blog marketing social media

Rodzaje reklam na Facebooku. Sprawdź, z jakimi formatami reklam spotkasz się na FB!

Rodzaje reklam na facebooku

Nie bez powodu mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Każda firma powinna zadbać o ten aspekt, ponieważ dzięki odpowiedniemu promowaniu swoich usług i produktów może skutecznie docierać do szerokiego grona odbiorców, którzy faktycznie będą zainteresowani skorzystaniem z jej usług lub zakupem produktów. Jednym z chętniej wykorzystywanych kanałów jest Facebook. Czy wiesz, jakie formaty reklam oferuje ten portal społecznościowy? Przekonaj się!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jakie są rodzaje reklam na Facebooku?

Dopiero zaczynasz dbać o obecność swojej firmy w sieci, w tym na Facebooku? A może jeszcze nawet nie zacząłeś? Niezależnie od tego, w jakiej jesteś sytuacji, musisz wiedzieć, że samo założenie profili firmowych nie wystarczy, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Oczywiście niezmiernie ważne jest dostarczanie wartościowych treści, ale oprócz tego warto zainteresować się kampaniami płatnymi. Jakie typy reklamy może zaproponować system Facebook Ads? Są to:

  • reklama w formie obrazu,
  • reklama wideo,
  • kolekcja,
  • karuzela,
  • reklama Instant Experience, 
  • reklama typu stories.

Przekonaj się, czym one się wyróżniają i kiedy warto w nie zainwestować!

Reklama w formie obrazu

Jeśli chodzi o rodzaje reklam na Facebooku, to reklama w formie obrazu jest najpopularniejszym formatem reklamowym. Jednak nie jest to jednoznaczne z niską skutecznością. Większość firm dbających o swoją reklamę online wybiera właśnie ten typ złożony z grafiki i odnośnika do strony, która ma być odwiedzana przez osoby oglądające reklamę. Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj, pamiętaj, aby:

  • wybrać obraz o jak największej rozdzielczości (minimum 1080 × 1080 pikseli),
  • zastosować plik w formatach .PNG i .JPG,
  • napisy na obrazie nie były zbyt obszerne (zalecamy, aby zajmowały maksymalnie 20% całej grafiki),
  • stworzyć kreację spójną z identyfikacją wizualną marki,
  • dodać logo, jednak ten element nie może być kluczowy (nie powinien zajmować zbyt dużo miejsca na grafice),
  • stosować się do limitu znaków: w opisie – 125 znaków, w nagłówku – 25 znaków, a w opisie linku – 30 znaków,
  • dodać przycisk CTA (Call to Action) typu Zadzwoń lub Dowiedz się więcej. 

Kiedy warto zainwestować w reklamę typu obraz? To dobry krok, jeśli chciałbyś pokazać internautom swój produkt, usługę lub po prostu zaprezentować markę. Bardzo ważną wskazówką jest tutaj jednak to, abyś nie kłamał. Pokazuj swoją ofertę w taki sam sposób, jak przedstawia się ona w rzeczywistości. Reklama tego typu jest odpowiednim wyborem także wtedy, gdy nie masz czasu, a zależy Ci na uruchomieniu kampanii oraz gdy dopiero zaczynasz reklamować swój biznes na Facebooku i chcesz zacząć od najprostszego wariantu. 

Źródło: https://www.facebook.com/share/gcLXUthtnQkAFYKU/

Reklama wideo

Równie popularnym rodzajem reklamy na Facebooku jest wideo. Spójrzmy zresztą na TikToka (z 11,5 mln pełnoletnich użytkowników w Polsce [źródło: Digital 2024 Poland]), który doskonale udowodnił, że krótkie filmiki pozwalają w ekspresowy i atrakcyjny sposób przedstawiać produkty czy usługi. Jeśli zdecydujesz się na ten format na Facebooku, mamy dla Ciebie kilka wskazówek: 

  • odpowiednim typem pliku może być MP4, MOV czy GIF,
  • rozmiar pliku nie powinien być większy niż 4 GB,
  • czas trwania filmu może wynieść od 1 sekundy do aż 240 minut, czyli 4 godziny, chociaż zdaniem Facebooka lepiej nie przekraczać 15 sekund,
  • rozdzielczość powinna wynosić co najmniej 1080 × 1080 pikseli,
  • warto trzymać się ustalonej proporcji 16:9 lub 9:16,
  • możesz rozbudować swoją reklamę o nagłówek, tekst i opis linku,
  • rozważ dodanie dźwięku,
  • dobrym pomysłem może być dodanie napisów do filmu (na pewno docenią to osoby, które nie oglądają filmów z dźwiękiem).

Jeśli zastanawiasz się, czy warto wydać pieniądze na marketing wideo, musisz wiedzieć, że wszelkiego rodzaju filmy w social mediach są uwielbiane przez Internautów. Nawet 91% konsumentów pragnie oglądać w Internecie więcej treści wideo marek, a 66% uważa, że tego typu materiały najbardziej angażują w mediach społecznościowych [źródło: https://zight.com/blog/video-marketing-statistics/].

Źródło: https://www.facebook.com/share/v/iKD4YgVQF4Az1VHS/

Kiedy zdecydować się na tę formę reklamy na Facebooku? Możesz ją wykorzystać, gdy chcesz pokazać odbiorcom unikatowe czy nowe cechy Twoich towarów lub usług. Nagrania video mogą pokazać nie tylko wygląd tych produktów, ale także ruch, więc warto z tego skorzystać. 

Pamiętaj również o tym, że internauci są w stanie skupić się na materiałach wideo tylko przez 8 sekund [źródło: https://vidico.com/news/short-form-video-statistics/]. Oznacza to, że masz tylko kilka sekund, aby zdobyć ich uwagę i przekazać coś, co zachęci do dalszego zapoznawania się z materiałem. Bądź kreatywny, a na pewno dostrzeżesz efekty. 

Źródło danych: https://www.forbes.com/sites/yec/2017/07/13/how-to-incorporate-video-into-your-social-media-strategy/?sh=412e7f667f2e

Kolekcje

Jeśli korzystasz z Facebooka, zapewne nieraz spotkałeś się także z innym formatem reklam o nazwie Kolekcje. Jest to rodzaj reklam, który umożliwia przedsiębiorcom docieranie do użytkowników urządzeń mobilnych. Prowadzisz sklep internetowy i chcesz pokazać spory zestaw produktów (powyżej 50)? W takim razie kolekcja składająca się z głównego obrazu/wideo i czterech mniejszych zdjęć produktów będzie idealnym wyborem. Pamiętaj jednak, aby zadbać o kilka aspektów technicznych: 

  • typ obrazu to JPG lub PNG, natomiast pliku filmu: MP4, MOV lub GIF,
  • rozdzielczość powinna wynosić co najmniej 1080 × 1080 pikseli,
  • najlepsza długość tekstu podstawowego to 125 znaków, zaś nagłówka – 40 znaków,
  • waga video może wynieść do 4 GB, natomiast obrazu – do 30 MB.

Gdy użytkownikowi wyświetli się reklama typu Kolekcja, wystarczy, że kliknie ją i pojawią się mu zdjęcia produktów wraz z ceną. Po wybraniu jednego produktu przejdzie na stronę sklepu online, gdzie możliwe będzie złożenie zamówienia. Jest to rodzaj reklamy, który warto wykorzystać, szczególnie jeśli prowadzisz sklep internetowy w branży fashion, beauty, zdrowie, czy dziecięcej.

Źródło: facebook.com

Kiedy reklama typu Kolekcja może się sprawdzić? Przede wszystkim wtedy, gdy chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Kolekcja pozwoli także na sprawniejsze odkrywanie produktów, natomiast film lub obraz w połączeniu z produktami może przełożyć się na większe zainteresowanie odbiorców. Oprócz tego ten format reklamowy może sprawdzić się także wtedy, gdy chcesz zwiększyć sprzedaż.

Karuzela

Właściciele firm reklamujący swoje biznesy na Facebooku chętnie wykorzystują także inny format, a dokładniej: reklamy karuzelowe, które umożliwiają pokazanie w jednej reklamie wielu zdjęć jednocześnie (można zaprezentować nawet 10 obrazów/filmów w jednej reklamie) i każdy element ma własny link, nagłówek, opis i wezwanie do działania. 

Ta forma reklamy na Facebooku jest sposobem na to, aby przedstawić internautom szeroką gamę produktów lub usług. Oczywiście ten format reklamowy może być wykorzystany także w innym celu, np. do objaśnienia procesu tworzenia danego produktu. Przed przygotowaniem reklamy typu Karuzela, sprawdź nasze wskazówki:

  • należy użyć pliku typu JPG lub PNG, natomiast jeśli chodzi o film: MP4, MOV lub GIF,
  • obowiązują ograniczenia w zakresie wagi pliku: 30 MB (grafika) i 4 GB (film),
  • rozdzielczość powinna wynosić co najmniej 1080 × 1080 pikseli,
  • w przypadku tego typu reklamy wymagany jest adres URL strony docelowej,
  • dodaj od 2 do 10 kart, ale zwróć uwagę na to, aby w pierwszej kolejności dodać te najskuteczniejsze, jeśli chodzi o przyciąganie uwagi, 
  • twórz unikalne nagłówki, opisy i CTA dla każdego elementu karuzeli.

Źródło: https://www.facebook.com/share/dNAVahnR7w5XfBgG/

Kiedy warto wybrać reklamę typu Karuzela? To wręcz perfekcyjne rozwiązanie, kiedy nie chcesz skupiać się na promocji jednego produktu, ale kilku. Stosując ten rodzaj reklamy, dajesz swoim klientom większy wybór i możesz poprawić współczynnik kliknięć. Jest to dobry wybór także, jeśli chcesz pokazać tylko jeden produkt, ale w różnych ujęciach i przy tym podkreślić jego najważniejsze zalety/cechy. 

To też może być sposobem na przedstawienie korzyści wynikających ze współpracy z Twoją firmą czy z zakupu Twoich usług/produktów, a nawet na opowiedzenie ciekawej historii. Możliwości wykorzystania tego typu formatu reklamowego są naprawdę liczne. 

Pokaz slajdów

Pokaz slajdów jest formatem reklam na Facebooku dość podobnym do filmów. Na czym polega? Post sponsorowany wyświetlający się w tej formie jest złożony z maksymalnie 10 obrazów, które pokazują się pojedynczo i przez określony czas (maksymalnie 5 sekund). Możesz tutaj zdecydować się na włączenie ciekawych dodatków takich jak:

  • przejścia pomiędzy grafikami mające postać zanikania,
  • efekty dźwiękowe z rozbudowanej biblioteki utworów lub z wykorzystaniem własnej twórczości,
  • dodatkowe materiały do wykorzystania od Facebooka.

To forma reklamy na Facebooku, która może trwać 50 sekund. Wyróżnia ją także to, że odtwarza się w pętli. Dla kogo ten rodzaj reklamy jest najlepszym wyborem? Jest polecany szczególnie wtedy, gdy chcemy, aby odbiorcy mogli zobaczyć skomplikowany proces złożony z licznych etapów w jak najbardziej przystępny sposób, przy wykorzystaniu ruchu, dźwięku i tekstu. 

Źródło: https://www.facebook.com/StanceEU/

Reklamy Instant Experience 

Innym rodzajem reklam na Facebooku są reklamy Instant Experience. Dla niektórych osób mogą brzmieć tajemniczo, a to wszystko przez to, że wcześniej miały inną nazwę – Canvas Ads (potocznie „kanwa”). Jest to popularny rodzaj reklamy mobilnej, który pozwala wykazać się sporą dozą kreatywności przy jej tworzeniu. No dobrze, ale czym są reklamy Instant Experience? Nazywamy w ten sposób pełnoekranowy format reklamy dedykowany na urządzenia mobilne. Wybierając ten rodzaj reklamy, można korzystać z licznych elementów takich jak np. wideo, teksty, zdjęcia, a nawet zestawy produktów. 

Czy wiesz, że reklamy Instant Experience na Facebooku ładują się zaskakująco szybko? Uznawane jest to za jedną z ich największych zalet. Zanim jednak zaczniesz tworzyć, zwróć uwagę na kilka kwestii. Mianowicie:

  • nie używaj zbyt wielu elementów – zdaniem Facebooka lepiej wybrać od 5 do 7 elementów, 
  • skorzystaj z gotowego szablonu, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas,
  • pamiętaj o regularnym przypominaniu motywu przewodniego w całej reklamie.

Reklama typu stories

W Meta Ads spotkasz się także z innym formatem w systemie reklamowym, jakim jest Meta Stories. Jeśli chcesz postawić na taki typ reklamy, musisz wiedzieć, że jest on dedykowany głównie korzystającym ze smartfonów, dlatego zadbaj o to, aby Twoje grafiki i wideo były pionowe. Oto kilka innych naszych wskazówek dotyczących reklamy typu stories: 

  • rekomendowanym współczynnikiem proporcji jest pionowy 9:16,
  • rozmiar pliku w przypadku obrazu powinien wynosić 30 MB, a w przypadku wideo – 4 GB,
  • stories powinno trwać od 6 do 15 sekund,
  • wymagany jest format JPEG i PNG dla obrazów oraz MP4 i MOV dla wideo.

Pamiętaj, że reklamy w relacjach są widoczne jedynie przez 24 godziny, a następnie znikają. Zastanawiasz się, kiedy warto się na nie zdecydować? Naszym zdaniem jest to idealny pomysł, gdy zależy Ci na:

  • ekspresowym przekazaniu informacji o promocjach ograniczonych czasowo,
  • dotarciu do użytkowników urządzeń mobilnych, 
  • rozgłośnieniu ofert last minute,
  • dotarciu do młodych odbiorców.

Który rodzaj reklam jest najlepszy?

Zanim zaczniesz się dowiadywać, jak uruchomić kampanię reklamową na Facebooku, przekonaj się, jakie formy reklamy na Facebooku są najlepsze. Tak naprawdę na tę kwestię wpływa kilka kluczowych czynników, a są nimi:

  • Cel kampanii reklamowej. Musisz zadać sobie pytanie: na czym Ci zależy i jaki efekt chcesz osiągnąć? Przykładowo, jeśli ma to być zwiększenie świadomości marki, najlepszym wyborem mogą okazać się reklamy graficzne i wideo, natomiast w przypadku zwiększania konwersji lepszą opcją mogą być kolekcje i karuzele. 
  • Grupa docelowa. W zależności od Twojej grupy docelowej i jej wieku mogą się różnić preferencje co do reklam na Facebooku. Przykładowo, młodsze osoby mogą chętniej zapoznawać się z reklamami typu stories, zaś starsze mogą być bardziej zainteresowane reklamami graficznymi. 
  • Rodzaj treści. Duży wpływ na to, jaki rodzaj reklamy jest najlepszy, ma również to, jakie treści chcesz promować. Przykładowo, jeśli oferujesz przede wszystkim usługi, to lepiej zainwestować w wideo, ponieważ może ono lepiej przedstawić korzyści i zachęcić do umówienia wizyty. Natomiast w przypadku produktów fizycznych dużo lepiej mogą się sprawdzić reklamy graficzne, kolekcje i karuzele. 
  • Budżet kampanii. Kampanie graficzne zwykle wiążą się z niższymi kosztami aniżeli reklamy wideo. Rozważ, jakie są Twoje możliwości i ile chcesz zainwestować w reklamę na Facebooku. 
  • Testy. Zaleca się, aby eksperymentować z różnymi formatami, a następnie sprawdzać, jakie wyniki przynoszą poszczególne rodzaje. W ten sposób można dowiedzieć się, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej w przypadku danego biznesu. 

🚀 Rodzaje reklam na Facebooku. Podsumowanie

Po zapoznaniu się z naszym artykułem wiesz już, że istnieje 6 rodzajów reklam na Facebooku: reklama graficzna, reklama wideo, reklama typu karuzela, reklama typu kolekcja, Instant Experience oraz reklama stories. Nie są one takie same i każda służy do osiągnięcia nieco innych celów biznesowych. 

Warty zauważenia jest także fakt, że wymagają różnych ustawień technicznych. Zadbaj o to, aby każda budowana reklama na Facebooku była spójna z identyfikacją wizualną Twojej marki. Bez obaw możesz dodać w niej logo czy CTA, ale zachowaj umiar. Najważniejsze jest, aby żadne elementy nie były przytłaczające dla użytkowników. Uważaj także na najczęstsze błędy w reklamach na Facebooku.

Twórz atrakcyjne, angażujące grafiki, które pomogą w realizacji Twoich celów biznesowych. Bądź także konsekwentny i pamiętaj, że sukces nie musi przyjść od razu, zatem początkowe niepowodzenia nie powinny Cię zniechęcać do dalszej pracy. W razie potrzeby możesz skorzystać z naszego wsparcia. 

Kampanie na Facebooku i Instagramie to dla nas codzienność. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego i skorzystania z bezpłatnej konsultacji.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *