blog marketing SEO

Co to jest linkowanie wewnętrzne? 10 zasad, jak robić to dobrze

Co to jest linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne należy do podstawowych elementów zaliczanych do optymalizacji strony. Przede wszystkim ma wpływ na wygodę użytkowników, którzy poruszają się w obrębie domeny, ale zwiększa też efektywność działań SEO oraz wydłuża czas pobytu internauty na stronie. Sprawdź już teraz, co to jest linkowanie wewnętrzne i dowiedz się, jak krok po kroku prawidłowo wykonać linkowanie na swojej witrynie internetowej.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Głównym zadaniem linkowania wewnętrznego jest uporządkowanie podstron w obrębie strony oraz ułatwienie użytkownikom znalezienie potrzebnych informacji.

Linki wewnętrzne to hiperłącza, zwane też inaczej odnośnikami, które prowadzą do innych podstron w obrębie tej samej domeny.

Jak wygląda linkowanie wewnętrzne w HTML? Programiści stosują kod linku wewnętrznego, który składa się z adresu URL oraz anchora w postaci tekstowej lub graficznej. Oto przykładowy kod HTML linku wewnętrznego:

<a href=”https://adreswybranejstrony.pl/oferta/”>oferta firmy</a>

Skoro już wiesz, czym jest linkowanie wewnętrzne, przejdźmy do zasad linkowania.

10 zasad, jak przygotować linkowanie wewnętrzne dla swojej strony

Logiczne i zoptymalizowane adresy URL na stronie i w sklepie

Pierwszą i najważniejszą zasadą podczas linkowania wewnętrznego jest zadbanie o to, aby linki były czytelne, logiczne i najlepiej zoptymalizowane według zasad SEO. Ustaw takie adresy podstron, które już przy pierwszych spojrzeniu zakomunikują, czego dotyczy podstrona. 

Przykłady prawidłowo przygotowanych linków wewnętrznych – https://adreswybranejstrony.pl/oferta czy https://adreswybranejstrony.pl/portfolio.

Wykorzystaj opisowe anchory, zamiast kliknij tutaj

Użytkownicy nie ufają linkowaniu z anchorem typu „kliknij tutaj”, dlatego najlepiej całkowicie z niego zrezygnuj. Zamiast tego zastosuj ważną zasadę linkowania wewnętrznego, czyli opisz zawartość anchora. Przykład niezbyt dobrego linkowania z anchorem „tutaj”:

Źródło: https://sklep.poza.pl/pl/sukienki/

Upewnij się, że strona dostępna jest pod jednym adresem

Sprawdź, czy na pewno Twoja strona jest dostępna tylko pod jednym adresem URL. To powszechny błąd – np. strona jest dostępna pod adresem https://adreswybranejstrony.pl oraz adreswybranejstrony.pl czy też www.adreswybranejstrony.pl. W razie wystąpienia tego błędu, koniecznie zadbaj o ustalenie przekierowania stałego 301.

Wykorzystaj linki tekstowe w menu zamiast graficznych

Czy wiesz, że wszystko wskazuje na to, że roboty Google nie czytają napisów, które znajdują się na grafikach? Dlatego też najlepszym wyborem będzie zastosowanie w menu linków tekstowych wraz z anchorami. Jeśli koniecznie będziesz chciał zastosować linki graficzne – nie zapomnij o dodaniu opisu alternatywnego.

Zrezygnuj z atrybutu nofollow

Stosowanie atrybutu nofollow mija się z celem. Obecnie roboty Google potrafią już podążać za takimi linkami, a nawet uwzględniać je na liście wyszukiwań Google. Największy problem jednak polega na tym, że trudno przewidzieć, kiedy to się stanie, a kiedy nie. Dlatego lepiej znaleźć inny sposób na to, aby zablokować robotom przejście na stronę. Ważne jest również to, żeby wystrzegać się przypadkowego stosowania atrybutu nofollow w linkowaniu wewnętrznym – może to wpłynąć na spadek pozycji.

Usuń niedziałające linki

Kolejną ważną zasadą podczas linkowania wewnętrznego na stronie jest wyeliminowanie niedziałających linków, czyli tzw. broken links. Ma to również wpływ na SEO, ale też po prostu na komfort użytkowników. Jak znaleźć niedziałające linki? Wykorzystaj do tego np. program Xenu.

Przygotuj mapę strony

Stworzenie logicznej i przemyślanej struktury strony to ważny krok. Kiedy już to zrobisz, to przejdź do kolejnego ważnego etapu, czyli stworzenia mapy strony – w tym celu świetnie sprawdza się XML Sitemaps lub w przypadku stron na WordPressie sporym ułatwieniem będzie wtyczka Yoast SEO. Mapa powinna być przygotowana w formacie HTML lub XML. 

Nie zapomnij też o tym, aby wysłać mapę do Google Search Console. Jeśli jeszcze nie masz tam konta, to przeczytaj nasz artykuł na temat, jak założyć konto w Google Search Console.

Unikaj orphan pages

Orphan pages to strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne lub zewnętrzne. W konsekwencji takie podstrony mogą być całkowite pomijane przez Google boty podczas indeksacji. Przez to podstrony nie będą widoczne w wynikach wyszukiwania Google. Jak możesz poradzić sobie z tym problemem? Kontroluj strukturę linkowania i korzystaj z narzędzi typu Google Analytics lub Screaming Frog, dzięki którym odnajdziesz orphan pages.

Źródło: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Nie zapomnij o regule 3 kliknięć!

Reguła 3 kliknięć jest bardzo ważna dla efektywnego pozycjonowania. Na czym to polega? To zasada, dzięki której każda podstrona powinna być dostępna w zasięgu nie więcej niż trzech innych podstron.

Zaprojektowanie takiej strony jest możliwe tylko dzięki przemyślanej strukturze linków wewnętrznych. Sprawia to, że witryna będzie bardziej intuicyjna w obsłudze, a do tego ułatwi indeksację i zarządzanie crawl budget.

Co za dużo to niezdrowo

Nadmiar linków wewnętrznych jest wadą. Szczególnie w przypadku artykułów blogowych może to negatywnie wpływać na przejrzystość treści. Tekst wygląda wtedy mało profesjonalnie, przez co jest kojarzony z niską jakością. Dlatego zachowaj umiar i stosuj maksymalnie 1-2 linki na 5000 zzs.

Gdzie umieścić linki wewnętrzne na stronie?

Linkowanie wewnętrzne możesz umieścić w różnych częściach strony, aby jeszcze bardziej ułatwić poruszanie się po witrynie – Google botom i użytkownikom. Gdzie umieścić linki wewnętrzne? Skorzystaj z poniższych wskazówek.

Linki w artykułach blogowych

Artykuły to jedno z najlepszych miejsc, gdzie warto umieścić linki wewnętrzne. Dodawaj hiperłącza do starszych artykułów, które pozwolą uzupełnić wiedzę odbiorców. W treści artykułu możesz też dodać linki do powiązanych produktów lub usług, a także do formularza z zapisem do newslettera.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/poradniki/dom-i-ogrod/na-czym-polega-dieta-barf-dla-psa

Linki w opisach kategorii

Opis kategorii to kolejne miejsce, gdzie nie może zabraknąć linków wewnętrznych. Dzięki nim zachęcisz użytkowników do odwiedzenia innych podstron lub zakupienia konkretnych produktów. Dodatkowym atutem jest wydłużenie czasu, jaki odbiorcy będą spędzali na Twojej stronie.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/agd/lodowki-i-zamrazarki/lodowki

Linki w dodatkowych sekcjach

W sklepach internetowych warto wykorzystać wewnętrzne linkowanie również w dodatkowych sekcjach np. z produktami komplementarnymi lub bestsellerami. Dzięki temu możesz zachęcić odbiorcę do wybrania także innych produktów oferowanych w sklepie.

Linki w breadcrumbs

Masz wdrożoną na stronie nawigację okruszkową, czyli tzw. breadcrumbs? Zatem znalazłeś kolejne dobre miejsce na wykorzystanie linkowania wewnętrznego. Zadbaj o to, żeby cała ścieżka zawierała aktywne hiperłącza, aby użytkownik mógł swobodnie przenosić się do wcześniejszych zakładek. 

Źródło: https://www.cocolita.pl/podklady

Linki w stopce

Stopka to świetne miejsce na dodanie linków np. do regulaminu, polityki prywatności, zasad zwrotu i form dostawy oraz płatności. To bardzo przydatne linki wewnętrzne, które realnie wpływają na crawl budget.

Źródło: https://efectownia.pl/

Linki w menu głównym

Linki wewnętrzne w menu głównym to najbardziej podstawowy sposób na zbudowanie struktury strony. Przemyśl to, do jakich podstron mają prowadzić hiperłącza. Najlepiej, jeśli linki doprowadzą odbiorcę do najważniejszych usług, sklepu, zakładki o nas, kontaktu lub koszyka. Kontroluj poprawność tych linków, bo błędy mogą negatywnie wpłynąć na konwersję i doświadczenia użytkowników.

Źródło: https://allegro.pl/

Linki graficzne

Gdzie jeszcze możesz umieścić wewnętrzne hiperłącza? Zalinkuj grafiki np. logo, które będzie przenosiło na stronę główną. To standardowy zabieg, który ułatwia poruszanie się po stronie. Możesz też zalinkować inne grafiki np. banery zachęcające do kontaktu.

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Zwróćmy jeszcze uwagę na to, jaki wpływ ma linkowanie wewnętrzne na pozycjonowanie. Zgodnie z zasadami SEO linki wewnętrzne powinny być tworzone według tzw. zasady SEO-friendly URLs. Takie linki zawierają słowa kluczowe, które określają, czego dotyczy podstrona.

Przemyślane linkowanie wewnętrzne ułatwia robotom Google lepsze zrozumienie Twojej strony. Wpływa też pozytywnie na indeksację witryny, a w konsekwencji na większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Poprawia też autorytet domeny i ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie w taki sposób, aby jak najszybciej dotarli do najważniejszych treści.

Jakie jeszcze korzyści dla SEO zapewnia linkowanie wewnętrzne? Oto kilka przykładów:

  • ograniczenie kanibalizacji słów kluczowych,
  • ograniczenie współczynnika odrzuceń,
  • wzrost konwersji,
  • pozytywne odczucia użytkowników.

🚀 Co to jest linkowanie wewnętrzne? Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne ma duży wpływ na efektywność działań SEO, ale przy okazji zapewnia inne korzyści – umożliwia realizację celów biznesowych i zwiększa wygodę podczas przeglądania witryny. Jesteśmy pewni, że nasze praktyczne porady sprawiają, że już wiesz, nie tylko czym są linki wewnętrzne, ale też jakich zasad należy przestrzegać podczas linkowania w obrębie witryny. Więcej o linkowaniu dowiesz się z naszego przewodnika po link buildingu.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *