Już od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój branży e-commerce. Ta z roku na rok coraz bardziej zaskakuje (pozytywnie), a to wszystko z kolei powoduje, że zdecydowana większość stacjonarnych biznesów poszerza swoją działalność i przenosi się do sieci. Niestety ma to też pewne minusy, odniesienie sukcesu online nie jest proste, a oferowanie zróżnicowanych produktów cechujących się wysoką jakością to zbyt mało. Kluczowe jest także uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Zdecydowałeś się na prowadzenie sklepu internetowego opartego na systemie PrestaShop? W takim razie pozycjonowanie witryny na PrestaShop to coś, czym na pewno powinieneś się zainteresować.
Jak działa pozycjonowanie witryny na PrestaShop?
Chociaż nie jest najpopularniejszy, to zdecydowanie możemy nazwać go jednym z najchętniej wybieranych systemów e-commerce na świecie. PrestaShop, bo o nim mowa, pozwala budować i zarządzać sklepem – stanowi doskonałe rozwiązanie dla działalności, które chcą postawić pierwsze kroczki w świecie cyfrowego handlu.
Natomiast pozycjonowanie sklepu na PrestaShop skupione jest na optymalizacji witryny. Jeśli chcesz uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki Google, zależy Ci na tym, aby potencjalni klienci łatwiej trafiali na stronę, jest to usługa, w którą powinieneś zainwestować.
Ciekawostka: PrestaShop to drugi najpopularniejszy system do zarządzania sklepem internetowym w Polsce. Na ten moment (sierpień 2024 r.) korzysta z niego ponad 18 tys. sklepów, co przekłada się na 8% udział w rynku e-commerce w naszym kraju.
Źródło danych: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland
Jak wygląda pełna dystrybucja platform e-commerce w Polsce? Spójrz na poniższe zestawienie:
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland
Jakie zalety i wady ma pozycjonowanie witryny na PrestaShop?
Skuteczne pozycjonowanie e-commerce na PrestaShop to liczne zalety, ale znajdą się również pewne wady. Oto najważniejsze plusy:
- szansa na znalezienie się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania Google,
- wzrost odwiedzin sklepu,
- wzrost sprzedaży,
- możliwość zmniejszenia wydatków i czasu przeznaczanego na marketing,
- dzięki dobrze prowadzonemu pozycjonowaniu do Twojego sklepu nieustannie będą napływali nowi klienci.
Co z wadami? Oczywiście pewne się znajdą, a za największy minus uznaje się to, że samodzielne przeprowadzenie optymalizacji SEO witryny zbudowanej w PrestaShop bez posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej może być praktycznie niemożliwe. Nie bez znaczenia jest też to, że nieprawidłowe wykonanie prac z tego zakresu może niekorzystnie wpłynąć na SEO (i np. wydłużyć czas ładowania strony).
Ponadto weź pod uwagę, że konieczne może być częste dostosowywanie modułów SEO ze względu na częste aktualizacje PrestaShop, które mogą odpowiadać za problemy z kompatybilnością.
Jak zacząć optymalizację domeny na PrestaShop?
Wystartowanie z optymalizacją SEO domeny na PrestaShop początkowo może wydawać się wieloetapowym i skomplikowanym zadaniem – czy faktycznie takie jest? Jest w tym trochę prawdy, ale wystarczy, że odpowiednio podejdziesz do tematu i zastosujesz właściwe narzędzia, a wszystko stanie się łatwiejsze. Przekonaj się, przez jakie kroki musisz przejść, aby zoptymalizować sklep na PrestaShop pod kątem SEO.
Zacznij od audytu SEO
Od czego zacząć optymalizację sklepu na PrestaShop? Najlepiej na początku zrobić szczegółowy audyt SEO. Jest to narzędzie wykorzystywane do diagnozy – dokładnie sprawdza stronę pod kątem czynników mających wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu elementowi ustalenie, które obszary wymagają optymalizacji SEO, jest dużo prostsze. Ponadto warto dowiedzieć się, jak wcześniej wdrożone praktyki SEO sklepu wpływają na jego widoczność w Google.
Przeprowadź optymalizację meta tagów
Szczególnie ważnym elementem optymalizacji witryny na PrestaShop jest przeprowadzenie optymalizacji meta tagów. Są to dane, które użytkownicy widzą bezpośrednio w wyszukiwarce, dlatego muszą zachęcać do kliknięcia linku i jednocześnie jasno informować, co znajduje się po wejściu na daną stronę internetową.
Dobrą praktyką jest także umieszczanie w opisie call to action, czyli wezwania do działania, typu: „Poznaj naszą bogatą ofertę”.
Nie zapominaj również o ograniczeniach w zakresie liczby znaków. Title nie powinien przekraczać 60 zzs (znaków ze spacjami), natomiast meta description – 160 zzs. Jeśli przekroczysz te limity, teksty nie zostaną wyświetlone w całości – Google zwyczajnie je „utnie”, co może wyglądać mało atrakcyjnie.
Zoptymalizuj obrazy i atrybuty ALT
Znaczenie ma także to, aby wszystkie obrazy na Twojej stronie były zoptymalizowane i miały odpowiednie atrybuty ALT. Jak zoptymalizować obrazy? Najlepiej będzie, jeśli wykorzystasz do tego specjalne narzędzie. Polecamy np. Total Image Optimalization Pro, czyli wtyczkę umożliwiającą kompresję przesyłanych plików. Jednak, jako że jest to płatne rozwiązanie, rozumiemy, że możesz nie być nim zainteresowany, zatem wiedz, że w Internecie znajdziesz także wiele bezpłatnych narzędzi stworzonych do kompresji obrazów.
Nie tylko optymalizacja obrazów się liczy – równie ważne są atrybuty ALT. W sposób tekstowy określają one, co znajduje się na danej grafice. W przypadku sklepów internetowych zbudowanych na PrestaShop wymagane jest, aby alternatywne teksty zawierały słowa kluczowe. Uwzględnij również to, że stanowią one udogodnienie dla osób niedowidzących czy też niewidzących – dzięki atrybutom ALT oprogramowanie czytające może przekazać korzystającym, co znajduje się na obrazie.
Zbuduj przyjazne adresy URL
Co jeszcze ma znaczenie w optymalizacji e-sklepu na PrestaShop? Tak samo, jak w przypadku innych sklepów internetowych koniecznie trzeba zadbać o to, aby adresy URL były maksymalnie przyjazne. Dla użytkownika, jak i algorytmu Google dużo lepiej wygląda adres:
www.przykladowastrona.pl/narty-dla-dzieci
niż adres tego typu:
www.przykladowastrona.pl/310224/A
Oznacza to, że adresy URL nie mogą być ciągami przypadkowych znaków, czy też być wypełnione parametrami i numerami. Zamiast tego muszą zawierać słowa kluczowe, a także być krótkie i czytelne.
Sitemapa XML
O jaki element jeszcze musisz zadbać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego na PrestaShop? Jest nim na pewno mapa strony XML. To ważny element, dzięki któremu roboty Google mogą łatwiej zwiedzać witrynę, a to natomiast korzystnie wpływa na indeksowanie sklepu w wyszukiwarce Google.
Jak skonfigurować ten element w systemie PrestaShop? Pozwala na to specjalny moduł. Wybierz ten odpowiedni i kliknij „Konfiguruj”, co pozwoli Ci wybrać adresy, które będą uwzględnione podczas generowania pliku sitemap.xml. Jeśli niekoniecznie chcesz generować sitemapę w ten sposób, wiedz, że możesz zrobić to w sposób manualny, ale to dość czasochłonne zadanie.
Zabezpiecz sklep certyfikatem SSL
Istnieje niewielka szansa na to, że użytkownicy będą chcieli odwiedzić Twój sklep, jeśli zauważą, że nie zadbałeś o bezpieczne połączenie między serwerem a ich przeglądarką. Chociaż może Ci się wydawać, że mało który Internauta zwraca na to uwagę, prawda jest taka, że coraz więcej osób kupujących online jest świadomych zagrożeń, jakie na nich czyhają.
Jednak miej na uwadze, że posiadanie SSL-a jest ważne nie tylko ze względu na to, że użytkownicy mogą poczuć się bezpiecznie, ale ma duże znaczenie także pod kątem pozycjonowania. Nie każdy wie, że szyfrowanie HTTPS uznaje się za jeden z kilkuset czynników rankingowych. Nie dopuszczaj zatem do sytuacji, w której użytkownik dostrzeże brak SSL-a na Twojej stronie i przejdzie do konkurencji.
Nie indeksuj mało znaczących stron
Dużo i często mówi się o tym, jak istotne jest indeksowanie najważniejszych stron. Pomija się jednak kwestię unikania indeksowania tych, które nie przynoszą wartości. O jakie strony chodzi? Mamy tutaj na myśli, np.:
- stronę logowania,
- stronę rejestracji,
- stronę koszyka,
- strony o niskiej wartości merytorycznej,
- regulamin,
- politykę prywatności.
Jak nie indeksować mało znaczących stron? Zmiany w tym zakresie możesz wprowadzić w pliku robots.txt. Wówczas zablokujesz indeksowanie mało znaczących stron przez roboty wyszukiwarek. Inną opcją jest zrobienie tego bezpośrednio w ustawieniach sklepu na PrestaShop. Dzięki zredukowaniu takich stron możesz znacząco poprawić widoczność i wydajność witryny na PrestaShop.
Zoptymalizuj szybkość ładowania strony
Wśród czynników rankingowych znajduje się m.in. szybkość ładowania strony. Jeśli czas ładowania się witryny będzie zbyt długi, jest ryzyko, że użytkownicy nie zdecydują się na przeglądanie sklepu. Co możesz zrobić, aby poprawić wydajność strony i przyspieszyć działanie strony? Oto kilka możliwości:
- przeprowadź optymalizację obrazów i grafik,
- korzystaj z lazy loading,
- zrezygnuj z nieużywanych wtyczek,
- zminimalizuj kod JavaScript i CSS,
- korzystaj z cache.
Gdy natomiast nie jesteś świadomy czasu ładowania Twojego sklepu, użyj narzędzia Google PageSpeed Insights. Podpowie Ci ono, jakie obszary na stronie wymagają poprawek.
Analizuj dane
Optymalizacja e-commerce na PrestaShop wiąże się nie tylko z technicznymi usprawnieniami, ale także z koniecznością nieustannego monitorowania i analizy danych. To umożliwia lepsze zrozumienie zachowań klientów czy też wykrywanie problemów. Na szczęście istnieją liczne narzędzia do tego celu – polecamy szczególnie te popularne takie jak m.in. Google Analytics i Google Search Console.
Jak wygląda pozycjonowanie sklepu na PrestaShop? Krok po kroku
Jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego na PrestaShop? Obejmuje ono różne etapy. Zobacz, na jakich elementach trzeba się skupić.
Dobierz frazy kluczowe
Podstawą każdej strony internetowej, w tym także tej zbudowanej na PrestaShop, jest zastosowanie odpowiednich słów kluczowych. Właśnie one w dużej mierze wpływają na to, czy potencjalnym klientom uda się odnaleźć Twój sklep online w wynikach wyszukiwania.
Częstym błędem jest to, że przedsiębiorcy wybierają wyłącznie słowa kluczowe o dużej konkurencyjności. Uzyskanie widoczności na tego typu frazy, jeśli konkurencja jest spora, będzie bardzo trudne, dlatego zalecamy zacząć od analizy słów kluczowych, która pomoże Ci wyłonić frazy, na które warto się pozycjonować i pokaże te niszowe, które mogą zagwarantować Ci bardziej ukierunkowany ruch.
Dlatego, chociaż frazy z krótkiego ogona wydają się atrakcyjniejsze, to jednak w wielu przypadkach frazy z długiego ogona bywają lepszym wyborem. Są one rzadziej wyszukiwane, ale mogą celniej trafiać w intencję użytkownika, a jednocześnie są większą szansą na zamienienie ruchu w konwersję.
Z jakich narzędzi możesz korzystać, aby maksymalnie ułatwić sobie research słów kluczowych? Zapoznaj się z możliwościami takich narzędzi jak m.in. AnswerThePublic, Senuto, Keyword Tool, czy Keyword Surfer.
Udoskonalaj stronę główną
Jak pozycjonować stronę internetową na PrestaShop? Istotne jest zajęcie się działaniami contentowymi, a dokładniej: udoskonaleniem strony głównej. Jest to wizytówka Twojego sklepu i coś, co może zapaść w pamięci Twoich klientów, dlatego konieczne jest zadbanie o UX strony, a także uzupełnienie jej treścią.
Skup się najpierw na tym, aby na stronie głównej wystąpił tylko jeden nagłówek H1 zawierający słowo kluczowe, na którym najbardziej Ci zależy. Zastosowanie odpowiedniej struktury nagłówków ma ogromne znaczenie dla Twojego e-sklepu.
Oczywiście nie może zabraknąć także treści, z kolei ich długość może być bardzo różna. Raczej nie powinny być one długie i z pewnością nie mogą przyjąć formy ściany tekstu. Dobrym krokiem jest sprawdzenie, jak konkurencja poradziła sobie w tym aspekcie i przeanalizowanie m.in. jakiej długości ma treści na stronie głównej. Pamiętaj, aby w treściach także wykorzystać słowa kluczowe.
Co jeszcze ma znaczenie? Zwykle pierwszym elementem, który rzuca nam się w oczy tuż po wejściu na stronę sklepu internetowego, jest baner. Spójrz na przygotowany przykład:
Źródło: https://www.cocolita.pl/
Dlatego na Twojej stronie zbudowanej na PrestaShop nie może zabraknąć estetycznych banerów czy też zdjęć produktów. Ponadto umieść linki do najczęściej kupowanych produktów czy też kategorii cieszących się największą popularnością oraz znajdź miejsce na wyraźne call to action, by zachęcić użytkowników do dalszego zwiedzania sklepu.
Stwórz unikalne opisy kategorii i produktów
Sklep internetowy na PrestaShop bez opisów kategorii i produktów? Jak się pewnie domyślasz, bez tych dodatków osiągnięcie sukcesu może być trudne. Wynika to z tego, że klienci przed złożeniem zamówienia chcą wiedzieć jak najwięcej na temat interesującego ich produktu.
Jeśli nie zadbasz o prawidłowe opisy kategorii i podkategorii, narażasz swój biznes na mniejszą ilość wejść z wyników wyszukiwania. Najważniejsze jest, aby były to unikalne i niepowtarzalne opisy. Absolutnie nie decyduj się na ich kopiowanie od konkurentów czy producentów oferowanych produktów.
Ważna jest także właściwa hierarchia nagłówków czy też podzielenie treści na dwie sekcji: informacyjno-marketingową i poradnikową, a także nasycenie materiałów słowami kluczowymi. Co więcej, ważne jest poddawanie opisów kategorii aktualizacjom, tak aby były one zgodne z potrzebami użytkowników czy trendami.
Przykładowy opis kategorii. Źródło: https://meblepotocki.pl/meble-drewniane/
Co natomiast, jeśli chodzi o opisy produktów? Tutaj zasady ich tworzenia są dość podobne. Podstawą jest, aby opisy produktów były unikalne i zawierały konkrety. Odpuść lanie wody, ponieważ ono nie zachęci potencjalnego klienta do zakupu. Nie wolno też zapominać o naturalnym rozmieszczeniu słów kluczowych, bez nadmiernego ich stosowania. Ponadto pozwól klientom oceniać produkty i upubliczniaj opinie – w ten sposób zbudujesz zaufanie i zyskasz unikalną treść na karcie produktu.
Przykładowy opis produktu. Źródło: https://meblepotocki.pl/produkt/kanapa-apollo-ii/
Dodaj odnośniki wewnętrzne w treści
Linkowanie wewnętrzne to połączenia, które mogą prowadzić czytających do innych elementów Twojego sklepu na PrestaShop. Przykładowo, mogą przenosić użytkowników z bloga do produktów. Dlaczego zadbanie o ten element jest ważne? Przede wszystkim dlatego, że linki wewnętrzne ułatwiają poruszanie się po sklepie, co doceniają roboty Google.
Linki wewnętrzne są ważne, ale wcale nie oznacza to, że powinieneś dodawać je, w co drugim zdaniu. Zdecydowanie nie jest to dobre postępowanie. Zbyt duża liczba odnośników może spowodować, że użytkownik szybko opuści stronę. To samo może się stać, jeśli umieścisz linki na samym początku treści. Raczej zaleca się, aby stosować jeden link na 1000 znaków, choć oczywiście nie zawsze tak musi być. W razie potrzeby pamiętaj także o atrybucie rel=”nofollow” i używaj go do stron, które nie chcesz, aby były śledzone przez Google.
Co jeszcze ma znaczenie w kontekście linkowania wewnętrznego? Na pewno wybór właściwego anchor textu, czyli jednego lub kilku słów, po których kliknięciu możliwe będzie przejście na inną podstronę. Równie ważne jest to, aby odnosił się do tematyki strony. Nie zapominaj również o starszych treściach i staraj się do nich dodawać nowe odnośniki.
Stosuj dane strukturalne
Już od ponad 10 lat wyszukiwarka Google interesuje się danymi strukturalnymi, czyli elementami rozszerzonymi, z którymi można się spotkać na wielu stronach. Dzięki nim możliwe jest wyświetlanie na stronie wyników wyszukiwania nie tylko meta tytułu i meta opisu, ale również dodatkowych informacji, takich jak np. oceny danego produktu czy też jego zakres cenowy.
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Zacznij pisać bloga
Pokaż, że jesteś ekspertem w swojej branży i zacznij pisać bloga firmowego. Nie od dziś wiadomo, że blog stanowi jeden z lepszych sposobów na generowanie wartościowego ruchu. Jeśli więc szukasz odpowiedniej metody na zwiększenie rozpoznawalności Twojego sklepu na PrestaShop i jednocześnie generowanie większych zysków, postaw na pisanie firmowego bloga.
Dodawaj na blogu artykuły mające związek z Twoimi produktami, porady, czy nawet newsy branżowe. Blog stanowi także rewelacyjną przestrzeń do umieszczania w niej słów kluczowych, także tych, które może być Ci trudniej umieścić na kartach produktów. Nie bez znaczenia jest to, że blogowanie pozwala na rozwój naturalnego linkowania wewnętrznego, co będzie miało doskonały wpływ na pozycjonowanie sklepu, więc nie warto zaniedbywać tej kwestii.
A jeśli będziesz miał problemy ze znalezieniem odpowiednich tematów lub słów kluczowych, wiedz, że możesz skorzystać z różnych narzędzi, które w tym pomagają, np. AnswerThePublic, Google Trend, Senuto czy Keyword Tool.
Zapewnij responsywność sklepu
Responsywność sklepów internetowych stworzonych na PrestaShop, ale także innych serwisów jest bardzo ważna, szczególnie teraz, kiedy wiadomo już, że jeśli któraś z podstron serwisu nie wyświetla się na urządzeniach mobilnych, nie będzie mogła zostać zaindeksowana. Jak powiedział John Mueller:
„Po 5 lipca 2024 r. będziemy skanować i indeksować te witryny tylko przy użyciu Googlebota na smartfony. Jeśli treść strony w ogóle nie jest dostępna na urządzeniu mobilnym, nie można jej już zindeksować”.
Jak dostosować design sklepu na PrestaShop do ekranów różnej wielkości? Podstawowym działaniem jest skalowanie rozmiarów wyświetlanych interfejsów i treści. Skup się na tym, aby osoby korzystające ze smartfonów miały dostęp do czytelnych materiałów. Uwzględniaj także wielkość wszelkich przycisków na stronie, biorąc pod uwagę, że użytkownicy muszą móc trafić na nie palcem.
Na jakie problemy można napotkać podczas pozycjonowania witryny na PrestaShop?
Chociaż o platformie PrestaShop można napisać wiele dobrego, należy mieć na uwadze, że podczas pozycjonowania sklepu stworzonego na PrestaShop mogą wystąpić pewne wyzwania. Oto kilka najczęściej spotykanych:
- szybkość ładowania strony – prędkość ładowania strony na PrestaShop jest częstym problemem ze względu m.in. na poziom skomplikowania szablonów, dużą liczbę modułów czy wysoką jakość obrazów,
- długie i źle wyglądające adresy URL – konfiguracja URL stanowi wyzwanie szczególnie w przypadku wielojęzycznych sklepów,
- trudności z dostosowaniem szablonów do urządzeń mobilnych – oczywiście chodzi tutaj jedynie o niektóre szablony, ale warto mieć to na uwadze.
Rzecz jasna możliwych problemów podczas pozycjonowania strony na PrestaShop jest znacznie więcej. Jeśli chcesz mieć pewność, że pozycjonowanie Twojego sklepu przebiegnie płynnie, zaufaj nam i skontaktuj się z nami w celu ustalenia szczegółów.
Ile czasu trwa pozycjonowanie sklepu na PrestaShop?
Ile czasu trwa pozycjonowanie strony na PrestaShop? Ile trzeba czekać na pierwsze efekty? Te pytania na pewno pojawiły się w Twojej głowie, jeśli zainteresowałeś się tym tematem. Niestety udzielenie tutaj konkretnej odpowiedzi nie jest możliwe, ponieważ jak długo to trwa, jest zależne od zbyt wielu czynników takich jak:
- wiek witryny,
- początkowy stan SEO sklepu,
- wybrane słowa kluczowe i ich konkurencyjność,
- błędy SEO w sklepie,
- zewnętrzne czynniki (np. aktualizacje algorytmów),
- liczba konkurentów.
Nasza agencja najczęściej potrzebuje kilku miesięcy, aby móc zaprezentować satysfakcjonujące wyniki. Nie mamy jednak wątpliwości, że warto poświęcić na ten proces każdą minutę, ponieważ może zagwarantować niesamowite, a przede wszystkim w przeciwieństwie np. do reklam Google Ads, długotrwałe efekty.
Samodzielne pozycjonowanie sklepu na PrestaShop czy z pomocą specjalisty SEO?
Samodzielne pozycjonowanie witryny na PrestaShop czy z pomocą specjalisty SEO lub agencji SEO? Tak naprawdę to zależy. Jeśli masz odpowiednie doświadczenie i doskonale wiesz, jak poradzić sobie z takimi zadaniami jak m.in. analiza słów kluczowych, optymalizacja treści, czy budowa linków, być może niezłym pomysłem jest samodzielne zajęcie się pozycjonowaniem.
Jednak musisz pamiętać, że w branży SEO co rusz zachodzą jakieś zmiany, dlatego kluczowe jest też bycie z nimi na bieżąco. Weź pod uwagę, że główne zmiany algorytmiczne silnika wyszukiwań mają miejsce aż kilka razy w roku, ale co więcej, Google praktycznie każdego dnia wprowadza 9 mniejszych zmian.
Jeśli więc nie masz czasu na stałe dokształcanie się i czerpanie wiedzy w zakresie SEO, sensowniejszą opcją może być nawiązanie współpracy ze specjalistą SEO lub agencją SEO. Powinieneś również wziąć pod uwagę rozmiar Twojego sklepu. Jeśli prowadzisz niewielki biznes w sieci, a konkurenci nie są liczni, możesz poradzić sobie z samodzielnym SEO. Inaczej to wygląda, jeśli masz rozbudowany e-commerce z ogromną konkurencją. Wówczas pomoc profesjonalistów na pewno będzie niezastąpiona.
🚀 Pozycjonowanie sklepu internetowego na PrestaShop z Efectownią
Popularność PrestaShop nie powinna nikogo dziwić, ponieważ jest to jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce na rynku, nie tylko polskim. Jeśli chcesz, aby Twój sklep oparty na tej platformie się rozrastał, a przede wszystkim stał się rozpoznawalny, skorzystaj z profesjonalnego wsparcia. Wiemy, jak odpowiednio dobrać strategię i zapewnić Twojej witrynie większą widoczność w wynikach wyszukiwania, przyciągając tym samym więcej potencjalnych klientów. Skontaktuj się z nami i przekonaj się, jak dokładnie możemy wesprzeć Twój biznes i zamienić odwiedzających w lojalnych klientów. Umów bezpłatną konsultację już teraz.