Pozycjonowanie lokalne to doskonałe rozwiązanie szczególnie dla małych i średnich firm, które chcą zaznaczyć swoją obecność w Internecie. Aktualnie korzysta z niego naprawdę wielu przedsiębiorców, aczkolwiek wciąż zdarzają się niedociągnięcia w tym aspekcie. Jakie błędy są najczęstsze w lokalnym SEO? O tym piszemy poniżej. Zachęcamy do lektury!
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Co to jest pozycjonowanie lokalne? Jest ono sposobem wykorzystywanym przez firmy na promowanie produktów i usług wśród lokalnych klientów. Lokalne SEO różni się od pozycjonowania globalnego przede wszystkim docelową grupą klientów, do której kierowane są działania.
Najczęściej właściciele lokalnych firm chcą, aby ich strona widniała w wynikach wyszukiwania z map Google. Te wyświetlają się ponad wynikami organicznymi i nazywa się to local pack – to funkcja przedstawiająca najbardziej dopasowane wyniki lokalne znajdujące się w najbliższej okolicy. Pozycjonowanie lokalne jest ważne również dla biznesów liczących na ruch turystów.
Wczasowicze przyjeżdżający do danego miasta często nie wiedzą, co się w nim znajduje, a wówczas bardzo chętnie korzystają z wyszukiwania lokalnego, dzięki czemu szybko mogą znaleźć pobliskie sklepy, firmy, restauracje i inne miejsca.
7 najczęstszych błędów w lokalnym SEO
Czy wiedziałeś, że nawet 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny? To pokazuje, że jak najbardziej warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne. Jednak trzeba uważać na błędy, które nie należą do rzadkich. Sprawdź, jakie są najczęściej spotykane problemy w lokalnym SEO.
- Informacje o firmie nie są spójne w różnych miejscach w Internecie
Przedsiębiorcy, którym zależy na pozycjonowaniu lokalnym, czasem nie dbają o to, aby informacje kontaktowe były takie same we wszystkich miejscach w Internecie. Często zdarza się, że dane kontaktowe na stronie WWW są inne niż te podane na wizytówce Google czy na stronie na Facebooku. Nie dbając o spójność, wprowadzasz klientów w błąd i uniemożliwiasz im skuteczne nawiązanie kontaktu z Twoją firmą. Zatem regularnie sprawdzaj, czy adresy, numery telefonów, godziny otwarcia i inne ważne informacje o firmie są aktualne. Dbaj również o to, aby były one łatwo dostępne na wszystkich platformach. W przeciwnym razie ucierpi wizerunek Twojego biznesu, jego widoczność w sieci, a potencjalni klienci będą zniechęceni do korzystania z oferty sklepu.
- Dbałość tylko o jeden kanał
Lokalne SEO nie powinno opierać się na prowadzeniu działań tylko na jednym kanale. Twoja firma dba wyłącznie o wizytówkę Google? A może jedynie o prowadzenie fanpage’a na Facebooku? To niestety zbyt mało.
Oczywiście stawiając pierwsze kroki w prowadzeniu biznesu w sieci, możesz zacząć tylko od wizytówki czy strony na FB – nie sprawiają one większych problemów w obsłudze i są całkowicie darmowe. Są także sposobem na skuteczne pozyskanie pierwszych klientów, jednak w dłuższej perspektywie powinieneś pokazywać swoją firmę w różnych miejscach w sieci.
Pamiętaj, że jeśli Twoja wizytówka Google będzie odpowiednio zadbana i uzupełniona, może polepszyć widoczność strony WWW. Mając prawidłowo zoptymalizowaną wizytówkę na Google, możesz uzyskać również lepsze efekty, gdy zdecydujesz się na reklamę w Google Ads. Wybór odpowiednich kanałów może sprawić Ci nieco problemów, więc radzimy: zobacz, w co inwestują Twoi konkurenci z innych miast.
- Brak adresu na stronie
Zapewne jesteś zdziwiony, ale zgadza się – na wielu stronach WWW brakuje adresu, a to przecież podstawowy element, jeśli zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym. Niewystarczająca będzie informacja „obsługujemy klientów z Warszawy i okolic”. Dlatego koniecznie zadbaj o to, aby na podstronie „Kontakt” znalazł się adres firmy. Gdy natomiast nie ma takiej podstrony, umieść informację w stopce. Wówczas zarówno klienci, jak i Google otrzymają jasną informację, że firma faktycznie działa w danej lokalizacji.
- Niewykorzystywanie mediów społecznościowych
Nieprawdą jest, że prowadzenie social mediów jest ważne wyłącznie w przypadku dużych marek. Obecność w mediach społecznościowych ma ogromny wpływ również na lokalne SEO. Nawet jeśli prowadzisz mały biznes, warto wykorzystać Facebooka, Instagrama czy TikToka do promocji swojej firmy lokalnie, by móc angażować się w komunikację z lokalną społecznością.
- Nieodpowiednie słowa kluczowe
Nadal często występującym błędem jest wybór nieodpowiednich słów kluczowych w pozycjonowaniu lokalnym. Jeśli wybierzesz złe słowa lub zbyt ogólne, trudno będzie trafić do potencjalnych klientów. Niewskazane jest wybieranie wyłącznie popularnych słów kluczowych, co wynika z tego, że są one bardzo konkurencyjne, więc niełatwo będzie wejść na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Naszym zdaniem lepiej zainwestować w słowa kluczowe, które nie są aż tak często wyszukiwane, ale precyzyjnie określają Twoją ofertę i region. Wówczas zauważysz większe i lepsze efekty, a cały proces pozycjonowania lokalnego będzie tańszy.
Na przykład:
Jeśli prowadzisz gabinet weterynaryjny w Inowrocławiu, niezbyt trafną decyzją będzie inwestowanie w pozycjonowanie słowa Weterynarz w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie. Jest spora szansa, że wiele osób trafi tak na Twoją stronę, ale nieliczni zdecydują się skorzystać z Twoich usług. Działając w ten sposób, zwiększysz jedynie współczynnik odrzuceń, a to z kolei wpłynie niekorzystnie na widoczność firmy w Google, dlatego odradzamy takie postępowanie.
Przy pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważne jest, aby sięgać po wyrażenia, które są charakterystyczne dla danego obszaru. Mianowicie chodzi tutaj o nazwy miast, dzielnic, ulic czy znanych miejsc. Jeśli zadbasz przy tym o to, aby słowa kluczowe były ściśle powiązane z profilem Twojej działalności, jest duża szansa, że pozycjonowanie przyniesie fantastyczne efekty!
- Ignorowanie opinii klientów
Kolejnym błędem w pozycjonowaniu lokalnym jest ignorowanie opinii klientów. Często przedsiębiorcy ich nie doceniają lub nawet udają, że ich nie ma. Biorąc pod uwagę, że coraz więcej osób korzysta z Internetu, by znaleźć najlepszy produkt czy usługę, to duży błąd. Wiesz, że recenzje mają wpływ na decyzje zakupowe?
Na każdą otrzymaną opinię, niezależnie czy jest ona pozytywna, czy negatywna, powinieneś reagować. O tym, jak odpowiadać na pojawiające się w sieci recenzje, pisaliśmy w tym artykule: Wzrost liczby e-klientów – jak odpowiadać na opinie pojawiające się w sieci?
Jeśli nie zadbasz o to, niestety, ale zniechęcisz potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty, a oprócz tego wyniki pozycjonowania mogą być niesatysfakcjonujące, ponieważ Google to kontroluje i z czasem może uznać, że niewystarczająco dbasz o budowanie relacji z klientami. Zatem: odpisywanie na opinie i klientów zarówno na wizytówce Google, jak i w mediach społecznościowych jest szczególnie ważne.
- Niedostosowanie do urządzeń mobilnych
Biorąc pod uwagę fakt, że nawet 58% osób codziennie wyszukuje lokalne firmy z wykorzystaniem smartfona, musisz zadbać o to, aby Twoja strona była dostosowana do urządzeń mobilnych. Zatrzymaj się na chwilę i zastanów się: kiedy ostatnio zamawiałeś jedzenie na wynos w pobliskiej restauracji bądź szukałeś fryzjera, który znajduje się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania? Jeśli nie jesteś pewny, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, możesz to szybko i bezpłatnie sprawdzić na tej stronie: https://search.google.com/test/mobile-friendly. Jeśli okaże się, że wymagane są poprawki, czym prędzej postaraj się je wdrożyć.
Po jakie narzędzia warto sięgnąć przy pozycjonowaniu lokalnym?
Jednym z najpopularniejszych narzędzi w lokalnym SEO jest Localo. Umożliwia ono uzyskanie lepszej pozycji w Google Maps i wyróżnienie się na tle konkurencji. Możliwe jest zarządzanie i pozycjonowanie wizytówki, monitorowanie jej widoczności, a także konkurencji na najważniejsze słowa kluczowe.
Przedsiębiorcy, którym zależy na pozycjonowaniu lokalnym, chętnie korzystają również z Senuto. To kolejne przydatne narzędzie, które służy do optymalizacji treści na stronie, analizy widoczności w Google, słów kluczowych, realizowanych działań przez konkurencję, a także analizy profilu linkowego strony. Z kolei do tworzenia nieskomplikowanych grafik najlepiej nadaje się Canva.
Oczywiście przy pozycjonowaniu lokalnym można korzystać również z wielu innych narzędzi. Na pewno powinieneś bliżej zapoznać się z Google Search Console, Keyword Surfer czy Google Keyword Planner. Nasz zespół korzysta m.in. z tych i wielu innych narzędzi przy lokalnym SEO.
🚀 Pozycjonowanie lokalne wolne od błędów – wiemy, jak to zrobić!
Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, jakie błędy w lokalnym pozycjonowaniu zdarzają się najczęściej. Jeśli będziesz chciał samodzielnie zająć się wyróżnieniem swojej firmy wśród lokalnej społeczności, pamiętaj, aby ich unikać. Gdy z kolei szukasz agencji marketingowej, która zadba o zwiększenie widoczności Twojej firmy w konkretnym regionie i na określonym obszarze, zachęcamy do nawiązania z nami kontaktu. Zadbamy o to, aby Twoi klienci nie byli wprowadzani w błąd, a Twoje reklamy były efektywne. Pomożemy dotrzeć Ci do większej liczby klientów z Twojej okolicy. Przekonaj się, jak działamy i zadzwoń lub napisz do nas już teraz!