blog marketing poradniki

Marketing skierowany do pokolenia Z. Zobacz, jakie strategie marketingowe przemawiają do Zetek!

Marketing skierowany do pokolenia Z

Pokolenia nie są takie same – mają one różne preferencje i oczekiwania, chociażby w zakresie komunikatów marketingowych i strategii. To, co się sprawdza w przypadku millenialsów, niekoniecznie musi przynosić efekty, gdy chcemy dotrzeć do pokolenia Z. Biorąc pod uwagę fakt, że Zetki stanowią już całkiem istotną część rynku i mają rosnący wpływ na firmy, koniecznie trzeba wiedzieć, jak dotrzeć do Zoomerów. Jakie są ich oczekiwania? Kto w ogóle należy do tego pokolenia? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań uzyskasz z tego artykułu. Zachęcamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Kto należy do pokolenia Z?

Pokolenie Z, inaczej Zoomerzy, czy po prostu Zetki to osoby, które przyszły na świat w latach 1995-2012. Najstarsi przedstawiciele tego pokolenia w 2024 roku kończą już 29 lat, co oznacza, że większość z nich pierwsze kroki w wybranym zawodzie ma już za sobą. Jednak ta generacja jest bardzo zróżnicowana, ponieważ zaliczani są do niej również ludzie, którzy na tę chwilę są jeszcze nastolatkami – niektórzy z nich mają po zaledwie 12 lat. To dość liczna grupa, która wyróżnia się również zupełnie innym podejściem do życia w porównaniu z poprzednimi pokoleniami. 

Czym wyróżniają się Zetki?

Pokolenie Z to pierwsza w historii generacja, która dorastała w świecie cyfrowym, z wysoko zaawansowanymi technologiami i Internetem. Zetki odkąd się urodziły, znają to środowisko, dlatego nierzadko można się spotkać z określaniem ich jako cyfrowych tubylców. Dla porównania millenialsi rodzili się i dorastali, gdy Internet dopiero stawiał pierwsze kroczki. 

Jak Zetki podchodzą do pracy? Chętnie do niej uczęszczają, wielu przedstawicieli tego pokolenia zaczęło dorabiać sobie jeszcze w latach szkolnych. Jednak zazwyczaj nie angażują się zbytnio w obowiązki zawodowe.

Ciekawe jest również ich podejście do zakupów. Raczej są rozważni i nie kupują czegoś pod wpływem emocji. Ludziom często błędnie wydaje się, że skoro Zoomerzy dużo czasu spędzają w social mediach i przepalają swój czas na niezbyt produktywne zajęcia, podobnie wygląda u nich kwestia wydawania pieniędzy. Tymczasem statystyki mówią zupełnie co innego.

Z powyższego wynika, że większość ludzi – 48,79% – z pokolenia Z dokonuje zakupów dopiero wtedy, gdy czegoś naprawdę potrzebują. Źródło danych: https://www.creatopy.com/blog/whitepaper-what-clicks-with-gen-z/

Zetki to także ludzie odpowiedzialni społecznie. Mają oni silne poglądy na różne tematy społeczne i bardzo chętnie kupują od marek, które działają w taki sposób, aby chronić środowisko. 

Jakich metod powinieneś używać, aby dotrzeć do Zoomerów? 

W czasach, kiedy mamy dostęp do licznych nowoczesnych technologii, a trendy ulegają dynamicznym zmianom, dotarcie do Zoomerów, czyli przedstawicieli młodszego pokolenia, dorastającego w erze cyfrowej, może wydawać się trudne. Niekoniecznie musi takie być, jeśli zastosujesz odpowiednie strategie i metody. Przekonaj się, jak możesz skutecznie wpłynąć na pokolenie Z!

Jak widzisz, nawet 63% osób z generacji Z uczestniczących w badaniu stwierdziło, że korzysta codziennie z Internetu, wręcz co chwilę do niego zagląda. 33% Zetek również robi to każdego dnia, ale wyłącznie o określonych porach. Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Koha

Media społecznościowe

Z pewnością nie będziesz zdziwiony, gdy powiemy, że naturalnym środowiskiem Zoommerów są media społecznościowe. Korzystają oni z różnych platform, ale jedno jest pewne: jeśli chcesz dotrzeć do Zetek, nie może zabraknąć Cię w social mediach

Zetki wykorzystują media społecznościowe do różnych celów. Przykładowo Facebook służy im do pozyskiwania informacji. Jest to dość oficjalny kanał, co oznacza, że Zoomerzy korzystają z niego głównie w sprawach służbowych czy uczelnianych. 

Używają również Messengera czy WhatsAppa do komunikacji. Te narzędzia służą im do utrzymywania kontaktu ze znajomymi i członkami rodziny. Chętnie korzystają także ze Snapchata, Instagrama czy TikToka, gdzie mogą relacjonować swoje życie. 

Fragment raportu wskazuje, że 71% Zetek korzysta z Facebooka. Źródło danych: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Content marketing 

Content marketing jest również ważny, jeśli chcesz dotrzeć do Zetek. Dla tego pokolenia liczy się możliwość szybkiego zapoznania się z treścią, dlatego staraj się inwestować w treści o zwięzłym przekazie. Wskazane są krótkie teksty. Zawsze jak najszybciej przekazuj wiadomości. Zrezygnuj również z długich wstępów. Rozważ umieszczanie w artykułach rozmaitych grafik i infografik. Są one sposobem na przyjemne przekazanie ważnych informacji. W ten sposób skutecznie przyciągniesz uwagę Zetek, a co więcej: przygotowanie infografik jest proste, szybkie i tanie, ponieważ możesz skorzystać z darmowej wersji Canvy. 

Influencer marketing 

Wielu Zoomerów jest na bieżąco z informacjami udostępnianymi przez influencerów. Dla dużej części z nich są to autorytety, dlatego każda firma powinna zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z influencerami. Nie ma konieczności, aby od razu szukać osób z największymi zasięgami. Zdajemy sobie sprawę, że takie współprace mogą kosztować majątek. Dlatego dobrą informacją jest też to, że pokolenie Z ufa również mikroinfluencerom

Źródło: https://morningconsult.com/influencer-report-engaging-gen-z-and-millennials/

Pamiętaj jednak, że przygotowując kampanię influencer marketingu dla pokolenia Z, nie możesz wybrać pierwszej przypadkowej osobowości internetowej. Powinna to być osoba, która zdobyła zaufanie wśród młodych ludzi. Zwróć uwagę również na to, czy grono jej odbiorców jest zaangażowane. Lepszym wyborem może okazać się współpraca z małym influencerem mającym aktywnych fanów aniżeli współdziałanie z gwiazdą Internetu, która, choć ma duże zasięgi, nie cieszy się zbytnio zaufaniem użytkowników. 

Krótkie filmiki 

Jako że pokolenie Z żyje w otoczeniu urządzeń elektronicznych już praktycznie od urodzenia, nie dziwi fakt, że czas skupienia uwagi osób z tej generacji jest niewielki. Ten wynosi około ośmiu sekund. Dla porównania dla nieco starszych osób, millenialsów, ten czas wynosi około 12 sekund. W tym czasie określają, czy czymś mogą być zainteresowani, czy raczej nie.  

Źródło: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Zoomerzy potrafią się skupić przez naprawdę krótki czas, dlatego, aby do nich trafić, zdecydowanie warto pomyśleć o inwestycji w krótkie filmiki, trwające nie dłużej niż kilka sekund. Z tego powodu TikTok zdobywa coraz większą popularność wśród młodych ludzi. Statystyki wskazują, że 60% użytkowników tej platformy to pokolenie Z [źródło: https://99firms.com/blog/generation-z-statistics/#gref].

To właśnie ono wyznacza trendy. Najmłodsze pokolenie czuje się na TikToku jak ryba w wodzie. Algorytm, który jest dość kontrowersyjny, wyświetla im materiały, które są zgodne z ich zainteresowaniami. To z kolei sprawia, że Zetki (i nie tylko) tracą poczucie czasu i spędzają na platformie zdecydowanie za dużo godzin. Na szczęście wiele osób to zauważa i stara się ograniczać scrollowanie. 

Powyższe statystyki pokazują, że średni czas w miesiącu, jaki użytkownicy na całym świecie spędzili na korzystaniu z TikToka to aż 34 godziny. Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report 

Memy

Jako że pokolenie Z jest generacją wychowaną na memach, koniecznie musisz to wykorzystać w swoich działaniach marketingowych. Pamiętaj jednak o zasadzie, o której już wspomnieliśmy, używaj krótkich treści. Dotyczy to również obrazów. 

Źródło: Raport Marketing Generacyjny Kohai

Jak przyciągnąć do siebie Zetki? Wskazówki od Efectowni

Zastanawiasz się, jak skutecznie możesz przyciągnąć do siebie pokolenie Z? Są na to liczne sposoby, choć my wybraliśmy wyłącznie te o największej skuteczności. Poniżej poznasz przygotowane przez nas wskazówki. Już dzisiaj możesz zacząć wdrażać je w życie, aby za pewien czas dostrzec niesamowite efekty!

Dostosuj styl komunikacji i język

Podstawową metodą na to, aby przyciągnąć do siebie Zetki, jest posługiwanie się językiem, który jest bliski ludziom z tego pokolenia. Bez tego żadna kampania marketingowa skierowana do osób w takim wieku nie może się udać. Jeśli zastanawiasz się, jak możesz dowiedzieć się, jaki styl komunikacji powinieneś zastosować, najłatwiej będzie, jak po prostu zapoznasz się z treściami, które tworzy i udostępnia w sieci ta grupa odbiorców

Możesz podejrzeć w sieci działania znanych osób z tego pokolenia. To najlepszy i zarazem najprostszy sposób, abyś dowiedział się, co jest skuteczne, a z czego lepiej zrezygnować. Gdy natomiast możesz sobie na to pozwolić, a oferta Twojej firmy jest skierowana głównie do młodych dorosłych, opłacalne może okazać się zatrudnienie nowych pracowników z pokolenia Z. Oni najlepiej wiedzą, jak dostosować styl komunikacji i język do Zetek!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Poznaj i zrozum ich wartości

Dla pokolenia Z duże znaczenie ma ekologia, prawa zwierząt, czy chociażby równouprawnienie. Dla zdecydowanej większości jego przedstawicieli dużo ważniejsze jest to, jak dana działalność wpływa na środowisko aniżeli rozpoznawalne logo. Jak możesz to wykorzystać? Rób wszystko, aby przekonać gen Z o tym, że Twoja marka jest świadoma i nieustannie angażuje się w działania na rzecz wspomnianych wartości. Pamiętaj jednak, że kłamstwo ma krótkie nogi, a Zoomerzy to świetni detektywi i szybko wyłapują fałsz, a przy tym nie mają oporów, aby piętnować go publicznie.

Postaw na Real Time Marketing

Szczególne znaczenie ma też to, abyś jak najszybciej reagował na aktualne trendy. Zoomerzy są na bieżąco ze wszystkimi trendami i wydarzeniami w sieci. Reaguj więc ekspresowo na zmieniające się trendy i pojawiające się nagłe wydarzenia. Mowa tutaj o Real Time Marketingu, który jest uwielbiany przez młodych dorosłych. Rada dla Ciebie: bacznie obserwuj, co się dzieje w Internecie i sprawdzaj, czy jest coś, co możesz wykorzystać dla swojej marki i sprawić, że ta przyciągnie uwagę Zoomerów. Jeśli chcesz zobaczyć, jak robić to dobrze, idealnym przykładem może okazać się IKEA.

Real Time Marketing w wydaniu IKEA znów nie zawodzi. Tym razem sklep zareagował na filmik aktorki Hanny Turnau, na którym możemy dostrzec mężczyznę przebranego za niedźwiedzia. Ten oczekuje od niej pieniędzy za to, że zostanie uwieczniony na nagraniu tworzonym na Krupówkach. Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/posts/pfbid0bsTBrAg4uGvsRAt5kZtCDq7HxchtS4ytcigTaCZ7ePUHPah1enPeFGdEgvhrcXYhl

Przy tworzeniu tego typu materiałów zachowaj jednak ostrożność i zawsze staraj się, aby reklama miała pozytywny wydźwięk. Absolutnie nie może być tak, że np. wykorzystasz czyjeś nieszczęście, aby na tym zyskać. Jednocześnie przypominamy, że skandaliczną reklamę stworzyła niegdyś firma Tiger, która prezentowała się w ten sposób:

Marka Tiger 1 sierpnia, czyli w dniu Narodowego Dnia Pamięci Powstania Warszawskiego postanowiła pokazać fanom… środkowy palec. Chyba nie musimy mówić, że jest to idealny przykład tego, jak NIE robić RTM-ów. Źródło: https://www.bluerank.com/blog/twarz-real-time-marketingu-prawdziwa-czy-zrobiona/

Bądź autentyczny

Pokolenie Z ma dość wyidealizowanego obrazu rzeczywistości, który ogląda już od najmłodszych lat. Nie ufają takim przekazom, stąd też wynika rosnąca popularność TikToka, gdzie, choć można spotkać mnóstwo niskiej jakości nagrań, to jednak są one autentyczne w przeciwieństwie do wielu wysokobudżetowych kampanii reklamowych. Musisz więc starać się udowadniać, że Twoja marka jest autentyczna. Chętnie dziel się różnymi informacjami na temat firmy i pokazuj, że Twoje intencje są zupełnie czyste. 

Przykładowo: jeśli prowadzisz sklep internetowy z odzieżą, nie bój się napisać szczegółów na temat konkretnych produktów. Napisz, gdzie są one szyte i z jakimi kosztami to się wiąże. Pokaż swoim klientom, skąd bierze się końcowa cena towaru. 

Stosuj storytelling

Dobrym pomysłem może być również używanie storytellingu. Ludzie od dawna przekazują sobie różne historie. W ten sposób uczą, przekazują wartości czy nawzajem się inspirują. Nie mamy wątpliwości, że opowieści nadal mają ogromną moc, również w świecie biznesu. 

Aby dotrzeć do generacji Z, musisz nauczyć się opowiadać historie i budować narrację, mającą znaczenie dla Twoich odbiorców. Zrób wszystko, aby Twoi potencjalni klienci mieli szansę poczuć, zrozumieć i zapamiętać Twoją markę. 

Naszym ulubionym przykładem jest tutaj Allegro, które doskonale rozumie, o co chodzi w storytellingu i co roku dostarcza nam wspaniałe świąteczne reklamy, które zawsze opowiadają wzruszające historie, a przy okazji reklamują serwis. 

Zadbaj o wiele możliwości kontaktu 

Chcąc sprawić, aby pokolenie Z chętnie korzystało z Twojej oferty, niezbędne jest zadbanie również o to, aby mogło ono swobodnie nawiązać kontakt. To zdecydowanie nie są ludzie, którzy chętnie dzwonią do działu obsługi klienta czy na infolinię, aby dowiedzieć się więcej na temat interesującego ich produktu czy zapytać o inną kwestię. Gdy nie znajdą alternatywy, jest duże ryzyko, że po prostu zrezygnują z zakupu. Chyba nie chcesz w taki sposób tracić klientów, prawda? Dlatego postaraj się, aby Zetki mogły skontaktować się z Twoją marką poprzez social media lub maila. Co więcej, ważne jest, abyś jak najszybciej udzielał odpowiedzi. Czas ma tutaj równie duże znaczenie. 

Dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych

Statystyki pokazują, że nawet 98% przedstawicieli pokolenia Z posiada smartfon. Ciekawe jest również to, że zdecydowana większość, ponieważ aż 91% osób w tym wieku otrzymuje swoje pierwsze urządzenie mobilne przed 16. rokiem życia [źródło: https://www.warroominc.com/institute-library/blog/how-gen-z-is-re-defining-digital/]. Z tym wiąże się to, że każdy przedsiębiorca, który chce dotrzeć do pokolenia Z, musi zadbać o to, aby jego strona była dostosowana do urządzeń mobilnych. 

[źródło: https://theconversation.com/gen-z-smartphone-addiction-can-boost-compulsive-buying-but-businesses-can-help-them-kick-the-shopping-habit-189346]

🚀 Marketing skierowany do pokolenia Z – podsumowanie

Teraz już wiesz, że Zetki to kolejne pokolenie, którego absolutnie nie możesz ignorować. Jego przedstawiciele są już na rynku pracy, zarabiają własne pieniądze, dlatego koniecznie uwzględnij ich przy planowaniu strategii marketingowej. Obowiązkowo musisz korzystać z wielu kanałów komunikacji, aby dotrzeć do Zetek. Szczególnie ważne jest to, aby nie zabrakło Twojej marki na Facebooku, TikToku czy Instagramie. Nie zapominaj także, że dla Zoomerów atrakcyjne są różne materiały publikowane w sieci, ale szczególnie lubią treści wizualne. 

Zetki to dość ostrożni i wymagający konsumenci. Trudno również zdobyć ich zaufanie, ponieważ są świadomi, że Internet jest przepełniony prostymi, typowymi trikami marketingowymi. Gdy jednak już Ci się to uda, zbudujesz trwałe relacje z pokoleniem Z i osiągniesz sukces w tym konkurencyjnym świecie. Pamiętaj również, że Zoomerzy bezproblemowo poruszają się po sieci, więc chętnie porównują także informacje czy ceny. Dużą wartość mają dla nich również opinie czy doświadczenia innych. Jeśli czujesz, że to Cię przerasta i nie masz czasu na wdrażanie tych wszystkich działań, skontaktuj się z Efectownią. Chętnie pomożemy dotrzeć do pokolenia Zetek.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *