blog SEO

Sezonowość w biznesie a pozycjonowanie

W każdej branży można dostrzec wzrost i spadek sprzedaży w zależności od miesiąca w trakcie roku. Bardzo często powodem jest sezonowość poszczególnych produktów lub usług. Dlatego ważne jest wcześniejsze przygotowanie się na okresowe zwiększenie zainteresowania ofertą. Jak to zrobić? Przy pomocy prawidłowo wdrożonych działań marketingowych. Skupmy się przede wszystkim na pozycjonowaniu – sprawdź, czym jest pozycjonowanie sezonowe i jak wdrożyć je w Twoich biznesie.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Co to jest pozycjonowanie sezonowe?

Pozycjonowanie sezonowe to jeden z rodzajów pozycjonowania. Polega na dostosowaniu działań SEO do cyklicznych zmian w popycie na produkty i usługi, które są popularne w określonym momencie w trakcie roku. 

Sezonowość może dotyczyć:

  • świąt i specjalnych okazji – takich jak Boże Narodzenie, Dzień Matki, Walentynki, Dzień Nauczyciela itp.,
  • wydarzeńBlack Friday, Cyber Monday, Nowy Rok itp.,
  • konkretnego okresu w roku – zazwyczaj odnosi się to do pór roku oraz wakacji.

Czym wyróżnia się pozycjonowanie sezonowe? Nie zakłada stałego wzrostu widoczności przez cały rok. Za to skupia się na budowaniu i optymalizacji widoczności w Google przed sezonem i celując typowo w sezon. 

Pomocne są także np. treści evergreen, czyli ponadczasowe, które pozwolą Ci budować pozycję eksperta i zwiększą widoczność w Google, co zaprocentuje, gdy już nadejdzie sezon na oferowane przez Ciebie produkty.

Jak sprawdzić, czy Twój biznes jest sezonowy? Oto 3 niezawodne narzędzia

Zastanawiasz się, czy Twój biznes jest sezonowy? Możesz to łatwo sprawdzić. Wystarczy, że wykorzystasz poniższe narzędzia do badania sezonowości.

  • Google Trends – z pomocą tego darmowego narzędzia przeanalizujesz popularność wybranych fraz kluczowych na przestrzeni czasu np. w ciągu roku. Dzięki temu dowiesz się, kiedy użytkownicy najczęściej wyszukują produkty lub usługi związane z Twoją branżą.
  • Google Analytics – to kolejne darmowe narzędzie od Google. Dostarcza szczegółowych danych na temat ruchu na Twojej stronie. Przeanalizuj wzrosty i spadki liczby odwiedzin w ciągu roku. W ten sposób dowiesz się, w jakich miesiącach liczba użytkowników wzrasta. Porównaj to z wynikami Google Trends i sprawdź w ten sposób czy większa konwersja w wybranych okresach ma związek z sezonowością.
  • Narzędzia do analizy słów kluczowych np. Senuto, Semstorm lub Ahrefs – z pomocą tych płatnych narzędzi możesz sprawdzić sezonowość fraz kluczowych. Zobaczysz, jak w ciągu roku zmienia się popularność wybranych słów kluczowych. Ułatwi Ci to np. zaplanować kampanię SEO i skorzystać z chętnie wpisywanych fraz.

Jak pozycjonować sezonowy biznes? 5 wskazówek

Biznes podatny na sezonowość wymaga przemyślanej strategii i dopasowania działań SEO do zmieniającego się popytu. Przygotowaliśmy dla Ciebie 5 wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak pozycjonować sezonowy biznes.

Stwórz wieloetapową strategię

Pozycjonowanie sezonowego biznesu wymaga mniej standardowego podejścia, a także stworzenia strategii dopasowanej do zmieniającego się zapotrzebowania na Twoją ofertę. Dlatego powinieneś podzielić strategię na 3 etapy:

  • przygotowanie – rozpocznij je na kilka miesięcy przed szczytem sezonu, etap ten obejmuje m.in. wybór fraz kluczowych i treści wymagających aktualizacji, analizę konkurencji, a także stworzenie sezonowego contentu,
  • sprzedaż – to moment szczytu popularności Twoich produktów i usług, twórz treści zachęcające do skorzystania z oferty i poinformuj o promocjach, uruchom też kampanię reklamową np. Meta Ads lub nawiąż współpracę z influencerami,
  • wyciszenie – następuje po zakończeniu sezonu, skup się wtedy na promowaniu innych produktów i usług, publikuj też treści evergreen.

Dopasuj słowa kluczowe do sezonu

Skorzystaj z potencjału sezonowych słów kluczowych, które są chętnie wpisywane przez użytkowników np. w trakcie letnich wyprzedaży, Black Friday czy też w okresie przedświątecznym. Do znalezienia odpowiednich fraz wykorzystaj Google Trends, Senuto czy też Semstorm. Stwórz listę słów kluczowych – zarówno ogólnych, jak i szczegółowych oraz długie ogony.

Jak wybrać sezonowe frazy? Oto kilka wskazówek:

  • sprawdź, czy odnoszą się do konkretnego święta lub eventu np. legowiska dla psa Black Friday, kubki na Dzień Nauczyciela itp.,
  • frazy powinny wskazywać na konkretną porę roku – jeśli wtedy następuje wzrost sezonowości oferowanych produktów i usług np. buty damskie na jesień lub kołdra na lato,
  • frazy cyklicznie notują wzrost liczby wyszukań w Google w konkretnych okresach w roku,
  • możesz też wykorzystać lokalne frazy kluczowe o charakterze sezonowym np. żywe choinki Warszawa, catering świąteczny Kraków, wypożyczalnia leżaków Kołobrzeg.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Stwórz treści evergreen

Do szczytu sezonu musisz przygotować się z wyprzedzeniem. Dlatego przez cały rok publikuj treści evergreen (aktualne przez cały rok), które są powiązane z Twoją branżą. Dzięki temu przyciągniesz ruch organiczny także poza sezonem, zbudujesz pozycję eksperta i autorytet witryny. 

Gdy już nadejdzie okres wzmożonej sprzedaży, możesz zaktualizować np. treści na blogu, aby dodatkowo zwiększyć ich wartość w oczach wyszukiwarki i użytkowników.

Jakie treści możesz tworzyć przez cały rok? Zależy to od Twojej branży i wyników wyszukiwań. Sklep ze sprzętem narciarskim może np. publikować artykuły blogowe na temat: „Jak wybrać najlepsze narty?”, „Jak przechowywać i dbać o narty?” czy też „Jak nauczyć się jazdy na nartach?”.

Inwestuj w content marketing i link-building

Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu w Twoim biznesie (na ok. 5-6 miesięcy przed szczytem sprzedaży) zainwestuj w link-building oraz content marketing – szczególnie w artykuły blogowe i wpisy gościnne. Dzięki temu zwiększysz autorytet witryny i jej widoczność w momencie wzrostu popytu. Możesz wzmocnić profil linkowy stron przy pomocy publikacji na zewnętrznych portalach i blogach branżowych.

Sprawdzaj efekty podjętych działań

Na każdym etapie pozycjonowania w sezonowym biznesie monitoruj efekty swoich działań. Dzięki temu dowiesz się, czy podjęte przez Ciebie działania przynoszą rezultaty. Sprawdzaj, jakie frazy generują największy ruch i które treści przyciągają użytkowników – pomoże Ci w tym m.in. Google Analytics.

🚀 Rozpocznij pozycjonowanie i przygotuj się do sezonowości w biznesie 

Możesz jeszcze bardziej wykorzystać sezonowość w biznesie – pomoże Ci w tym pozycjonowanie. Dzięki stworzeniu trzyetapowej strategii SEO, a także wykorzystaniu sezonowych fraz kluczowych, content marketingu i link-buildingu z wyprzedzeniem zaczniesz budować widoczność w wynikach wyszukiwania. Wtedy, gdy już nadejdzie szczyt sezonu, dotrzesz do jeszcze większej liczby odbiorców, a do tego zanotujesz rekordową sprzedaż. Z naszą pomocą dobrze przygotujesz się do szczytu sezonu.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *