blog poradniki SEO

Zero Click Searches, czyli wyszukiwanie bez kliknięć. Zobacz, jak zoptymalizować stronę pod tym kątem!

zero click searches

Od pewnego czasu rośnie liczba wyszukiwań niegenerująca ruchu do znalezionych stron. Jedną z przyczyn tego zjawiska może być Zero Click Searches, czyli wyszukiwania bez kliknięć. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy szukający odpowiedzi nie klika w żadną konkretną witrynę, ponieważ niezbędne informacje otrzymuje już na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Czym dokładnie jest Zero Click Searches i czy może mieć negatywny wpływ na Twoją stronę? Dowiedz się więcej na ten temat!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest Zero Click Searches?

Czym jest Zero Click Searches? Najprościej mówiąc, są to wyszukiwania, podczas których odpowiedź na pytanie użytkownika jest dostępna już na stronie wyników wyszukiwania (SERP). Pokazuje się na samej górze strony z wynikami, więc nie ma konieczności przechodzenia na żadną konkretną stronę. Spójrz:

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Przetestuj to sam, wpisując do wyszukiwarki konkretne zapytanie, np. ile 1 dag ma gramów lub ile czasu gotować jajka na miękko? Na pewno otrzymasz szybką odpowiedź. 

Jak prezentują się statystyki dotyczące Zero Click Searches?

Zajrzeliśmy do badań wykonanych przez firmę Jumpshot w 2019 roku, aby dowiedzieć się, czy Zero Click Searches faktycznie może być zagrożeniem dla firm. Wynika z niego, że aż 51% wszystkich wyszukiwań w Google zakończyło się bez przejścia na jakąkolwiek stronę [źródło: https://sparktoro.com/blog/avasts-shutdown-of-jumpshot-will-harm-the-web-and-the-world]. Jednak patrząc na inne, świeższe badania, przeprowadzone w 2022 roku, dowiadujemy się, że wyszukiwania bez kliknięć wcale nie mają tak dużej przewagi. Zobacz sam, w jaki sposób prezentowały się kliknięcia na urządzeniach mobilnych:

Źródło danych: https://www.semrush.com/news/242672-zero-click-searches-are-on-the-rise-but-marketers-shouldnt-be-scared/

I na komputerach stacjonarnych:

Źródło danych: https://www.semrush.com/news/242672-zero-click-searches-are-on-the-rise-but-marketers-shouldnt-be-scared/

Jak widać powyżej, nawet 43% wszystkich kliknięć na urządzeniach mobilnych i 45% wszystkich kliknięć na komputerach stacjonarnych to wyszukiwania o charakterze organicznym, zatem Zero Click Searches wcale nie musi mieć złego wpływu na biznesy działające online.

Jakie są rodzaje Zero Click Searches?

Jesteś ciekaw, jakie istnieją rodzaje Zero Click Searches? Więcej informacji na ich temat przedstawiamy poniżej!

Fragment akapitu

Fragment tekstu wyciągnięty z artykułu jest zdecydowanie najbardziej znanym wariantem wyników wyszukiwania typu Zero Click Searches. Jest to zwięzła odpowiedź na pytanie, zazwyczaj składająca się z około 40-50 słów.

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Lista

Wyszukiwanie Zero Click Searches może przybrać formę listy numerowanej bądź punktowej. Z tym rodzajem możesz się spotkać np. podczas wyszukiwania przeciwwskazań czy przepisu.

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Tabela

Innym rodzajem jest tabela, czyli przejrzyste przedstawienie treści, które można zobaczyć, gdy uzupełni się zapytanie słowem „tabela” czy „lista”, jak poniżej:

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Wideo

Najczęściej są to poradniki, które w formie wideo pokazują, jak zrobić coś krok po kroku

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Rich Answers

Rich Answers to kolejny rodzaj Zero Click Searches wyróżniający się tym, że odpowiedzi dostarcza Google. Nie ma też tutaj żadnego konkretnego źródła danych, ponieważ Google korzysta z własnych zasobów źródłowych. 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

People Also Ask

People Also Ak (PPA) to specjalny boks, w którym można znaleźć zbliżone zapytania innych użytkowników w obrębie tematyki zagadnienia, które zostało wcześniej wpisane do wyszukiwarki. 

Przykładowo, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę „jaka patelnia jest najlepsza”, wyświetli mu się wspomniany boks. Wystarczy, że kliknie on strzałkę obok pytania, aby dowiedzieć się więcej. 

Jak możesz zauważyć poniżej, sekcja „Więcej pytań” jest poprzedzona wyróżnionym fragmentem, w którym znajduje się krótka odpowiedź na zadane pytanie. 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Mapy 

Rodzajem Zero Click Searches są także mapy. Są to po prostu wyniki wyszukiwania, które opierają się na lokalizacji. Chcesz udać się do najbliższej kosmetyczki lub potrzebujesz fryzjera? A może złapał Cię ogromny głód i chcesz odwiedzić pobliską restaurację? Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazę np. „jak dotrzeć do najbliższej kawiarni”, a od razu pokaże Ci się najważniejsza informacja. Spójrz na nasz przykład: 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Kalkulator 

Następnym rodzajem Zero Click Searches jest kalkulator. Ten jest dostępny bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu użytkownicy nie muszą odwiedzać żadnych konkretnych stron, aby coś obliczyć. 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Panel wiedzy

Panel wiedzy także jest rodzajem Zero Click Searches. Jest to funkcja, która ma coraz większe znaczenie. W tym obszarze możemy znaleźć dane dotyczące m.in. osób, postaci, miejsc czy organizacji. 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

W powyższym przykładzie wpisaliśmy w wyszukiwarkę frazę „obsada serialu Krucjata” i jak widzisz, otrzymaliśmy odpowiednie wyniki. Działa to również w sytuacji gdybyś chciał dowiedzieć się czegoś więcej o konkretnej znanej osobie. Jakie informacje zobaczymy, gdy wyszukamy „Johnny Depp”? Spójrz: 

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

Z udostępnionych informacji dowiadujemy się, czym dokładnie zajmuje się Johnny Depp, ile ma lat, gdzie się urodził, a także czy ma dzieci. Jak widać, pokazuje się również najnowszy artykuł na jego temat dostępny w sieci. 

Jak Zero Click Searches wpływa na SEO?

Już kilka miesięcy temu w artykule na temat tego, czego możemy spodziewać się w branży SEO w 2024 roku, informowaliśmy, że jednym z możliwych trendów będzie Zero Click Seaches. To zjawisko może się nasilać jeszcze w tym roku, ale jaki ma bezpośredni wpływ na SEO?

Przede wszystkim można zaobserwować zmniejszenie liczby kliknięć w tradycyjne wyniki wyszukiwania, co w niektórych przypadkach może prowadzić do spadku ruchu organicznego na stronach WWW. Nie musi tak jednak być – wystarczy skoncentrować się na optymalizacji treści, by mieć szanse na zdobycie fragmentów wyróżnionych.

Zero Click Searches pokazuje nam również, że lanie wody już po prostu nie przejdzie. Jeśli chcesz, aby Twoja strona była chętnie odwiedzana przez użytkowników, musisz zadbać o to, aby dostarczać im treściwy content pozbawiony niepotrzebnych elementów.

To zjawisko wymaga również dbałości o Profil Firmy w Google i jego aktualność, co wynika z faktu, że wiele zapytań Zero Click Searches dotyczy właśnie informacji lokalnych, takich jak np. godziny otwarcia. Należy wspomnieć także, że z czasem znaczenie wskaźnika klikalności CTR może maleć, ponieważ nie będzie on w stanie odzwierciedlać faktycznej wartości strony dla użytkowników.

Zero Click Searches może stanowić niemałe wyzwanie dla specjalistów SEO, ale tak naprawdę nie ma czego się bać. Normalne jest, że co jakiś czas pojawiają się nowości, które wymagają zwyczajnego przystosowania się do nowych realiów. Wierzymy, że z naszymi wskazówkami poradzisz sobie z tym zadaniem, a gdybyś wolał oddać to zadanie w ręce specjalistów, jesteśmy tu dla Ciebie i zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego.

Lokalne SEO a Zero Click Searches

Najpewniej pozycjonowanie lokalne zyska jeszcze bardziej na znaczeniu, a to wszystko przez Zero Click Searches. Czy wiesz, że wiele tego typu wyszukiwań dotyczy lokalnych informacji? Internauci chętnie wyszukują dane dotyczące miejsc, które są zlokalizowane niedaleko. Mogą to być takie frazy jak np.:

  • „najbliższa kawiarnia”,
  • „restauracja w okolicy”,
  • „godziny otwarcia najbliższej kwiaciarni”.

Oznacza to, że jeśli prowadzisz lokalną firmę, musisz zacząć działać już dzisiaj! Twoim zadaniem jest przede wszystkim dbałość o Profil Firmy w Google i pilnowanie, aby ten był aktualny i kompletny. Pamiętaj także, aby wykorzystać w nim słowa kluczowe z długiego ogona mające związek z lokalizacją i Twoimi usługami, a zwiększysz szanse na pojawienie się w Zero Click Searches.

Optymalizacja pod kątem wyróżnionych fragmentów i paneli wiedzy

Optymalizacja pod kątem wyróżnionych fragmentów i paneli wiedzy wymaga przede wszystkim porządnej inwestycji w pozycjonowanie strony internetowej. Jakie obszary potrzebują szczególnej uwagi? Oto one!

  • Gruntowna analiza słów kluczowych. W tym celu przyjrzyj się stronom konkurencji wyświetlanym w wynikach wyszukiwania podczas wyszukiwań bez kliknięć. Wykorzystaj również specjalistyczne narzędzia (np. Senuto). Głównie skup się na zastosowaniu długich fraz typu long tail takich jak np. jak zrobić puree ziemniaczane. Są one precyzyjniejsze, mniej konkurencyjne i lepiej odpowiadają intencjom wyszukiwania. 
  • Optymalizacja treści. Użytkownicy i Google doceniają kompleksowe, wysokiej jakości i autentyczne teksty. Staraj się więc, aby były one bogate w informacje. Zawsze maksymalnie wyczerpuj temat, dbając o zastosowanie fraz kluczowych. Pamiętaj jednak, aby całość była przemyślana, a content przydatny i wartościowy dla internautów.
  • Wdrożenie danych strukturalnych. To kolejny element o gigantycznym znaczeniu w strategii Zero Click Searches. Przedsiębiorcom często wydaje się, że nie pasuje on do ich działalności, ale warto wiedzieć, że dane strukturalne są używane na rozmaitych stronach takich jak m.in. sklepy internetowe, strony z przepisami kulinarnymi, czy witryny z wydarzeniami. Warto spróbować je wdrożyć, ponieważ dzięki nim wyszukiwarki (takie jak Google) są w stanie lepiej rozumieć zawartość strony i wyświetlać ją w jeszcze atrakcyjniejszy sposób w wynikach wyszukiwania. Co więcej, dane strukturalne mogą znacząco poprawić wskaźnik klikalności (CTR).

Źródło: Wyniki wyszukiwania Google

  • Optymalizacja grafik na stronie. Ostatnim ważnym zadaniem, jeśli zależy Ci na Zero Click Searches, jest optymalizacja obrazów. Ma to na celu wsparcie wyszukiwarek, a dokładniej: sprawienie, by te lepiej radziły sobie z rozumieniem treści i tematyki obrazów. W tym aspekcie największe znaczenie ma to, aby pliki były odpowiednio nazwane i zawierały atrybuty ALT (pamiętaj o słowach kluczowych). Szczególnie istotna jest też spójność tematyczna między dwoma elementami – treścią a obrazami. Ponadto nie zapominaj o optymalizacji rozmiaru i rozdzielczości grafik – ma to przeogromne znaczenie w kontekście szybkości ładowania strony. 

🚀 Zero Click Searches – podsumowanie

Chociaż początkowo eksperci SEO spoglądali z przerażeniem na ogromny wzrost popularności Zero Click Searches najnowsze statystyki, o których opowiedzieliśmy powyżej, wskazują, że sytuacja wcale nie jest tak dramatyczna i nie trzeba obawiać się o ogromny spadek organicznego ruchu na stronach internetowych

Nie oznacza to jednak, że można całkowicie ignorować wyszukiwania bez kliknięć. Są one bowiem bardzo ważne i mogą przynieść wiele korzyści, dlatego każdy przedsiębiorca powinien zadbać o to, aby odpowiednio dostosować swoją witrynę. Znaczenie ma tutaj m.in. dobranie słów kluczowych long tail zawierających najpopularniejsze pytania zadawane przez użytkowników, porządna optymalizacja treści i grafik czy wdrożenie danych strukturalnych. 

Znaczenie Zero Click Searches może rosnąć, dlatego nie pozwól, aby Twój biznes pozostał w tyle. Chętnie sprawimy, że Twoja firma zacznie się wyróżniać w wynikach wyszukiwania. Mamy tajne bronie – pozycjonowanie stron i strategiczny content marketing – które znacząco poprawią widoczność Twojej firmy. Z naszą pomocą możesz znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania. Aby poznać szczegóły, skontaktuj się z nami i zapisz się na bezpłatną konsultację. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *