Nie mamy wątpliwości, że dla większości sklepów online najgorętszym okresem jest końcówka roku. Wszystkim właścicielom e-sklepów zależy wtedy na dobrych wynikach sprzedażowych – żeby je osiągnąć, koniecznie trzeba pamiętać o kilku kwestiach. Jedną z najważniejszych jest odpowiednie przygotowanie sklepu online na Święta Bożego Narodzenia. Jak przygotować e-commerce do przedświątecznej gorączki zakupów? Z naszymi wskazówkami będzie to proste. Sprawdź koniecznie.
Dlaczego musisz przygotować swój sklep internetowy na Święta Bożego Narodzenia?
Najprawdopodobniej to właśnie tuż przed Świętami Bożego Narodzenia i w cały przedświąteczny okres, czyli nawet od pierwszych dni listopada Twój sklep online zarobi najwięcej. To dotyczy większości sklepów internetowych, może być jednak tak, że Ty tego nie zauważyłeś w poprzednich latach. Wówczas zastanów się – dlaczego tak jest? Może po prostu sprzedajesz sezonowy produkt, który nie jest kupowany pod choinkę? A może zwyczajnie niewystarczająco promujesz swoją ofertę na święta?
Przygotowanie sklepu online na ten okres to ważna sprawa, jeśli chcesz wykorzystać wzrost sprzedaży i zwiększyć swoje przychody. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi i ona również będzie starała się jak najlepiej przyciągnąć klientów, więc nie możesz pozostać w tyle! Atrakcyjne oferty, świetne promocje czy oryginalny design to podstawa. W aspekcie przygotowań warto zwrócić uwagę również na logistykę i dostawę – bądź przygotowany na zwiększoną liczbę zamówień i upewnij się, że będziesz w stanie dostarczyć je na czas. Dodatkowo skontroluj szybkość ładowania się strony WWW – dłuższe ładowanie się strony może odstraszyć wielu potencjalnych klientów.
Nawet 18,6 mln – właśnie tylu Polaków i Polek kupiło coś przez Internet w 2022 roku, a przynajmniej tak sugerują dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Dotychczas w sklepach internetowych kupowaliśmy głównie prezenty bożonarodzeniowe takie jak np. książki, kosmetyki czy biżuterię, jednak można podejrzewać, że ludzie zaczną kupować w sieci również inne produkty – te, bez których święta również nie są możliwe, czyli np. produkty spożywcze, papiernicze i inne. Zatem niezależnie od branży, w jakiej prowadzisz e-sklep, koniecznie musisz go odpowiednio przygotować. Podpowiemy, jak to zrobić, ale najpierw zapoznaj się z kilkoma ciekawymi statystykami dotyczącymi zakupów świątecznych Polaków.
Najciekawsze statystyki dotyczące zakupów świątecznych Polaków
Jak przygotować e-commerce na Święta Bożego Narodzenia? 7 najważniejszych aspektów
Nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie e-commerce na Święta Bożego Narodzenia? Spokojnie – przygotowaliśmy dla Ciebie liczne podpowiedzi! Sprawdź, co jest najważniejsze!
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2023”
Zadbaj o stany magazynowe
Święta są ogromną handlową szansą dla Twojego sklepu internetowego, więc nie zmarnuj jej. Podstawową rzeczą, o którą musisz zadbać, są stany magazynowe. Uwierz, że nie ma nic gorszego niż pustki w magazynie w szczycie świątecznego szaleństwa.
Musisz przygotować się na to, że w okresie świąt więcej osób skorzysta z oferty Twojego e-sklepu. Zastanów się, które produkty będą cieszyły się największą popularnością i zadbaj o to, aby ich nie zabrakło. Jeśli nie znasz preferencji użytkowników, możesz łatwo je sprawdzić, korzystając z takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Trends. Pamiętaj, aby odpowiednio wcześnie złożyć u swoich dostawców zamówienie na świąteczny towar – oni również muszą mieć czas na przygotowanie produktów i ich dostarczenie.
Jeśli z kolei w magazynach masz produkty, które zalegają, nie są zbyt chętnie kupowane, postaraj się ich pozbyć w okresie świąt. Jak to możliwe? Wyczyszczenie magazynu nie powinno sprawić większych problemów – wystarczy, że dodasz je do kategorii z przecenami czy też wykorzystasz do promocji typu „Kup 2+1” (kup dwa, a jeden otrzymasz gratis) bądź cross-sellingu.
Przyjrzyj się logistyce
Grudzień to gorący okres nie tylko dla e-commerce, ale także firm kurierskich. Praktycznie co roku dzieje się to samo: mają one do rozwiezienia zbyt wiele przesyłek. Oczywiście starają się sprostać oczekiwaniom klientów, decydując się m.in. na zatrudnianie tymczasowych pracowników, jednak zawsze musisz mieć na uwadze, że mogą wystąpić awarie systemu czy inne niesprzyjające sytuacje.
Jeśli zatem prowadzisz własny sklep internetowy, warto, abyś miał podpisane kontrakty w kilku firmach kurierskich. Gdy dostrzeżesz, że w jednej z firm są jakieś problemy, będziesz mógł sprawnie przenieść przesyłki do innej, a klienci nie będą musieli dłużej czekać na swoje paczki.
Upewnij się również, że Twój zespół poradzi sobie w okresie przedświątecznym. Być może konieczne będzie wydłużenie pracy osób odpowiedzialnych za obsługę klienta lub zajmujących się pakowaniem zamówień? Jeśli to jest niemożliwe, rozważ zatrudnienie dodatkowych osób do pomocy, niekoniecznie na etat. Dzięki temu zyskasz pewność, że procesy kompletacji zamówień, wysyłki i dostawy przebiegną naprawdę sprawnie. Warto również, abyś poinformował klientów, że dostawa zamówionych produktów może nieco się wydłużyć.
Zmień szatę graficzną
Być może uznasz to za szalony pomysł, ale Twoi klienci powinni czuć, że święta już niebawem. Wprowadzając świąteczny wystrój strony, podpowiesz potencjalnym klientom, że Twój sklep oferuje im to, czego poszukują, czyli np. prezenty czy okolicznościowe elementy wystroju wnętrz. Warto więc wprowadzić nieco czerwieni i bieli, czyli kolory idealnie wpisujące się w klimat świąt. Zmieniona szata graficzna zatrzyma klienta na nieco dłużej, dzięki czemu ten będzie mógł dokładniej zapoznać się z ofertą, a to zwiększa szanse na wyższą wartość koszyka zakupowego.
Jeśli chciałbyś zdecydować się na taki krok, nie odkładaj tego na ostatnią chwilę. Już w listopadzie możesz wprowadzić taką zmianę i co więcej: pamiętaj, że nie musi być ona ogromna. Świetne efekty możesz osiągnąć, nawet jeśli wkomponujesz tylko niewielkie elementy świąteczne np. w tło strony.
Zaproponuj zapakowanie produktu na prezent
Zastanów się, ile razy zamawiałeś prezent w Internecie, a następnie zdawałeś sobie sprawę, że przecież nie masz w co go zapakować? To denerwujące, więc dlaczego by tego nie zmienić? Mając swój sklep internetowy, dodaj w nim możliwość wysyłki w świątecznym opakowaniu. Zapewniamy, że Twoi klienci będą chętnie korzystali z takiej możliwości i jeszcze bardziej zachęci ich to do dokonywania wirtualnych zakupów.
Oczywiście taka usługa może być gratis lub też nie. Jeśli nie chcesz ponosić kosztów opakowania, dodaj taką wysyłkę jako oddzielną formę i ustal indywidualną cenę. Ta jednak nie powinna być przesadnie wysoka względem zwykłej formy dostawy, aby cieszyła się zainteresowaniem. Pokaż swoim klientom, że wiesz, z jakim problemem mogą się zmagać i poinformuj, że jesteś w stanie rozwiązać go za nich.
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2023”
Skontroluj warunki techniczne e-commerce
Przygotowania sklepu online na Święta Bożego Narodzenia powinny obejmować również weryfikację warunków technicznych strony. Sprawdź, czy Twój sklep internetowy „wytrzyma” wzmożoną ilość odwiedzin. Nie możesz dopuścić do tego, aby strona wolno się ładowała. W Internecie znajdziesz liczne narzędzia, które pozwalają sprawdzić, czy wymagane są poprawki. Od razu należy wspomnieć o tym, jak ważna jest responsywność witryny.
Podczas zakupów online korzystamy nie tylko z komputerów czy laptopów, ale coraz chętniej wybieramy do tego urządzenia przenośne takie jak smartfony, czy tablety. Dlatego wymagane jest, aby Twój sklep poprawnie wyświetlał się na każdym typie sprzętów. Jeśli nie zadbasz o ten aspekt, zniechęcisz klientów do dalszego przeglądania serwisu i pewnie szybko przejdą oni do konkurencji.
Zadbaj o content marketing
Przed świętami szczególnie zadbaj również o firmowego bloga. Konsumenci w tym okresie bardzo chętnie zapoznają się z informacjami i poradami dotyczącymi świąt. Spójrz tylko, jak często wyszukiwana jest fraza „Boże Narodzenie” – ogromne zainteresowanie nią zaczyna się już pod koniec października, a to wskazówka, że czas najwyższy zająć się content marketingiem!
Źródło: Google Trends
Dzięki content marketingowi możesz znacząco zwiększyć zainteresowanie Twoim e-sklepem. Przy pisaniu tekstów na bloga, zastanów się, jakie są potrzeby Twoich klientów. Poniżej podrzucamy kilka pomysłów na idealne wpisy blogowe w tym okresie:
- „5 najlepszych prezentów dla dziecka pod choinkę”,
- „Jak ładnie zapakować prezent na święta?”,
- „Jakie są najpopularniejsze prezenty na święta?”,
- „Jak samemu zrobić prezent świąteczny dla dziecka?”.
To dość uniwersalne propozycje, ale niekoniecznie muszą pasować do charakteru Twojego sklepu internetowego. Radzimy zatem: zajrzyj do Google Analytics, aby dowiedzieć się, czego Twoi klienci szukają najczęściej.
Wskazane jest również wykorzystanie narzędzi do analizy słów kluczowych. Masz do wyboru zarówno te płatne (np. Surfer), jak i darmowe (np. Answer the Public).
Z kolei, gdy w artykułach wspominasz o produktach dostępnych w Twojej ofercie, linkuj do nich i zwiększaj konwersję! Dbając o te wszystkie aspekty, jest duża szansa, że Twój sklep znajdzie się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google.
Zajmij się promocją oferty w social mediach
Gdy już zadbasz o wszystkie powyżej wymienione kwestie, czas zająć się promocją działalności w Internecie. Możesz mieć naprawdę wspaniałą, świąteczną ofertę, jednak co z tego, skoro mało kto o niej wie? Dlatego zalecamy, abyś już nawet miesiąc przed świętami rozpoczął akcje promocyjne.
Postaraj się, aby Twoja oferta była dostępna we wszystkich tych miejscach, gdzie są Twoi klienci. Może to być Facebook, Instagram, TikTok lub jeszcze inny kanał. Warto również, abyś poznał odpowiedzi na kilka ważnych pytań takich jak np.: co może zachęcić ich do dokonania zakupów?, co w tym wyjątkowym okresie jest dla nich najważniejsze?
Do promocji oferty świątecznej możesz wykorzystać nie tylko bloga firmowego, ale także social media. W okresie przedświątecznym klienci są zdecydowanie bardziej otwarci na zakupy i chętnie poszukują promocji. Gdy dodasz nowy produkt do sklepu, poinformuj ich o tym. Wskazana jest również duża dawka humoru. Bądź oryginalny i nie bój się tego. W końcu musisz się jakoś wyróżnić na tle konkurencji. Co powiesz na wpis, w którym pokażesz drużynę Mikołaja (swoich pracowników) w akcji podczas przygotowania i wysyłki zamówień? Niektóre marki wykorzystują także tak zwanego „brand hero” ze świątecznymi cechami do komunikacji, co również jest dobrą opcją.
Do rozważenia jest także inwestycja w kampanię Google Ads. Tutaj bardzo ważny jest wybór odpowiednich słów kluczowych, które przeniosą klientów bezpośrednio do Twojej strony. Warto, abyś tego typu płatne reklamy skierował do osób, które już kiedyś weszły w interakcję z Twoją marką, czyli odwiedziły Twój sklep internetowy. Dobrym wyborem mogą być także osoby o podobnych zainteresowaniach. Działając w ten sposób, masz pewność, że reklamy trafią do osób faktycznie zainteresowanych proponowanymi przez Ciebie produktami czy usługami.
🚀 Przygotuj swój sklep online na Święta Bożego Narodzenia – podsumowanie
Święta Bożego Narodzenia to ogromna szansa dla Twojego e-biznesu! Wykorzystaj ją i zadbaj odpowiednio o sklep internetowy. Jedną z najważniejszych kwestii jest to, abyś uzupełnił stany magazynowe. Nie możesz dopuścić do pustek w magazynie tuż przed świętami. Równie istotne jest przyjrzenie się logistyce – czy Twoja ekipa poradzi sobie z obsługą zwiększonej liczby zamówień? Wprowadź także swoich klientów w klimat świąt i zmień szatę graficzną oraz zaproponuj im zapakowanie produktu na prezent.
Zalecamy też sprawdzić, czy Twój e-sklep ma odpowiednie warunki techniczne. A na końcu zajmij się content marketingiem i reklamą w social mediach. Jeśli zadbasz o te wszystkie kwestie, jesteśmy praktycznie pewni, że odniesiesz sukces w te święta! W razie, gdybyś potrzebował pomocy w przygotowaniu sklepu internetowego na święta, jesteśmy tu dla Ciebie – skontaktuj się z nami e-mailowo lub telefonicznie, aby uzyskać wsparcie.