copywriting marketing SEO

Duplicate content – dlaczego ważna jest unikalność tekstu?

duplicate content - grafika główna

Prowadzisz serwis internetowy i zależy Ci na tym, aby odniósł sukces? W takim razie musisz zadbać o mnóstwo elementów, w tym o unikalny content. Tylko jeśli content będzie unikalny i wartościowy, istnieje szansa, że Twoja strona internetowa znajdzie się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania i będzie często odwiedzana. Mimo to niestety duplikacja treści to wciąż bardzo często występujący problem na stronach internetowych. Co dokładnie oznacza duplicate content? Dlaczego jest groźny dla stron? Dowiedz się z naszego artykułu.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Duplicate content – co to jest?

,,Duplicate content” to termin stosowany w SEO, który oznacza powielanie treści na kilku domenach w sieci lub w ramach jednej domeny, do której prowadzą różne adresy URL. Biorąc to pod uwagę, należy wyróżnić zarówno duplikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną.

Wewnętrzny a zewnętrzny duplicate content

Kiedy mówimy o wewnętrznej duplikacji contentu to chodzi tutaj o treść powieloną na Twojej stronie. W tym przypadku może to być efekt skopiowana tekstów z innych portali bądź błędów w optymalizacji strony. Bardzo często spotykanym problemem w przypadku sklepów internetowych jest powielanie opisów przy np. różnych kolorach tego samego produktu (gdy każdy z wariantów kolorystycznych ma inną podstronę). Natomiast zewnętrzna duplikacja ma miejsce, gdy te same treści znajdują się na kilku witrynach internetowych. Tutaj najczęstszym przypadkiem jest przekopiowanie opisów produktów ze strony producenta bądź dystrybutora.

Dlaczego warto tworzyć unikalne treści?

Na Twojej stronie internetowej koniecznie muszą być unikalne i wartościowe teksty. Inwestycja w nie zawsze się opłaca. Przede wszystkim pamiętaj, że Google docenia jedynie te witryny, które mogą zaoferować ciekawy content. Taki, który będzie pomocny dla użytkownika i go zaciekawi, a przy okazji zwiększy widoczność witryny w wyszukiwaniach Google.

Jeśli na Twojej stronie będą powielane treści, to użytkownik będzie miał problem ze znalezieniem interesujących go informacji. Uwierz: szybko się zirytuje, opuści stronę i już nigdy na nią nie wróci. Nie myśl także nad skopiowaniem treści z innych stron – to plagiat, co na pewno niekorzystnie wpłynie na wizerunek Twojej firmy. W ten sposób nie uda Ci się zbudować wizerunku eksperta w danej tematyce.

Prowadzisz sklep internetowy? Tutaj bardzo często trudno o unikalny content. Przedsiębiorcy często po prostu kopiują informację od producenta – tak jest szybciej i wygodniej, ale czy lepiej? Na pewno nie. Jeśli koniecznie chcesz wziąć informację od producenta, to postaraj się ją rozbudować i tym samym stworzyć własny, a przede wszystkim unikalny opis produktu. Może uda Ci się lepiej, dokładniej opisać dany produkt, a przy okazji wykorzystać większą liczbę słów kluczowych? Spróbuj, nie masz nic do stracenia!

Jak tworzyć wartościowe i unikalne treści?

Wierzymy, że wiesz już, dlaczego duplikacja treści nie jest dobrym pomysłem. Zamiast tego powinieneś stawiać na unikalne teksty. Czy wiesz, jak je tworzyć? O czym trzeba pamiętać, aby content był wartościowy i unikalny? Przede wszystkim sprawdź, co oferuje konkurencja i spraw, żeby Twoje teksty były lepsze, bogatsze. W każdym tekście w pełni wyczerpuj dany temat i zadbaj o atrakcyjny sposób przedstawienia tematu. Nie zapominaj o nagłówkach, tabelkach, czy wypunktowaniach. Dobrym pomysłem być może także dodawanie grafik do artykułów na blogu.

Z jakich narzędzi antyplagiatowych warto korzystać?

Jeśli zajmujesz się tworzeniem treści, to na pewno przydatne będą dla Ciebie narzędzia do antyplagiatu. Tego typu narzędzia są darmowe lub płatne. Wiele z nich przy okazji sprawdza content pod względem poprawności gramatycznej. Poznaj narzędzia antyplagiatowe, które warto przetestować!

  1. Plagiarismdetector: jeśli szukasz darmowego programu, który pozwala na weryfikację tekstu nawet do 7000 zzs jednocześnie to jest to dobry wybór. To doskonałe narzędzie m.in. dla copywriterów, czy agencji marketingowych.
  2. Plagiarisma: to kolejny w pełni darmowy program do sprawdzania unikalności tekstu. Jego sporą zaletą jest to, że obsługuje ponad 190 języków.
  3. Dupli Checker: polecany program do sprawdzania plagiatu online. Jego zaletą jest to, że obsługuje różne formaty plików (np. PDF czy TXT).
  4. PlagiarismSearch: jest zaawansowanym programem antyplagiatowym, który jest zarówno darmowy, jak i płatny. Jeśli chcesz skorzystać z darmowej wersji, to będzie obowiązywało ograniczenie sprawdzania tekstu do 150 słów. Gdy chcesz sprawdzić dłuższy tekst, konieczny będzie zakup pakietu (najtańszy jest w cenie około 33 zł).
  5. Copyscape: program sprawnie i szybko dokonuje analizy treści, a wyniki przedstawia w formie raportu. Za podstawową wersję programu nie musisz nic płacić.

Jak możesz sprawdzić unikalność tekstu z pomocą wyszukiwarki Google?

Do sprawdzenia unikalności tekstu możesz wykorzystać powyższe programy antyplagiatowe, ale istnieje jeszcze inne rozwiązanie – wyszukiwarka Google. Jak to zrobić z jej pomocą? Wystarczy, że w pole wyszukiwarki wpiszesz fragment tekstu (2–3 zdania), który chcesz sprawdzić. Ważna wskazówka: treść umieść w cudzysłowie. W ten sposób wyświetlą się wszystkie zaindeksowane przez Google wyniki posiadające taką teść.

Jeśli otrzymasz jedynie jeden wynik, to możesz być pewny, że treść jest unikalna i jest dostępna jedynie na tym serwisie. Z kolei gdy wyświetli się więcej wyników, to sprawdź je i skontroluj, czy treść została powielona. Sprawdzanie unikalności tekstu z pomocą wyszukiwarki Google jest banalnie proste, jednak jeśli chcesz w ten sposób sprawdzić dużą liczbę podstron, to może pochłonąć to sporo czasu. Wówczas lepszym rozwiązaniem może być program antyplagiatowy.

Jakie mogą być konsekwencje duplikacji treści?

Mimo że o negatywnych skutkach duplikacji treści mówi się tak wiele, to wciąż niektórzy właściciele witryn internetowych nie zdają sobie sprawy, że ,,pożyczenie” treści produktu ze strony producenta, czy powielanie treści w obrębie własnej strony, są działaniami, które niekorzystnie wpływają na stronę.

Duplicate content może zmniejszyć skuteczność pozycjonowania i widoczność strony internetowej. Dodatkowo wiedz, że jeśli dojdzie do zewnętrznej duplikacji, to grożą Ci konsekwencje prawne związane z plagiatem.

Wykrycie duplikacji treści nie jest trudnym zadaniem dla algorytmów Google. Powielone treści są odbierane przez algorytmy Google jako teksty niskiej jakości, co również przekłada się na spadek widoczności i ruchu na stronie. To chyba wystarczające dowody na to, że warto zadbać o unikalność treści.

Czy można otrzymać kary za duplicate content?

Czy za duplicate content grożą kary? Tak! Choć wciąż są rzadkością. Możliwe kary to nałożenie filtra lub wyłączenie z indeksacji. To, jaka kara zostanie nałożona, jest zależne od stopnia plagiatu. Nie powinieneś jednak obawiać się tego typu kar, jeśli na Twojej stronie znajduje się zaledwie kilka powielonych opisów. Pamiętaj także, że inną karą za duplicate content jest niższa pozycja strony, więc.. powtórzmy to jeszcze raz: zawsze stawiaj na unikalne treści i nie martw się karami!

Duplicate content – jak go uniknąć? Cenne porady od Google

Jesteś ciekaw, jak możesz uniknąć duplikacji treści? W takim razie zapoznaj się przede wszystkim z instrukcjami od Google. Wśród zaleceń znajdziesz:

  • używanie przekierowań 301;
  • dbanie o spójność linkowania wewnętrznego;
  • używanie najwyższego poziomu domen;
  • ostrożne rozpowszechnianie treści;
  • unikanie schematów i powtórzeń;
  • usuwanie nadmiaru podobnych treści;
  • dokładne poznanie systemu zarządzania treścią.

Co możesz zrobić, gdy ktoś kradnie Twoje treści?

Znalazłeś witrynę w sieci, na której są Twoje oryginalne treści, a Ty nie wyraziłeś na to zgody? Przede wszystkim zachowaj spokój i zacznij od nawiązania kontaktu z adminem tamtej witryny. Poproś go o usunięcie tych treści. Zwykle ten sposób przynosi oczekiwane efekty. Gdyby jednak tak się nie stało, to kolejną opcją jest zgłoszenie plagiatu do Google. Czasem jednak ten sposób zawodzi – wówczas spróbuj udać się do prawnika, aby skonsultować tę sprawę. Warto, abyś opowiedział o swoim zamiarze osobie, która ,,pożyczyła” tekst. Jest duża szansa na to, że zdecyduje się jednak usunąć nieswoje treści.

Istnieją również zabezpieczenia antykradzieżowe, które sprawdzają się całkiem dobrze. Możesz zastosować blokadę, która spowoduje, że użytkownicy nie będą mogli kopiować elementów witryny. Inni decydują się na rozwiązanie polegające na automatycznym załączeniu linku do strony, z której dany fragment tekstu został skopiowany. Ma to jednak dużo mniejszą skuteczność, ponieważ taki link bez problemu można usunąć.

🚀 Duplicate content – podsumowanie

Opowiedzieliśmy już, jak i dlaczego duplicate content szkodzi. Nie warto decydować się na powielanie treści, ponieważ bardzo niekorzystnie oddziałuje to na pozycjonowanie strony i jej postrzeganie przez wyszukiwarki – wszystkie, nie tylko Google. Jeśli więc podejrzewasz, że na Twojej stronie jest duplicate content, to pozbądź się go. To pomoże m.in. osiągnąć Twojej witrynie lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Poznałeś także sposoby na sprawdzenie, czy treści są unikalne. Oczywiście jeśli sam je tworzysz, to nie ma potrzeby ich weryfikacji. Gdy jednak korzystasz ze wsparcia copywritera, to korzystanie z antyplagiatu może być bardzo przydatne – tym bardziej że istnieją darmowe narzędzia antyplagiatowe.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *