Właśnie odkryłeś, że Twoja strona internetowa obniżyła swoje notowania na liście wyników wyszukiwania Google? Zapewne jest to dla Ciebie niemiłą niespodzianką. Jednak taka sytuacja nie zawsze powinna niepokoić. Jeśli dopiero niedawno założyłeś stronę www i startujesz z działaniami z zakresu pozycjonowania, to normalne, że nie znajduje się wysoko. Gdy jednak witryna jest prowadzona już dłuższy czas, to powinieneś zareagować. Jakie mogą być przyczyny spadku pozycji w Google? Co możesz zrobić z takim problemem? Sprawdź koniecznie!
10 najczęstszych przyczyn spadku pozycji w Google
Spadek pozycji w Google może być poważnym problemem. Jest bowiem jednoznaczny z tym że strona jest mniej widoczna w wynikach wyszukiwania. Co jednak za to odpowiada? Poznaj 10 najczęstszych przyczyn spadku pozycji w Google!
Aktualizacje Google
Jedną z najczęstszych przyczyn spadku pozycji w Google są aktualizacje Google, których celem jest dostarczanie użytkownikom coraz lepiej dopasowanych wyników wyszukiwania. Niestety nie masz na nie bezpośredniego wpływu. Często są one porównywane do huraganu, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy zostaną wprowadzone i jakie dokładnie wprowadzą zmiany. Zdecydowanie są to zmiany trudne do przewidzenia. Aktualizacje Google mogą negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony w Google, lecz jeśli zadbałeś o to, aby na stronie były dobre treści i odpowiednio zoptymalizowane, to najprawdopodobniej zmiany wprowadzane przez Google będą korzystnie działały na stronę. Systematycznie wprowadzane zmiany prowadzą do tego, że tracą strony zaniedbane, ponieważ spadają na coraz niższe pozycje.
Pojawienie się konkurencji
Nie tylko Ty optymalizujesz swoją stronę internetową. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, na pewno masz konkurencję. Być może poradzą sobie oni lepiej z optymalizacją strony www i w efekcie wyprzedzą Cię w wynikach wyszukiwania konkretnych słów kluczowych. Niestety, jest to spore ryzyko. Może być też tak, że nagle na rynku pojawi się nowa konkurencja, która będzie mogła pochwalić się odpowiednio przygotowaną stroną, zawierającą wysokiej jakości treści. Są także konkurenci, którzy wdrażają techniki depozycjonowania polegające m.in. na wystawieniu negatywnych opinii na Twój temat w internecie. Ich celem jest obniżenie pozycji strony w Google. Nie należy stosować tego typu działań, a co więcej:są one nawet karalne!
Zbyt szybki przyrost linków zewnętrznych
Wartościowe linki zewnętrzne do Twojej strony internetowej to niezwykle istotna rzecz. Jednak wiele osób zapomina o tym, że przyrost takich odnośników nie może być zbyt szybki. Warto wspomnieć, że niegdyś bardzo popularne były tzw. Systemy Wymiany Linków (SWL), których celem było budowanie sieci między stronami www, które miały małowartościowe odnośniki na inne witryny z tej sieci. Jednak po wprowadzeniu aktualizacji Pingwin w 2012 roku zaprzestano korzystać z takich systemów, ponieważ jest to karane przez Google.
Małowartościowa treść
Niskiej jakości treść na stronie to częsta przyczyna spadku pozycji w Google. Nie mamy żadnych wątpliwości, że treść jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Zatem jeśli nie zadbasz o dobry content, to nie licz na wysoką pozycję strony w rankingu Google. Treści na Twojej stronie powinna cechować najwyższa jakość, czyli muszą być rozbudowane, oryginalne (!) i zawierać najważniejsze szczegóły. Równie ważną kwestią jest język, którym są napisane. Język powinien być przede wszystkim poprawny i prosty.
Jednak tworzenie takich treści każdego dnia czy nawet co tydzień pochłania mnóstwo czasu i energii. Dlatego też jeśli czujesz, że sobie z tym nie radzisz, nie masz na to czasu lub po prostu wolisz powierzyć to zadanie komuś innemu, dobrym pomysłem może okazać się zatrudnienie copywritera. Oczywiście jeden czy dwa słabsze wpisy na blogu nie zrujnują potencjału Twojej strony, jednak jeśli gorsze (lub dużo krótsze) wpisy będą pojawiały się częściej, to niestety będzie Cię to kosztowało obniżenie pozycji w Google.
Duplikowanie treści
Duplicate content może być przyczyną spadku pozycji w Google. Bardzo często dotyczy on treści tylko w obrębie jednej witryny, ale nie tylko. Niektórzy przedsiębiorcy wciąż nie zdają sobie sprawy, że kopiowanie treści z innych stron nie jest dobrym krokiem. I choć może się wydawać, że powtarzanie opisów produktów w sklepach internetowych to sposób, by zaoszczędzić mnóstwo czasu, to jednak wiąże się ze spadkiem pozycji i wieloma innymi nieprzyjemnościami. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest samodzielne tworzenie dobrych (także pod kątem SEO) opisów i treści, które korzystnie wpłyną na pozycjonowanie strony i będą pomocne dla klientów. Jeśli brakuje Ci na to czasu, copywriter może wykonać to za Ciebie.
Krótki czas obecności w internecie
Nie ma możliwości, aby Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, jeśli jest obecna dopiero od niedawna w internecie. Musi upłynąć nieco czasu, zanim Google w ogóle zaindeksuje stronę po raz pierwszy i dopuści do wysokich pozycji na konkurencyjne słowa kluczowe.
Sprawność strony
Nikt nie lubi zbyt długo czekać, aż strona się załaduje. Dlatego postaraj się, aby Twoja strona www ładowała się maksymalnie w przeciągu 2–3 sekund. Jeśli będziesz kazał czekać użytkownikom długi czas, to najprawdopodobniej porzucą oni domenę, a to zwiększy współczynnik odrzuceń, co niekorzystnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Koniecznie więc zadbaj o optymalizację witryny, aby ta działała szybciej. Warto też wspomnieć o czynnikach wpływających na prędkość ładowania, do których zaliczamy m.in. za duże zdjęcia opublikowane na stronie, kod źródłowy strony czy szybkość serwera. Co więcej, postaraj się zapewnić sprawną wersję mobilną, tak aby użytkownicy korzystający z telefonów czy tabletów mogli swobodnie poruszać się po witrynie.
Brak przekierowań
Zdecydowałeś się przenieść stronę do innej domeny lub pozbyć się jakiejś podstrony? W takim razie nie zapomnij o jej przekierowaniu w nowe miejsce. Jeśli tego nie zrobisz, to Google uzna, że strona już nie działa i po prostu nie będzie jej uwzględniało w wynikach wyszukiwania. Obowiązkowo więc poprawnie dodaj przekierowania i sprawdź, czy poprawnie działają.
Problem ze złośliwym oprogramowaniem
Problemy ze złośliwym oprogramowaniem są niestety dość często. Gdy tylko dostrzeżesz, że strona ładuje się bardzo wolno, zawiesza się, a pliki strony zostały zmienione lub usunięte bądź też Twoja strona znalazła się niżej w Google i pokazują się ostrzeżenia przed szkodliwymi treściami w wynikach wyszukiwania (które skutecznie zniechęcają do odwiedzenia strony), to istnieje spore prawdopodobieństwo, że Twoja strona zmaga się ze złośliwym oprogramowaniem (malware). Jest to oprogramowanie stworzone, aby przejąć wrażliwe dane. W celu wykrycia i usunięcia takiego problemu możesz skorzystać z wielu dostępnych narzędzi. Wraz z usunięciem złośliwego oprogramowania, zniknie odpowiednie oznaczenie ze strony wyników wyszukiwania.
Sezonowość biznesu
To, że Twoja strona www ma niższą pozycję w Google, niekoniecznie musi Cię martwić. W końcu istnieje mało działalności, które przez cały rok, nieustannie, cieszą się niezmiennym zainteresowaniem. Na przykład: jeśli prowadzisz sklep z kostiumami kąpielowymi, to zapewne najwięcej klientów masz latem, z kolei gdy sprzedajesz sprzęt narciarski – zimą. Wiedz zatem, że czasowy spadek odwiedzin z wyników organicznych może być normalny. Jeśli chcesz się dowiedzieć, kiedy taki spadek może wystąpić w danej branży, warto, abyś skorzystał z prostego narzędzia Google Trends.
Inne możliwe powody spadku pozycji w Google
Co jeszcze może być przyczyną spadku pozycji w Google? Oto inne możliwe powody:
- nadmiar słów kluczowych – umieszczanie fraz kluczowych w każdym zdaniu nie jest dobrym pomysłem, ponieważ skutkiem jest przeoptymalizowanie strony i spadek pozycji;
- usunięcie dużych ilości treści – jeśli pozbyłeś się jakościowych treści, które były bardzo pomocne w promocji witryny, może to się wiązać z utratą nie tylko linków wewnętrznych i słów kluczowych, ale także widoczności w wyszukiwarce;
- kara od Google – złamanie wytycznych wyszukiwarki może wiązać się z otrzymaniem kary ręcznej.
Spadek pozycji w Google – co zrobić, aby strona znów była wysoko?
Odpowiedź na to pytanie jest zależna od tego, co spowodowało spadek pozycji Google. Najczęściej jednak w takiej sytuacji sprawdza się audyt SEO, który umożliwia ustalenie przyczyny spadku pozycji w Google. W zależności od niej wdraża się różne działania. Jeśli np. przyczyną jest po prostu lepsza konkurencja, należy zadbać o lepszą optymalizację witryny i widoczność strony oraz nieustannie obserwować działania konkurencyjnych firm, aby zawsze móc być o krok przed nimi. Z kolei gdy problemem są powielone treści, zastępuje się je nowymi, unikalnymi tekstami. Sposób postępowania jest zależny od przyczyny problemu, jeśli jednak nie wiesz, jak go rozwiązać, możemy pomóc!
🚀 Spadek pozycji w Google – podsumowanie
Jak już sam dostrzegłeś, spadek pozycji w Google może wynikać z bardzo wielu powodów. Gdy zetkniesz się z takim problemem, to przede wszystkim ustal i usuń przyczynę problemu. Może jest nim niska jakość contentu lub niewłaściwe linki? Postaraj się doprowadzić swoją stronę do perfekcji. Jednak zdajemy sobie sprawę, że to, na jakiej pozycji jest strona na liście wyników wyszukiwania Google, jest zależne od naprawdę wielu czynników różnego pochodzenia. Jeśli nie wiesz, co zrobić, aby strona www radziła sobie lepiej, to skontaktuj się z nami. Sprawdzimy jej stan techniczny, zapoznamy się z zawartością, dzięki czemu uda nam się dokładnie określić, co wymaga poprawy. Zapraszamy do kontaktu!
Matematyk
24 stycznia 2024Obawiam się, że właśnie padłem ofiarą zbyt szybkiego przyrostu linków i nagłego spadku pozycji.
Jak długo mogą trwać tego typu spadki? Czy teraz należy budować pozycję od nowa? A może należy wszystkie tego typu linki zablokować bezpośrednio w Google?
Michał Kukliński
24 stycznia 2024Zrozumiałe obawy, jednak każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnej analizy. Możliwe, że szybki przyrost linków wpłynął na spadek pozycji, ale aby to potwierdzić, należy dokładnie przeanalizować zarówno działania contentowe, jak i strategię link buildingu, a także ewentualne zmiany techniczne na projekcie. Czas trwania takich spadków jest różny i zależy od wielu czynników. Zamiast blokować linki w Google, lepiej jest najpierw zrozumieć przyczynę spadków, a następnie opracować zbalansowaną strategię odbudowy pozycji. Możemy pomóc w przeprowadzeniu takiej analizy i doradzić, co dalej robić. Skontaktuj się z nami, aby omówić szczegóły!