Optymalizacja strony jest niepełna, jeśli nie wdrożysz w obrębie swojej witryny dopasowanych danych strukturalnych. Pomóż robotom Google zwiększyć jakość wyników wyszukiwania, lepiej zrozumieć treści na stronie, a także podnieść konwersję. Dowiedz się więcej na temat tego, jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy wyników SEO. Poznaj game changera, który sprawi, że użytkownicy po wyświetleniu listy wyszukiwań na wybraną frazę wybiorą właśnie Twoją witrynę.
Co to są dane strukturalne?
Czym właściwie są dane strukturalne? W dużym uproszczeniu to specjalne rodzaje opisów, które można dodać do kodu strony, aby w prosty sposób uporządkować dane w obrębie danej podstrony. Nazywane też danymi schema.
Dla Ciebie jako właściciela strony lub sklepu online najważniejszą informacją powinno być to, że dodanie elementów rozszerzonych, czyli tzw. rich snippets zwiększy szansę na to, że użytkownik wybierze właśnie Twoją witrynę. Dlaczego?
- Użytkownik podczas wyszukiwań np. konkretnego telefonu, od razu dowie się, ile on kosztuje, czy jest dostępny, a nawet ile czasu trwa dostawa. Oznacza to, że jeszcze zanim kliknie link przekierowujący na Twoją stronę, zyska już wiele istotnych informacji na temat Twojej oferty.
- Dane strukturalne zwiększają współczynnik klikalności (CTR), a tym samym też wpływają na poziom konwersji.
- Wyświetlony wynik wyróżni się na liście wyszukiwania, bo będzie zabierał więcej miejsca i dostarczy bardziej wartościowe informacje.
Jak działają dane strukturalne w wyszukiwarce Google?
Uporządkowane dane to kolejny sposób na to, aby pomóc robotom Google w rozpoznaniu treści, które znajdują się na Twojej stronie internetowej. Dodając do kodu strony dane strukturalne, zyskujemy możliwość korzystania z dodatkowych funkcji w wyszukiwarce. Na przykład jeszcze przed kliknięciem linku dowiadujemy się, ile kosztuje produkt, jak jest oceniany i czy jest dostępny w sprzedaży.
To jeden z przykładowych rodzajów kodu, który warto wykorzystać, aby podnieść jakość wyników wyszukiwania. W ten sposób skutecznie zwiększysz szansę na to, że użytkownik wejdzie właśnie na Twoją stronę. Z perspektywy użytkownika wszystkie dodatkowe dane, które uzyska już na liście wyszukiwania, sprawią, że zaoszczędzi czas, a gdy już otworzy daną stronę, to jego wybór będzie najbardziej świadomy. To zwiększy szansę na konwersję w postaci sprzedaży.
Polecamy też przeczytać poradnik od Google, gdzie znajdziesz więcej informacji na temat tego, jak działają dane strukturalne w Google.
Dane strukturalne schema.org a pozycjonowanie stron
Przejdźmy teraz do najważniejszego pytania – czy dane strukturalne wpływają na SEO? Zdecydowanie tak. Nawet jeśli nie mamy żadnych informacji na temat tego, czy stosowanie mikrodanych bezpośrednio jest czynnikiem rankingowym, to jednak zapewnia wiele korzyści, które ewidentnie podnoszą skuteczność działań SEO.
Znaczniki schema pomagają robotom Google skuteczniej uporządkować dane i przygotować najbardziej pomocne wyniki wyszukiwań dla zapytań użytkownika. Google docenia strony, które dbają o poprawienie wrażeń użytkowników, a niewątpliwie stosowanie danych strukturalnych właśnie takie funkcje realizuje. Najważniejsze jest to, że korzystanie z danych schema pozwala lepiej zaprezentować stronę w wynikach wyszukiwania – do wyboru masz wiele elementów, np. gwiazdki, godziny otwarcia, opinie użytkowników, zdjęcia, ceny czy dodatkowe treści z przydatnymi informacjami. Użytkownicy chętniej klikają takie linki.
Łącząc SEO i dane strukturalne, poprawiasz widoczność strony. Do tego sprawiasz, że linki klikają użytkownicy, którzy częściej dokonują zakupu czy kontaktują się w sprawie usług, a także zwiększasz ruch na stronie. Wszystkie te aspekty wpływają pozytywnie na efekty pozycjonowania strony. Samo zastosowanie danych strukturalnych bez inwestycji w SEO nie ma sensu, bo użytkownicy nie znajdą witryny w gąszczu innych wyników organicznych.
Jakie dane strukturalne warto wykorzystać na stronie?
Encyklopedią wiedzy na temat danych strukturalnych jest Schema.org, czyli projekt wspierany przez wszystkie najważniejsze wyszukiwarki – Google, Bing, Yandex i Yahoo – dzięki któremu możemy pomóc robotom Google lepiej zrozumieć treści na stronie i poprawić trafność indeksowania. Na stronie zebrano wszystkie przydatne elementy rozszerzone i wskazówki, jak należy używać znaczników danych na swojej stronie. Celem projektu było stworzenie ujednoliconych danych strukturalnych niezależnie od wyszukiwarki.
Przygotowaliśmy kilka popularnych danych strukturalnych, które warto dodać do swojej strony internetowej.
Najpierw jednak zwróćmy uwagę na 2 formaty uporządkowanych danych, które są najlepszym wyborem z perspektywy SEO, oto one:
- JSON-LD – to lekki i wbrew pozorom prosty w użyciu format oparty na JavaScript. Obecnie Google poleca właśnie ten wybór.
- Mikrodane – jeszcze do niedawna to był najlepszy wybór przy pozycjonowaniu stron w Google, ale obecnie zalecane jest JSON-LD. Głównie z tego powodu, że jest bardziej zaawansowany, dlatego w razie braku wiedzy i doświadczenia właściciel strony może w trakcie implementacji doprowadzić nawet do awarii witryny. Dane zostają w tym przypadku zintegrowane bezpośrednio z kodem HTML.
Rodzaje danych strukturalnych, które warto wykorzystać na swojej stronie i w sklepie – 12 propozycji
- Dane strukturalne Book – umożliwia wyświetlanie szczegółów na temat książki, np. krótkiego streszczenia, liczby stron, formatu książki, daty wydania.
- Dane strukturalne Recipe – w przypadku publikacji na stronie lub blogu z przepisami kulinarnymi dzięki danym strukturalnym możesz wskazać czas potrzebny do przygotowania dania, liczbę porcji, informacje o wartościach odżywczych, metodzie gotowania czy też rodzaj kuchni.
- Dane strukturalne Event – dla firm z branży eventowej przydatne mogą być dane strukturalne, które wskażą, czego ma dotyczyć wydarzenie, o której godzinie ma się rozpocząć, jak oceniany był event w poprzednich latach, jeśli odbywa się cyklicznie, a także kto jest organizatorem i gdzie ma odbyć się wydarzenie.
- Dane strukturalne Person – jeśli chcemy zaprezentować w wyszukiwarce sylwetkę jakiejś osoby, także fikcyjnej, to również znajdziemy do tego kilka przydatnych danych strukturalnych, np. takich, które dotyczą osiągnięć, danych osobowych, daty urodzenia, miejsca urodzenia czy daty zgonu oraz zawodu.
- Dane strukturalne LocalBusiness – prowadząc biznes lokalny, wykorzystaj takie elementy rozszerzone, które wskażą najważniejsze informacje na temat adresu firmy, godzin otwarcia, opinii klientów, dostępnych metod płatności, osiągnięć czy też listy usług. Możesz również dodać logo marki.
- Dane strukturalne Product – wykorzystując tego typu dane strukturalne, możemy dostarczyć użytkownikowi więcej informacji na temat produktu już z poziomu wyników wyszukiwania, np. wskazać cenę, kategorię, dostępność, ocenę kupujących, kolor, skład oraz wymiary. Dobrym rozwiązaniem może też być dodanie obrazka.
- Dane strukturalne Offer – w przypadku promowania oferty usług warto zdecydować się na dane strukturalne Offer. Do wyboru mamy wiele elementów rozszerzonych, które są dopasowane do różnych branż, np. ważność oferty, ocena, cena, waluta i wiele innych.
- Dane strukturalne Article – gdy prowadzisz bloga firmowego, warto wykorzystać tego typu elementy rozszerzone, które pozwalają np. na wskazanie autora artykułu, daty publikacji czy tytułu tekstu.
- Dane strukturalne FAQ Page – jeśli na stronie znajduje się FAQ, wykorzystaj dane strukturalne do zaprezentowania pytań i odpowiedzi także w wynikach wyszukiwania.
- Dane strukturalne Breadcrumbs – przydatne mogą być tzw. „okruszki”, czyli breadcrumbs, które pomaga użytkownikowi dotrzeć także do innej podstrony, a roboty Google mogą lepiej zrozumieć hierarchię i strukturę strony. To jeden z ważniejszych rodzajów danych strukturalnych, gdyż wpływa na indeksowanie witryn.
- Dane strukturalne Review – odgrywa olbrzymią rolę dla wielu potencjalnych kupujących, którzy sugerują się opinią wcześniejszych klientów przed dokonaniem zakupu.
- Dane strukturalne How to – na koniec zwróćmy uwagę na jeszcze jeden przydatny element, czyli How to, który świetnie sprawdza się na blogach o charakterze poradnikowym. Wykorzystywane przez wyszukiwarkę, gdy użytkownik wpisze zapytanie rozpoczynające się od „Jak…”. Fragment instrukcji z tekstu na stronie zostanie wyświetlony nad wynikiem wyszukiwania.
Jak dodać dane strukturalne na stronę?
Dodanie elementów rozszerzony nie jest trudne. Oto krótka instrukcja:
- Zastanów się, jakie rich snippets chcesz wykorzystać.
- Przejdź na stronę Schema.org i znajdź potrzebne elementy rozszerzone. Zapoznaj się ze szczegółową instrukcją, gdzie zostały wyjaśnione wszystkie elementy danych strukturalnych. U dołu strony znajdziesz praktyczne przykłady wykorzystania elementów rozszerzonych. Przełącz na format, który Cię interesuje, a następnie skopiuj go.
- Wklej kod do notatnika i uzupełnij go lub edytuj, dodając nowe elementy, których potrzebujesz.
- Przed wykorzystaniem kodu na stronie, warto sprawdzić jego poprawność. O tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.
- Jeśli masz stronę lub sklep oparty o WordPress, to polecamy wykorzystać jedną z intuicyjnych wtyczkę, np. Yoast SEO czy Schema & Structured Data for WP & AMP. Dzięki temu cały proces dodawania kodu lub skryptu do strony wykonasz przy pomocy kilku kliknięć.
- Alternatywnym rozwiązaniem może też być skorzystanie z pomocy narzędzia Google. Przejdź do Asystenta do oznaczania danych Google, wpisz adres swojej strony i zaznacz sekcję, tekst lub zdjęcie na stronie, przy których chcesz dodać elementy rozszerzone. Narzędzie wygeneruje znaczniki JDSON-LD, które możesz skopiować lub pobrać, a następnie wkleić do nagłówka HTML.
Jak sprawdzić dane strukturalne?
Chcesz dowiedzieć się, jakie dane strukturalne wykorzystuje konkurencja? Dodałeś lub dodałaś do kodu strony dane strukturalne i zależy Ci na sprawdzeniu ich poprawności? Aby skontrolować dane strukturalne, wykorzystaj darmowe narzędzie od Google, czyli test wyników z elementami rozszerzonymi. Wystarczy, że wkleisz link do strony lub do konkretnej podstrony w dedykowane pole, a następnie klikniesz „Sprawdź URL”. Alternatywnym rozwiązaniem może być wklejenie kodu. To dobry wybór, aby upewnić się jeszcze przed opublikowaniem strony, czy elementy rozszerzone zostały przygotowane w prawidłowy sposób.
🚀 Jak wykorzystać dane strukturalne do poprawy wyników SEO? Podsumowanie
Jak widzisz, dane strukturalne i SEO mogą być ze sobą połączone. Głównie pod względem praktycznym i poziomu doświadczeń użytkownika. Dzięki temu, że dana osoba uzyskuje, jak najwięcej informacji na temat wydarzenia, artykułu, produktu czy oferty, to klika link z większą świadomością. Dlatego właśnie wpływa na zwiększenie współczynnika konwersji, a ruch generowany dzięki wyszukiwarce ma wyższą jakość, bo częściej kończy się np. sprzedażą. Dzięki naszemu artykułowi już wiesz, jak dodać dane strukturalne na stronę, a także, jakie są najpopularniejsze rodzaje danych strukturalnych. Wdroż je na stronie, aby poprawić jakość działań SEO.