy dostęp do produktów w wyprzedaży oraz gratisy. Zbuduj strukturę nagród, która przyciąga klientów, zachęca do robienia częstszych zakupów czy do zwiększania wartości koszyka.