blog marketing

Semantyczne SEO – czym ono jest i jakie daje korzyści?

semantyczne seo - grafika główna

Semantyczne SEO – co to jest i jakie jest jego zastosowanie?

Wyszukiwarki nieustannie się uczą i z każdym rokiem coraz lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników. To doskonała informacja dla wszystkich osób korzystających z internetu, ponieważ to przekłada się na szybsze i prostsze znajdowanie potrzebnych informacji. Wciąż znajdowane są nowe sposoby przetwarzania zapytań i otrzymywania lepszych wyników. Sporym postępem jest wyszukiwanie semantyczne, które bardzo pomaga wyszukiwarkom w interpretowaniu prawdziwego znaczenia zapytań. Jest to zupełnie coś innego niż tradycyjne podejście, skoncentrowane na słowach kluczowych. Dowiedz się więcej na temat semantycznego SEO z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Wyszukiwanie semantyczne – czym jest?

Czym jest wyszukiwanie semantyczne? To nic innego jak proces, który polega na dopasowywaniu wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Wyszukiwarka semantyczna nie tylko znajduje pasujące słowa i frazy kluczowe, ale stara się zrozumieć cały kontekst. Najważniejszym celem tego typu wyszukiwarki jest dostarczanie użytkownikom kompleksowych informacji. Po wpisaniu przez internautę zapytania w polu wyszukiwarki, ta zrozumie, co użytkownik ma na myśli i dostarczy mu najlepsze, spełniające jego oczekiwania wyniki.

Semantyczne SEO – co przyczyniło się do jego powstania?

Co najbardziej miało wpływ na rozwój semantycznego wyszukiwania? To z pewnością cztery czynniki takie jak:

Google Knowledge Graph

Jednym z czynników mających wpływ na powstanie semantycznego SEO miała z pewnością baza wiedzy, która została wprowadzona w 2012 roku. W tej oto bazie są zebrane wszystkie informacje o faktycznie istniejących rzeczach i powiązaniach między nimi. Wszelkie zagadnienia związane z konkretnym pojęciem są częścią Grafu Wiedzy. Cel tutaj jest prosty – pomoc w dostarczaniu użytkownikom treści dopasowanych do zapytania i zawierających komplet informacji. To wszystko sprawiło, że aktualnie Google Graph odpowiada nawet na ⅓ wszystkich 100 miliardów zapytań miesięcznie.

Hummingbird

Kolejna aktualizacja Hummingbird wydana w 2013 roku to właściwie początek aktualnie znanego wyszukiwania semantycznego. Aktualizacja ta zmieniła sposób interpretowania przez wyszukiwarkę wpisywanych do niej pytań. To właśnie ona sprawiła, że wyższy priorytet otrzymują strony, które naprawdę odpowiadają na pytanie zadane przez użytkownika, a nie zawierają wiele powiązanych słów kluczowych.

RankBrain

Kolejna nowość wprowadzona w 2015 roku to Google RankBrain, a więc algorytm sztucznej inteligencji (Al). Jego działanie opiera się na podstawie maszynowego uczenia się do analizowania sporej ilości danych i uczenia się z nich. Cel? Opisywany algorytm został wprowadzony po to, aby pomóc wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć intencje stojące za zapytaniami wyszukiwania użytkowników i móc dostarczać im jak najbardziej wartościowe wyniki.

BERT

Innym algorytmem, który ukształtował semantyczne SEO, jest na pewno Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Pojawił się w 2019 roku. Właściwie jest to aktualizacja uzupełniająca RankBrain, czyli podstawowego elementu algorytmu wyszukiwania Google. Jaki jest cel tej aktualizacji? W dużym skrócie chodzi w niej o to, aby wyszukiwarka jeszcze lepiej rozumiała intencję użytkownika i poprawniej odpowiadała na zapytania konwersacyjne.

Semantyczne wyszukiwanie informacji – korzyści

Jesteś ciekaw, jakie korzyści zapewnia semantyczne wyszukiwanie informacji? Oto kilka z nich!

Lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania

Na liście korzyści wynikających z semantycznego SEO na pewno muszą znaleźć się lepsze wyniki wyszukiwania. Google może dostarczać użytkownikom dokładniejsze odpowiedzi na ich zapytania. Mogą oni liczyć na ,,bogate odpowiedzi”, czyli po prostu wyniki wyszukiwania zawierające różne elementy takie jak grafiki, statystyki liczbowe, mapy i tabele. To wszystko sprawia, że użytkownik często nie musi klikać znalezionych linków, a odpowiedź na swoje pytanie pozna wręcz ekspresowo.

Dużo lepszy content

Google dzięki temu, że świetnie rozumie intencję użytkowników, wyświetla linki do witryn, na których znajduje się naprawdę jakościowy content. Taki, który usatysfakcjonuje odwiedzających daną stronę. To z kolei związane jest z tym że strony internetowe muszą bardziej dbać o content. Google pilnuje, aby wyniki wyszukiwania były odpowiednie pod względem merytorycznym. Równie istotne jest to, aby rezultaty wyczerpująco odpowiadały na zadane przez użytkownika zapytanie.

Mniejsze skupienie na słowach kluczowych

Uwzględnianie słów kluczowych wciąż pozostaje bardzo ważne, ale jednak kurczowe się ich trzymanie nie jest już wymagane. Nie ma konieczności, aby pojawiały się w tekstach w dokładnej postaci. Na spokojnie mogą być rozbite innymi słowami. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować synonimy. To wszystko sprawia, że dzięki semantycznemu wyszukiwaniu osoba pisząca teksty może w pełni skupić się na sensie artykułu, pisać naturalne artykuły, a nie treści wyłącznie pod frazy kluczowe.

Semantyczne SEO – jak tworzyć pod nie treści?

Zmiany wprowadzone przez semantyczne wyszukiwanie są naprawdę ogromne. Z tego też względu prowadzący własne strony internetowe muszą nieco inaczej tworzyć treści. O czym musisz pamiętać? Oto kilka najważniejszych wskazówek:

  • Używaj kilku narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych w celu znalezienia powiązanych ze sobą fraz.
  • Regularnie przeglądaj internet (np. fora internetowe), aby dowiedzieć się, jakie pytania są najczęściej zadawane z interesującej Cię niszy. Następnie udzielaj na nie odpowiedzi w treściach na swojej stronie internetowej.
  • Zawsze pamiętaj o intencji, jaka jest skrywana za konkretnymi słowami kluczowymi, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Istotne jest, aby tworzone przez Ciebie treści były pisane w odpowiednim stylu, czyli takim, jakiego mogą oczekiwać odbiorcy.
  • Rozważ optymalizację pod wyszukiwanie lokalne.
  • Dbaj o to, aby Twoje teksty były naturalne. Nie możesz skupiać się tylko na słowach kluczowych. Pamiętaj, że te słowa kluczowe i tak się znajdą w tekstach – naturalnie siłą rzeczy, zatem nie martw się o wypozycjonowanie tekstu.

Semantyczne SEO – jak je wykorzystać do zdobycia wyższych pozycji w Google?

Z pewnością zależy Ci na tym, aby Twoja strona zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Poznaj kilka naszych wskazówek, dzięki którym uda Ci się wzmocnić strategię pozycjonowania strony internetowej.

Rozbudowywuj treści

I choć, od razu to zaznaczmy, długość treści oficjalnie nie jest czynnikiem rankingowym, to jednak Google bardzo lubi kompleksowe treści. Uwielbia teksty, w których użytkownicy mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Nie oznacza to jednak, że masz lać wodę czy na siłę upychać dodatkowe słowa kluczowe w tekście. To absolutnie nie jest przepis na wyższą pozycję. Zamiast tego postaw na szczegółowe odkrywanie tematu, a nie tylko zwiększenie liczby słów.

Zastosuj synonimy i słowa powiązane

Algorytmy Google dają radę jeśli chodzi o interpretowanie powiązań między słowami kluczowymi. Dzięki wyszukiwaniu semantycznemu algorytmy bez problemu rozumieją synonimy i słowa bliskoznaczne, zatem powinieneś je wykorzystywać w swoich tekstach. Tym bardziej że w ten sposób możesz dać znać wyszukiwarce, że Twoje teksty są tworzone dla użytkowników, a nie algorytmu. Google uzna wówczas, że piszesz naprawdę wartościowe treści. Staraj się umieszczać synonimy i frazy powiązane nie tylko w samej treści artykułu, ale również w tytułach stron, nagłówkach h1–h6, czy meta opisach. Choć podobnie jak powyżej, wykorzystywanie synonimów i słów powiązanych nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym.

Postaw na grupowanie słów kluczowych w klastry

Chodzi tutaj o tworzenie grup podobnych słów kluczowych o wspólnym znaczeniu semantycznym. Jest to sposób na zwiększenie łącznej liczby słów kluczowych, dla których dana treść znajdzie się w rankingu Google. Pozwala to również na podniesienie znaczenia treści. Nie powinieneś wykorzystywać jedynie pojedynczych słów kluczowych. Dużo lepsze jest tworzenie klastrów, co sprawi, że algorytm będzie lepiej radził sobie z identyfikowaniem Twoich treści i łączeniem ich w wynikach wyszukiwania. Ponadto warto wykorzystywać klastry tematyczne, czyli grupy treści skupione wokół tych samych tematów, co pozwala na wzajemne linkowanie pomiędzy nimi.

Dostarczaj odpowiedzi na pytania wyszukiwane przez internautów

W wyszukiwaniu semantycznym bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb swoich odbiorców. Jeśli zatem zależy Ci na dopasowaniu strategii content marketingowej do tego typu wyszukiwania, to zacznij właśnie od tego. Dowiedz się, jakie pytania są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki Google i udzielaj na nie odpowiedzi w swoich treściach. Jak możesz to sprawdzić? Istnieje wiele narzędzi, które możesz wykorzystać do tego celu, a są nimi m.in.: Google Keyword Planner, Surfer, Answer The Public, Senuto. Udzielając odpowiedzi na ich pytania na swojej stronie www, zauważysz poprawę SEO semantycznego i uzyskasz wyższe pozycje w wyszukiwarce Google.

Uzupełnij dane strukturalne

Warto także dodać dane strukturalne, dzięki którym roboty Google otrzymują bezpośrednie informacje dotyczące treści na Twojej stronie www. To właśnie one m.in. mówią o funkcjach, formie produktu, czy przekazie. Jeśli stosujesz dane strukturalne dotyczące produktów, to dajesz Google takie szczegóły jak m.in.: kolor, rozmiar, czy wymiary produktów. Uwierz, że wyszukiwarkom znacznie łatwiej interpretuje się takie treści, a więc jest to sposób na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

🚀 Wyszukiwanie semantyczne – podsumowanie

Podsumowując, wyszukiwanie semantyczne wprowadziło ogromne zmiany w wielu obszarach związanych z SEO. Dzięki niemu użytkownicy otrzymują zdecydowanie lepsze i bardziej wartościowe treści, a to motywuje wszystkich wydawców do tworzenia wysokiej jakości treści. I choć nie brakuje zaawansowanych technologii i algorytmów, to zasady wyszukiwania semantycznego są bardzo proste i każdy może je zrozumieć. Jeśli w niedalekiej przyszłości chcesz wprowadzić zmiany pod kątem semantycznego SEO, to po przeczytaniu naszego artykułu nie powinno sprawić Ci to żadnych problemów.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *