blog marketing SEO

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony?

ile czasu zajmuje pozycjonowanie - grafika główna

Pozycjonowanie strony internetowej jest jednym z najbardziej złożonych procesów marketingowych. Zainteresowani taką usługą często zastanawiają się: ile trwa pozycjonowanie strony? Niestety jedyna prawidłowa odpowiedź na to pytanie brzmi “to zależy”. Pozycjonowanie jest dla cierpliwych, ponieważ efekty są widoczne dopiero po dłuższym czasie. Dlaczego tak jest? Powód jest prosty: Google wyróżnia i promuje jedynie te strony, którym ufa, a jak wiadomo: zdobywanie zaufanie związane jest z czasem. Dowiedz się, od czego zależy to, ile czasu trwa pozycjonowanie strony!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie stron internetowych już od lat jest niezwykle ważną częścią marketingu internetowego. Coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się, że działania z zakresu SEO są niezbędne, aby cieszyć się wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania Google, czy przyciągnąć nowych klientów.

Mimo że pozycjonowanie stron ma niezliczone zalety, to jednak wielu osobom wciąż się wydaje, że efekty pozycjonowania można zauważyć już po kilku tygodniach czy nawet dniach. Niestety, nie jest to możliwe. Decydując się na skuteczne pozycjonowanie strony, musisz być cierpliwy, ponieważ efekty w postaci poprawy widoczności w wyszukiwarce zauważysz dopiero za kilka miesięcy.

Czy to może oznaczać, że inwestycja w pozycjonowanie się nie opłaca? Oczywiście, że nie! Gdy tylko zauważysz efekty pozycjonowania, to będziesz z nich w pełni zadowolony. Pozycjonowanie zapewni Ci wysokie pozycje, a to przełoży się na zwiększony ruch użytkowników na stronie. Dasz znać internautom o istnieniu Twojej marki. W ten sposób przyciągniesz również nowych klientów, a co za tym idzie… większe zyski!

Co ma wpływ na długość trwania pozycjonowania? 8 czynników

Dowiedziałeś się już, że określenie dokładnego czasu potrzebnego na pozycjonowanie strony nie jest prostym zadaniem. Można jednak wymienić kilka czynników, które mają znaczący wpływ na długość trwania pozycjonowania. O czym dokładnie mowa? Sprawdź poniżej!

Słowa kluczowe

Zabierając się za pozycjonowanie strony internetowej, musisz wiedzieć, że to, na jakie słowa kluczowe będzie pozycjonowana, jest bardzo ważne. Musisz ustalić, czego mogą szukać w internecie Twoi potencjalni klienci i podjąć decyzję, na jakie słowa kluczowe pozycjonować stronę. Bez obaw jednak: możesz do tego wykorzystać dedykowane narzędzia SEO.

Jeśli działasz w wyjątkowo konkurencyjnej branży, to najlepszą opcją będzie pozycjonowanie szerokie, w trakcie którego agencja marketingowa wybiera frazy typu long tail, które są po prostu mniej popularne. Gdy konkurencja jest naprawdę mocna, to takie rozwiązanie może być jedyną skuteczną opcja. Poziom trudności fraz kluczowych ma ogromny wpływ na to, jak szybko uzyska się efekty działań SEO. Wskaźnikiem go określającym jest Keyword Difficulty (KD). Dzięki niemu możesz zdobyć informacje, czy pozycjonowanie strony na konkretną frazę będzie łatwe czy trudne. Warto wykorzystać do tego narzędzie Ahrefs.

PRZYKŁAD:

Uznajmy, że prowadzisz sklep z ubraniami dla kobiet, mężczyzn i dzieci. W tym przypadku najbardziej pożądaną i tym samym najtrudniejszą frazą będzie “ubrania”. Wskaźnik KD informuje, że jest to trudna fraza. Aby wypozycjonować stronę na tę frazę, potrzeba będzie dużo czasu i wysiłku.

Screenshot z narzędzia Keyword Difficulty Ahrefs

Na początku lepiej walczyć o wysokie pozycje w Google z użyciem fraz long tail o dużo niższym wskaźniku KD. W tym przypadku może to być np. “ubrania męskie”. Jeśli postąpisz w ten sposób, to znacznie krócej będziesz czekać na efekty działań SEO. Twoja strona www znacznie szybciej pojawi się na zadowalającej pozycji w wynikach wyszukiwania na rozwiniętą frazę, wpisywaną przez osoby zainteresowane zakupem ubrań męskich.

Screenshot z narzędzia Keyword Difficulty Ahrefs

Rodzaj branży

To, ile czasu zajmie pozycjonowanie strony internetowej, zależy również od tego, w jakiej branży znajduje się Twój biznes. Na przykład: wypozycjonowanie strony restauracji w dużym mieście jest dużo trudniejszym zadaniem niż osiągnięcie tych samych efektów w przypadku restauracji znajdującej się w małym mieście. Należy też wspomnieć o branżach, których promowanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami. W ich przypadku wypozycjonowanie może być trudniejsze, a więc pochłonie więcej pracy i czasu. Przykładem może być np. branża erotyczna.

Wielkość pozycjonowanej strony

Nie ma dwóch takich samych stron internetowych. Każda strona www jest inna i wymaga trochę innego podejścia, jeśli chodzi o planowanie działań. Musisz zatem wiedzieć, że czas pozycjonowania strony, zależy też od tego, czy masz małą lokalną witrynę, czy raczej duży sklep internetowy. W przypadku dużego e-sklepu specjaliści SEO będą musieli poświęcić dużo więcej czasu na wdrożenie odpowiednich działań niż w przypadku niewielkiej strony www.

Historia domeny

Kolejnym czynnikiem wpływającym na to, jak długo będzie trwało pozycjonowanie strony internetowej, jest historia domeny. Strony, które mają kilka lat i mają już jakąś widoczność w wyszukiwarce, łatwiej wypozycjonować. Jeśli Twoja strona jest nowa i zaczyna od zera, to musisz się nastawić na to, że poczekasz nieco na efekty pozycjonowania. Podobnie wygląda to w przypadku domeny mającej negatywną historię, np. jeśli kiedyś były publikowane na niej treści mające charakter spamerski, to niestety taka strona od razu staje się trudniejsza w pozycjonowaniu. Warto zatem się zainteresować historią domeny i sprawdzić, czy strona nie została objęta karą np. filtrem lub banem.

Zasięg strategii

Równie istotnym czynnikiem jest zasięg strategii SEO. Musisz wiedzieć, że im większy będzie zasięg Twoich działań, tym dłużej będziesz czekać na efekty pozycjonowania. Ogólnie rzecz biorąc, na najszybsze wyniki mogą liczyć osoby, które zdecydują się na pozycjonowanie na rynku lokalnym (co wynika z mniejszej konkurencyjności). Natomiast w przypadku pozycjonowania ogólnopolskiego ten czas się wydłuży. Najdłuższy jednak będzie, gdy wybierzesz pozycjonowanie globalne. Warto też podkreślić, że na początku często warto skupić się na rynku lokalnym i wybrać mniej popularne słowa kluczowe, co pozwoli wzmocnić wiarygodność domeny i zbudować podstawy do pozycjonowania na te trudniejsze frazy kluczowe.

Budżet przeznaczony na SEO

W zależności od tego ile środków chcesz przeznaczyć na SEO, czas pozycjonowania strony może być krótszy lub dłuższy. Trzeba mieć na uwadze, że coraz wyższe są koszta publikacji w portalach branżowych, a to jest tylko jeden z elementów wpływających na wzrost pozycji. Zatem im więcej pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na SEO, tym zobaczysz szybsze efekty. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, że przy małym budżecie nie da się osiągnąć zadowalających wyników, ale wtedy pozycjonowanie strony zajmie po prostu więcej czasu.

Optymalizacja SEO

Innym czynnikiem wpływającym na długość trwania pozycjonowania jest optymalizacja techniczna strony. Chodzi tutaj o to, aby strona spełniała oczekiwania wyszukiwarki Google. Optymalizacja SEO to m.in. przyjazny adres URL, landing page dostosowany do konkretnych potrzeb użytkownika, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, struktura strony, a także szybkość ładowania się strony. Często bywa tak, że kwestie techniczne są zaniedbane – w takim przypadku już po wprowadzeniu optymalizacji możesz zauważyć, że Twoja strona podskoczy do góry.

Jednak sam proces optymalizacji strony pochłania mnóstwo czasu. Co więcej, techniczne SEO to nie jest proces jednorazowy. Wymaga się także systematycznego analizowania firm konkurencyjnych, zachodzących zmian w algorytmach Google, a także aktualnych trendów. Niemniej istotne jest dodawanie pewnych udoskonaleń na stronie.

Optymalizacja treści

Czas pozycjonowania strony zależy także od optymalizacji treści. Jak zapewne już wiesz, treści na stronie są kluczowym czynnikiem rankingowym Google. Jeśli chcesz, aby Twoje teksty zagościły w TOP10, musisz zadbać o wysoką jakość. Niskiej jakości teksty nie dostarczają żadnej wartości, więc niestety nie znajdą się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj: Google promuje jedynie te treści, które faktycznie są pomocne i wartościowe dla użytkowników. Konieczne jest zatem, aby treści na Twojej stronie były nie tylko jakościowe, ale także przydatne, wiarygodne i oczywiście unikalne.

Tworząc najlepsze teksty, musisz pamiętać o takich kwestiach jak m.in. nagłówki H1–H6, użycie słów kluczowych, spełnienie intencji użytkownika, optymalizacja multimediów. Niestety proces tworzenia treści także jest czasochłonny – składa się na niego m.in. badanie słów kluczowych, analiza wyników wyszukiwania, research, przygotowanie konspektu, napisanie treści, optymalizacja techniczna tekstu, formatowanie, czy publikacja tekstu. To, ile czasu zajmie ten etap, zależy od tematyki tekstu, jego trudności czy długości.

Dlaczego pozycjonowanie stron zajmuje tak dużo czasu?

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces z kilku powodów. Musisz zdawać sobie sprawę, że samo indeksowanie strony pochłania sporo czasu – nawet kilka tygodni. Zanim Twoja strona pojawi się w TOP10, może minąć nawet rok. Oprócz tego na tak długi czas pozycjonowania strony ma wpływ m.in. to, że:

  • Twoja konkurencja również inwestuje w pozycjonowanie stron www, zatem musisz nadążać za jej działaniami;
  • Google ciągle aktualizuje algorytmy i wprowadza zmiany.

Co więcej, rosną oczekiwania użytkowników, co przekłada się na bardziej rygorystyczne podejście Google do tworzenia rankingów stron. Specjaliści SEO twierdzą także, że jeśli nagle przestanie się wdrażać działania optymalizacyjne, to niestety, ale strona może spaść na niższe pozycje, które później trudno odbudować.

🚀 Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony – podsumowanie

Przekonałeś się już, że odpowiedź na pytanie, ile czasu trwa pozycjonowanie strony, nie może być jednoznaczna, ponieważ jest to zależne od zbyt wielu czynników. Skuteczne pozycjonowanie jest procesem długofalowym, a właściwie to nigdy się nie kończy – każdy powinien to wiedzieć, zanim zdecyduje się na skorzystanie z tej usługi. Nie mamy jednak najmniejszych wątpliwości, że warto zainwestować w pozycjonowanie strony i zaczekać na jego efekty, ponieważ większy ruch użytkowników na stronie, rozpoznawalność marki może przełożyć się na inne efekty takie jak większa sprzedaż i zyski. Gdybyś szukał zaufanej agencji, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony www, zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *