blog marketing

Marketing internetowy, czyli jak przenieść biznes offline do online?

marketing internetowy - grafika główna

Dynamiczny rozwój technologii i coraz większa obecność ludzi w sieci sprawia, że marketing internetowy stał się nieodzownym narzędziem skutecznego promowania biznesu i osiągania sukcesu. Ale jak właściwie przejść z tradycyjnych metod promocji do świata online? Odpowiedź na to pytanie leży w strategicznym podejściu do e-marketingu, który pozwala skutecznie dotrzeć do szerokiej publiczności, zwiększyć świadomość marki oraz zdobyć nowych klientów. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Na czym polega marketing internetowy i co się na niego składa?

Marketing to działania polegające na opracowaniu strategii, dzięki której można wprowadzić produkt lub usługę na rynek. Kluczowe jest tu przedstawienie wprowadzanej na rynek rzeczy w sposób najkorzystniejszy. Liczy się również dotarcie z tym przekazem do grupy klientów potencjalnie zainteresowanych ich zakupem.

Dawniej marketing kojarzony był głównie z formami standardowej reklamy (tj. ulotka, plakat, billboard, miejsce w gazecie, czas antenowy w telewizji, czy komunikaty w radio). Nadejście ery Internetu zmieniło jednak tradycyjny marketing na online.

Marketing internetowy znany również jako marketing cyfrowy lub e-marketing, to nowoczesna forma tradycyjnego marketingu, którego medium jest Internet. Jego główny cel to dotarcie do grupy potencjalnych klientów, który osiąga się odpowiednio przemyślaną strategią przy wykorzystaniu różnych metod oraz narzędzi. Osiągnięte skutki są tu długotrwałe, a podejmowane działania prowadzą m.in. do zwiększenia widoczności firmy w sieci, a więc i zbudowaniu świadomości o istnieniu marki oraz wykreowaniu jej pozytywnego wizerunku online.

Marketing cyfrowy skupia się również na budowaniu i utrwalaniu silnej więzi marki z odbiorcą, który przestaje być bierny, a jego działanie nie ogranicza się wyłącznie do oglądania przekazu. Obecnie może on również prowadzić dialog z firmą. Najczęściej jest nim wyrażanie własnego zdania w komentarzach, czy reagowanie na zamieszczone treści np. poprzez dodanie kciuka w górę.

Większa rola odbiorcy umożliwia zbieranie danych dotyczących tego co się podoba i sprzedaje, a co niekoniecznie. W związku z tym przekaz może być odpowiednio korygowany i bardziej dostosowany do potrzeb klienta.

Właściwie przemyślany i wdrożony proces e-marketingu jest przy tym skuteczny w identyfikacji rynku docelowego. Oddziałuje przy tym intensywniej na potencjalną grupę klientów niż dawna, tradycyjna forma plakatu, ulotki, czy prezentacji na targach. Proces marketingu internetowego pomaga przy tym budować wizerunek eksperta w branży, a takie firmy i marki klienci chętniej wybierają. 

Poniżej przygotowaliśmy tabelę, dzięki której lepiej zrozumiesz różnice pomiędzy tradycyjną formą marketingu, a jego współcześnie rozbudowaną wersją online.

MARKETING TRADYCYJNYMARKETING INTERNETOWY
CO WIESZ O KLIENCIE?niezidentyfikowany, masowy klientobszerna wiedza na temat klienta i możliwość weryfikacji różnych danych
KONTAKT Z KLIENTEMograniczony i jednostronny, brak bezpośredniej wymiany informacjisprawny z możliwością bezpośredniej wymiany informacji różnymi kanałami komunikacyjnymi
ZASIĘGograniczonynieograniczony
PERSONALIZACJA PRZEKAZUz reguły uniwersalny i ograniczonysformułowany indywidualnie przekaz dostosowany do różnych grup odbiorców
ELASTYCZNOŚĆograniczona możliwość interakcji w gotowy przekazmożliwe dynamiczne wprowadzanie zmian oraz bieżąca kontrola
EFEKTYniemierzalne, trudne do zmierzeniamierzalne i łatwe do zmierzenia dzięki narzędziom analitycznym

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Warto przy tym wiedzieć, że marketing internetowy realizowany jest w różnych formach. Obejmuje on m.in.:

Które z nich są najlepsze? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ poszczególne formy e-marketingu pozwalają osiągnąć różne cele. Warto zatem w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, co tak właściwie chcesz osiągnąć.

Dlaczego warto przenieść swoją firmę do sieci?

Ostatnie lata zintensyfikowały liczbę prowadzonych biznesów online. Wynika to z możliwości dotarcia do nowych klientów oraz zwiększenia grona odbiorców, których w sieci nie brakuje. Według raportu Digital 2023 w styczniu bieżącego roku w Polsce mieliśmy około 36,68 milionów internautów (dla przypomnienia ludność naszego kraju w I kwartale tego samego roku według GUS-u wyniosła 37,726 milionów osób). W porównaniu do ostatnich lat ilość ta szybko rośnie. Przyczyniła się do tego nie tylko pandemia koronawirusa, czy wojna w Ukrainie, ale także zmiana przyzwyczajeń konsumentów.

Tak duża ilość osób będących online to zatem idealna okazja do zaznaczenia obecności firmy w sieci. Prowadzenie internetowej sprzedaży pozwala dotrzeć do klientów znajdujących się nie tylko w okolicy siedziby firmy, ale z całej Polski, czy zza granicy.

Wielu przedsiębiorców postanowiło wykorzystać te fakty i przenieść swój biznes do Internetu. Dla wielu z nich był to strzał w dziesiątkę, który został osiągnięty dzięki wsparciu profesjonalistów. Obecnie samą sprzedażą online w Polsce zajmuje się ponad 20 tys. firm.

Przeniesienie swojej firmy do sieci może przynieść wiele korzyści, ponieważ Internet łatwo kreuje i zaspokaja pojawiające się potrzeby konsumentów, a przy tym świetnie promuje biznes. W tym celu wykorzystuje się liczne narzędzia, które ułatwiają budowanie i kreowanie marki oraz osiąganie promocyjnych celów uzyskiwanych na różne sposoby. E-marketing jest przy tym zdecydowanie tańszy niż tradycyjne metody reklamowe.

Podejmowane w tym zakresie działania pozwalają na docieranie do klientów praktycznie przez całą dobę. Za pomocą internetu — a już zwłaszcza mediów społecznościowych. Odbiorcy mogą szybko znaleźć aktualne promocje, czy informacje np. o usługach oraz produktach. A jeżeli już o tym mowa, to nie sposób pominąć również faktu, że na tym poziomie klient może również łatwo i szybko wypowiadać własne zdanie za pomocą komentarza, czy dodania lajka do zamieszczonej treści. To z kolei najprostsza droga do tego, aby sprawdzić, co się klientom podoba i lepiej sprzedaje, a co niekoniecznie.

Wdrażając marketing internetowy do strategii firmy, wprowadzasz również działania, które są mierzalne za pomocą narzędzi analitycznych. Możesz na bieżąco obserwować postępy, a w razie konieczności popracować nad skutecznością każdego z nich. Na tym jednak nie kończą się korzyści e-marketingu.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Marketing internetowy pozwala:

  • targetować odbiorców, czyli dotrzeć do konkretnej grupy docelowej. Niezbędne do tego jest określenie lokalizacji, wieku oraz zainteresowań itp., które pozwolą kierować tworzone treści;
  • optymalizować koszty i zmiany budżetów ad hoc, a więc łatwiej weryfikować efekty swoich działań i inwestować tylko w te strategie, które faktycznie przynoszą satysfakcjonujące efekty. Z kolei te, które nie spełniają swojego zadania, możesz wykluczyć;
  • zwielokrotniać przekaz — możesz prowadzić równolegle kilka strategii marketingowych przeznaczonych dla różnych grup docelowych, dla osiągnięcia różnych celów;
  • zautomatyzować działania dzięki użyciu odpowiednich narzędzi. W ten sposób raz ustawiona kampania reklamowa może być powielana cyklicznie, bez konieczności tworzenia jej od nowa. Warto przy tym wiedzieć, że do tego zadania możesz również  wykorzystać sztuczną inteligencję, która może odpowiednio zoptymalizować kampanię. Automatyzacja jest zatem wygodna, pamiętaj jednak, że wymagany jest stały nadzór nad efektywnością oraz w przypadku wprowadzania zmian.

Pisząc o korzyściach marketingu internetowego, nie sposób również pominąć faktu, że tego typu działania pozwalają osiągnąć szeroki zasięg w znacznie krótszym czasie. Dołączenie do tego możliwości personalizacji przekazu może przynieść dobre efekty. Kluczowe jest jednak to, aby podejmowanie działania nie były przypadkowe, a najlepiej realizowane przez doświadczonego specjalistę. Wyznaczone cele nie zostaną przy tym osiągnięte od razu — na to potrzeba czasu, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Przeniesienie firmy do internetu — działania, które warto podjąć

Marketing internetowy pozwala dotrzeć do jeszcze większej liczby osób i bardziej zróżnicowanych grup. Aby jednak umożliwić im znalezienie Twojej oferty, konieczne jest zbudowanie strony firmy w taki sposób, aby była ona łatwa do znalezienia. Do tego niezbędne jest m.in. użycie odpowiednich fraz i słów. Powinny one znaleźć się nie tylko w opisie usług, czy produktów, ale także na prowadzonym blogu. Wartościowy content marketing nie tylko zwiększy widoczność strony w wyszukiwarce, ale również pozwoli zbudować wizerunek eksperta marki w danej branży.

W podejmowanych działaniach nie zapomnij przy tym o najważniejszym: dotychczas zdobytych klientach, którzy korzystają z Twoich usług lub produktów stacjonarnie. Aby ich nie stracić, koniecznie obwieść im, że Twoja firma rozpoczyna działalność online.

Oprócz tego warto wykorzystać kilka narzędzi, które umożliwią Ci dotarcie do większej liczby osób. Oto kroki, dzięki którym sprawnie przeniesiesz biznes do internetu.

Krok 1: Określ grupę docelową i cele, które chcesz osiągnąć

W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego e-marketing umożliwi Ci dotarcie do znacznie większej liczby osób i bardziej zróżnicowanych grup. Dzięki temu łatwiej znaleźć potencjalnych odbiorów oferty, którzy mogą rzeczywiście kupić Twoje produktu lub skorzystać z oferowanych przez Ciebie usług.

Aby jednak znaleźć swojego idealnego klienta, konieczne jest tzw. określenie grupy docelowej, czyli osób, które powinny być zainteresowane skorzystaniem z oferty Twojej firmy. W tym celu warto zastanowić się nad średnią wieku takich klientów, ich płcią, wykształceniem, wykonywanym zawodem, czy powodem, dla którego mogliby chcieć skorzystać z Twoich usług/produktów. 

Określenie grupy docelowej pomoże Ci wyznaczyć kierunek, w którym firma ma podążać, a także lepiej zrozumieć potrzeby klientów, którzy dostrzegą, że to właśnie Twoja firma może je zrealizować. Oczywiście z czasem persona klienta idealnego ulegnie modyfikacjom mającym na celu lepsze dotarcie do osób, które faktycznie skorzystają z Twoich usług lub produktów. W przypadku marketingu internetowego nie będą to tylko osoby znajdujące się w bliskiej okolicy firmy, ale też te, które nie mogły korzystać z oferty ze względu na zbyt dużą odległość.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Krok 2: Frazy kluczowe

Po określeniu potencjalnego klienta pora na skupieniu się na sposobie, dzięki któremu szybko i łatwo znajdzie Twoją ofertę. Z pewnością użyje do tego wyszukiwarki internetowej, w którą wpisze zapytanie o konkretny produkt lub usługę. Warto zatem zastanowić się nad tym, co takiego może tam wpisać. Trafne określenie konkretnych słów jest bardzo ważne, ponieważ to właśnie ich użyjesz do zbudowania strony internetowej biznesu. A właściwie użyte frazy kluczowe umieszczone we właściwych miejscach sprawią, że Twoja strona internetowa będzie szybko i łatwo odnajdywana. 

Frazy kluczowe można określić na kilka sposobów. Najprościej jest wyobrazić sobie, że jesteś klientem, który jest na etapie poszukiwań rzeczy, którą chce kupić. Zastanów się jakich słów użyjesz, aby znaleźć to, czego szukasz. Swoje pomysły wpisz w wyszukiwarkę. Szybko zauważysz, że wpisane słowa będą dość krótkie i konkretne. Przy okazji sprawdzisz, na jakie frazy widoczna jest konkurencyjna firma. Zwróć przy tym uwagę na podpowiedzi Google (mowa o podobnych wyszukiwaniach, które pojawiają się na dole wyników wyszukiwania). Podpowiedzi te to najczęściej wpisywane frazy przez internautów. Hasła te powinny zatem znaleźć się również na Twojej stronie.

Planując słowa kluczowe, warto używać przeznaczonych do tego stron i programów. Szczególnie pomocne będzie w tym:

  • Senuto;
  • Surfer;
  • KeyWord;
  • Answer The Public.

Dzięki nim szybko i trafnie dobierzesz właściwe słowa, które są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników sieci. Taka analiza pozwoli Ci zadecydować o tym, które słowa kluczowe powinny zostać zwiększone, a których ilość zmniejszona. 

Sposób ten ma jednak to do siebie, że nie daje dokładnych wyników. Jeśli więc chcesz takie uzyskać, warto skorzystać z konkretnych narzędzi, jak np. planer słów kluczowych Google, czy Senuto. 

Narzędzia te dają najdokładniejsze rezultaty, ponieważ pokazują miesięczną liczbę wyszukiwań danych fraz, które wpisują internauci. Jest to szczególnie przydatne w przypadku przenoszenia sklepu do sieci.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Krok 3: Wybierz domenę

Wybranie nazwy domeny dla strony Twojej firmy to jeden z najważniejszych etapów do przeniesienia działalności online. Wynika to z tego, że nazwa ta jest jedną z pierwszych rzeczy poznaną przez potencjalnego klienta. Aby więc zapadła mu w pamięci, a przy tym budziła właściwe skojarzenia, powinna być krótka i interesująca. Najlepiej przy tym, aby zawierała ona w sobie słowo związane z oferowanymi przez Ciebie usługami lub produktami. 

Nazwa Twojej domeny powinna być taka sama lub możliwie jak najbardziej zbliżona do nazwy marki/firmy. Pomoże to ograniczyć ryzyko dezorientacji użytkowników, którzy po wpisaniu nazwy domeny trafią na stronę nienależącą do Ciebie. Oprócz tego nie powinna ona w swojej nazwie zawierać polskich znaków, ani myślników. Zdecydowanie będzie to łatwiejsze do wpisania — szczególnie za granicą. Pamiętaj przy tym, że nazwa domeny nie powinna naruszać praw czy znaków towarowych innych firm, instytucji czy podmiotów.

Znalezienie odpowiedniej nazwy tylko pozornie wydaje się proste. Warto przygotować sobie kilka pomysłów. Jeśli okaże się, że któraś nazwa jest zajęta, wówczas użyjesz nazwy rezerwowej. A jeżeli zależy Ci przy tym na ograniczeniu ryzyka skopiowania nazwy domeny przez konkurencję, warto rozważyć wykupienie podobnych nazw oraz końcówek adresu strony. Wbrew pozorom roczny koszt utrzymania domeny nie jest wysoki — maksymalna cena wynosi z reguły około 100-200 zł rocznie.

Szukając dobrej domeny, warto również sprawdzić wygasłe domeny, które nie zostały opłacone przez poprzedniego abonenta, a następnie przechwycone. Możesz to zrobić np. na stronie expirki.pl

Krok 4: Zbuduj stronę

Strona internetowa Twojego biznesu ma być przede wszystkim skuteczna. Jej głównym zadaniem jest sprzedaż i budowanie wizerunku. Warto zatem poświęcić nieco więcej uwagi na stworzenie strony, która spełni te zadania.

Jeżeli chodzi o tworzenie strony internetowej, to współczesna technologia umożliwia jej samodzielne stworzenie przy użyciu prostych i intuicyjnych narzędzi. Najczęściej wybieranym jest WordPress, w którym można dodawać różne, praktyczne wtyczki, korzystać z gotowych szablonów, czy innych urozmaiceń. 

Do tego celu można wykorzystać również inny system zarządzania treścią (CMS) np. oprogramowanie Joomla! napisany w języku PHP. Nie jest on jednak aż tak prosty i intuicyjny jak wspomniany WordPress. Jeśli zatem jesteś całkowitym laikiem w temacie i zależy Ci na intuicyjnym i prostym zarządzaniu z ciekawymi funkcjami, które masz dzięki zainstalowaniu dodatkowych wtyczek, lepiej wybierz WordPress.

Przy tworzeniu strony warto skupić się przede wszystkim na jej funkcjonalności, układzie graficznym oraz jednakowej czcionce i spójności kolorystycznej. Strona jest stworzona głównie z myślą o klientach, którzy szybko mają na niej znaleźć to, co szukają. Postaw zatem przede wszystkim na przejrzystość strony.

Samodzielne stworzenie witryny w sieci to wielogodzinne zajęcia. Jeśli zatem brakuje Ci na to czasu, czy siły, lepiej rozważyć zatrudnienie profesjonalisty, który zrobi to szybko i skutecznie. Co prawda, będzie to wiązało się z wyższym kosztem, jednak inwestycja ta szybko się zwróci.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Kluczowe elementy w tworzeniu strony WWW Twojej firmy

Aby marketing internetowy firmy przeniesionej do internetu spełniał swoje główne cele i założenia, konieczne jest wykorzystanie kilku środków promocji. Najważniejszym i obowiązkowym elementem jest zbudowanie profesjonalnej strony internetowej. Powinna ona nie tylko działać i być wizualnie atrakcyjna i odzwierciedlać charakter firmy, ale również dostosowana do grupy docelowej i branży. 

Idealna strona powinna przede wszystkim:

  • być responsywna, czyli dostosowana do różnych urządzeń (komputery, tablety, telefony), na których będzie dobrze wyglądać i działać;
  • mieć przejrzystą nawigację, a więc być łatwa i intuicyjna jeżeli chodzi o znalezienie na niej konkretnych informacji. W tym celu należy zwrócić szczególną uwagę na strukturę całego menu i dobrą organizację poszczególnych sekcji;
  • posiadać informacje o firmie;
  • prezentować produkty/usługi;
  • zawierać opinie i referencje;
  • mieć bloga lub specjalną zakładkę z aktualnościami o firmie;
  • być integralna z mediami społecznościowymi i innymi narzędziami, które pomogą ją promować.

Dobrze przygotowana strona internetowa Twojej firmy to również ważne centrum działań marketingu internetowego. To właśnie na nią będzie kierowany każdy ruch pozostałych mediów. Strona WWW powinna także:

  • zawierać dokładne opisy oferty lub sprzedawanych produktów. Ważne jest, aby ich treść była unikalna, przygotowana zgodnie z zasadami SEO i zawierała dużo kluczowych informacji, których zdobyciem może być zainteresowany klient. 
  • posiadać zakładkę z kontaktem do firmy, w której zostaną podane szczegółowe dane adresowe oraz kontaktowe (telefon, e-mail). W tym miejscu warto również umieścić mapę Google z pinezką wskazującą siedzibę firmy;
  • umożliwić klientowi lepsze poznanie firmy, a więc podać najważniejsze informacje. Na tej części strony warto przedstawić historię założenia firmy, jej dokonania, obszar działań oraz osoby, które nią zarządzają. Możesz do tego przedstawić również pracowników, aby przyszły klient wiedział, z kim podejmuje współpracę;
  • mieć odsyłacz do fanpage’u (na Facebooka, Instagram lub inne medium społecznościowe). Jest to wręcz obowiązkowe, ponieważ fanpage z reguły generuje znacznie więcej zapytań od klientów, a przy tym jest zdecydowanie częściej przez nich odwiedzany. Media społecznościowe kryją w sobie potężny potencjał, pozwalają zwiększać wirtualne zasięgi oraz na bieżąco monitorować opinię osób zainteresowanych Twoją ofertą (lajki, komentarze, obserwacje);
  • wizytówkę firmy, którą możesz postawić np. za pomocą systemu CMS lub statycznej witryny;
  • posiadać certyfikat SSL, który jest protokołem zapewniającym szyfrowanie połączenia między urządzeniem użytkownika a Twoją stroną. Brak certyfikatu sprawia, że przeglądarka Google Chrome oznacza stronę jako niebezpieczną, a to ograniczy ruch na stronie;
  • mieć sklep, jeżeli za pośrednictwem strony będziesz prowadził sprzedaż. Do tego niezbędne będzie wdrożenie nowoczesnego systemu CMS;
  • zawierać Regulamin Usług, Politykę Prywatności, RODO, cookies.

W tym wszystkim ważne jest również pamiętanie o hostingu strony internetowej, który umożliwia jej wyświetlanie oraz dostępność w Internecie. Serwer hostingowy przechowuje pliki strony oraz udostępnia je użytkownikom w odpowiedzi na żądania przeglądarek internetowych. Dzięki temu strona może być łatwo odwiedzana i przeglądana przez osoby z całego świata. Hosting zapewnia również stabilność, bezpieczeństwo i szybkość działania strony, co ma istotne znaczenie dla wrażeń użytkowników oraz pozycjonowania w wyszukiwarkach. W rezultacie dobry hosting jest kluczowy dla sukcesu strony internetowej.

Strona internetowa powinna być również dostosowana do Twojej konkretnej branży i potrzeb Twoich klientów. Dlatego ważne jest zrozumienie grupy docelowej i projektowanie strony z myślą o ich oczekiwaniach i potrzebach.

Krok 5: Wybierz serwer i platformę, na której postawisz sklep

Otworzenie sklepu internetowego to obecnie najwygodniejsza forma sprzedaży, którą doceniają nie tylko kupujący, ale również właściciele firm. Aby jednak móc cieszyć się z tej wygody, konieczne jest wdrożenie odpowiednich działań. Dotyczą one zwłaszcza wyboru sprzedażowego serwera oraz platformy, na której zostanie postawiony Twój wirtualny sklep. 

Najlepszym wyborem będzie nowoczesny system CMS (ang. Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią), na którym wybierzesz dopasowany do swoich potrzeb model. Najczęściej polecane wśród przedsiębiorców prowadzących taką działalność jest:

  1. Saas, czyli Software as a service, dzięki któremu otrzymujesz do swojej dyspozycji gotowy sklep. Jedyne co musisz przy nim zrobić, to go spersonalizować. Opcja jest szczególnie wygodna dla osób, które nie szukają hostingu, ani nie chcą samodzielnie instalować oprogramowań. Saas dostarcza specjalizująca się w tym firma, która oprócz usługi odpowiada również za stabilność serwera oraz aktualizację. Jest to wygodna opcja, nie wymagająca wiedzy technicznej. Wystarczy, że opłacisz abonament (najczęściej miesięczny lub kwartalny) u pewnego i sprawdzonego dostawcy tego typu usługi.
  2. OpenSource, który wymaga skorzystania ze specjalnego instalatora. Minusem rozwiązania jest jednak to, że to Ty odpowiadasz za aktualizację skryptu oraz modyfikacje. Gdy jednak Cię to przerasta, możesz zlecić to doświadczonemu specjaliście.
  3. Stworzenie autorskiego sklepu to najtrudniejsza opcja, która może jednak przynieść największą satysfakcję. Rozwiązanie pociąga za sobą również zdecydowanie większe koszty, jeśli jednak inwestor ma szczególne wymagania odnośnie projektu sklepu i jego funkcjonalności to jest to najlepsze rozwiązanie.

Warto przy tym pamiętać, że bez względu na wybrany model czy opcję każdy wirtualny sklep obowiązkowo powinien mieć certyfikat SSL. Jest to certyfikat bezpieczeństwa, który gwarantuje użytkownikowi zabezpieczenie transmisji poufnych danych. Należą do nich m.in.: loginy, hasła, dane osobowe, czy numery kart kredytowych.

Nie zawsze certyfikat SSL jest płatny. Spora część hostingów ma w pakiecie darmowy Let’s Encrypt, który aktywuje się automatycznie. Czasem jednak wymaga on włączenia — w tym celu warto skonsultować się z administratorem.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Protokół SSL nie tylko zapobiega niepożądanemu przechwyceniu danych, ale również ma wpływ na rankingowanie Google. Jego brak jest oznaczany przez przeglądarkę jako niebezpieczne, a to obniża pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Prowadzenie sklepu online to wygoda. Trzeba jednak pamiętać, że również i taka forma sprzedaży to dużo pracy. Oprócz powyższych kwestii musisz zadbać również o wybór:

  • systemu płatności;
  • zawrzeć umowy z firmami kurierskimi;
  • opracować strategię przebiegu zamówień;
  • i oczywiście dopasować sklep do potrzeb potencjalnego klienta.

Spełnienie tych czynników pozwoli zmaksymalizować szanse na konwersję, co ostatecznie może wpłynąć na większy zysk. Warto przy tym wspomnieć, że sprzedaż możesz prowadzić również przez media społecznościowe. Opcja będzie szczególnie wygodna, jeżeli uzyskasz już spore grono zaangażowanych obserwatorów — zwłaszcza na Facebooku oraz Instagramie. Platformy możesz również wykorzystać jako punkty sprzedaży.

Krok 6: Pozycjonowanie

W trakcie budowy strony warto od razu pomyśleć o podjęciu działań ją pozycjonujących, które poprawią widoczność strony w wynikach wyszukiwania. To z kolei pozwala przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie nie jest jednak takie proste. To długotrwały proces wymagający wdrożenia kluczowych zadań. Warto zatem już od początku zainwestować w tego typu działania. 

Wyniki w Answer The Public, dzięki któremu wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe

Najlepiej rozpocząć je od dobrze zaplanowanej struktury strony, która zostanie wzbogacona o wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści pod wyszukiwarkę. W tym celu warto od razu przeprowadzić badanie słów kluczowych, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę w celu znalezienia konkretnych produktów czy usług związanych z Twoją branżą. 

Krok 7: Google Moja Firma

Google Moja Firma to darmowa usługa od firmy Google, która służy do zarządzania wirtualną wizytówką przedsiębiorstwa. Jest ona pokazywana w wynikach wyszukiwania Google, a także w zakładce z mapami.

Wizytówka zawiera najważniejsze informacje o Twojej firmie, takie jak dane kontaktowe i adresowe, wraz ze zdjęciami, które ułatwiają dotarcie do siedziby firmy nowym klientom. Wzbudza to zaufanie, a przy tym buduje dobre wrażenie, ponieważ potencjalny klient wie, że Twoja firma nie jest przysłowiową firmą-krzak, a została zweryfikowana przez wyszukiwarkę.

Google Moja Firma to świetna okazja do nawiązania komunikacji z klientem, który ma możliwość dodania opinii. Oprócz tego wizytówka pozwala informować klientów o promocjach, czy wydarzeniach, a przy okazji umożliwia prezentację nowych produktów i usług, czy tworzenie Q&A, czyli odpowiadanie na zadane pytanie klienta.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dokładnie wypełniony profil wizytówki — zwłaszcza na frazy kluczowe związane z nazwą firmy — pozwala osiągnąć wyższą pozycję, a to z kolei przekłada się na większą ilość zapytań oraz odwiedzin strony. Google Moja Firma pozwala przy tym monitorować statystyki działań podejmowanych przez potencjalnych klientów, które sprawdzisz w panelu wizytówki.

Krok 8: Blog i nie tylko

Strona internetowa Twojej firmy to najważniejszy element skutecznego marketingu internetowego. Aby zwiększyć jej widoczność w wyszukiwarce Google, warto postarać się zbudować wizerunek eksperta w branży. Pomocne w tym będzie prowadzenie bloga, na którym powinny w miarę regularnie pojawiać się długie i wyczerpujące teksty. Umożliwią użytkownikom sieci znalezienie odpowiedzi na trapiące ich kwestie związane z Twoją branżą.

Najlepiej, aby wpisy na blogu miały charakter poradnikowy. Jeśli na przykład prowadzisz firmę zajmującą się sprzedażą akcesoriów dekoracyjnych do wnętrza domu, to wpisy na bloga mogą dotyczyć najnowszych trendów dekoracyjnych, czy zasad doboru dodatków dla danego stylu aranżacyjnego. Przy wyborze tematu wpisów warto korzystać z dostępnych narzędzi, które pozwolą sprawdzić, jakie tematy rzeczywiście interesują potencjalnych klientów.

Pisząc bloga dla branży specjalizującej się w wąskim zakresie produktów, warto również pomyśleć o tworzeniu rankingów. Rzetelnie wykonany ranking z punktu widzenia Twojego potencjalnego odbiorcy może wpłynąć na postrzeganie strony jako szczególnie wartej uwagi. Pisząc rankingi, staraj się zatem obiektywnie przedstawiać kluczowe wady oraz zalety proponowanych rozwiązań.

Warto już na tym etapie myśleć nieco szerzej o całym contencie i planować wdrażanie innych modyfikacji, zmian bądź rozszerzeń. Możesz do nich zaliczyć nie tylko prowadzenie bloga, artykuły sponsorowane, czy poradnikowe, ale także promocję video.

Krok 9: Analizuj i optymalizuj

Aby strona internetowa Twojego biznesu prosperowała coraz lepiej, a co za tym idzie, przyciągała coraz więcej klientów, którzy faktycznie skorzystają z Twojej oferty, konieczne jest analizowanie na niej ruchu, jego źródła, a także jakości. Na podstawie zebranych danych można zoptymalizować ofertę pod kątem potrzeb klientów.

Do analizy ruchu na stronie warto użyć np. Google Analytics, które pozwala sprawdzić ogromną ilość danych. Z jego pomocą sprawdzisz m.in. dane demograficzne odwiedzających stronę (tj. miasto, wiek, płeć itp.), jak i również bardziej zaawansowane dane oraz funkcje statystyczne, takie jak np. długość przebywania na stronie, czy grupowanie ruchu według kosztów pojedynczego kliknięcia reklamę.

Zebrane dane pozwolą usprawniać działanie strony i dokonywać na niej poprawek, które ostatecznie zwiększą liczbę klientów korzystających z Twojej oferty.

Krok 10: Social media i inne formy reklamy

Na koniec warto pamiętać o social mediach, dzięki którym pokażesz, że Twoja firma istnieje. Warto do tego wykorzystać Facebooka, Instagrama lub LinkedIn. Nie musisz przy tym od razu inwestować tu w prowadzenie kampanii, czy innych strategii. Najważniejsze to to, że pozwolisz się tam znaleźć i regularnie będziesz dodawał posty.

Media społecznościowa to idealna okazja do nawiązania szybkiego kontaktu z klientem, a także sprawdzenia co użytkownikom się podoba, a co nie (komentarze i lajki). Aby jednak spełniały one swoje zadanie, warto wybrać takie media, które umożliwią jak najlepsze wydobycie potencjału Twojego biznesu.

Prowadzenie Facebooka jest oczywiście najłatwiejsze, jeśli jednak działasz w branży o dużym potencjale wizualnym (np. sprzedajesz ubrania, czy dekoracje do wnętrz), a przy okazji możesz zaprezentować swoje produkty pięknymi fotografiami, to warto pomyśleć o prowadzeniu firmowego Instagrama. Jeśli jednak Twoje działania mają charakter bardziej biznesowy, to rozważ budowanie swojej marki na LinkedIn.

Z czasem warto również inwestować w inne formy promocji Twojej firmy. Możesz wykorzystać np. płatne reklamy, content marketing, czy email marketing i wiele innych. Wybór tego rodzaju działań powinien jednak zostać uzależniony od Twojego budżetu, charakteru branży, analizy danych i pomiarów, potrzeb, celów oraz grupy docelowej.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

W pierwszej kolejności warto zatem skupić się na solidnym zbudowaniu strony internetowej i jej pozycji. Nie pomijaj przy tym mediów społecznościowych, które będą do niej odsyłać. Tego typu działania mogą być różne — wszystko zależy tu od charakteru firmy i Twojej wizji na jej rozwój i przyszłość.

Pamiętaj o kampanii reklamowej, dzięki której rozbudujesz biznes

Nawet najlepszy projekt strony internetowej Twojej firmy nie zagwarantuje Ci dotarcia do docelowej grupy klientów. Aby temu zaradzić, konieczne jest zainwestowanie w kampanię reklamową, dzięki której zaczniesz rozbudowywać swój biznes. Warto zatem już na początku uwzględnić to w całym budżecie i nie starać się za wszelką cenę na tym oszczędzić. 

Zadanie warto powierzyć sprawdzonemu profesjonaliście, który opracuje strategię i wykorzysta w niej odpowiednie kanały reklamowe. Dzięki temu możesz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców faktycznie zainteresowanych zakupem Twojej oferty, zbudujesz rozpoznawalność marki oraz zwiększysz sprzedaż. Pomóc mogą w tym różne kanały, jak np. reklama w Google, na YouTube, Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. Nie musisz jednak od razu wykorzystywać wszystkich mediów. Warto stopniowo dodawać nowe kanały, narzędzia i ulepszenia. A pieczę nad nimi najbezpieczniej będzie powierzyć sprawdzonym profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w tego typu zadaniach.

W prowadzeniu biznesu online równie ważne jest skupianie się na potrzebach klientów. W tym celu wykorzystuj media do wchodzenia z użytkownikami w dialog i analizuj, co Twoim odbiorcom bardziej przypada do gustu, a co niekoniecznie. 

Ile kosztuje przeniesienie biznesu do Internetu?

Jak już wiesz, przeniesienie biznesu do sieci może wiązać się z różnymi działaniami. Nie wszystkie z nich zostaną jednak przez Ciebie od razu wybrane, być może część wdrożysz po czasie — nawet latach — a o części działań być może nawet nie pomyślisz.

Z tego powodu trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile tak właściwie kosztuje przeniesienie firmy do Internetu. Cena, którą przyjdzie Ci zapłacić, zależy m.in. od:

  • wybranego profesjonalisty, który wykona stronę internetową. Jej cena zależy od poziomu zaawansowania (skomplikowania) projektu, jej funkcjonalności oraz integracji z innymi systemami. Warto przy tym pamiętać, aby do tego kosztu doliczyć jeszcze zakup hostingu, domeny oraz aktualizacji;
  • wydatków przeznaczonych na marketing online, które mogą obejmować np. płatne reklamy Google Ads lub w mediach społecznościowych. Do tego doliczyć należy jeszcze koszt narzędzi do analizy oraz monitorowania wyników, a także tworzone przez ekspertów treści promocyjne itp. Wpływ na wysokość tej ceny mają m.in. wybrane cele marketingowe, konkurencyjność branży i wiele innych czynników;
  • pójścia w sprzedaż online, a więc platformy e-commerce. Wpływają na nią nie tylko opłaty związane z korzystaniem z niej, ale także koszty integracji systemów płatności, ich przetwarzanie online, czy koszty magazynowania oraz wysyłki produktów;
  • optymalizacji wyszukiwarek (SEO), która poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania organicznego. Na tę cenę może wpłynąć potrzeba przeprowadzenia audytu SEO, optymalizacja treści, budowanie linków, czy monitorowanie wyników.

Przeniesienie biznesu do sieci może przy tym wymagać rozwinięcia dodatkowych umiejętności i wiedzy u Ciebie i Twoich pracowników. Konieczne może być zatem podjęcie inwestycji w szkolenia z zakresu rozwijania umiejętności związanych z marketingiem internetowym, obsługą platformy e-commerce, czy zarządzania stroną.

Sam koszt wejścia firmy do Internetu jest stosunkowo niski. Konieczne jest jednak podjęcie działań, które pomogą wypromować biznes i osiągać wyznaczone cele. A te koszty mogą być już bardzo zróżnicowane. Ich wysokość zależy od indywidualnych potrzeb, warunków, wybranych rozwiązań, celów, a także wyboru profesjonalisty, który Ci w tym pomoże.

🚀 Podsumowanie

Marketing internetowy jest nieodzownym narzędziem promocji biznesu w erze cyfrowej. Przejście z offline do online wymaga strategicznego podejścia, w tym budowy profesjonalnej strony internetowej dostosowanej do grupy docelowej i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). E-marketing umożliwia dotarcie do szerokiej publiczności, zwiększenie widoczności marki, budowanie więzi z klientami oraz analizę efektywności działań. W swoich działaniach przenoszenia biznesu do sieci nie zapomnij o najważniejszym: poinformowaniu obecnych klientów, którzy są z Tobą, o działaniu online firmy.

Przeniesienie biznesu do sieci pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, zwiększyć sprzedaż i wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Warto również skorzystać z narzędzi takich jak np. Google Moja Firma, aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania i budować zaufanie klientów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Justyna Ołowska

Copywriterka i dyplomowana absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na warszawskim SWPS-ie. Na co dzień pasjonuję się niebanalnymi historiami, psychologicznymi książkami i podróżami - zwłaszcza górskimi wyprawami. Miłośniczka długich spacerów i rowerowych wycieczek po mieście.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *