Magento to chętnie wybierana platforma e-commerce, która znana jest ze swojej skalowalności, elastyczności, a także dostępności wielu funkcji pozwalających na tworzenie rozbudowanych witryn. Aktualnie jest wykorzystywana przez kilkaset tysięcy sklepów internetowych, w tym gigantów takich jak m.in. Nike, czy Coca-Coca. Nie oznacza to jednak, że jest ona przeznaczona wyłącznie dla dużych sklepów. Jak wyróżnić swoją stronę zbudowaną na Magento? Jak przeprowadzić pozycjonowanie e-commerce na Magento? Odpowiadamy!
Na czym polega pozycjonowanie stron na Magento?
Pozycjonowanie stron internetowych opartych na Magento to zbiór działań, których celem jest optymalizacja witryny WWW pod kątem wyszukiwarek internetowych, najczęściej Google. Jest to najskuteczniejszy sposób na zwiększenie widoczności sklepu i tym samym doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów, a następnie zwiększenia przychodów sklepu.
Pozycjonowanie sklepów internetowych na Magento uznaje się za kluczowy element strategii marketingowej. Nie możesz go pominąć, ponieważ od niego zależy to, jak łatwo potencjalni klienci będą mogli znaleźć oferowane produkty lub usługi. Jest ono złożone z takich działań jak m.in.:
- przeprowadzenie analizy słów kluczowych,
- modyfikacja aspektów technicznych strony,
- stworzenie ciekawych i przydatnych treści oraz zadbanie o metadane,
- budowanie linków.
Nie tylko zagraniczne sklepy internetowe takie jak Nike, ASUS czy Coca-Cola stawiają na Magento. To rozwiązanie jest popularne także wśród polskich sklepów takich jak m.in. Eobuwie, Świat Książki, Smyk, Neonet, 4F, Coccodrillo, czy Martes Sport.
Jakie są zalety i wady pozycjonowania sklepu na Magento?
Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie sklepu internetowego na Magento? Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych korzyści, jakie może zapewnić takie działania:
- wzrost widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google na frazy związane z Twoim biznesem,
- zwiększenie sprzedaży za pomocą strony internetowej,
- zwiększenie liczby odwiedzin e-commerce,
- brak kosztów związanych z każdym kliknięciem w link (jak ma to miejsce w przypadku kampanii Google Ads),
- zysk sklepu często przekraczający inwestycję w pozycjonowanie,
- lepsze dostosowanie strony do potrzeb użytkowników i poprawa ich doświadczeń, co zwiększa ich skłonność do zakupu.
Czy pozycjonowanie strony na Magento jest pozbawione minusów? To byłoby zbyt piękne, dlatego musisz wiedzieć, że znajdą się pewne wady. Powinieneś o nich wiedzieć, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o inwestycji w to działanie. Oto one:
- jest skomplikowane i złożone, dlatego poradzi sobie z nim tylko doświadczony specjalista SEO, co oznacza konieczność nawiązania z nim współpracy,
- wiąże się z niemałymi kosztami wynikającymi m.in. ze współpracy ze specjalistą SEO lub agencją SEO,
- jest procesem ciągłym.
Magento uważa się za czwartą najczęściej wykorzystywaną platformę e-commerce na całym świecie. Aktualnie korzysta z niej około 250 000 sprzedawców.
[źródło: https://www.envisagedigital.co.uk/magento-market-share-statistics/]
Komu poleca się pozycjonowanie witryny na Magento?
Zastanawiasz się, czy pozycjonowanie stron na Magento jest usługą skierowaną do Twojego biznesu? Jeśli prowadzisz sklep internetowy na Magento, najpewniej jest to rozwiązanie, z którego możesz skorzystać. Nawet powinieneś, jeśli zależy Ci na wysokiej widoczności w wynikach wyszukiwania i odniesieniu sukcesu w tej branży.
Na założenie sklepu na Magento chętnie decydują się duże przedsiębiorstwa czy też szybko rozwijające się działalności, które potrzebują skalowalnego rozwiązania. Spodziewasz się, że Twój biznes niebawem znacząco wzrośnie? Magento, dzięki niezwyklej elastyczności i możliwości obsługi licznych produktów, stanowi idealną opcję. Sprawdzi się także w przypadku biznesów, które szukają unikalnego, dostosowanego sklepu internetowego.
Pamiętaj, że coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google podczas poszukiwania produktów czy usług, więc jeśli nie zadbasz o to, aby Twoja witryna zajmowała jak najwyższe pozycje, nie możesz liczyć na to, że użytkownicy będą tłumnie wchodzić na Twoją stronę. Trudno będzie Ci stać się konkurencyjnym na rynku e-commerce bez solidnego pozycjonowania.
Magento średnio jest pobierany 5000 razy dziennie.
[źródło: https://techreport.com/statistics/software-web/magento-statistics/]
Jak zacząć optymalizację strony na Magento?
Skuteczne pozycjonowanie e-commerce na Magento jest kluczowym krokiem w zwiększaniu widoczności Twojego e-commerce i poprawie doświadczeń użytkowników. Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu większej liczby klientów i zwiększeniu konwersji, zostań z nami i przejdź przez najistotniejsze etapy optymalizacji sklepu online na Magento. Pamiętaj również, że chętnie wesprzemy Cię w tym procesie.
Przeprowadzenie audytu SEO
Przed przystąpieniem do działań związanych bezpośrednio z pozycjonowaniem sklepu na Magento, zleć audyt SEO. Najlepiej byłoby, gdybyś powierzył to zadanie specjalistom SEO, którzy przyjrzą się Twojej stronie WWW oraz konkurentów. Jest to właściwie niezbędny krok, jeśli chcesz, aby możliwe było stworzenie skutecznej strategii działania.
Dzięki audytowi SEO dowiemy się, które działania są jak najbardziej adekwatne i przynoszą korzyści, zatem warto je kontynuować oraz jakie praktyki nie do końca się sprawdzają i lepiej się ich pozbyć.
Krótko mówiąc: weryfikujemy, jakie aspekty wymagają poprawek i proponujemy odpowiednie zmiany. Wiemy, że każda strona internetowa jest inna, dlatego audyt SEO nie zawsze wygląda tak samo. U nas nie spotkasz się z szablonowym podejściem, gwarantujemy indywidualne podejście do każdego projektu.
Aktualnie Magento jest najczęściej wykorzystywane w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Niderlandy i Brazylia.
[źródło: https://www.envisagedigital.co.uk/magento-market-share-statistics/]
Wyszukanie odpowiednich fraz kluczowych
Kluczowym elementem pozycjonowania sklepu internetowego na Magento jest wyszukanie i zastosowanie właściwych fraz kluczowych. Wykonaj badanie słów kluczowych mających związek z branżą, w której działasz oraz oferowanymi produktami czy usługami. Znajdź te najbardziej popularne frazy, ale także te o mniejszej konkurencyjności. Gdy już to zrobisz, przemyślanie wdróż je w różnych miejscach w sklepie – w treść strony, tytuły, opisy produktów i kategorii, a także w metadane.
Zastanawiasz się, jak wyszukać odpowiednie słowa kluczowe? Całe szczęście nie musisz robić tego samodzielnie – zrobi to za Ciebie specjalista SEO przy wykorzystaniu sprawdzonych narzędzi takich jak np. Senuto, Keyword Tool, SEMSTORM czy Ahrefs. Z nimi znalezienie właściwych fraz kluczowych, w tym również tych z długiego ogona jest dużo prostsze. Możesz również skorzystać po prostu z wyszukiwarki Google i zobaczyć, o co najczęściej pytają użytkownicy. Spójrz na przykład:
Na powyższym widać, że Internauci wyszukują różne pytania związane z garnkami. Ty natomiast w ten sposób zyskujesz nie tylko frazy kluczowe, ale od razu pomysły na nowe wpisy blogowe. Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Zadbanie o przyjazne adresy URL
Kolejnym ważnym aspektem przy pozycjonowaniu strony na Magento jest zadbanie o przyjazne adresy URL. Skonstruuj je w ten sposób, aby były krótkie, czytelne, przyjazne dla użytkowników i robotów Google oraz wyposażone w słowa kluczowe związane z danymi stronami. Zobacz przygotowany przez nas przykład:
Lepiej wygląda ten adres:
www.adrestwojejstrony.pl/namioty-dla-dzieci
niż adres tego typu:
www.adrestwojejstrony.pl/3997djb49tp
Cenną informacją jest też to, że nie trzeba ingerować w kod, aby zmienić adresy URL. Łatwo można je dostosować w panelu administracyjnym strony na Magento.
Certyfikat SSL
Chociaż niektórym może wydawać się, że certyfikat SSL to taka podstawa, że każdy, kto prowadzi e-commerce, o niej pamięta, to prawda jest taka, że wciąż niektórzy zaniedbują tę kwestię i nie dbają o bezpieczeństwo użytkowników. Zadbanie o ten certyfikat jest szczególnie istotne i umożliwia dopasowanie strony do standardu HTTPS. To natomiast sprawa, że informacje podawane przez odwiedzających na Twojej stronie są zaszyfrowane i w pełni bezpieczne. Chodzi tutaj szczególnie o takie dane jak imię i nazwisko, telefon, login i hasło czy numer karty kredytowej. Co ważne, Google już jakiś czas temu stwierdziło, że ta kwestia ma wpływ na ranking stron internetowych.
Pierwotnie platforma Magento miała nazywać się inaczej – „Magenta” w oparciu o nazwę koloru, ale ostatecznie ustalono „Magento”, ponieważ domena magenta.com, która zainteresowała współzałożycieli, była już zajęta.
Zadbanie o pliki robots.txt
Istotnym elementem pozycjonowania Magento jest także dostosowanie pliku robots.txt. Jest to sposób na to, aby ustalić, które podstrony mają być indeksowane przez roboty wyszukiwarek, a które niekoniecznie (np. strona logowania czy podstrona wyników wyszukiwania). Zdecydowanie konfiguracja tych plików jest istotna, ponieważ dzięki niej nie dopuścisz do indeksacji stron nieistotnych dla SEO.
Mapa strony
Na jakie kwestie zwraca się jeszcze uwagę podczas pozycjonowania Magento? Jest nią na pewno sitemapa. To znów – dla wielu – podstawa podstaw, ale nowi przedsiębiorcy często o niej zapominają. A przecież jest to konieczny element, jeśli chcesz pozwolić botom wyszukiwarek na poprawne indeksowanie swojego sklepu internetowego na Magento. W pliku zawarte są wszelkie informacje dotyczące podstron i zasobów prowadzonej przez Ciebie strony, następnie są one analizowane przez roboty, witryna jest indeksowana, a jej dane katalogowane.
Poprawa szybkości ładowania strony
Ważnym elementem z zakresu optymalizacji technicznej jest poprawa szybkości ładowania strony. Ma to szczególne znaczenie w przypadku Magento, ponieważ sklepy oparte na tej platformie nie są raczej znane z wysokich wyników szybkości ładowania, zatem wymagane jest tutaj, aby poświęcić nieco więcej czasu na optymalizację.
Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań wszystkie elementy sklepu będą się wyświetlały jak najszybciej, co może pomóc w zmniejszeniu współczynnika odrzuceń witryny. Jeśli chcesz sprawdzić prędkość wczytywania witryny, skorzystaj z narzędzia Google PageSpeed Insights.
Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl
Jak możesz przyspieszyć ładowanie strony zbudowanej na Magento? Jednym z najprostszych sposobów jest kompresja grafik i zdjęć. Specjaliści SEO stosują się również do innych sposobów takich jak np. obsługiwanie cache przeglądarki czy ograniczenie zbędnego kodu JS i CSS. Ponadto pomóc może pozbycie się niepotrzebnych, nieużywanych wtyczek.
Odpowiednia hierarchia nagłówków
Kolejnym elementem, którego nie wolno pomijać przy pozycjonowaniu witryny na Magento jest zbudowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków. Chodzi o to, aby treść prezentowana na stronie miała właściwą hierarchię. Wykorzystuj więc właściwie znaczniki od H1 do H6 i dbaj o to, aby tekst miał przyjemną formę, był czytelniejszy dla użytkowników.
Zanim jednak przystąpisz do tego zadania, upewnij się, że wiesz, jak to dobrze zrobić. Przede wszystkim stosuj się do zasady, która mówi, że na każdej stronie powinien znaleźć się tylko jeden H1, czyli ten najwyżej w hierarchii. Często uważa się również, że jest on tym samym co znacznik title, ale nie jest to prawdą. Wiedz także, że w przypadku Magento nagłówki H1 automatycznie przypisywane są nazwom produktów i kategorii. Spójrz:
Źródło: https://www.swiatksiazki.pl/loft-7310977-ksiazka.html
Prawidłowo zoptymalizowane nagłówki mają wielkie znaczenie dla pozycjonowania strony na Magento, więc pamiętaj również o tym, aby korzystać z nich w odpowiedniej kolejności. Przykładowo, znaczniki H2 są nadrzędne dla H3, H3 dla H4 itd. Równie ważne jest to, aby treść umieszczona pod danym nagłówkiem faktycznie odnosiła się do nagłówka. Kluczową wskazówką jest również umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach.
Poprawne uzupełnienie meta tagów
Meta tagi też są ważne! Mają wpływ na to, jak dana podstrona będzie rankowała w wynikach wyszukiwania, dlatego absolutnie nie powinieneś zaniedbywać tego elementu. Zarówno w meta tytule, jak i meta opisie zawrzyj odpowiednie słowa kluczowe. Stwórz je również taki sposób, aby zachęcały do kliknięcia i przejścia na stronę.
Na szczęście w Magento edycja tych elementów w panelu administracyjnym nie jest ani trochę trudna, dzięki czemu w dowolnym momencie możesz zmieniać te treści. Dobrym pomysłem będzie również umieszczenie w meta description Call to Action, które być może spowoduje, że potencjalny klient wejdzie na stronę.
Wykorzystanie alt tagów i optymalizacja grafik
Grafiki na stronach internetowych zawsze były ważne dla pozycjonowania, a teraz wszystko wskazuje na to, że ich waga jeszcze bardziej wzrośnie! Dlatego nie może ich zabraknąć w Twoim e-commerce, lecz otocz je odpowiednią troską. Pamiętaj, że są one dodatkowym źródłem informacji dla potencjalnych klientów i mogą sprawić, że użytkownik zdecyduje się na zakup.
Optymalizacja grafik to niezwykle ważne zadanie, a lista czynności, które trzeba wykonać, jest dość długa. Przede wszystkim zacznij od ustawienia opisów alternatywnych. Są to tzw. atrybuty ALT do zdjęć, czyli opisy zdjęć. Znaczenie ma też to, że grafiki w sklepie opartym na Magento często odpowiadają za wolniejsze ładowanie strony. Nie musisz się jednak na to godzić. Wystarczy, że skorzystasz z darmowego programu do kompresji rozmiarów grafik, np. TinyPNG.
Oprócz tego pamiętaj o umieszczaniu grafik z odpowiednimi nazwami, czyli niezawierającymi polskich znaków, natomiast spacje zamień na myślniki. Co jeszcze? Format! W zależności od rodzaju dodawanego obrazu zastosuj JPG (dla obrazów z tłem), PNG (dla obrazów bez tła) lub SVG (dla logotypów).
Stworzenie przydatnego i interesującego contentu
Content is king. Dotyczy to każdego pozycjonowania, a sklepy internetowe oparte na Magento nie są tutaj żadnym wyjątkiem. Dlatego koniecznie musisz stworzyć materiały, które przyciągną potencjalnych klientów i ich zainteresują, a to z kolei wymaga m.in. zastosowania właściwych słów kluczowych. W e-commerce na Magento możesz tworzyć rozmaite treści. To oprogramowanie umożliwia przygotowywanie oczywiście opisów produktów i kategorii, ale oprócz tego: strony głównej czy nawet artykułów blogowych.
Google mocno dba o to, aby dostarczać internautom wyłącznie wartościowe i unikalne treści, dlatego tak duże znaczenie ma zadbanie o ten aspekt podczas pozycjonowania strony na Magento. To zwiększy szansę na pozytywne oceny przez roboty wyszukiwarki i tym samym wyższe pozycje w Google. Wszelaką treść można także formatować, co zwiększa jej atrakcyjną. Sklepy na Magento mogą korzystać także z dodatkowych elementów takich jak m.in. wypunktowania czy tabele.
Nie tylko przydatność czy unikalność się liczy, ale także całościowa prezentacja tekstu. Google nie lubi zbitych bloków tekstów, dlatego postaraj się je rozbić na akapity. Jeśli działasz w trudnej branży, gdzie występuje dużo skomplikowanych sformułowań, postaraj się przedstawić temat w maksymalnie przystępny sposób dla użytkownika.
Na co jeszcze warto się zdecydować w kontekście contentu? Prowadzenie bloga firmowego! Jest to działanie, które w wielu przypadkach przynosi fantastyczne efekty. Co prawda na platformie nie spotkasz się z domyślną funkcjonalnością bloga, ale możesz skorzystać z rozszerzenia umożliwiającego dodanie modułu bloga do Magento 2. Pamiętaj także, aby regularnie przeprowadzać recykling istniejących treści, zarówno tych na blogu, jak i w innych miejscach na stronie.
Dodanie danych strukturalnych
Dane strukturalne, czyli rich snippets to są dodatkowe informacje, które są widoczne na stronach wyników wyszukiwania. Może to być zdjęcie produktu, średnia ocen wystawionych przez klientów, cena, specyfikacja czy stan magazynowy. Zobacz, jak to wygląda:
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Dzięki wdrożeniu danych strukturalnych na swojej stronie opartej na Magento wyróżnisz swój biznes na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania, a to kolejny powód, dla którego warto zdecydować się na to rozwiązanie.
Zadbanie o linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to kolejny aspekt mający znaczenie dla pozycjonowania strony na Magento. Są to odnośniki, które kierują na inną stronę, znajdującą się na tej samej domenie. Ich zastosowanie ma uprościć nawigację i rozprowadzanie autorytetu strony po różnych jej częściach. Pamiętaj jednak, że choć są one ważne, nie powinieneś przesadzać z ich ilością, ponieważ w przypadku zbyt dużej liczby odnośników wewnętrznych na stronie, ich wartość automatycznie maleje.
Przykład linków śródtekstowych. Źródło: https://efectownia.pl/pozycjonowanie-sklepu-na-prestashop-poradnik-seo/
Jeżeli chodzi o możliwości linkowania wewnętrznego, to jest ich naprawdę całkiem sporo. Spójrz, możesz także linkować z poziomu menu strony:
Źródło: https://drogerienatura.pl/
Linkować do powiązanych produktów tak jak w poniższym przykładzie:
Źródło: https://www.neonet.pl/plyty-do-zabudowy/gorenje-gtw641kb.html
Pozyskanie linków zewnętrznych
Liczą się również linki zewnętrzne. Metody na ich pozyskanie są rozmaite, a sam proces nazywa się link buildingiem. Są to odnośniki do Twojego sklepu, które umieszcza się na zewnętrznych stronach internetowych.
I chociaż może wydawać się to prostym zadaniem, niestety takim nie jest, ponieważ ważne jest, aby linki pochodziły z wartościowych źródeł. Za takie uznaje się strony, które już wiele lat są w Internecie i cieszą się wysokim wskaźnikiem Rank Page. Jak możesz pozyskać linki zewnętrzne? Oto najpopularniejsze możliwości:
- artykuły sponsorowane – ich celem jest reklama całego biznesu lub tylko konkretnego produktu. Są one zwykle pisane przez reklamową firmę i przyjmują różnorodną formę, np. poradnika lub recenzji,
Fragment przykładowego artykułu sponsorowanego. Jak widzisz, ma oznaczenie „artykuł sponsorowany”. Źródło: https://www.czecho.pl/wiadomosci/32952-spanie-na-sianie-kameralny-hotel-i-fryzjer-dla-psow-bestwina
- wizytówki NAP – to katalogi, czyli miejsca, w których możliwe jest umieszczenie danych teleadresowych firm. Pomagają one szczególnie jeśli chodzi o lokalne SEO dla strony na Magento. Do najpopularniejszych wizytówek NAP zaliczamy m.in. biznesfinder.pl, panoramafirm.pl, pkt.pl, cylex-polska.pl i oferteo.pl,
Źródło: https://www.biznesfinder.pl/warszawa-efectownia-sp-z-o-o-7860916.html
- media społecznościowe – są sposobem na zwiększenie bazy linków prowadzących do Twojej strony i zwiększenie rozpoznawalności marki wśród konsumentów, chociaż zaznaczamy, że linki z social mediów nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie,
- fora – platformy dyskusyjne mogą być również dobrym wyborem do budowania wizerunku jako ekspert lub reklamowania specjalnych akcji, lecz pamiętaj, że one także tylko pośrednio wpływają na widoczność sklepu na Magento.
Jakie wtyczki są przydatne przy pozycjonowaniu strony na Magento?
Magento, podobnie zresztą jak inne systemy CMS, nie będzie w stanie zapewnić Twojej stronie odpowiedniego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, jeśli nie zadbasz o właściwą konfigurację.
Na szczęście to wcale nie jest takie trudne, ponieważ Magento to królestwo rozszerzeń, które umożliwiają użytkownikom korzystać z systemu na różne sposoby. Możesz wybierać sposób tysięcy wtyczek, a co więcej, ta liczba nieustannie rośnie. Naszym zdaniem jedną z najbardziej przydatnych wtyczek przy pozycjonowaniu witryny na Magento jest Super Easy SEO, czyli całkowicie darmowa wtyczka dla Magento 2, która dostarcza pełen pakiet funkcjonalności. Wybierz ją jeśli potrzebujesz pomocy np. w ustawieniu meta tagów, dodaniu mapy XML, konfiguracji przekierowań 301, czy optymalizacji rozmiaru grafik.
Źródło: https://store.magenest.com/magento-2/super-easy-seo.html
Ogromnym wsparciem dla Twojego sklepu na Magento może okazać się także wtyczka SEO Suite Ultimate extension. Co prawda jest to płatna wtyczka, ale zdaniem wielu jest warta każdego grosza! Dzięki niej ustawienie szablonów znaczników meta, ustawienie nawigacji wielopoziomowej, dodanie mapy XML czy zadbanie o dane rozszerzone jest znacznie prostsze. Zwróć uwagę również na Blog Extension, jeśli chcesz prowadzić bloga oraz zyskać możliwość pisania i dodawania artykułów.
Jeśli natomiast poszukujesz dodatku, który poprawi szybkość ładowania strony, skorzystaj z Lazy Load Products $ Images, czyli bezpłatnej wtyczki, która doda do Twojego sklepu funkcję lazy loading. Sprawi, że grafiki na stronie będą się ładowały dopiero wtedy, gdy użytkownik przescrolluje do nich stronę. Oczywiście wtyczek do sklepu na Magento jest znacznie więcej. W zależności od potrzeb wybierz te odpowiednie, które pomogą Ci w pozycjonowaniu lub zleć pracę profesjonalistom.
🚀 Pozycjonowanie strony na Magento zwiększa ich widoczność w wynikach wyszukiwania
Platforma Magento bywa czasem skomplikowana, ale jednocześnie jest elastyczna, dlatego cieszy się popularnością, szczególnie wśród dużych i szybko rozwijających się firm e-commerce. To sprawia, że konkurencja na rynku jest duża, ale są sposoby na to, aby wybić Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, a jednym z nich jest pozycjonowanie stron na Magento. Jest to proces obejmujący rozmaite działania takie jak m.in. analiza słów kluczowych, optymalizacja techniczna, tworzenie wartościowych treści, czy budowanie linków. Chcesz, abyśmy zajęli się Twoją witryną, dzięki czemu zyskasz czas na inne aspekty związane z prowadzonym biznesem? Razem z nami zacznij rozwijać swój biznes na poważnie! Zadzwoń lub napisz.