blog marketing poradniki

Te pytania musisz zadać agencji marketingowej, rozważając współpracę!

Te pytania musisz zadać agencji marketingowej, rozważając współpracę

Jeśli niebawem zamierzasz zacząć poszukiwania odpowiedniej agencji marketingowej, szybko przekonasz się, że jej wybór nie będzie prostym zadaniem. Jak spośród dziesiątek agencji wyłonić tę najlepszą? Rozumiemy, że zależy Ci na tym, aby była to zaufana firma, potrafiąca osiągnąć Twoje cele biznesowe, dlatego przygotowaliśmy listę pytań, które powinieneś zadać agencji przed podjęciem współpracy. Przekonaj się o jakie kwestie warto zapytać agencję!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

1. Jakie projekty prowadziliście?

Zdecydowanie najważniejszym aspektem jest tutaj doświadczenie agencji. I to właśnie o nie powinny paść pierwsze pytania. Śmiało zapytaj o portfolio agencji i dowiedz się, jakie projekty prowadziła. 

Zapoznaj się z case study działań zbieżnych. Sprawdź, czy agencja ma doświadczenie w prowadzeniu podobnych projektów. Nie jest to trudne, ponieważ najczęściej na stronie internetowej możesz znaleźć dokładne analizy przypadków, w których dostępne są informacje, od problemu po jego rozwiązanie.

Dobrym pomysłem jest także zapytanie o referencje firmy będące potwierdzeniem profesjonalizmu danej agencji. W ten sposób zyskasz pewność, że wybierasz zespół, który zna się na swojej pracy i wie, jak osiągać pożądane efekty. 

2. W jaki sposób będzie przebiegać współpraca?

Przed podjęciem decyzji o nawiązaniu współpracy z agencją marketingową, zainteresuj się tym, w jaki sposób będzie ona przebiegała. Zapytaj specjalistów, czy stworzą i zrealizują strategię na X miesięcy. 

Strategia marketingowa praktycznie zawsze jest niezbędna, aby osiągnąć sukces. Nazywamy w ten sposób ogólny plan, który mówi, jak dana organizacja może dotrzeć do odpowiednich ludzi czy firm i przemienić ich w swoich klientów. W ramach planowania strategii agencja powinna dokładnie określić, jakie kampanie zostaną wykonane, przedstawić planowane działania oraz wszelkie etapy realizacji. 

Należy jednak podkreślić, że aby było możliwe stworzenie strategii marketingowej, agencja musi najpierw przeprowadzić szczegółową analizę potrzeb i celów. Powinna w pełni zrozumieć Twoje główne cele biznesowe i to, co pragniesz osiągnąć, korzystając z jej usług. Dobra agencja zawsze wstępnie przygotowuje się do takiej rozmowy i na etapie ofertowania może przedstawić już zarys strategii marketingowej, a następnie doszlifowuje ją pod potrzeby i oczekiwania klienta. 

3. Jak wygląda audyt SEO i wdrażanie zmian developerskich na stronie?

Podczas rozmowy z agencją marketingową i rozważania współpracy, powinieneś zapytać ją o audyt SEO. Jest to sposób na sprawdzenie witryny pod kątem SEO i jej pozycjonowania. W jego trakcie bada się nawet kilkaset parametrów mających wpływ na pozycjonowanie strony. Głównie przeprowadza się go po to, aby sprawdzić i zdiagnozować stronę, a następnie móc ją ulepszać i lepiej pozycjonować. Dopytaj się, w jaki sposób audyt SEO jest wykonywany w danej agencji i jakie elementy poddawane są kontroli. Oprócz tego dowiedz się więcej na temat wdrażania zmian developerskich na stronie i współpracy agencji z developerami.

4. Kto będzie odpowiedzialny za spięcie wszystkich działań związanych z projektem? 

Należy również zapytać agencji marketingowej, kto będzie odpowiedzialny za spięcie wszystkich działań związanych z projektem. Czy odpowiada za to SEOwiec, czy może jest inny pracownik odpowiedzialny za kontakt z klientem? Zawsze ważne jest, aby była jasno określona osoba lub zespół odpowiedzialny za koordynację działań związanych z projektem i żeby funkcjonował efektywny mechanizm komunikacji między klientem a agencją. To wszystko bowiem przekłada się na płynną i bezproblemową realizację projektu oraz zadowolenie klienta. 

5. Jak wygląda proces raportowania i rozliczania z efektów wykonanych prac?

Współpraca z agencją powinna opierać się na zaufaniu, ale to nie oznacza, że zbędne jest monitorowanie postępu prac przez nią wykonywanych. Pozycjonowanie nie jest najtańszą usługą, dlatego każdy klient powinien doskonale zdawać sobie sprawę, na co przeznaczane są jego środki. 

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zapytaj, w jakiej formie są dostarczane raporty i w jaki sposób one wyglądają. Zazwyczaj są one przesyłane do klientów co miesiąc i zawierają informacje dotyczące m.in.: ruchu na stronie czy napisanych treści. 

Oczywiście warto podkreślić, że jako klient agencji masz możliwość podpowiedzenia specjalistom, na jakich elementach raportu zależy Ci najbardziej. Gdy natomiast dostarczane raporty są dla Ciebie niejasne, nie dostrzegasz wartości, nie wahaj się zadawać pytań.

Podczas rozmowy z przedstawicielem agencji nie bój się również zapytać o sposób rozliczenia. Aktualnie agencje marketingowe stosują różne modele rozliczeń. Może to być stała kwota abonamentowa (która jest opłacana za określone działania, niezależnie od efektu), stawka godzinowa, succes fee bądź hybryda. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

6. Kto będzie brał udział w projekcie i z kim będzie można się kontaktować?

Przed nawiązaniem współpracy z agencją marketingową ustal, jacy specjaliści będą odpowiedzialni za Twój projekt. Koniecznie dowiedz się, kto zostanie wyznaczony do opieki nad Twoim serwisem, ile osób będzie nad nim pracowało oraz do kogo możesz skierować ewentualne pytania. W większości przypadków nad projektem działa zespół specjalistów i opiekun projektu.

7. Za ile serwisów odpowiedzialny jest jeden opiekun SEO?

Na rynku działają różne agencje – jedne mają na głowie mnóstwo projektów, zaś inne obsługują tylko kilka serwisów. Warto, abyś zapytał, za ile serwisów odpowiedzialny jest jeden opiekun SEO. To dość ważne, ponieważ jeśli okaże się, że w firmie, której oferta Cię zainteresowała, jeden specjalista zajmuje się nawet kilkudziesięcioma projektami, w skali miesiąca nie będzie mógł poświęcić zbyt dużo czasu na Twój projekt. Pamiętaj, aby dokonać wyboru firmy, w której specjalista będzie posiadał wystarczająco dużo czasu na optymalizację SEO Twojej strony. 

8. W jaki sposób realizujecie działania LB?

Przed rozpoczęciem współpracy z agencją marketingową, dowiedz się również, jak pozyskuje linki. Najprawdopodobniej wiesz już, że budowanie profilu linków to niezwykle istotne działanie pozycjonujące. Jeśli specjaliści zatroszczą się o link building, mogą zapewnić witrynie znakomite efekty i do tego w bardzo krótkim czasie. 

Niestety, wciąż są agencje, które pozyskują niskiej jakości linki, a to z kolei może zaszkodzić stronie. Podczas rozmowy z agencją nie bój się zapytać, jak pozyskiwane są linki i jakie są ich źródła – mogą to być strony zapleczowe, profile, serwisy zewnętrzne czy katalogi stron. Dobre linki przychodzące powinny pochodzić ze stron, których tematyka logicznie łączy się z treściami publikowanymi na Twojej witrynie. Oprócz tego ważne jest oczywiście, aby wywodziły się one z zaufanych źródeł. 

Dokonanie oceny mocy linków możliwe jest m.in. po określeniu autorytetu domeny, na której umieszczany jest link. Równie duże znaczenie ma liczba innych linków na stronie odsyłającej czy też tematyka domeny odsyłającej (jeśli nie nawiązuje do tematyki domeny docelowej, link może zostać za spam i efekty będą kiepskie). Oczywiście to tylko kilka czynników wpływających na moc linków.

Pamiętaj, że tutaj dużo ważniejsza jest jakość aniżeli ilość. Oznacza to, że znacznie lepsze efekty mogą zapewnić 2-3 linki z mocnej domeny niż kilkadziesiąt ze stron o niskim zaufaniu. 

9. W jaki sposób realizujecie działania contentowe?

Szczególnie ważnym elementem pozycjonowania w dzisiejszych czasach jest inwestycja w wartościowy content na stronie. Dlatego koniecznie muszą paść pytania o działania contentowe. Zapytaj, jakie kroki podejmie agencja, aby stworzyć treści dostosowane do Twojej grupy docelowej. Czy zostanie stworzony plan treści? Dowiedz się również, czy przeprowadza badanie słów kluczowych oraz, jakie produkuje treści – w formie artykułów, infografik, a może również wideo?

Niestety, niektóre agencje oferują ogromne ilości treści, ale często okazuje się, że są to teksty generowane przez automaty. Taki content nie może być merytoryczny i wartościowy. Upewnij się zatem, w jaki sposób agencja tworzy teksty. Zapytaj, czy jest w stanie dostarczyć najwyższej jakości content zarówno na stronę internetową, jak i na serwisy zewnętrzne. 

Pamiętaj również, że tutaj podobnie jak w przypadku link buildingu liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Lepiej postawić na mniejszą, ale wartościową ilość treści, aniżeli dużą ilość tekstów tylko po to, aby wypełniały puste pola na stronie WWW.

10. Co dokładnie kryje się pod hasłem „robieniem SEO”?

Szczególnie ważne jest też to, abyś zapytał, jakie usługi wchodzą w skład pozycjonowania. Zazwyczaj w celu optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek wykonywanych jest mnóstwo zadań. Najczęściej są nimi m.in.:

  • analiza widoczności;
  • analiza konkurencji, 
  • audyt SEO, 
  • analiza i dobór słów kluczowych, 
  • strategia treści, 
  • strategia link building,
  • tworzenie wartościowych treści na stronie, 
  • pozyskiwanie linków;
  • content marketing,
  • weryfikacja/wdrożenie analityki internetowej.

Zanim zdecydujesz się zostawić swój podpis na umowie, dowiedz się, co dokładnie obejmuje pozycjonowanie. Wszystkie tego typu szczegóły powinny być zawarte w umowie, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień. 

11. Czy określacie cele i KPI dla projektów?

Warto również zapytać, czy agencja określa cele i KPI dla projektów. KPI to nic innego jak mierniki, dzięki którym można ocenić skuteczność działań w kontekście realizacji wyznaczonych celów. Zwykle chodzi o wartości liczbowe, które informują, w jakim stopniu firmie udaje się osiągać kluczowe cele biznesowe. Jeśli chodzi o KPI w marketingu, to przede wszystkim chodzi tutaj o koszt leadów, wskaźniki zaangażowania, ROI z działań marketingowych czy wskaźniki klikalności. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

12. Czy podzlecacie prace inny firmom/wykonawcom?

Inne pytanie, które warto zadać agencji marketingowej, brzmi „czy podzlecacie prace innym firmom/wykonawcom?”. Klienci często nie pytają o tego typu praktyki z różnych powodów, a przecież może mieć to duże znaczenie. Zlecanie zadań na zewnątrz to ryzyko, zatem wymaga stosowania pewnych metod, które je ograniczą. Zapytaj, jakie sposoby stosuje wybrana przez Ciebie agencja, jeśli faktycznie działa w ten sposób. Postaraj się również uzyskać informacje, z czego to wynika. Przyczyny mogą być różne – może to być np. brak zasobów wewnętrznych czy chociażby brak specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie. 

13. Po jakim czasie zazwyczaj są widoczne efekty?

Jest to pytanie, które może paść podczas rozmowy z agencją marketingową, ale niestety uzyskanie konkretnej odpowiedzi może być trudne. Często zdarza się również tak, że agencje marketingowe obiecują, a wręcz gwarantują, że efekty pozycjonowania będą widoczne w ciągu miesiąca czy nawet tygodnia. Niestety, nie jest to prawdą, ponieważ zwykle jest to niemożliwe. 

Zazwyczaj pierwsze efekty działań są dostrzegalne po około 2-3 miesiącach od pierwszych zrealizowanych działań na stronie, ale czasem może potrwać to znacznie dłużej, szczególnie w przypadku nowych domen (wówczas czas oczekiwania na pierwsze wyniki może wynosić od 3 do 6 miesięcy).

Dobra agencja przekaże Ci szereg wartościowych informacji mówiących, od czego zależy ten czas. Znaczenie ma tutaj m.in. stan aktualnej strony WWW, konkurencyjność branży czy chociażby działania konkurencji. Jeśli z natury jesteś osobą niecierpliwą, lepiej porusz tę kwestię podczas rozmowy, aby się nie rozczarować.

14. Co się stanie, gdy zdecyduje się na rozwiązanie umowy? Jak wygląda umowa? 

Choć na etapie nawiązywania współpracy z agencją marketingową, zwykle nie myśli się już o jej rozwiązywaniu, należy zadać kilka pytań w tym aspekcie. 

Uzyskanie większej ilości informacji na temat okresu wypowiedzenia jest bardzo ważne przed podpisaniem umowy. Podczas rozmowy z pracownikiem agencji możesz zapytać również o całokształt umowy – jak wygląda ten dokument i co zawiera? Dowiedz się także więcej na temat płatności – obowiązuje płatność z góry czy z dołu? 

Czasem zdarza się, że zakończenie współpracy wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Zwróć uwagę również na to, jakie są dokładnie zasady wypowiedzenia umowy i kiedy powinieneś to zrobić. 

Powoli standardem staje się również to, że agencje proponują wsparcie w okresie przejściowym po zakończeniu umowy, tak aby klient mógł np. zmienić dostawcę usług. 

🚀 Te pytania musisz zadać agencji marketingowej, rozważając współpracę: podsumowanie

Podjęcie współpracy z agencją marketingową rozważa bardzo wiele firm, dlatego dobrze wiedzieć, jakie pytania warto zadać podczas wyboru firmy, aby móc dokładnie ocenić potencjalnych partnerów. Przedsiębiorcy często są pełni wątpliwości: nie wiedzą, czy taka współpraca się w ogóle opłaca, a inni nie są pewni, czy taki krok faktycznie spowoduje zwiększenie liczby klientów. Warto zatem umiejętnie przeprowadzić rozmowę, aby sprawdzić, czy z danym partnerem będzie nam po drodze. Skorzystaj z powyższych pytań i miej pewność, że nie trafisz pod skrzydła agencji, która działa masowo i niezbyt skutecznie, a zamiast tego zaopiekuje się Twoim biznesem ekipa, która z pasją i zaangażowaniem podchodzi do pozycjonowania.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *