Myślisz nad reklamą swojej firmy na Facebooku? Ta w wielu branżach jest totalnym must have, ale niektórzy przedsiębiorcy wciąż nie wiedzą, jak prawidłowo reklamować się w tym serwisie. Niestety tutaj łatwo o błędy, przez które reklama na FB nie zawsze jest skuteczna. Sprawdź, jakie błędy najczęściej występują i czego powinieneś unikać.
Facebook jako świetne miejsce do reklamowania biznesu
Facebook wciąż pozostaje czołową platformą społecznościową na świecie. Baza aktywnych użytkowników z roku na rok się zwiększa, więc jest to serwis chętnie wybierany przez przedsiębiorców do promowania produktów i usług. Wynika to również z tego, że FB gromadzi mnóstwo danych o swoich użytkownikach, dzięki czemu reklamodawcy mają do dyspozycji precyzyjne i co najważniejsze: skuteczne narzędzia do reklamy.
Czy wiesz, że nawet 93% firm jest obecnych w tym serwisie i większość – 86% – korzysta również z reklam na Facebooku?
[źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/04/19/digital-marketing-statistics]
Od pewnego czasu zasięgi organicznych postów na Facebooku są ograniczone, a to z kolei spowodowało wzrost popularności reklam w Facebook Ads. Coraz więcej firm decyduje się na tego rodzaju kampanię, więc konkurencja jest naprawdę spora. Dlatego, jeśli chcesz zacząć inwestować w Facebook Ads, koniecznie musisz zadbać m.in. o dobór odpowiedniej grupy odbiorców czy wybór właściwego celu reklamowego. Teraz jest to jeszcze ważniejsze, jeśli chcesz osiągnąć sukces. Zaniedbania w tym zakresie mogą przełożyć się na to, że będziesz marnował budżet. Sprawdź, jakie są najczęstsze błędy w reklamach na Facebooku.
Kto powinien poznać najczęściej występujące błędy w reklamach na FB?
Przygotowany przez nas materiał przyda się na pewno osobom, które dopiero stawiają pierwsze kroki w robieniu reklam i niestety nie idzie im to zbyt dobrze. Z tego wpisu mogą się dowiedzieć, dlaczego ich kampania jest nieskuteczna. Ten artykuł na pewno dostarczy sporo wiedzy również przedsiębiorcom, którzy chcą przenieść biznes do Internetu lub po prostu rozszerzyć swoją działalność stacjonarną. Generalnie ten artykuł pomoże wszystkim, którzy nie chcą płacić za błędy. Poznaj najczęściej występujące problemy w reklamach na Facebooku!
Błędy w reklamach na Facebooku – 11 najczęściej występujących
Chcesz dowiedzieć się, jakie błędy pojawiają się najczęściej w reklamach na Facebooku? Oto one!
Nieprawidłowe określenie grupy docelowej
Zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów reklamy na Facebooku jest określenie właściwych odbiorców. Czy wiesz, że to już połowa sukcesu? Reklamy możesz kierować do osób np. w konkretnym wieku, znajdujących się w określonej lokalizacji, o wybranych zainteresowaniach, a nawet niestandardowych grup odbiorców. Jeśli nie robisz tego, jest duże prawdopodobieństwo, że będziesz przepalał budżet reklamowy.
Chcąc dowiedzieć się, jaka to jest grupa, możesz skorzystać ze statystyk dostępnych w panelu zarządzania stroną na Facebooku. Zadbaj o tę kwestię już na samym początku.
Przykładowo: jaki jest sens kierować reklamę do osób niepełnoletnich, gdy proponowane przez Ciebie produkty/usługi są zwykle wybierane przez przedsiębiorców? Na pewno zależy Ci na jak najlepszym wykorzystaniu pieniędzy przeznaczonych na reklamę, więc podczas ustalania grupy docelowej, uwzględnij również swoje osobiste doświadczenia czy też informacje, które uzyskałeś na podstawie dotychczasowych transakcji.
Za mały budżet
Na reklamę na Facebooku często decydują się niewielkie firmy, które są w stanie przeznaczyć na ten cel mało pieniędzy. I choć często można usłyszeć od marketingowych guru, że wystarczy zaledwie kilka złotych dziennie, aby pozyskać klientów, to niestety nie do końca jest to prawda. Oczywiście możesz stworzyć reklamę za taką kwotę i liczyć na szczęście, ale w rzeczywistości osiągnięcie sukcesu będzie bardzo trudne.
Niestosowanie remarketingu
Wielu specjalistów ds. marketingu przekonało się, że remarketing ma sens! Nawet 77% ekspertów wykorzystuje do tego system Facebook Ads.
[źródło: https://www.marketingprofs.com/charts/2021/45022/ad-retargeting-in-2021-channel-goal-and-kpi-trends]
To naprawdę ciekawa opcja na reklamę wyświetlaną osobom, które np. zdecydowały się wejść do Twojego sklepu i obejrzały jakiś produkt/y, jednak nie podjęły decyzji o zakupie. Stosując remarketing, możesz przypomnieć im o produktach, którymi niedawno byli zainteresowani. Remarketing na Facebooku ma wpływ na zwiększenie konwersji, podnosi efektywność kampanii oraz ułatwia budowanie świadomości marki wśród użytkowników. Nie korzystając z remarketingu, nie wykorzystujesz w pełni potencjału Meta Ads.
Brak analizy konkurencji
Nie ma nic złego w śledzeniu działań konkurencji. Oczywiście nikt tu nie mówi o ich kopiowaniu. Jesteśmy pewni, że w kilka sekund wymieniłbyś przynajmniej kilku swoich największych konkurentów. Na rynku z pewnością jest ich znacznie więcej. Warto, abyś regularnie podglądał firmy konkurencyjne, a dokładniej ich strony WWW i social media.
Jednym z prostszych sposobów na sprawdzenie, jak reklamują się konkurenci, jest wejście na stronę https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=PL&media_type=all lub po prostu wpisanie w wyszukiwarkę frazy „Facebook Ads Library”.
Aby zobaczyć reklamy konkurencji na Facebooku, wybierz kraj emisji reklam, kategorię reklam i podaj nazwę fanpage’a konkurenta. Wybierz z listy odpowiednią stronę, aby zostały wyświetlone reklamy emitowane przez daną markę. Tak to wygląda w przypadku Efectowni:
Powyżej wspomnieliśmy o najprostszym sposobie na sprawdzenie konkurencji, ale wiedz, że jest ich znacznie więcej. Często wykorzystywanym w tym celu narzędziem jest także Ahrefs. Z jego pomocą możesz przeanalizować strony konkurentów pod kątem najlepszych treści na stronie, słów kluczowych czy linkowania. Zainteresowani mogą skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Warte uwagi są także inne narzędzia takie jak np. BuzzSumo czy SimilarWeb.
Brak Call to Action
W reklamach na Facebooku często brakuje elementu, który może generować więcej kliknięć. Mowa tutaj o Call to Action, które zwykle pojawia się w formie wyróżniającego, rzucającego się w oczy przycisku z zachętą typu „Odbierz upominek”, „Zamów” czy „Czytaj więcej”. Klienci po kliknięciu Call to Action powinni trafić na stronę, na której znajdą realne korzyści i złożona obietnica zostanie pokryta. Przykładowo, jeśli obiecałeś rabat, klient powinien go otrzymać po wejściu na stronę. Wprowadzanie odbiorcy w błąd to zdecydowanie zły krok.
Nieokreślenie celów
Jak chcesz osiągnąć sukces bez zdefiniowania celu, który kampania ma osiągnąć? Koniecznie musisz go ustalić już na samym początku, bowiem to umożliwi Ci sprawdzenie, czy reklama na Facebooku jest skuteczna i przynosi efekty. Jakie cele masz do wyboru, decydując się na reklamę na tym portalu społecznościowym? Oto kilka z nich:
- wzrost konwersji,
- wzrost zasięgu marki,
- instalacja aplikacji,
- budowa rozpoznawalności marki,
- wzrost ruchu,
- pozyskiwanie leadów.
Gdy wybierzesz odpowiedni cel, będziesz mógł optymalizować kampanię pod jego kątem.
Niewłaściwy typ reklamy
Facebook Ads ma do zaproponowania różne formaty reklam. Popularne wciąż są standardowe reklamy na osi czasu, ale są także animowane reklamy, karuzelowe, materiały błyskawiczne czy format kolekcji. Jaki typ reklamy wybrać? Jest to kwestia zależna od celu, ponieważ nie każdy rodzaj nada się do z góry ustalonego planu. Pamiętaj również o sporych możliwościach w zakresie rozmieszczenia elementu promującego. Może on się znaleźć w głównym feedzie użytkownika, w pasku bocznym na laptopach czy tabletach, a co więcej: możesz kierować reklamę wyłącznie do użytkowników korzystających ze smartfonów.
Nie śledzenie efektów
Nie śledzisz efektów kampanii na FB? To niestety również spory błąd. To nie jest tak, że wystarczy uruchomić kampanię i można o niej zapomnieć na dłuższy czas. Regularnie powinieneś kontrolować jej skuteczność. Jak często? Jeśli masz taką możliwość, rób to nawet każdego dnia lub przynajmniej kilka razy w tygodniu. W ten sposób uzyskasz informacje, czy kampania idzie w dobrym kierunku i realizuje założone cele. Dokonuj również analizy – ta dostarczy Ci wiedzę dotyczącą m.in. tego, w jakim wieku są osoby generujące najwięcej konwersji, jakich urządzeń używają, czy chociażby, kiedy konwertują najczęściej.
Tylko jeden cel
Niestety wielu przedsiębiorców wykorzystuje reklamy na Facebooku wyłącznie w celu sprzedaży produktów. Nie skupiaj się tylko na tym aspekcie. Decydując się na płatną promocję na tym popularnym serwisie, dostarcz coś dodatkowego. Ostatnimi czasy popularną praktyką jest opowiadanie historii przyciągających klientów. Te z kolei mogą zainspirować ich do działania. Mile widziane są także reklamy budujące zaufanie – możesz podzielić się z odbiorcami np. referencjami czy case studies. Zawsze wspominaj o tym, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z Twoją firmą i jakie korzyści płyną z posiadania Twoich produktów czy skorzystania z usług.
Brak Pixela
Kolejnym błędem w reklamach na Facebooku jest nieumieszczenie na stronie Pixela. W ten sposób marnujesz duży potencjał, a nawet może pieniądze i czas. Pixel Facebooka to przydatny kod, który umożliwia śledzenie na stronie WWW konwersji z reklam Facebooka. Dzięki niemu uzyskasz odpowiedzi na takie pytania, jak np. kto dodał coś do koszyka?, kto odwiedził stronę?, kto zdecydował się na zakup produktu? To z kolei przekłada się na to, że możesz jeszcze lepiej dopasować reklamę i uzyskać większą skuteczność.
Reklama niezoptymalizowana pod wszystkie urządzenia
Z przeprowadzonych badań wiadomo, że nawet 81,8% użytkowników Facebooka przegląda portal tylko za pośrednictwem urządzeń mobilnych (źródło: https://backlinko.com/facebook-users). W związku z tym sam rozumiesz, że optymalizacja wyglądu i treści reklam pod kątem różnych urządzeń jest po prostu niezbędna, aby odnieść sukces. Zapewnij odbiorcom wysoką jakość zdjęć i dopasuj je odpowiednio do przekazu. Ważny jest także rozmiar zdjęć, np. prawidłowe wymiary zdjęć i grafik dla FB Stories to 1080 × 1920 pikseli, z kolei dla wiadomości sponsorowanych – 628 × 1200 pikseli.
🚀 11 najczęstszych błędów w reklamach na Facebooku – podsumowanie
Podsumowując, do najczęstszych błędów w reklamach na Facebooku zaliczamy m.in. nieprawidłowe określenie grupy docelowej, nieanalizowanie działań konkurencji, wybór niewłaściwego rodzaju reklamy czy nieokreślenie celu kampanii. Zanim zabierzesz się za reklamę na Facebooku, dobrze poznaj Menedżera Reklam. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę, jak świadomie prowadzić kampanię reklamową, która będzie przynosiła zyski. Nie trać czasu i pieniędzy na kampanie, które nie będą wyczerpywały swojego potencjału. Pamiętaj także, że z roku na rok zwiększa się konkurencja w Internecie, więc Twoje działania marketingowe muszą być przemyślane i skuteczne. Jeśli nie chcesz samemu prowadzić kampanii reklamowej, zdecyduj się na nawiązanie współpracy z agencją marketingową lub freelancerem.
Memtor Marketing
7 listopada 2023Bardzo istotne jest podkreślenie wymienionych 11 błędów, które mogą kosztować firmę wiele pieniędzy. Kluczowym wnioskiem jest potrzeba świadomego planowania i monitorowania kampanii, unikania powszechnych błędów. Artykuł stanowi cenny przewodnik dla marketerów, aby zwiększyć efektywność reklam na Facebooku i osiągnąć lepsze wyniki.