Prowadzisz biznes lokalny i chcesz dotrzeć do nowych klientów? Niezależnie od tego, czy masz sklep stacjonarny, czy świadczysz usługi na wybranym obszarze, wykorzystaj Internet do promocji swojej oferty. Zapoznaj się z naszym poradnikiem, aby dowiedzieć się, jak promować biznes lokalny w Internecie.
11 pomysłów, jak reklamować lokalną firmę
Lokalne SEO
Niezależnie od tego, czy działasz lokalnie, czy globalnie, Twoja firma potrzebuje strony internetowej. Witryna w Internecie to świetne miejsce do tego, żeby opowiedzieć trochę o firmie, zaprezentować ofertę, pochwalić się dotychczasowymi realizacjami i zostawić dane kontaktowe.
Oczywiście to dopiero początek, następnie musisz zadbać o to, żeby witryna stała się widoczna w Internecie. Ze względu na dużą konkurencję absolutną podstawą promocji lokalnej firmy w Internecie jest pozycjonowanie lokalne. Działania SEO to sporo zadań do wykonania – od wyboru lokalnych słów kluczowych (zawierają nazwę miasta czy regionu), dodanie na stronę tekstów wskazujących na lokalizację firmy, pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych oraz optymalizację kodu, zdjęć i już istniejących tekstów. Dlatego zazwyczaj firmy korzystają z usług specjalistów i agencji SEO.
W dużym uproszczeniu, dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie lokalne? Bo dzięki temu, gdy użytkownik wpisze w pole wyszukiwania w Google „informatyk Zielona Góra”, natrafi na Twoją ofertę, a Ty zyskasz szansę na zdobycie nowego klienta.
Promocja lokalnej firmy usługowej w Meta Ads
Jak reklamować lokalną firmę w Internecie? SEO wymaga czasu, dlatego warto zacząć od inwestycji w pozycjonowanie, a w międzyczasie skupić się także na sposobach promocji biznesu lokalnego, które zapewnią korzyści od razu. Niezawodnym rozwiązaniem będzie stworzenie kampanii w Meta Ads, czyli na Facebooku i Instagramie.
Źródło: https://www.facebook.com/business/ads
Meta Ads zapewnia szeroki wybór sposobów dotarcia do potencjalnych klientów lokalnych. Skuteczność płatnych reklam zwiększa targetowanie pod względem lokalizacji. Dlatego, zamiast ustawiać reklamę, która będzie wyświetlana użytkownikom z całej Polski, skieruj ją do potencjalnych klientów. Najlepiej zaznacz pinezką na mapie siedzibę Twojej firmy, a następnie wpisz maksymalny zasięg wyświetlania reklamy w kilometrach. Dzięki temu wyświetlisz reklamę swojej firmy jedynie użytkownikom Facebooka czy Instagrama, którzy mieszkają lub pracują na tym obszarze.
Ważną kwestią jest również ustawienie budżetu na reklamę lokalnej firmy w Meta Ads – spokojnie wystarczy określić dzienny limit na poziomie 10-20 zł.
Aktywność w social mediach
W dużych miastach lub gdy Twoja firma należy do bardzo konkurencyjnej branży, warto aktywnie prowadzić profile firmowe w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, YouTube czy nawet TikTok mogą pomóc w budowaniu pozycji eksperta, zwiększeniu zasięgu, a nawet pomogą pozyskać nowych klientów.
Źródło: https://www.facebook.com/efectownia/posts/pfbid02wwb71RnDyXRwfc2z7gBg5b3LEAXpJ3LS7BC2v58nVFi7QLdpSzVC9APHykiwVGRbl
W przypadku biznesów lokalnych media społecznościowe służą jako potwierdzenie wiarygodności firmy. Dlatego warto publikować tam zdjęcia przedstawiające ofertę i dotychczasowe realizacje, pozytywne opinie zadowolonych klientów czy pracowników podczas pracy.
Social media powinny posłużyć także do budowania interakcji z użytkownikami, dlatego warto organizować konkursy, tworzyć ankiety, live’y czy odpowiadać na komentarze. Świetnie może sprawdzić się także rozpoczęcie współpracy z lokalnym influencerem – to coraz popularniejsza opcja w dużych miastach np. w Warszawie, Gdańsku czy Krakowie.
Google Ads a biznes lokalny
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak reklamować firmę w Internecie, to nie możesz zapomnieć o potencjale Google Ads. Mówi się, że aż do 80% transakcji dochodzi dzięki Google – zarówno dzięki pozycjonowaniu, jak i Google Ads.
Jeśli inwestujesz w SEO, przynajmniej na czas oczekiwania na efekty, zainwestuj w ten rodzaj promocji firmy. Zaletą Google Ads jest to, że reklama będzie widoczna natychmiast, a Ty zapłacisz za każde kliknięcie w link.
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Podobnie jak w przypadku pozycjonowania wykorzystywany jest tutaj potencjał mniej konkurencyjnych, lokalnych słów kluczowych. Oprócz samej analizy fraz kluczowych należy poświęcić chwilę także na napisanie dobrych tekstów meta title i meta description. Oto przykład odpowiednich tekstów:
- Fryzjer dla panów Poznań Winogrady | Strzyżenie włosów dla mężczyzn
- Atrakcyjne ceny i krótkie terminy. Wybierz najlepszy salon fryzjerski w Poznaniu na Winogradach i umów się na wizytę do fryzjera dla prawdziwych mężczyzn.
Meta title powinien mieć nie więcej niż 70 znaków ze spacjami, a meta description ok. 140-160 znaków. W tekście powinna znaleźć się nazwa miasta, zachęta do wybrania oferty i wezwanie do działania, które wskazuje użytkownikom, co powinni zrobić.
Podczas konfiguracji reklamy należy ustalić obszar, na którym chcesz promować swoją ofertę. Użytkownikom znajdującym się w zasięgu reklamy, zostanie wyświetlona reklama np. w płatnych wynikach wyszukiwania czy w aplikacjach.
Chcesz dowiedzieć się, jak dodać adres swojej firmy pod reklamą w płatnych wynikach organicznych? Dzięki niej użytkownicy szybciej znajdą siedzibę Twojej firmy. Wystarczy, że zweryfikujesz adres firmy w Profilu Firmy (dawnym Google Moja Firma), a następnie połączysz swoje konto z Google Ads. Przejdź do zakładki „Reklamy i rozszerzenia” i wybierz „Rozszerzenia lokalizacji”. Później po prostu wyszukaj lub połącz ze swoim kontem, a adres zapisze się automatycznie. Użytkownik uzyska też informację, jaka odległość dzieli go od Twojej firmy.
Twoja firma na Mapach Google
Jak reklamować lokalną firmę usługową? Oprócz papierowych wizytówek, które nadal mogą przydać się w małych miastach, prawdziwym must have jest obecność na Mapach Google. Jak tego dokonać? Stwórz Profil Firmowy (dawny Google Moja Firma) w Google.
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Jeśli masz minimalny budżet reklamowy i zupełnie nie znasz się na marketingu internetowym, zacznij od stworzenia wizytówki w Google.
Jak uzupełnić Profil Firmowy, aby wykorzystać jego potencjał?
- Dodaj zdjęcia siedziby firmy, pracowników przy pracy czy dotychczasowych realizacji.
- Zachęć wcześniejszych klientów do pozostawienia opinii.
- Uzupełnij dane kontaktowe takie jak nazwa firmy, adres, numer telefony, adres strony firmowej i adres e-mailowy.
- Napisz krótki opis i uwzględnij tam informacje na temat tego, w jakiej branży działa Twoja firma i co zawiera oferta.
- W opisie i nazwie firmy uwzględnij też słowo kluczowe z nazwą miasta, aby zwiększyć szansę na to, że Twoja wizytówka znajdzie się wysoko w Google.
- Uzupełnij kategorie, w jakich działa przedsiębiorstwo lub najbardziej zbliżoną, a także wskaż autentyczne godziny otwarcia firmy.
Lokalne hashtagi na TikToku i Instagramie
Prowadzisz firmowe konto na TikToku? Nie zapomnij także o tym, aby pod opisem TikToka dodać także hashtagi. Świetnym sposobem na to, aby promować firmę lokalnie, jest wpisanie hashtagów, które nawiązują nie tylko do usług, branży, ale też do lokalizacji.
Podobnie wygląda to na Instagramie, gdzie hashtagi także zwiększają zasięg.
Źródło: https://www.tiktok.com/@efectownia/video/7379160348642888993
Remarketing w małej firmie usługowej
Jak jeszcze można promować firmę usługową w Internecie? Świetnie sprawdzi się w tym celu remarketing, czyli docieranie z reklamą do osób, które już wcześniej odwiedziły stronę firmową.
Najlepiej wybrać opcję, która polega na tym, że docieramy z reklamą firmy do osób, które przeglądały stronę czy zakładkę Usługi w ciągu ostatnich 48 godzin. To zapewnia największą szansę na to, że potencjalny klient powróci na stronę i skontaktuje się np. e-mailowo lub telefonicznie.
Pamiętaj, że reklamę remarketingową można wykorzystać w sieci Google Ads oraz w Meta Ads.
Stwórz program lojalnościowy
Oferujesz klientom możliwość zamówienia usług czy kupienia produktów przez Internet? W takim razie odpowiedzią na pytanie, jak skutecznie promować biznes lokalny w Internecie, może być stworzenie programu lojalnościowego.
To dobry sposób na to, aby nowych odbiorców zamienić w stałych klientów, którzy zapewnią Twojej firmie stabilność. Programy lojalnościowe są chętnie tworzone przez siłownie, restauracje czy firmy cateringowe.
Ważne jest to, aby klient faktycznie zyskiwał liczne korzyści dzięki dołączeniu do programu lojalnościowego. Zaoferuj rabaty za złożenie kilku zamówień, czy darmowy produkt po uzbieraniu kilkunastu punktów.
Źródło: https://www.hebe.pl/my-hebe.html
Dołącz do grup tematycznych i lokalnych na Facebooku
Aktywność w grupach na Facebooku również świetnie sprawdzi się do reklamowania lokalnej firmy w Internecie. Znajdź lokalne grupy, a także te jak najbardziej powiązane tematycznie z branżą i lokalizacją. Warto wpisać w pole wyszukiwania np. słowo „spotted” oraz nazwę miasta.
Zapoznaj się z regulaminem grup, aby upewnić się, czy możesz reklamować tam swoją ofertę i np. wklejać adres strony. Bądź aktywny, dziel się wiedzą i sprytnie reklamuj swoją ofertę.
Publikuj artykuły sponsorowane na regionalnej stronie
Lokalny biznes możesz promować w Internecie, publikując artykuły sponsorowane na regionalnych portalach. Na pewno znajdziesz lokalną stronę, na której publikowane są wiadomości z okolicy. Skontaktuj się z właścicielami witryny i dowiedz się, ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego. Napisz tekst samodzielnie lub stwórz brief i zleć to zadanie doświadczonemu copywriterowi.
Przykład artykułu sponsorowanego. Źródło: https://ddtorun.pl/pl/644_artykuly-sponsorowane/57151_jaki-siewnik-punktowy-wybrac-porownanie-maszyn.html
Zachęć do zamawiania online i odbioru stacjonarnie
Gdy już wykorzystasz przynajmniej kilka wyżej wymienionych pomysłów na to, jak reklamować lokalną firmę usługową i handlową, pamiętaj o jeszcze jednym. Jeśli masz sklep stacjonarny i internetowy, to zaoferuj możliwość zamawiania online i odbioru w placówce. Dzięki temu zachęcisz klientów do odwiedzania Twojej firmy, a przy tym zwiększysz szansę na wzrost wartości koszyka.
🚀 Jak promować biznes lokalny w Internecie? Podsumowanie
Papierowe ulotki, wizytówki czy reklama w prasie to już za mało, aby wypromować lokalny biznes. Potrzebujesz wykorzystać potęgę Internetu, który przyciągnie do Twojej firmy nowych klientów z okolicy. Nasz poradnik sprawił, że teraz już wiesz, jak promować biznes lokalny w Internecie. Stwórz przemyślaną strategię marketingową i zainwestuj w pozycjonowanie lokalne, Google Ads, reklamę Meta Ads i wiele innych sposobów na skuteczną promocję lokalnej firmy. A jeśli potrzebowałbyś wsparcia w tym zakresie i pomocy specjalistów Google Ads, SEO, czy copywriterów, zgłoś się do nas i porozmawiajmy!