
Używasz pojęcia „retargeting” i „remarketing” jako synonimy? To błąd i co ciekawe popełniany nadal dość często nawet przez osoby z branży marketingowej. Podobne brzmienie obu słów bywa mylące. Dlatego zdecydowaliśmy się przygotować artykuł, dzięki któremu dowiesz się, co to jest retargeting i remarketing, a także odkryjesz różnice między tymi pojęciami. Zapraszamy do czytania!

Co to jest remarketing?
Co zrobić, aby użytkownik wrócił na Twoją stronę i dokończył zakupy lub rozpoczął współpracę z firmą? Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wykorzystanie remarketingu.
Pytanie brzmi – co to jest remarketing? To strategia marketingowa, która polega na docieraniu do wcześniejszych klientów, którzy jakiś czas temu robili zakupy w Twoim sklepie, ale od jakiegoś czasu ich nie powtarzali. Remarketing warto wykorzystać także w stosunku do osób, które wykonały już jakąś akcję na stronie internetowej. Może to być także zapis do newslettera. Dzięki zgromadzonym informacjom na temat użytkownika można mu wysłać wiadomość e-mailową, w której przypomnimy o porzuconym koszyku lub wyświetlić reklamę z Google Ads.
Wyróżniamy 3 rodzaje remarketingu:
● remarketing standardowy – w dużym uproszczeniu warto wiedzieć, że remarketing standardowy polega na wyświetlaniu reklam displayowych Google czy też wysyłaniu wiadomości e-mail osobom, które porzuciły koszyk lub od jakiegoś czasu nie robiły zakupów w Twoim sklepie internetowym (dotyczy jakiegoś wycinka czasu);
● remarketing dynamiczny – polega na dostosowaniu reklam do użytkowników przy pomocy inteligentnych automatów Google; w tym przypadku dużą uwagę zwraca się na dopasowanie reklamy do interakcji użytkownika z witryną;
● remarketing zaawansowany – polega na segmentowaniu użytkowników tak, aby skuteczniej dopasować do nich reklamę; segmentacja jest uzależniona od tego, jaką akcję na stronie wykonał użytkownik.
Wykorzystanie remarketingu może zapewnić Twojej firmie liczne korzyści – w tym m.in. zwiększenie współczynnika konwersji, zmniejszenie liczby porzuconych koszyków oraz budowanie relacji z klientami, którzy już skorzystali z Twojej oferty.
Co to jest retargeting?
Remarketing i retargeting to nie są synonimy. Dlatego zwróćmy uwagę teraz na to, co to jest retargeting. Otóż cechą charakterystyczną dla tego rodzaju strategii marketingowej, jest wykorzystywanie płatnych reklam – w tym tych najpopularniejszych, czyli Google Ads i Meta Ads.
Podobnie jak w przypadku remarketingu głównym celem retargetingu jest zwiększanie konwersji. Przy czym retargeting dociera do potencjalnych klientów, którzy zdecydowali się już na jakąś interakcję z Twoją witryną, ale nie wykonali oczekiwanej akcji, np. nie dodali produktów do koszyka, nie zapisali się do newslettera czy nie wysłali wiadomości przy pomocy formularza.
Bez uruchomienia reklam takich jak retargeting istnieje niewielka szansa, że użytkownik powróci na Twoją stronę. Dlatego po tym, jak przejdzie na inne strony, zostanie mu wyświetlona reklama Twoich produktów czy oferty, aby zachęcić do powrotu i tym razem zrealizowania akcji na stronie, do której nie doszło wcześniej.
Warto podkreślić, że retargeting czerpie informacje na temat użytkowników dzięki wykorzystaniu plików cookies. Przez to liczba informacji jest dość ograniczona, szczególnie po zmianie przepisów, które umożliwiają użytkownikom odrzucenie plików cookies.
Wyróżniamy dwa rodzaj retargetingu:
● retargeting statyczny – charakteryzuje się przedstawianiem tej samej reklamy wszystkim użytkownikom, którzy odwiedzili Twoją witrynę;
● retargeting dynamiczny – ten rodzaj retargetingu polega na wykorzystywaniu automatycznej analizy do ustalenia, w jaki sposób użytkownik wszedł w interakcję ze stroną i na tej podstawie dopasowana jest reklama, której celem jest skierowanie odbiorcy ponownie na stronę.
Wykorzystywanie retargetingu pozwala optymalizować współczynnik konwersji i pomaga w przeprowadzaniu klienta do ostatniego etapu lejka sprzedażowego. Reklama retargetingowa ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marki.
Co łączy retargeting i remarketing?
Główną cechą, która łączy retargeting i remarketing, jest zwiększenie współczynnika konwersji. Obie strategie marketingowe pomagają docierać do użytkowników, którzy już w jakiś sposób weszli w interakcję ze stroną internetową.
Kolejną cechą wspólną retargetingu i remarketingu jest możliwość automatyzacji działań marketingowych w firmie. Dla przykładu retargeting i remarketing można zautomatyzować dzięki Google Ads. W przypadku remarketingu świetnie sprawdzają się także oprogramowania autoresponder, które pomagają w dopasowaniu e-maili do konkretnych użytkowników i ich potrzeb.
Jeszcze jedną ważną, wspólną cechą retargetingu i remarketingu jest personalizacja. W obu przypadkach możesz tworzyć dopasowane do użytkowników komunikaty, które zwiększają skuteczność reklam.
Retargeting a remarketing – różnice
W takim razie, czym różni się retargeting od remarketingu?
● Sposób pozyskiwania informacji – dzięki temu, że wiesz już, co to jest retargeting, zdajesz sobie sprawę z tego, że do wyświetlania użytkownikom dopasowanych reklam wykorzystuje pliki cookies i piksele śledzące. Natomiast remarketing pobiera dane na temat użytkowników np. adres e-mailowy lub informacje na temat cen i zakupów.
● Grupa odbiorców – istotna różnica między retargetingiem a remarketingiem tkwi w tym, do kogo adresowana jest reklama. Remarketing skupia się na docieraniu do osób, które wykonały już jakąś akcję na stronie. Natomiast retargeting to kierowanie reklamy do osób, które jedynie weszły w interakcję z witryną, ale nie wykonały żadnej akcji.
● Cel reklamy – aby stwierdzić, czym różni się remarketing od retargetingu, należy zwrócić uwagę także na cel reklamy. Remarketing może skutecznie poprawiać sprzedaż, jednak jego głównym celem jest zwiększanie lojalności względem marki. Doskonale sprawdza się również do promowania produktów komplementarnych (cross-selling) i droższych (up-selling). Z kolei retargeting ukierunkowany jest głównie na sprzedaż i zwiększenie konwersji, do której wcześniej nie doszło.
● Kanał reklamowy – kolejna różnica między remarketingiem a retargetingiem polega na wykorzystywanym kanale reklamowym. Remarketing wykorzystuje zazwyczaj kampanie e-mail, powiadomienia web push, kampanie SMS, kampanie w aplikacjach mobilnych. Natomiast retargeting opiera się głównie na Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads, TikTok Ads czy też kampanie wideo na YouTube.

Remarketing a retargeting – co wybrać?
To zależy. Zanim podejmiesz decyzję o tym, co wybrać – remarketing czy retargeting, przeanalizuj statystyki swojej witryny. Sprawdź ruch na stronie, liczbę porzuconych koszyków czy współczynnik konwersji.
Jeśli okaże się, że masz spory ruch na swojej witrynie, ale mało osób dodaje produkty do koszyka czy wykonuje inne akcje np. zapis do newslettera, to dobrym wyborem może być uruchomienie kampanii retargetingowej. Wybierz ten sposób promocji również, gdy nie masz listy mailingowej i chcesz pozyskiwać nowych klientów.
Natomiast w sytuacji, gdy chcesz zwiększyć zaangażowanie odbiorców i posiadasz już jakąś bazę użytkowników np. listę mailingową, to lepszą opcją może być kampania remarketingowa. Warto podkreślić, że to także dobry wybór, gdy masz mocno ograniczony budżet.
Kiedy jeszcze warto wybrać remarketing?
● do sprzedaży produktów o wyższej wartości, które wymagają większego zastanowienia;
● do sprzedaży towarów limitowanych oraz w specjalnych cenach;
● gdy oferujesz spersonalizowane produkty dostosowane do potrzeb klientów.
Warto podkreślić, że retargeting i remarketing nie wykluczają się i mogą uzupełniać się wzajemnie. Łączenie obu strategii marketingowych zazwyczaj jest wykorzystywane w dużych sklepach internetowych, które działają na większą skalę.
🚀 Retargeting vs. remarketing – która strategia sprawdzi się w Twoim biznesie?
Retargeting i remarketing to dwie różne strategie marketingowe, często ze sobą mylone. Obie strategie mają na celu zwiększenie współczynnika konwersji, jednak różnią się w kilku kluczowych aspektach.
Oto, czym różni się remarketing od retargetingu:
● sposób pozyskiwania informacji:
○ retargeting wykorzystuje pliki cookies i piksele śledzące, aby docierać do osób, które odwiedziły stronę, ale nie podjęły żadnych działań;
○ remarketing opiera się na zebranych danych np. adresach e-mail oraz informacjach o wcześniejszych zakupach czy działaniach użytkownika;
● dopasowanie do grupy docelowej:
○ retargeting kieruje reklamy do użytkowników, którzy jedynie weszli w interakcję z witryną;
○ remarketing skupia się na osobach, które wykonały już jakąś akcję, np. zakup, zapis do newslettera;
● cel reklamy:
○ retargeting koncentruje się na sprzedaży i pozyskiwaniu klientów, którzy nie dokonali oczekiwanej konwersji;
○ remarketing buduje lojalność wobec marki, ale też promuje produkty komplementarne;
● kanały reklamowe:
○ retargeting wykorzystuje reklamy w Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads czy YouTube;
○ remarketing stosuje kampanie e-mailowe, SMS, web push oraz działania w aplikacjach mobilnych.Decyzja o wyborze strategii zależy od celu i oczekiwanych efektów. Dlatego kluczowe jest to, aby wiedzieć, co to jest retargeting i remarketing, a także dopasować strategię marketingową do potrzeb swojej firmy.
