blog poradniki

Twoja strona nie jest widoczna w Google? Podpowiadamy przyczyny i rozwiązania tego problemu!

Strona nieobecna w Google

Gdy przedsiębiorca dostrzeże, że jego strona jest niewidoczna w Google, może ogarnąć go całkowite przerażenie. Nie ma co się dziwić, ponieważ widoczność w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, czyli w Google, jest bardzo ważna. Przekłada się na ruch w witrynie i konwersję. Istnieje wiele powodów, przez które strona pozostaje nieobecna w Google. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się o najpopularniejszych przyczynach braku strony w wyszukiwarce. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Strona niewidoczna w Google – co to oznacza? 

Przedsiębiorcy często zadają sobie pytanie: dlaczego mojej strony nie ma w Google? Czy zrobiłem coś nieprawidłowo? A może czegoś zabrakło, dlatego Google jej nie widzi? Jak to naprawić? Zacznijmy od podstaw, czyli co mamy na myśli, gdy mówimy, że strony nie ma w Google? Otóż oznacza to, że ta nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz. 

Dlaczego Twoja strona jest niewidoczna w Google? Najczęstsze powody

Za moment przekonasz się, że istnieje mnóstwo możliwych powodów, dla których Google nie wyszukuje strony internetowej Twojej firmy. Podkreślamy, że skupiliśmy się tylko na tych najczęstszych. To właśnie one zazwyczaj powodują, że strona WWW staje się nieobecna w wynikach wyszukiwania. Poznaj je!

1. Brak zaindeksowania strony przez roboty Google

Wyszukujesz swoją witrynę w Google i nie widzisz jej wśród wyników na żadne słowa kluczowe, również te zawierające nazwę firmy? W takim razie jest duża szansa na to, że powodem jest brak zaindeksowania strony przez Google. 

Jeśli dopiero co założyłeś swoją stronę, może to być zupełnie normalne. Wówczas musisz poczekać od kilku dni do nawet kilku miesięcy. 

Powinieneś wiedzieć, że Google wykorzystuje roboty indeksujące, które są odpowiedzialne za przeszukiwanie stron internetowych i dodawanie ich do bazy danych. Gdy nie znajdą one Twojej strony, nie dojdzie do jej zaindeksowania i tym samym pojawienia się jej w wynikach wyszukiwania. 

Przekonaj się, czy nieobecność Twojej strony w wyszukiwarce spowodowana jest problemami z indeksacją, wpisując w pasek wyszukiwania Google: „site:” + adres witryny. W naszym przypadku będzie to wyglądało w ten sposób: „site:efectownia.pl”.

2. Zablokowane indeksowanie

Innym problem powodującym nieobecność strony internetowej w Google może być zablokowane indeksowanie. To również dość częsta przyczyna. Zdarza się, że podczas tworzenia lub wprowadzania zmian na stronie w sekcji meta robots stosuje się ręcznie dodany zapis „noindex”. Jest to sposób na to, aby uniemożliwić dostęp użytkownikom wyszukiwarki.

Najzwyczajniej w świecie często zapomina się o usunięciu wspomnianego znacznika i ten pozostaje, gdy witryna zaczyna działać. Na szczęście łatwo możesz się pozbyć tego błędu. Po prostu usuń znacznik „noindex” – to powinno spowodować, że strona zacznie wyświetlać się w indeksie Google.

3. Strona zablokowana przez plik robots.txt

Dlaczego strona jest nieobecna w Google? Powodem może być to, że jest ona zablokowana przez plik robots.txt. Jest to plik tekstowy, który przekazuje robotom Google informacje na temat tego, jakie podstrony powinny być indeksowane, a jakie nie. 

Jeśli chcesz go znaleźć, wpisz w pole wyszukiwania adres swojej strony internetowej + „/robots.txt”. W naszym przypadku będzie to wyglądało w ten sposób: „efectownia.pl/robots.txt”.

Po wpisaniu w polu wyszukiwania adresu swojej strony internetowej wraz z dopiskiem „robots.txt” zobaczysz listę podstron z oznaczeniami „Allow: /” i „Disallow: /”. To pierwsze polecenie zezwala robotom Google na zaindeksowanie danej podstrony, a „Disallow: /” to ogranicza. Zatem gdy okaże się, że problem z widocznością strony jest zależny od pliku robots.txt, konieczne będą zmiany. Zdecyduj, które podstrony mają być zaindeksowane i ustal odpowiednie polecenie „Allow: /”. 

4. Brak mapy strony

Duże znaczenie ma także mapa strony (sitemap). To po prostu plik w formacie XML, który zawiera wszelkie najistotniejsze informacje o strukturze witryny internetowej. To właśnie dzięki temu narzędziu roboty wyszukiwarek mogą lepiej zrozumieć strukturę witryny i zaindeksować jej zawartość. W przypadku braku mapy strony lub jej niewłaściwej konfiguracji pojawiają się problemy z indeksacją przez Google. Jeśli nie posiadasz sitemap, znajdź dowolny generator map witryn i utwórz ją, postępując zgodnie z instrukcją na stronie.

Przykładowy generator map witryn. Źródło: https://www.xml-sitemaps.com/

5. Kary od Google

Chociaż ostatnimi czasy kary od Google nie są częste, to jednak się zdarzają i mogą powodować problemy z widocznością strony internetowej w wyszukiwarce. W sytuacji, gdy Google dostrzeże, że strona Twojej firmy narusza wytyczne dla webmasterów, konieczne będzie wprowadzenie modyfikacji, aby strona spełniała wytyczne Google. Warto wiedzieć, że filtry i kary ze strony Google mogą być spowodowane np. niską jakością treści, upychaniem słów kluczowych, nienaturalnymi linkami wychodzącymi lub kierującymi do Twojej strony, spamem, niejawnymi przekierowaniami czy atrybutami ALT niezgodnymi z zawartością obrazka. 

6. Atak hakerski

Za nieobecność strony internetowej w Google może odpowiadać również atak hakerski. Gdy dostrzeżesz niepokojące zmiany, modyfikacje, których sam nie wprowadziłeś, jest spore ryzyko, że padłeś ofiarą ataku hakerskiego. W takiej sytuacji problemy z widocznością mogą pojawić się z dwóch powodów. Albo Google stwierdzi, że Twoja witryna jest niebezpieczna i pozbędzie się jej, lub uzna działania hakerskie za techniki Black Hat SEO i ukarze witrynę

Niestety ataki hakerskie nie należą do rzadkości, a ich skutki mogą być bardzo poważne. Najczęściej można spotkać się z tym, że polegają one na umieszczaniu spamerskiej treści na stronie głównej czy dodawaniu ukrytych linków (np. biały font na białym tle). Niezależnie od zastosowanej metody, zazwyczaj chodzi o promowanie produktów i usług leżących w interesie hakera, a jego działania praktycznie zawsze przypominają techniki Black Hat SEO.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

7. Strona zablokowana dla niezalogowanych użytkowników

Z problemem zniknięcia strony z Google często zmagają się właściciele stron, które są chronione hasłem lub wymagają zalogowania. Wówczas trzeba liczyć się z tym, że nie tylko niezalogowani użytkownicy nie będą mieli dostępu do strony, ale również roboty Google. W takim przypadku indeksowanie może być utrudnione, co przekłada się na brak widoczności w wynikach wyszukiwania. 

8. Aktualizacje algorytmu 

Dlaczego Google nie wyświetla Twojej strony? Innym powodem mogą być aktualizacje algorytmu. Są one wprowadzane praktycznie każdego dnia, ale najczęściej pozostają niezauważone, ponieważ niewiele zmieniają. Co pewien czas jednak mają miejsce aktualizacje rdzenia algorytmu. Google decyduje się na nie, aby wyszukiwanie było jeszcze lepsze, łatwiejsze i efektywniejsze. W przypadku takich dużych aktualizacji mogą zdarzać się wahania w pozycjach, ale na szczęście tego typu problemy zwykle szybko znikają.

9. Dużo niskiej jakości linków

Za problemy z widocznością strony w wyszukiwarce mogą odpowiadać linki, a właściwie ich brak lub nienaturalność. Będąc właścicielem strony internetowej, koniecznie musisz zadbać o odpowiednie backlinki, co ma ogromne znaczenie, szczególnie gdy Twoi konkurenci je mają. Niestety przedsiębiorcom często wydaje się, że wystarczy zadbać o zastosowanie słów kluczowych, aby strona była dobrze widoczna w wyszukiwarce Google. 

Tymczasem prawda jest taka, że niezbędne jest również pozyskiwanie wysokiej jakości linków. To może być nieco problematyczne zwłaszcza dla właścicieli nowych witryn. Ci często decydują się na nieuczciwy link building, lecz to wszystko na nic, ponieważ Google świetnie radzi sobie z wykrywaniem takich taktyk i kara strony za takie postępowanie, obniżając ich pozycje. Jeśli nie wiesz, jak zbudować odpowiednią strategię, nawiąż kontakt ze sprawdzoną agencją marketingową, która pomoże Ci poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. 

10. Thin content

Strona zawierająca thin content również może pozostawać niewidoczna dla odbiorców. Thin content to nic innego jak mało wartościowa, zduplikowana i zawierająca niewiele informacji treść. Niestety brak jakościowych materiałów na stronie to nadal często spotykany problem. Jednak jego rozwiązanie jest bardzo proste. Musisz po prostu bardziej przyłożyć się do tworzenia treści. Powinny być one rozbudowane, wartościowe i cechować się unikalnością. Przed przystąpieniem do tego musisz dobrze zrozumieć swoją grupę docelową, sprawdzić, jakie słowa kluczowe będą najlepsze i stworzyć treści dostarczające rzeczywistą wartość. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

11. Duplicate content

Za brak widoczności strony w Google może odpowiadać również zduplikowana treść. Tutaj niestety nie ma drogi na skróty. Przedsiębiorcy często uważają, że wystarczy umieścić te same treści na różnych podstronach. Robią to zarówno w obrębie jednej witryny, jak i między różnymi stronami. Niestety, Google zdecydowanie tego nie lubi, ponieważ zależy mu, aby użytkownicy otrzymywali unikalne i wartościowe informacje. Nie dziwi więc fakt, że strony mające powieloną zawartość są mniej wartościowe

Duplicate content to problem, który często dotyczy sklepów internetowych. Ich właściciele kopiują opisy produktów z konkurencyjnych stron do swojego sklepu, ponieważ tak jest łatwiej i szybciej. Wiadomo, że stworzenie własnych opisów zabiera dużo czasu i może być kosztowne, jeśli zdecydujesz się to zlecić agencji marketingowej lub freelancerowi. Jest to jednak jedyna słuszna droga, aby nie zniknąć z Google. Pamiętaj także, że nie możesz dublować opisów produktów czy kategorii nawet dla tych samych towarów, które niewiele się różnią, np. kolorem. Jeśli natomiast chcesz mieć pewność, że Twoje teksty są unikalne, użyj jednego z wielu narzędzi stworzonych do tego celu. 

Po wpisaniu fragmentu tekstu w wyszukiwarkę możesz się przekonać, czy duplicate content to problem, który dotyczy Twojej strony. Jak widać, w tym przypadku dochodzi do duplikacji. Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

12. Złośliwe oprogramowanie

Google zależy na tym, aby chronić użytkowników przed potencjalnie niebezpiecznymi witrynami. Dlatego w sytuacji, gdy na Twojej stronie znajdzie się złośliwe oprogramowanie, Google może ją zwyczajnie ukryć. Częstym problemem są też niezabezpieczone formularze umożliwiające publikowanie komentarzy. Jeśli zdarzy się, że Twoją stronę zaatakują spamboty, Google najpewniej potraktuje ją jak zainfekowany serwis. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy ten problem dotyczy Twojej strony, zaloguj się do Google Search Console i wejdź w zakładkę „Problemy dotyczące bezpieczeństwa”. W przypadku ich wykrycia, konieczne jest usunięcie złośliwego oprogramowania z serwera i plików strony, a następnie trzeba ponownie zgłosić stronę do oceny przez Google przy pomocy Google Search Console.

13. Duża konkurencja 

Strona niewidoczna w Google to problem, który może spowodować również konkurencja. Jeśli działasz w branży, w której masz sporo „dużych” rywali, to musisz bardziej przyłożyć się do optymalizacji swojej strony pod kątem SEO. Przyjmijmy, że działasz w branży meblowej. W takim przypadku ograniczenie się do stosowania tylko fraz generycznych złożonych z 1-2 słów nie spowoduje, że Twoja strona zyska wysokie pozycje. 

W takim przypadku lepiej, abyś wykorzystywał frazy long tail. Cechują się one mniejszą popularnością, ale generują wartościowy ruch. Użytkownik po wpisaniu dłuższego zapytania w wyszukiwarkę jest bardziej zdecydowany na zakup konkretnego produktu, więc gdy trafi na Twoją stronę, jest duża szansa, że skorzysta z oferty.

Co zrobić, aby strona była widoczna w wyszukiwarce? 

Po zapoznaniu się z powyższą treścią wiesz już, że istnieje mnóstwo możliwych przyczyn braku widoczności Twojej strony w Google. Tak naprawdę rozwiązanie tego problemu jest zależne od tego, co go spowodowało. Zdajemy sobie jednak sprawę, że niezależnie od powodu, możesz nie wiedzieć, jak go rozwiązać lub po prostu nie masz na to czasu. Nie przejmuj się – od tego jesteśmy my! Na co dzień zajmujemy się marketingiem internetowym i dbamy o widoczność naszych klientów w sieci. Jeśli chcesz, abyśmy sprawili, by Twoja strona była widoczna w Google lub pojawiła się w TOP 10, skontaktuj się z nami i poznaj szczegóły oferty.

🚀 Twoja strona nie jest widoczna w Google? Podpowiadamy przyczyny i rozwiązania tego problemu – podsumowanie

Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, aby jego strona internetowa miała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Niestety jej osiągnięcie nie zawsze jest proste, a do tego nierzadko zdarza się, że witryna jest całkowicie nieobecna w wyszukiwarce. W takim przypadku absolutnie nie możesz lekceważyć problemu. Najpewniej jest on spowodowany którąś z powyższych przyczyn. 

Zacznij od sprawdzenia, czy strona została w ogóle zaindeksowana. Gdy okaże się, że z indeksacją jest wszystko w porządku, przeanalizuj pozostałe aspekty takie jak m.in. brak mapy strony, możliwe kary od Google, thin content, duplicate content, atak hakerski czy aktualizacje algorytmu. Niezależnie od tego, co okaże się problemem, możesz być spokojny, ponieważ większość błędów szybko i sprawnie da się usunąć. 

Gdy natomiast Twoim problemem nie jest całkowity brak widoczności strony w Google, ale za to chciałbyś, aby znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania, również powinieneś zadbać o odpowiednią optymalizację strony i działania poza witryną. Uwierz nam na słowo, że warto o to się zatroszczyć, ponieważ pozycjonowanie pozwala zdobyć nowych klientów, znacząco zwiększyć sprzedaży czy osiągnąć inne cele. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tych wszystkich aspektach, skontaktuj się z Efectownią. Nasi specjaliści powalczą o to, abyś był zadowolony z widoczności swojej strony w wynikach wyszukiwania.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *