blog social media

Jak promować biznes na Instagramie?

jak promowac biznes na Instagramie

Promocja biznesu na Instagramie to zadanie, które wymaga dobrej strategii. Jeśli chcesz samodzielnie prowadzić firmowe konto w social mediach, poznaj 12 porad, dzięki którym zbudujesz własne miejsce w sieci w swojej niszy i przyciągniesz społeczność. Przekonaj się, jak promować biznes na Instagramie, aby Twoja marka wzbudzała zaufanie, a firma osiągnęła stabilność finansową.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

12 porad, jak wypromować biznes na Instagramie

Przedstawiamy 12 skutecznych porad, które pozwolą Ci podkręcić konto firmowe na Instagramie. 

Ulepsz bio

Jeśli masz już konto na Instagramie, to zacznij od dopracowania bio. Na 99% brakuje tam ważnych elementów lub wymagają one modyfikacji. Pamiętaj, że na Instagramie bio jest niczym wizytówka Twojej firmy. Użytkownik widzi ją jako pierwszą, a dopiero po chwili spogląda na zdjęcia i posty, które publikujesz.

Dlatego Twoim zadaniem jest umieszczenie w bio:

  • krótkiej informacji o tym, czym dokładnie się zajmujesz lub też, w czym się specjalizujesz,
  • danych kontaktowych, np. numeru telefonu,
  • adresu siedziby firmy, jeśli prowadzisz biznes stacjonarny,
  • linków do promowania swojej strony czy produktów np. link do zapisu do newslettera. Możesz wpisać bezpośredni link prowadzący do strony firmowej lub skorzystać z Linktr.ee.

W opisie umieść emotikony, pisz zwięźle i używaj prostego języka, aby każdy rozumiał, kim jesteś i czego będzie dotyczyło Twoje konto na Instagramie.

Wybierz swoją niszę

Jak promować biznes na Instagramie? Zanim zaczniesz myśleć o zdobywaniu większej liczby obserwujących i zwiększaniu zasięgu konta, to zadbaj o wybranie swojej niszy, czyli grupy klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Zastanów się, czego konkretnie ma dotyczyć Twoje konto, jakie treści chcesz publikować, w czym się specjalizujesz, a także przeanalizuj konkurencję. 

Przykładem niszy może być sprzedaż słodyczy z różnych zakątków świata czy też specjalizowanie się w reklamie na Instagramie. Kiedy określisz ramy swojej niszy opracowanie strategii, dzięki której wyróżnisz się, będzie znacznie łatwiejsze.

Zbuduj strategię działań na Instagramie

Sekretem tego, jak skutecznie promować biznes na Instagramie, jest stworzenie przemyślanej strategii działania. Na samym początku określ cel aktywności w mediach społecznościowych. Chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie, poprawić sprzedaż, spowodować wzrost zasięgu, a może zbudować listę mailingową? Wybór należy do Ciebie.

Kolejnym krokiem powinno być określenie, jakiego typu treści chcesz publikować i czego mają dotyczyć. Następnie zastanów się, jak często chcesz publikować posty na Instagramie. Określ także sposób komunikacji z obserwującymi.

Nie zapomnij również o tym, że najważniejsze podczas tworzenia skutecznej strategii promocji biznesu na Instagramie jest śledzenie trendów w social mediach, ale też tych branżowych oraz monitorowanie skuteczności działań. Jeśli wcześniejsze metody nie przynoszą oczekiwanych efektów, to należy zachować elastyczność i zmodyfikować dotychczasową strategię.

Skorzystaj z potęgi Real Time Marketing

Świetnym sposobem na promocję biznesu na Instagramie jest skorzystanie z potęgi Real Time Marketingu. Tworzenie wpisów na podstawie aktualnych wydarzeń może być świetnym sposobem na wzbudzenie pozytywnego zainteresowania odbiorców. Wykorzystaj trendy, święta, wydarzenia sportowe czy informacje, które aktualnie budzą emocje i stwórz oryginalny post. 

Upewnij się, czy wydarzenia na pewno wzbudzają jedynie pozytywne emocje. Najlepiej omijaj kontrowersyjne tematy np. związane z polityką. Chyba że masz pewność, że zdecydowana większość Twoich odbiorców zgadza się z tymi samymi poglądami.

Przykładowy Real Time Marketing z 2021 roku, kiedy to pewnego dnia zaniepokojona kobieta poinformowała Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami, że za jej oknem znajduje się zwierz legun. Gdy ci udali się na miejsce, szybko okazało się, że to żaden straszny stwór, a tylko sporych rozmiarów francuski rogalik. W sieci błyskawicznie zaczęły pojawiać się śmieszne memy z lagunem, a w niektórych kawiarniach można było nawet skosztować rogalika nazwanego “lagun”. Źródło powyższego przykładu: media społecznościowe sieci Lidl

Regularnie publikuj na IG

Sekretem sukcesu jest także regularność. Algorytm Instagrama i innych mediów społecznościowych docenia aktywnych użytkowników, dlatego najlepiej z wyprzedzeniem stwórz posty i dodaj je do harmonogramu, aby mieć stały kontakt ze swoją społecznością. W ciągu dnia zdecydowanie wystarczy jeden lub dwa posty, więcej zostanie nazwana już spamem.

Pozostaje jeszcze zastanowić się nad tym, kiedy najlepiej publikować posty na Instagramie? To ważne pytanie, ale odpowiedź nie jest zbyt jednoznaczna i w dużej mierze zależy od specyfiki Twojej społeczności. Warto wykonać własną analizę, a później działać na jej podstawie. 

Na samym początku pomocne mogą być wyniki badania przeprowadzonego przez Influencer Marketing Hub, które wskazało, kiedy warto publikować posty na Instagramie w 2024 roku. Największe korzyści zapewnia publikacja postów:

  • w poniedziałki w godzinach 11:00-17:00,
  • we wtorki o godzinie 5:00, 9:00, 18:00,
  • w środy o godzinie 5:00, 11:00, 15:00,
  • w czwartki o godzinie 5:00, 11:00 i od 15 do 16:00,
  • w piątki o godzinie 5:00, 9:00, 16:00,
  • w soboty o godzinie 11:00,
  • w niedziele o godzinie 10:00-14:00.

Badania wykazały, że użytkownicy najczęściej przeglądają Instagrama w trakcie pracy lub tuż przed pracą. Nie warto za to publikować posty w sobotę, kiedy aktywność jest najmniejsza.

Stwórz relację z odbiorcami

Jak rozkręcić biznes na Instagramie? Fundamentem jest oczywiście stworzenie trwałej relacji ze społecznością. Wbrew pozorom najważniejsza wcale nie jest sprzedaż, a właśnie wzbudzanie sympatii i budowanie więzi. Kody rabatowe i akcje promocyjne zostaw do tworzenia płatnych reklam, natomiast w standardowych postach twórz relacje. Dziel się swoją wiedzą i darmowymi wskazówkami, a do tego doradzaj w swojej specjalizacji. 

Budowanie zaufania i pozycji eksperta powinno opierać się w dużej mierze na dawaniu. Przy tym pamiętaj, aby przedstawić się użytkownikom, bo obserwujący lubią wiedzieć nie tylko, na czym się znasz, ale też po prostu, jakim człowiekiem jesteś. Publikuj naturalne zdjęcia, np. zza kulis, pokazuj swoje produkty w użyciu, nawiązuj do wartości, które są bliskie odbiorcom, a także spróbuj, jak najbardziej zaangażować swoją społeczność, np. poprzez ankiety.

Publikuj tylko wysokiej jakości grafiki i wideo

Jakość ma znaczenie – dotyczy to zarówno treści w postach, jak i zdjęć, grafik oraz wideo. Zadbaj o spójną identyfikację wizualną i dopracowane grafiki. Każdy detal ma znaczenie, tak aby osoba, która pierwszy raz odwiedzi profil, doceniła atrakcyjny i profesjonalny wygląd. 

Jak zadbać o wysoką jakość zdjęć na Instagramie? Najlepiej zastosuj się do zaleceń samego Instagrama dotyczących wymiarów i proporcji grafik. Zgodnie z nimi powinieneś dodawać zdjęcia i wideo w następujących rozmiarach:

  • kwadratowe fotografie – 1080×1080 px i proporcje 1:1,
  • portretowe fotografie – 1080×566 px i proporcje 4:5,
  • poziome fotografie – 1080×1350 px i proporcje 16:9,
  • miniatury zdjęć – 161×161 px,
  • zdjęcie profilowe – 110×110 px,
  • stories – 1080×1920 px i proporcje 9:16,
  • rolki – 1080×1920 px i proporcje 9:16.

Oczywiście ważne jest też, aby zdjęcia i wideo były czytelne, estetyczne, oferowały jasny przekaz i były spójne – taki efekt uzyskasz np. przy pomocy presetów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dodaj dopasowane hashtagi

Jak reklamować biznes na Instagramie? Oczywiście przy pomocy dopasowanych hashtagów. To nieodłączny element postów – zarówno w formie tekstowej, jak i zdjęć czy wideo.

Instagram umożliwia dodanie aż 30 hashtagów, ale najlepiej, jeśli ograniczysz się do 7-15 oznaczeń – możesz je dodać w komentarzu lub na końcu postu. Kluczowe znaczenie ma to, abyś wybrał odpowiednie hashtagi – więcej piszemy o tym w artykule: „Jak dobrać hashtagi na Instagramie, aby przyciągnąć nowych odbiorców?

Pamiętaj o tym, aby hashtagi były:

  • powiązane ze zdjęciem,
  • bezpieczne – nie mogą być zablokowane przez Instagrama,
  • zróżnicowane – stosuj zarówno małe (do 100 tys. użyć), jak i średnie (100-250 tys. użyć) oraz duże (powyżej 250 tys. użyć) hashtagi.

Przykład zastosowania hashtagów na jednym z profili na IG. Źródło: https://www.instagram.com/p/C765-8joLGh/?igsh=MTRncm54MHBudDV1dg%3D%3D

Subtelnie przedstaw swój produkt

Chcesz promować biznes, a przy tym zachęcić do kupna konkretnego produktu? Instagram to świetna przestrzeń do tego – szczególnie gdy masz już zbudowaną relację z odbiorcami. Przedstaw swój produkt w atrakcyjny, a przy tym subtelny sposób. Jak to zrobić? Najlepiej sprawdzi się ukazanie praktycznego zastosowania produktu, dzięki temu rozbudzisz w odbiorcach chęć do zakupu.

Spraw, by obserwujący mogli utożsamiać się z modelką lub modelem, którzy prezentują produkt. To rewelacyjny sposób przedstawienia biżuterii, ubrań, butów, a nawet samochodów, rowerów, motorów itp.

Skorzystaj z potencjału Influencer Marketingu

Wartość rynku Influencer Marketingu rośnie z roku na rok. Według raportu The State of Influencer Marketing 2024 globalna wartość tego obszaru w 2024 wynosi już nawet 24 mld USD. Dla porównania w 2023 roku wynosiła 21,1 mld USD. Poza tym zgodnie z badaniem Influencer Marketing Hub aż 84% marketerów ocenia współpracę z influencerami jako efektywną. Dlatego warto skorzystać z potencjału, jaki może dawać ten obszar marketingu. Kluczowe znaczenie ma głównie wybór odpowiedniego influencera. Podczas dokonywania wyboru kieruj się następującymi zasadami:

  • przy niskim budżecie zdecyduj się na współpracę z mikroinfluencerem, który ma mniejszą, ale bardziej lojalną społeczność,
  • wybierz osobę, która przyciągnie uwagę Twojej grupy docelowej, a jednocześnie nie będzie konkurencją dla Ciebie,
  • wybierz osobę z komplementarnej branży,
  • zwracaj uwagę nie tylko na liczbę polubień profilu influencera, ale przede wszystkim na liczbę zaangażowanych obserwujących.

W jaki sposób Influencer może promować Twój biznes na Instagramie? Wśród najpopularniejszych form reklamy są:

  • testowanie i recenzowanie produktów,
  • oznaczenie marki w relacjach,
  • wspomnienie o akcji marketingowej,
  • odpakowywanie produktu,
  • tworzenie sponsorowanych postów,
  • rozdawanie kodów rabatowych.

Przykład reklamy wykonanej przez influencera na Instagramie. Źródło: https://www.instagram.com/reel/C73fM3SohZF/?igsh=MTY5YTZkcGFuc3N3Mg%3D%3D

Zainwestuj w płatną reklamę na Instagramie

Instagram ma ponad 12 mln użytkowników w Polsce, którzy każdego dnia spędzają na tej platformie przynajmniej 30 min. Możesz wykorzystać ten potencjał do promowania biznesu przy pomocy płatnych reklam. Tym bardziej że wyświetlają się także użytkownikom, którzy mają zainstalowane narzędzia do blokowania reklam.

Zaletą reklam na Instagramie jest ich niewygórowana cena, a także możliwość bardzo precyzyjnego targetowania grup odbiorców. Poza tym płatne reklamy to dobre uzupełnienie działań organicznych, które w dobie rosnącej konkurencji nie są już wystarczające. Dzięki temu dostrzeżesz wzrost sprzedaży i zwiększysz zaangażowanie odbiorców.

Jak promować biznes na Instagramie z pomocą płatnych reklam? Zacznij od wybrania modelu rozliczeniowego, określenia grupy docelowej, a następnie zdecyduj się na jeden z dostępnych rodzajów reklamy. Do dyspozycji masz m.in.:

  • reklamę w formie posta z pojedynczym zdjęciem,
  • reklamę wideo,
  • karuzelę,
  • stories,
  • kolekcję.

Analizuj wyniki z pomocą narzędzi

Po udoskonaleniu profilu i zastosowaniu się do naszych porad czeka Cię jeszcze jedno, ważne zadanie – czyli analiza wyników. Regularnie kontroluj, ile osób wyświetla posty, jakie są zasięgi profilu i zaangażowanie użytkowników. Sprawdzaj, ile osób polajkowało posty i zostawiło komentarze. Dzięki temu przekonasz się, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane rezultaty, a także jaki rodzaj treści cieszy się największą popularnością wśród odbiorców.

Możesz ograniczyć się do analizy statystyk dostępnych bezpośrednio na Instagramie (jeśli masz konto biznesowe). To wbudowane narzędzie dostarczy Ci całkiem sporo cennych informacji, ale możesz też skorzystać z zewnętrznych aplikacji, takich jak:

  • Visual Marketing Index. To jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi, które przedstawia dane na podstawie 6 parametrów. Pozwala skutecznie ocenić profil w skali od 0 do 10 przy pomocy modelu regresji.
  • Sprout Social. Zapewnia wgląd w szczegółowe dane dotyczące efektywności postów, skuteczności użytych hashtagów, zaangażowania użytkowników oraz analizy konkurencji.
  • Iconosquare. Pomoże Ci stworzyć strategię marketingową, a także śledzić wszystkie interakcje z Instagram Stories.

🚀 Jak promować biznes na Instagramie? Podsumowanie

Jak wypromować biznes na Instagramie? To czasochłonne zajęcie, ale dzięki przedstawionym przez nas wskazówkom zyskasz rozpoznawalność, zwiększysz konwersję i zaangażowanie obserwujących. Zacznij od stworzenia przemyślanej strategii, uzupełnij profil na Instagramie, a później regularnie publikuj wysokiej jakości treści. Zadbaj też o przedstawienie produktu lub usługi, a także o włączenie płatnych reklam na Instagramie. Przeanalizuj efektywność podjętych działań, wyciągnij wnioski i ciesz się stopniowo rosnącymi zasięgami, które pozwolą Ci osiągnąć założone cele. Jeśli natomiast nie chcesz przeznaczać na to swojego czasu, możesz skorzystać z naszego wsparcia. Mamy wiedzę, doświadczenie i umiejętnie korzystamy z licznych narzędzi, dzięki czemu możemy skutecznie reklamować Twój biznes na IG!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *