marketing poradniki

Współpraca z freelancerem SEO czy agencją SEO?

Współpraca z freelancerem SEO czy agencją SEO

Chcesz dotrzeć do nowych klientów i zależy Ci na tym, aby Twoja strona znalazła się jak najwyżej w wyszukiwarce Google? Nie jest to proste zadanie i z pewnością nie poradzisz sobie z nim samodzielnie, jeśli nie masz wiedzy w obszarze SEO. W takim przypadku możesz zdecydować się na jedno z dwóch rozwiązań: współpracę z agencją SEO bądź zaufać freelancerowi SEO. Co wybrać? Jakie zalety i wady mają obie opcje? O tym w naszym artykule. Zachęcamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Agencja SEO vs. freelancer SEO

Gdy przedsiębiorca chce zadbać o swoją stronę i jej widoczności w sieci, zwykle podejmuje decyzję o poszukiwaniu agencji SEO, która oferuje kompleksowe usługi. Właścicielom firm często zależy na tym, aby jeden zleceniobiorca zajął się wszystkim tym, co niezbędne, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, czyli m.in. optymalizacją strony pod SEO, pozyskiwaniem linków zewnętrznych czy redagowaniem treści na strony WWW. Niektórzy jednak wybierają inne rozwiązanie, jakim jest współpraca z freelancerem. I tak oto pojawiają się pytania. Co jest lepsze? Co jest tańsze? Co wybrać? Stworzyliśmy artykuł, w którym postaramy się, abyście znaleźli odpowiedzi na te i wiele innych pytań. 

Jakie usługi oferują freelancerzy i agencje SEO?

Usługi oferowane przez freelancerów i agencje SEO mogą być naprawdę bardzo różne, choć najczęściej są nimi m.in.:

  • audyt SEO,
  • optymalizacja strony,
  • dobór i analiza słów kluczowych,
  • analiza konkurencji,
  • pozyskanie linków zewnętrznych,
  • przygotowanie i wdrożenie treści,
  • prowadzenie Profilu Firmy w Google
  • tworzenie i publikacja artykułów sponsorowanych. 

Oczywiście to nie oznacza, że każda agencja czy każdy freelancer ma te wszystkie usługi w swojej ofercie, ale zdecydowanie są to najczęściej spotykane pozycje. 

Poznaj największe zalety agencji SEO

Potrzebujesz wsparcia z zakresu marketingu internetowego i zastanawiasz się, czy warto zaufać agencji SEO? W takim razie koniecznie zapoznaj się z plusami tego rozwiązania. 

Gwarantuje kompleksową obsługę

Za największą zaletę agencji SEO śmiało możemy uznać to, że zapewnia kompleksową obsługę. W agencjach pracują różni specjaliści – są to nie tylko SEO-wcy, web developerzy, copywriterzy, ale także specjaliści od social mediów, Google Ads czy Facebook Ads

Agencja marketingowa w odróżnieniu od freelancera SEO posiada zespół specjalistów mających doświadczenie w różnych dziedzinach pozycjonowania i całego marketingu internetowego. 

Zapewniają oni pełną opiekę, a w razie pytań przedsiębiorca śmiało może się skontaktować z pracownikami i uzyskać odpowiedzi na pytania czy rozwiązać problemy. To ogromny plus, ponieważ sprawia, że nie trzeba marnować czasu na poszukiwanie innych ekspertów.

Podejmując decyzję o współpracy z agencją, masz pewność, że jej pracownicy zadbają m.in. o działania on-site i off-site, przygotowanie unikalnych i ciekawych treści, zmiany na stronie internetowej, UX strony czy prowadzenie mediów społecznościowych. W razie potrzeby pomogą również w ustawieniu płatnych kampanii reklamowych. 

Dba o jakość wykonania

Większość agencji SEO przykłada szczególną uwagę do tego, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie. Specjaliści dbają o najmniejsze szczegóły, ale to wcale nie oznacza, że praca nad projektem trwa bardzo długo. Częścią prac zajmuje się jedna grupa zatrudnionych, a inną druga. Wszystkie zadania przechodzą przez ręce kilku osób. To przekłada się na to, że zespół działa bardzo szybko i nie popełnia błędów, które mogłyby sprawić, że pozycjonowanie strony nie przyniesie pożądanych efektów. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Posiada własne zaplecza techniczne

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że dobra agencja SEO posiada własne zaplecza techniczne. Freelancerzy zwykle ich nie mają, a ich link building jest ograniczony do pozyskiwania linków z bezpłatnych miejsc. Chyba nie musimy mówić, że nie jest to zbyt atrakcyjne, ponieważ dostęp do nich mają dosłownie wszyscy, również Twoi konkurenci. Należy jednak podkreślić, że nie każda agencja może pochwalić się wartościowymi miejscami do pozyskiwania linków. Czasem mimo ich posiadania okazuje się, że są to np. niezweryfikowane domeny. Warto więc sprawdzić ten aspekt przed podjęciem ostatecznej decyzji o współpracy z agencją. 

Korzysta z profesjonalnych i drogich narzędzi

Przy pozycjonowaniu stron WWW niezastąpione są specjalistyczne narzędzia. Niestety, dostęp do nich najczęściej jest płatny. Specjaliści SEO sięgają po takie pomoce jak m.in. Senuto, Surfer SEO, Ahrefs czy Planer słów kluczowych. Pozwalają one na dokładną analizę strony klienta i witryny jego konkurencji. Są one źródłem wielu cennych informacji dotyczących linkowania zewnętrznego, fraz, na które widoczna jest dana podstrona czy zachowania użytkowników. A jak wiadomo, uzyskanie takich danych jest konieczne, aby móc stworzyć skuteczną strategię pozycjonowania. 

Inwestuje w szkolenia

To normalne, że agencje SEO dysponują większym budżetem niż freelancerzy SEO, dlatego mogą pozwolić sobie na częstsze i lepsze szkolenia czy kursy. Przydatne są również regularne wyjazdy na konferencje. Warto podkreślić, że jest to bardzo ważne, ponieważ czynniki rankingowe dynamicznie ulegają zmianom. Pojawiają się także nowe trendy, z którymi trzeba być na bieżąco, zajmując się marketingiem w sieci. 

Czy współpraca z agencją SEO ma jakieś wady?

Niestety, rzeczy idealne nie istnieją, zatem normalne jest, że współpraca z agencją SEO to również pewne wady.

Jednym z największych minusów jest to, że wiele takich firm oferuje swoim klientom sztywne pakiety, choć oczywiście nie jest to żadną regułą. To spory minus, jeśli chcesz skorzystać z usługi szytej na miarę, ale pamiętaj, że zawsze warto porozmawiać z przedstawicielem agencji i zapytać o możliwość indywidualnego ustalenia zakresu wykonywanych działań. 

Szczególnie ważne może być dla Ciebie również to, że agencja SEO działa w określonych ramach czasowych, a specjaliści w niej zatrudnieni pracują zgodnie ze swoimi grafikami. Gdy zatem oczekujesz natychmiastowych działań, warto zapytać firmę, czy możliwa jest przyśpieszona realizacja zlecenia. 

Freelancer SEO i jego zalety

Współpraca z freelancerem SEO często wydaje się przedsiębiorcom atrakcyjniejszym rozwiązaniem pod kątem finansowym. Czy faktycznie tak jest? Jakie są jej plusy? Analizujemy.

Oferuje usługi w niższych cenach

Tym, co zachęca przedsiębiorców do korzystania z usług freelancerów, są niskie ceny usług. Są one bardzo atrakcyjne w porównaniu do agencji SEO, co wynika z tego, że osoba pracująca z własnych czterech ścian nie musi opłacać wynajmu biura. Nie ma na głowie również wielu innych, niemałych opłat. Warto też wiedzieć, że zarobki samozatrudnionych nie są stałe i nie zawsze są wysokie. Czasami są one naprawdę niskie, przez co freelancer nie może np. opłacić profesjonalnych narzędzi do pracy, co może niekorzystnie wpłynąć na całość działań SEO.

Załatwia większość rzeczy od ręki

Na pewno warto podkreślić, że współpraca z freelancerem SEO wiążę się ze znacznie mniejszą liczbą procedur. Najczęściej zbędne są pochłaniające mnóstwo czasu negocjacje czy rozmowy na temat ustaleń. To plus, ponieważ taka osoba większość działań może przeprowadzić praktycznie od ręki. Jednak z drugiej strony w takim przypadku jest większe ryzyko, że coś zostanie niedopowiedziane, a zleceniodawca koniec końców nie będzie zadowolony z efektów. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Ma większą dyspozycyjność

Najczęściej freelancer ma elastyczny czas pracy, co oznacza, że może udzielić wsparcia praktycznie przez całą dobę. W przypadku agencji często możemy liczyć na pomoc tylko w sztywnych godzinach – np. od 9 do 17, ale oczywiście nie jest to regułą. Może być też tak, że freelancer nie tylko pracuje na swój rachunek, ale jest też zatrudniony w agencji, a wówczas jego dostępność jest znacząco mniejsza. 

Dba o każdy najmniejszy szczegół

Jako że freelancer SEO pracuje samodzielnie na swój sukces, konieczne jest, aby w pełni angażował się w każdy projekt i dbał o każdy najmniejszy szczegół podczas współpracy z klientem. Najczęściej działa dla maksymalnie kilku klientów, więc jest w stanie dostosowywać swoją pracę do indywidualnych potrzeb każdego klienta i może poświęcić więcej czasu m.in. na analizę branży klienta, jego konkurencji czy celów biznesowych, dzięki czemu może stworzyć spersonalizowany plan działania. 

Ponosi pełną odpowiedzialność za działania SEO

Freelancer SEO ponosi również pełną odpowiedzialność za działania SEO, zatem gdy zostaną popełnione błędy, wiesz, kto jest winny i z kim o nich rozmawiać. W przypadku agencji SEO nie jest to takie proste, ponieważ jak już wspomnieliśmy, nad jednym projektem często pracuje kilkoro pracowników.  

Jakie wady ma współpraca z freelancerem?

Gdy rozpoczniesz poszukiwania odpowiedniego freelancera SEO, szybko dowiesz się, że taka osoba zwykle ma do zaoferowania węższy zakres usług niż agencja SEO. Trudno będzie Ci znaleźć specjalistę, który jest nie tylko pozycjonerem, ale również UX designerem, web developerem czy copywriterem. Zdecydowana większość freelancerów SEO zajmuje się tylko pozycjonowaniem, a dokładniej m.in. technicznym SEO. 

Gdy z kolei klient chce zlecić również np. przygotowanie wartościowego contentu, musi poszukać kolejnego eksperta, czyli copywritera. Często freelancer SEO może polecić zaufanego specjalistę zajmującego się tym obszarem, ale to nie zmienia faktu, że zleceniodawca musi poświęcić dodatkowy czas na nawiązanie z nim kontaktu czy ustalenie warunków współpracy. 

Na rynku nie brakuje freelancerów, którzy stosują praktyki zabronione przez Google. 

Black Hat SEO wciąż ma się bardzo dobrze i jest sposobem na ekspresowe wypozycjonowanie strony, ale tylko na chwilę. Google świetnie radzi sobie z wykrywaniem takich nieuczciwych działań i kara takie witryny. Jeśli chcesz mieć pewność, że freelancer będzie stosował wyłącznie legalne metody, dodaj do umowy odpowiednią klauzulę.

Problemem może być również to, że nie każdy freelancer może pozwolić sobie na niezbędne programy i narzędzia, ale także na regularne szkolenia czy kursy, przez co nie jest na bieżąco ze zmianami algorytmów wyszukiwarek czy najnowszymi trendami. 

Jak wybrać odpowiednią agencję SEO lub freelancera SEO?

Zastanawiasz się, jakie pytania warto zadać agencji SEO lub freelancerowi SEO przed podjęciem decyzji? Oto nasze propozycje:

  • Na jaki czas podpisywana jest umowa?
  • Jakie są kary za zerwanie umowy?
  • Jaki jest okres wypowiedzenia?
  • Ile czasu potrzeba, aby zobaczyć pierwsze efekty działań SEO?
  • W jakim czasie otrzymam pomoc, gdy wystąpi nagły problem?
  • Na co dokładnie zostanie przeznaczony budżet kampanii SEO?
  • Jakie doświadczenie ma specjalista w dziedzinie SEO? 
  • Czy specjaliści są na bieżąco ze zmianami w algorytmach?
  • Jaka jest godzinowa stawka pracy nad stroną?
  • Czy możesz podać referencje od wcześniejszych klientów lub pokazać przykładowe udane kampanie?
  • Z jaką częstotliwością będą przekazywane raporty z postępów kampanii SEO?
  • Jakich narzędzi używasz do monitorowania efektów?
  • Czy przeprowadzasz analizę działań konkurencji i pod tym kątem dostosowujesz strategię?
  • Czy istnieją jakieś ukryte lub dodatkowe koszty?

Co więcej, sprawdź opinie, jakimi cieszy się dana agencja SEO lub freelancer SEO. 

🚀 Współpraca z freelancerem SEO czy agencją SEO – podsumowanie

Biorąc pod uwagę fakt, że konkurencja w Internecie jest ogromna, nikogo nie powinno dziwić to, że pozycjonowanie stron w Google ma kluczowe znaczenie. Jeśli nie masz doświadczenia we wdrażaniu działań mających związek z budowaniem siły witryny, nie warto tracić czasu na samodzielne zmagania. Lepiej powierzyć to zadanie agencji SEO lub freelancerowi SEO, dzięki czemu uzyskasz satysfakcjonujące rezultaty.

Niestety nie można jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie jest najlepsze, ponieważ wiele zależy tutaj od Twoich potrzeb i oczekiwań. Jak już mogłeś przeczytać, oba mają pewne zalety i wady. Jeśli chcesz zrealizować złożony, wielowątkowy projekt, jesteśmy pewni, że agencja marketingowa będzie najlepszym wyborem. Podejmujemy się również mniejszych prac, więc jeśli potrzebujesz wsparcia profesjonalistów, nie wahaj się napisać lub zadzwonić do nas już teraz!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *